Kestovaippailijat,Apua!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljän äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neljän äiti82

Vieras
Ajattelin rueta käyttämään meidän poitsulla(ikää reilu 2kk)kestovaippoja,ainakin osittain.Olen aikalailla pihalla mitkä olis parhaita kun tarjontaa ja erilaisia vaippoja on niin paljon..

Eli kokeneemmat kestoilijat,onko all-in-one vaipat hyviä/käytännöllisiä?Entäs taskuvaipat?ja käytättekö aina vaipan päällä riisipaperia?Tässä vaiheessa kun tuo rintamaidolla olevan vaavin kakka on löysää tetenkin..

Tilasin jo yhden fuzz bunz(vai miten se nyt kirjoitettiin)taskuvaipan,siihen pari lisäimua ja pestäviä kuivaliinoja..

Meidän vanhemmilla lapsilla olen käyttänyt kertakäyttövaippoja(tosin kolmosen kohdalla harkitsin kestoja mutta en saanut aikaiseksi silloin aloittaa..

meillä on ollut taskuvaippoja pelkästään nyt kuopuksella, tai sisävaippoja. ei ole käytetty riisipaperia oikeastaan ollenkaan. esikoisella tein kaiken hankalan kautta, taittelin harsoja ja sähläsin riisipaperin kanssa :snotty: nyt pääsen paljon helpommalla.

ja villiksinä meillä on PUL-vaippojenkin kanssa ulkona/öisin/päiväunilla Babyidean ihanat merinovillavillikset, ei hiosta yhtään!

Minusta taskuvaippa on kätevämpi kuin all-in-one. En käytä/käyttänyt aina riisipaperia. Fuzzeissa, ja kai useimmissa ellei jopa kaikissa taskuvaipoissa on se vaipan sisäpinta valmiiksi jotain kuivaliinakangasta, joten sellaista ei tarvitse erikseen.

AIO vaipoissa on plussat ja miinukset siinä missä kaikissa muissakin. Itse tykkään koska niitä on niin helppo käyttää mutta toiset ei niistä pidä sillä niiden kuivuminen kestää aika kauan verrattuna muihin vaippoihin.

Takuvaipat on mielestäni ehkä kaikken mukavimpia koska kuivuvat opeasti, niiden täyttö on hauskaa jne. mutta mein likalle ei ole sopivaa taskua löytnyt vaikka useampi malli ollaan kokeiltu.

En käytä riisipaperia koskaan.

Fuzzi on mulle mieluinen, eli sitä voin suositella...meillä sekään vaan ei istu. Muutoinkin taskut voivat olla haastavia pienten vauvojen kanssa mutta ne yleensä rupevat toimimaan kun vauva kasvaa ja saa reittä enempi.

Käyttämällä ja kokeilemalla löytyy se teille sopiva malli.

AIO vaipat on käteviä mutta hitaita kuivumaan. Itse tykkäsin eniten taskuvaipoista kun ne sai täyttää juuri siten kun hyvä oli ja tarpeen tullen se kuori kuivuu todella nopeasti(siis se taskuvaippa)
Fuzzeja kehutaan paljon.

Oletkos netissä paljon seikkaillut? Sampsukalta ainakin saa kokeiluun vaippamalleja minimaalisella korvauksella, vaippalainaamot kun googletat niin voi löytyä läheltä sellainenkin. Niissä on ajatuksena juuri se että voi kokeilla niin ei tarvitse heti ostaa kaikkea vaan testata käytännössä.

Mä en paljoa käyttänyt riisipaperia, se oli aina jossain mytyssä siellä vaipassa vaan.

Näihin kaikkiin vaikuttaa lapsen 'malli', miten paljon pissaa ja liikkuuko miten.

Meillä ei ole aio vaippoja ollutkaan, koska ne kestävät kuivua aika kauan, mutta ovat varmaan käteviä jos se ei haittaa. Myöskin aio:t ovat käteviä, jos kestoja laittaa vaikka hoitoon tms. mukaan. Me käytetään taskuvaippoja paljon, tosi ei vielä tuossa iässä käytetty. Noin pienellä käytettiin lähes pelkästään taiteltavaa harsoa ja villahousuja tai pul-kuorta. Kokeilet vaan niitä tilaamiasi vaippoja rauhassa äläkä hermostu jos valskaa tms. koska siihen on yleensä joku syy. Esim. liian vähän imua, liian iso vaippa, vaippa tukkeutunut...

AIO-vaipat ovat helppo laittaa päälle, mutta niiden kuvuminen kestää todella kauan. Mä suosittelisin joko sisävaippa+kuori-yhdistelmää (esim. äitiyspakkauksessa tulleet ImseVimset pul-kuorineen, tai villavaippahousut) tai sitten taskuvaippaa, jollainen mainitsemasi FuzziBunz on. Kuivuvat nopeasti.

Mä käytän muksulla pestäviä kuivaliinoja, nuo ovat jotain mikrofleeceä tjtn.

Aiotko ihan kokokestoilla vai käyttää osin myös kertsejä? Vaippojen määrään vaikuttaa myös se, kuinka usein pyykkiä pestään. Mun nelikuiselta vaihdan päivisin vaipan parin tunnin välein ja öisin kerran tai kaks (kun ei enää kakkaa öisin, pienempänä vaihdoin joka syötöllä kun vaipassa oli kakka). Eli sellaiset 10 vaippaa menee päivässä, joskus enemmän tai vähemmän.

käyppäs kestovaippainfolla tutkailemassa. sieltä löytyy käytettynäkin tosi kivasti vaippoja. itellä on aio:ja, taskuja sekä sisävaippoja sulassa sovussa käytössä. Kyllä nämä nykyiset aio:t kuivuvat päivän aikana, että mielestäni ihan riittävän nopeasti. Bumgenius on aika sopiva kaikenmallisille lapsille...

Meillä kestoillaan ja vauva on nyt 4 kk vanha poika. Eniten tykkään aio-vaipoista, koska niistä ei tuu niin paksua pakettia ja lapsen on helppo liikkua niissä. Taskuvaipat ideana oisivat tosi hyvät, mut emme ole saaneet niitä meillä toimimaan vaan aina vuotaa ohi. Toiset sanovat et saattavat toimia paremmin vähän vanhemmilla lapsilla. Käytämme myös harsoja / sisävaippoja kuorten kanssa. Niitten etu mun mielestä on se, että niistä saa parhaiten imukykyisiä, mutta musta tuntuu, että vauvan on hiukan hankalampi liikuttaa jalkojaan niissä (riippuu kyllä paljon kuoren ja sisävaipan mallista/paksuudesta). Päiväunilla sisävaippa ja kuori yhdistelmänä toimivat meillä mainiosti.

Me ei käytetä riisipaperia, kyllä ne tahrat ajan myötä kuluu pesussa ja auringon kuivattamana jos eivät heti ekassa pesussa lähe. Välillä käytämme pestäviä kuivaliinoja, mutta en ole kokenut niitä kovinkaan tarpeellisiksi.

Riippuu ihan aio-vaipasta että kuinka nopeasti kuivuu. Meillä on muutama noita Imse vimsen aio-vaippoja, joissa ne imuosat ovat tavallaan levitettävissä, kun ne on ommeltu vain toisesta päästä kiinni. Muutamassa tunnissa kuivuvat tuolla ulkona, sisällä toki menee vähän kauemmin.

Meillä aloitettiin kestoilu 5 kuukauden iässä ja taskuvaipoilla. Muutama all-in-one meillä on, mutta en ole niihin kauhean ihastunut, ne meillä aina fuskaavat, kun vaihtoväli tuppaa venymään. Taskuista pidän siksi, kun niihin voi laittaa täytteeksi mitä haluaa ja miten paljon haluaa.
Riisipaperia käytän silloin tällöin, esim. kun aamulla vaihdan vaipan ja ei ole vielä kakannut, niin silloin laitan riisipaperin, sillä kakat on niin helpompi putsata.

Kiitos vastauksista.Nyt alkuun ajattelin osa kestoilla ja jos sitten ihan koko kestoilijaksi päästäisiin(kunhan nyt hiljallen noita vaippoja ostan ja testailen)Pyykkiä meillä kyllä pestään joka päivä että vaipatkin pääsee kyllä päivittäin pesuun..

Yhteistyössä