kestovaippa vs. kertakäyttövaippa?

  • Viestiketjun aloittaja tytti
  • Ensimmäinen viesti
Älkää hyvät ihmiset väittäkö, ettei kestot lopu koskaan kesken... Ystäväni joka kestoilee sanoo joka toinen kerta kun näemme (ja näemme USEIN) ettei taaskaan ole kuivana vaippoja.
Jos kertikset loppuvat kesken niitä saa varmasti kaupasta lisää, kestoja ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Mun mielestä se on jo tarpeeksi hyvä syy käyttää kestoja, että luontoa ei tosiaan riitä loputtomiin haaskattavaksi.
Samaa mieltä.

Mä en ymmärrä, miten se ei mene kaaliin että ympäristöstä huolehtiminen ei ole mikään "vaihtoehtoinen elämäntyyli" vaan jokaikisen velvollisuus. Miten jollakin olisi oikeus roskata ja elää ku sika pellossa? Pitää ottaa vastuu omista jätteistään.

Ymmärrän, ettei jokainen kuitenkaan ole asiaa vielä ehtinyt ymmärtää, mullakin meni aikansa... Vasta lapsen tulon myötä tajusin tänkin asian.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Älkää hyvät ihmiset väittäkö, ettei kestot lopu koskaan kesken... Ystäväni joka kestoilee sanoo joka toinen kerta kun näemme (ja näemme USEIN) ettei taaskaan ole kuivana vaippoja.
Jos kertikset loppuvat kesken niitä saa varmasti kaupasta lisää, kestoja ei.
Kestojakin saa kaupasta :xmas: Ainakin Prismasta ja Cittarista.

Sen lisäks esim harsot kuivuvat todella nopeasti, joten riippuu vähän mitä käyttää vaippoina..
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Älkää hyvät ihmiset väittäkö, ettei kestot lopu koskaan kesken... Ystäväni joka kestoilee sanoo joka toinen kerta kun näemme (ja näemme USEIN) ettei taaskaan ole kuivana vaippoja.
Jos kertikset loppuvat kesken niitä saa varmasti kaupasta lisää, kestoja ei.
Anteeksi mut se lienee ystäväsi ongelma jos hän ei huolehdi vaippojen pesusta? Ehkä hänellä ei ole tarpeeksi kestoja? Meillä käytössä n. 25 ja hyvin riittää :wave:
 
Kyllä niitä vaippoja on .. mielestäni paljon ja kyllä hän niitä peseekin.. mutta jostain syystä eivät kuivu riittävän nopeasti?
No joo, siis en halua haastaa, en toki voi tietää mistä johtuu mutta joka tapauksessa näin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Kyllä niitä vaippoja on .. mielestäni paljon ja kyllä hän niitä peseekin.. mutta jostain syystä eivät kuivu riittävän nopeasti?
No joo, siis en halua haastaa, en toki voi tietää mistä johtuu mutta joka tapauksessa näin.
Se käyttää varmaan paljon paksuja sisävaippoja ja aio:ta =/ Vihkase sille, että ostaa muutaman taskuvaipan ja harson ;) kuivuu kädenkäänteessä! PUL-taskut kun ovat käyttökuivia suoraan koneesta tultuaan, harson saa silittämällä kuivaksi jos on hätä, muuten menee se tunti, kaksi.
 
sockervadd-
kestovaippa:
+ ekologisuus (mua ahdistaa kertavaippojen jätevuori)
+ edullinen (niitä voi jopa tehdä itse kierrätysmateriaalista)
+ luonnollinen (tiedä mitä kaikkea myrkkyä kertiksissä on)
+ samaa vaippaa voi käyttää useita kertoja, myös sisaruksille
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Älkää hyvät ihmiset väittäkö, ettei kestot lopu koskaan kesken... Ystäväni joka kestoilee sanoo joka toinen kerta kun näemme (ja näemme USEIN) ettei taaskaan ole kuivana vaippoja.
Jos kertikset loppuvat kesken niitä saa varmasti kaupasta lisää, kestoja ei.
Jokaisella pitäisi olla muutama kuorivaippa, johon sopii pötkö sisälle. Ainakin mä voin ottaa tarvittaessa vaikka käsipyyhkeen kaapista ja käyttää vaippana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd-:
kestovaippa:
+ ekologisuus (mua ahdistaa kertavaippojen jätevuori)
+ edullinen (niitä voi jopa tehdä itse kierrätysmateriaalista)
+ luonnollinen (tiedä mitä kaikkea myrkkyä kertiksissä on)
+ samaa vaippaa voi käyttää useita kertoja, myös sisaruksille
Nämä mullakin, paitsi tuo edullisuus. Siis minä olen ihan käsi ompelussa, niin minun on pakko ostaa valmiita kestiksiä. Jos jaksaisin panostaa siihen ompeluun, niin varmasti oppisin, mutta kun en vaan jaksa.

Kaiken lisäksi kestikset ovat söpöjä vaippoja. :heart:
 
Kummassakin on puolensa.
Kertavaipat on siinä mielessä helppoja, että niistä ei tartte huolehtia sen enempää kun heittää roskiin ja vie roskat roskikseen ja kauppareissulla tarpeen vaatiessa ottaa hyllystä uuden pussin.
Mutta taas kestoissa on hyvä puoli se, että kun ne kerran hommaa niin niistä ei tartte maksaa enää uudelleen ja parhaassa tapauksessa saa jonkin verran omiaan takasin jos joskus myy vaipat.

Meillä siis osakestoillaan. Kertavaipat oli taivaanlahja pahimman raskauspahoinnvoinnin aikana ja mahataudin jyllätessä. Niissä tilanteissa ei tullut mieleenkään alkaa tsemppaamaan vaippapyykin kanssa. Mutta normaalissa elämässä taas kestot on pääasiassa parempi vaihtoehto, ihan jo taloudellisesti ajatellen. Olen tehnyt itse suurimman osan vaipoista ja osa on käytettynä ostettuja/saatuja, joten hankintakustannukset ei ole olleet järin suuret.
 
Turkilmas
Kyllä mä liputan kestojen puolesta :attn: . Siitäkin huolimatta että olin alkuun ihan pihalla niiden kanssa. Sain siis miehen veljenpojan vaipat lainaan ja alkuun katselin vaan huuli pyöreänä että mitäs niille pitäis tehdä.

Mä en keksi muuta huonoa puolta kestoista muuta kuin että meillä ne kyllä haisee. Etenkin yöksi kun laittaa keston, niin kyllä se pissakin siinä jo haisee. Samoin vessassa meillä haisee joko pissa tai sitten etikka (oon nyt laittanut etikkaveteen likoamaan).

Mutta tuo hajuhaitta on kyllä pientä kaikkeen muuhun verrattuna. Kun kestot on niin helppoja, pitää vauvan ihon hyvänä ja mä tykkään vielä pestäkin niitä. Musta on aina yhtä ihanaa saada ne lempparivaipat koneesta kuivumaan ja käyttöön :D.

Kun vielä tiedän miten hyvää kestoilu tekee luonnolle ja kukkarolleni, on valinta selvä.

P.S. Meiltä löytyy kyllä aina varalta myös kertiksiä ja välillä sellaisen yöksi laitankin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Älkää hyvät ihmiset väittäkö, ettei kestot lopu koskaan kesken... Ystäväni joka kestoilee sanoo joka toinen kerta kun näemme (ja näemme USEIN) ettei taaskaan ole kuivana vaippoja.
Jos kertikset loppuvat kesken niitä saa varmasti kaupasta lisää, kestoja ei.
Kyllähän kestovaippoja saa kaupasta. (Ei ehkä pienimmistä lähikaupoista) Ja jos hätätilanne pääsee yllättämään, (En kyllä ymmärrä miten, kun pyykikone pyörii lapsiperheessä päivittäin), niin vaippakuoteen voi taitella vaikka pinen käsipyyhkeen.

Yksi plussa, jota en ketjussa vielä huomannut, kestoille on jätemaksujen pieneneminen.
 
Mimosa
Pakko nyt laittaa kertiksistäkin hyviä puolia, kun täällä vaan puhutaan kestojen eduista. Meillä oli esikoisella kertikset käytössä eikä mitään iho-ongelmia missään vaiheessa, ei pahemmin hajuhaittoja koska tiivis roskis ( ja voin isosta rahasta lyödä vetoa ettei ne käytetyt kestotkaan ruusulle tuoksu eikä niitäkään kai yksitellen pestä joka käytön jälkeen) ja mikä parasta ei yhtään ohivuotoa koko vaippojen käyttöaikana. Helppoja ovat käyttää ja ei se vaippojen ostamisen muistaminen nyt oikeasti kauhean hankalaa ole pitäähän sitä muistaa ostaa pari muutakin asiaa :)

Tässä siis näkökulmaa myös tuolta puolelta jos ei ajatella luonnon parasta vaan muita asioita. Nyt toisen lapsen kohdalla harkitsen kestojen aloittamista mutta päätöstä en ole vielä tehnyt.

 

Yhteistyössä