Kestovaippa asiaa minullakin?

Knicke Knackerton

Aktiivinen jäsen
02.09.2005
2 485
0
36
Miten te säilytätte pesuun asti kakkavaippoja ja huuhteletteko kankaan kakan jälkeen, vai pistättekö likoamaan tms.? Missä säilytätte vaipat pesuun asti, jos joka päivä ei kone pyöri?

Meidän tällä nuorimmalla on siis löysä kakka, joka ei kiinteäksi muutu ainakaan ajan kanssa ja päivässä noita tulee useampia. Joten ne vaipathan on sitten melko ilkeitä pestä kun koko kangas on aivan rällissä ja koska huuhtelen ne ensin ja lyön kuivaamaan ja odottelemaan varsinaista konepesua, niin säilytyskin on vähän hakusessa, että mihin kaikki nuo vaipat asettelen pesua odottelemaan, kun tilaa täällä ei ruhtinaallisesti ole.

Työläs systeemi, joten vinkkejä vähän helpompaan olis kiva saada.

Lisäksi, kannattaisko ostaa niitä riisipapereita ( kai ne oli tällä nimellä ) Pitäsköhän ne sitä kangasta hieman puhtaampana, vai kuinka sellanen tahnakakka sen läpäisee, että onko ihan yhtä tyhjän kanssa?

Riisipaperi kuvaamasi kakan kanssa todella hyvä. Sitä paperia ei sitten kyllä parane laittaa vessanpyttyyn.

Itse tein ja teen näin:

Kun vauva oli pieni ja kakka oli töhkää maitokakkaa, huuhtelin vaipat kunnolla ja pistin likoon ämpäriin missä oli vettä ja etikkaa syömässä hajua. Koskaan ei jäänyt pysyviä tahroja (mitä voi jäädä jos kakkatahraisen vaipan kuivattaa ennen pesua). Koska vaippoja oli ikävänlainen viskellä ämpäristä koneeseen, lopetin pian liottelun. Pyykkiä tuli meillä muutenkin paljon kun vauva pulautteli ja isosiskokin piti osaltaan huolen pyykin määrästä...

Kun kakka kiinteytyi, kakat on helppo käsisuihkulla suihkautella pönttöön, ellei sitten ole sitä mallia että voipi vain plumpsauttaa sen pönttöön. Veto vain eikä jää haisemaan!

Edelleen kaikki vaippapyykki on meillä KANNELLISESSA sangossa pyykkikorin vieressä. Koskaan ei ole ollut säilytysongelmia eikä hajua.

Pesen kakan pois ja laitan pyykkikoriin. Pestään joka toinen päivä. Pyykkikorin täytyy vaan olla tarpeeksi ilmava. Riisipaperi tai sitten ihan erillinen kuivaliina esim. fleecestä voi auttaa kyllä asiaa silleen, että on helpompi pestä se pelkkä liina kuin koko vaippa. Toisaalta jos kakka on hirveän laajalle levittäytynyt, niin molemmat pitää pestä kuitenkin. Riisipaperinhan voi laittaa myös vain roskiin, jos ei sitä halua pestä. Ite en koskaan tykännyt tosta riisipaprusta, mutta kyllä sitä kai monet käyttää.

Meillä on siis tällanen puoltoistavuotias väkevän kakan tuottaja ja siis kiinteäksi ne ei ole muuttuneet 8 kk aikana joten se kakka ei ole sellaista maitokakkaa, joka ei aiheuta vastenmielistä hajua. Siispä joudun ne aina huuhtelemaan. Ja koska ovat paksua fleeceä, vettä jää jemikseen sinne vaippaan niin, että jos ne lyö myttynä jonnekin, niin haju on aivan hirveä. Eli sen takia kuivatus. Lioattaminen taas on kyllä minun mielestä yhtä työlästä kun tuo oma systeemini. Pesen pyykkiä kerran viikkoon, niin osa vaipoista joutuu siis olemaan odottelemassa pitemmänkin aikaa pesua. Tahroista ei ole niin haittaa, kun en etiäpäin noita omia kötöksiä ole laittamassa ja kangas on tummaa, jottein näy se tahrakaan, jotta kovasti häiritsisi..

Äh, hankala keksiä mitään muuta ratkasua kun tuo omani.

Mutta toivottavasti tuo riisipaperi tekis helpompaa asiasta.

Et ole ajatellut VÄÄNTÄÄ siitä vaipasta ylimääräistä vettä pois? Ja vaikka kumihanskat käteen jos ei muuten... Ja pese ihmeessä useammin.... ethän kerää koko koneellista pelkkiä vaippoja? Esim pyyhkeet pyörii hyvin niitten kanssa samassa, niinkuin kaikki muukin 60 kestävä pyykki.

Mä suosittelen näitten ehdotusten lisäksi edelleen sitä kannellista ämpäriä johon ne väännetyt vaipat laitat. Paksuista fleeseistä kertyy äkkiä se ämpärillinen. Ei haise, muuta sitten kun koneeseen viskot.

Miksi se kakka on niin löysää?? Jokin allergia?

Kyllä ne väännän, mutta ei sitä vain saa ihmisvoimalla kaikkea sitä vettä pois =)

En kerää myöskään koneellista vaippoja, vaan pesen muun pyykin joukossa.
Mutta muistinpas, että mulla on tuollainen reiällinen pyykkikori, joten jospa ne nakkois sinne, niin se vesi valuu sitten pois pohjasta..

No me ihan vaan huuhdellaan kovalla paineella käsisuihkulla vessanpönttöön sellaset liisterit jokka ei tosta vaan muuten tipaha kyydistä kun ravistaa. Ja sitten vielä hienosäätöä laviaarissa missä hinkkaan loputkin tahrat pois ja tarvittaessa sipasen sappisaippuaa pintaan.
Ja sen jälkeen vaippakorin reuballe kuivamaan (eikä muuten oo jääny koskaan kakkatahroja vaikka vaipat kerkee kuivahtaa ennen pesua).
Yövaipat vaihtelevasti huuhdellaan ja nakataan etikka veteen likoomaan ja oottelemaan pesua.
Tosin noi yövaipat on ainakin meillä se pahin hajuhaitta, ne siis haisee aivan kamalalle jos jättää kuivumaan korin kreunalle :x Etikkavesi eliminoi hajut mukavasti. Eikä meidän liotus sankossa oo kantta.

Ja siis mä olen kyllä huomannu, että jos vaipat lojuu kauemmin kun pari päivää pissasina niin sillon ne vasta alkaakin haista ja saa pestä samoin tein 90 asteessa että se pinttyneen pissan haju lähtee irti. Joten kannattaa pestä suht tiuhaan vaippoja.

Meillä on kuori ja sisävaippa, joka on fleeceä. Me ollaan testailtu jos jonkinlaista, niin ne ei pidä tuota pissaa. Taskuvaippoja meillä on jonkin verran, mutta niiden vaihtaminen täytyy tehdä joka pissan jälkeen. Eikä mulla ole kauheasti varaa ostella kokoajan uusia, joten teen sitten noita kuoren sisälle laitettavia itse.

Kumma juttu, en oo huomannu sitä, että vaikka noita vaippoja ei pese niin tiuhaan, että ne haisis mitenkään pahalla.

En mä nyt sulla ole ostattamassa hirmuista varastoa... :hug: mä vaan aina niin innostun tästä aiheesta ja ajattelin että josko mun ehdotuksista vois poikia uusia ideoita...

Onko koko sisävaippa fleeseä vai vain sisäpinta? Vaihtoväli?

Entäs fleesekuori (kaksinkertainen fleese) ja sinne imuksi harsoa tms?

Alkuperäinen kirjoittaja äitikans:
En mä nyt sulla ole ostattamassa hirmuista varastoa... :hug: mä vaan aina niin innostun tästä aiheesta ja ajattelin että josko mun ehdotuksista vois poikia uusia ideoita...

Onko koko sisävaippa fleeseä vai vain sisäpinta? Vaihtoväli?

Entäs fleesekuori (kaksinkertainen fleese) ja sinne imuksi harsoa tms?

Taskufleece, jonne pistän bambuhamppucollegea imuksi. Se fleece itessään ei ole paksua, mutta kun se on taskufleece, niin sillä tulee sitten pintaa paljon.

Vaihtovälinä nyt on tunnista kahteen. Joskus pitempäänkin, jos nyt ei tunnu aivan täydeltä se vaippa.

Tuo kuori pitää olla siinä, koska se kakka leviää sen fleecen yli, joten päivässä vaihdettais monet vaatteetkin vielä lisäksi (tosin tulispa pyykättyä useammin, niin ratkeais tuo säilytysongelma
:D )

Teetkö itse ne kuoretkin? Auttaisko kireämmät lahkeensuukuminauhat? Vai onko se sellainen fyrrymalli?
Tai sitten ostomallin kuori jossa on ne vuotosuojat- en nyt vaan tiedä yhtäkkiä merkkiä, kun itse teen kaikki vaipat myös.

Niin ja edelleen utelen että miksi se kakka on niin löysää, tiedätkö syytä?

Popolinon kuoret..Noissa fleeceissä on siis suht kireät lahkeensuut, mutta koska tuo muksu heiluu ja pyörii, niin se kakka sieltä melkeinpä aina pääsee reidelle pyörähtämään.

Niin siis tuo löysä kakka (oikeastan enemmänkin tahnaa, kuin ripulimaista) on tutkittu, mutta mitään ei löytynyt. Ja lääkärin mielestä ei mitään sairautta ole. Itse tässä olen suunnitellut listaavani nuo aineet, joita saa jokapäiväisessä ruuassa ja kokeilla välttämällä, tuleeko muutosta. Jos se vielä jatkuu pitempään, niin ajattelin alkaa vaatimaan siis tarkempaa tutkimusta, jotta voiko olla jotain muuta suolistoperäistä, kuin allergia.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Nii ookko nicke koittanu tollasia linkin tapasia vaippoja (mä en tiiä millasia noi popoliinit on)

Ja olikkin jo vastannu =)
Ja noi tollaset ei sitten toimi?

Ei kun toimii.
Mutta nuo onkin sitten ainoita, jotka pitää sen kakan sisällään (tai niistä joita olen kokeillut) . Taskuista ja pelkästä fleecestä se kakka siis valuu, mutta tuo kuori pysäyttää sen siihen.

Melkosta sotkua tää aina on, mutta melko rutinoitunutta on jo siivouskin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Nii ookko nicke koittanu tollasia linkin tapasia vaippoja (mä en tiiä millasia noi popoliinit on)

Ja olikkin jo vastannu =)
Ja noi tollaset ei sitten toimi?

Ei kun toimii.
Mutta nuo onkin sitten ainoita, jotka pitää sen kakan sisällään (tai niistä joita olen kokeillut) . Taskuista ja pelkästä fleecestä se kakka siis valuu, mutta tuo kuori pysäyttää sen siihen.

Melkosta sotkua tää aina on, mutta melko rutinoitunutta on jo siivouskin :D

Sulle on postia :wave: