Kestovaippa apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja drakonia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

drakonia

Aktiivinen jäsen
20.09.2008
1 629
0
36
Olen ihan pihalla noista kaikenmaailman kestovaippa asioista, olen yrittanyt lukea netista infoa, mut jotenkin se on tosi sekavaa.

Voisko joku asiasta tietava kertoa selkeasti mita "osia" tarvitaan yhteen vaippaan. Ja missa jarjestyksessa ja siis kertokaa miten puette sen koko vaippa systeemin paalle : D

Ja paljon maksaa noin yks vaippa kaikkine osineen.

Kiitos :heart: :flower: :)

kuori osa
imu osa
mahdollinen kuivaliina

esim. muotoon ommeltu sisävaippa, johon laittaa harson sisälle ja sit kuoret päälle

nyt ei oo aikaa alkaa enempää kertoileen, mutta etköhän vastauksia saa

Mun mielestä kätevin on ollut taskuvaippa, jossa on kuivaliinapinta ja kuori samassa, ja sinne väliin tungetaan imut.
Kuivuu nopeasti, on helppokäyttöinen (ns. iskävarma :D ) ja imutehoa on helppo lisätä tarpeen mukaan.

Ja hinta riippuu niin siitä että teetkö itse tai ostatko vaikka nettikaupasta. Valikoimaa on rutkasti.

Mulla itsetehdyn sisävaipan hinnaksi tulee n. 2? ja kuoren n. 5?. Olen tehnyt kaikki itse.
Ostettujen vaippojen hinnoista en osaa oikein sano kun en ole yhtään ostanut.

Meillä taas tykätään sisävaipoista ja kuorista. Sisävaipassa imut on ommeltu kiinni vaipan sisälle. Vaipassa voi olla lisänä myös erilaisia läppiä imuina. Sisävaippa tarvitsee päälleen kuoren pitämään kosteutta.Kuoreksi käy Pul-kuoret, fleecekuoret, tarralliset villakuoret ja villavaippahousut.

Taskuvaipasta Ravistettava kertoikin tuossa.

Sitten on AIO eli All In One-vaippa. Aio muistuttaa eniten kertakäyttövaippaa. Siinä on kaikki samassa vaipassa; kosteutta pitävä kangas ja imuosat.

Sitten on tietty vielä sisätäyttövaippa/sisätaskuvaippa johon pujotetaan erilliset imuosat vaipan sisälle, edessä tai takana olevan aukon kautta.

Näih.
:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja drakonia:
Ainiin tallanenkin oli, taa voiski olla kateva :- ) Ja ainaki selkea : p

Mutta kallis ja kuivuminen kestää erittäin kauan joten noita pitäisi olla tosi monta.

Taskuvaipan puolesta liputan mäkin. Kuivuu nopeammin, imujen määrää voi säädellä ja käyttö on helppoa.

Myös sisävaippa+villahousut -yhdistelmä on kiva.

Mun mielestä oleellisin juttu on kosteuden pitävä kuori, jonka alle (siis ihoa vasten) tungetaan mitä sattuu :D. Ei vaan, mutta oikeesti tosi yksinkertaista lähteä ihan tavallisilla sideharsoilla ja muutamalla kuorella liikkeelle. Rohkeasti vaan, lisää oppii käyttäessä. Mäkin olin alkuun ihan huuli pyöreänä kun sain sukulaiselta kasan erilaisia kestoja (jotka mun silmissä näytti epämääräisiltä lumpuilta alkuun. Siitä se lähti ja kestovaippatiellä onnellisesti olen :D

Enta ne jotkut villahousut, millon niita kaytetaan? Onko pakko? Eiko ne kutita :D

Ei oo pakko :D. Niitä käytetään sisävaipan päällä kuorivaipan sijasta.

Ei ne kutita, ja etenkin yökäytössä ne oli hyvät. Hengittävät.

Enta ne jotkut villahousut, millon niita kaytetaan? Onko pakko? Eiko ne kutita :D

Sisävaipan kanssa kosteudenpitävänä kuorena. Mun suosikki on Babyidean merinovillikset. Ei todellakaan kutita, ne on tosi pehmeät. :heart:

Yksinkertaisimmillaan tarvitset siis jonkunlaisen kuorivaipan joka estää pissan pääsyn vaatteisiin (Esim. PUL-kuorinen vaippa, tai villavaippahousut) sekä imevän osan. Erilaisia variaatioita ja materilaaleja on hirveästi ja omasi löydät kokeilemalla vaan.

Itse olen päätynyt fleecevuoritettuihin PUL kuorisiin vaippohin, joissa on ns. tasku, eli aukko, josta työnnetään vaipan sisälle se imevä osa (puuvillaa, bambua, hamppua jne.) Näissä silloin ihoa vasten pehmeä fleece, jossa kosteus ei tunnu ja uloinna se nestettä pitävä.

Kiinnityksenä voi olla esim. nepparit tai tarranauha. Myös olemassa nauhakiinnitystä tai jos käyttää ulommaisena osana villahousuja, niin imevänä osana on monasti harsoja jotka voi kiinnittää vaikka nappinipalla.

Tiedetään, tosi vaikeeta aluksi, mutta kyllä se avautuu!

Mä tykkään myös sisävaippa+kuori yhdistelmästä. Käteväksi ja imukykyiseksi on meidän käyttöön osottautunut naruvaippa sisävaippa, se on suht helppo pukea ja menee vastasyntyneestä lähtien ja isommallekin vaippaikäiselle ja ne oli aika edullisiakin vieläpä, jos ei itse tee vaippoja.

Monta aanta tuntuu tulevan taskuvaippa + imut yhdistelmalle. Kattelenki siita nyt lisatietoa.
Kiitos kaikille vastanneille, nyt taa jotenkin vahan selveni koko systeemi :D Ku tietaa mita yhdistellaan minkaki kanssa. Ja nyt kun otan yhden vaippayhdistelman kerrallaan opeteltavaks niin selkenee vielaki enemman :D

Yhteistyössä