kestovaipoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiipii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiipii

Vieras
Moi, kertokaahan kokemuksianne kestovaipoista. Meidän ekan pitäisi syntyä parin viikon päästä. Olen miettinyt tätä vaippa-asiaa kovin...kiinnostaisi kokeilla niitä kestovaippoja mutta pelkän kokeilun vuoksi ei viitsisi niin paljoa niihin panostaa...Pitääkö siis ostaa jotain ""välikerrostavaraa"" tai erikoisia päällihousuja ym jos käyttää kestovaippaa? Ompelulehdessä oli ohje missä tuli flanellinen ns. housuosa ja siihen kiinniommeltuna n.6 kerrosta toppausta flanellista ja vanusta pari kerrosta. Riittääkö sellanen siis pelkällään? Onko sillä sitten väliä ollut jos käyttäisi välillä kestovaippaa ja välillä kaupan kertiksiä? Onko vauva esim. tottunut vain toiseen vai voiko niitä vuorotella? Kokemuksia..? Kiitosta etukäteen!

Hei!
Suosittelisin tuota kestovaippainfo.fi sivustoa. Siellä on kaikki mitä tarvitsee tietää, ainakin melkein... ;) Itse kestoilemme niin että päivällä kestovaipat ja yöllä kertikset. Nyt en ehdi kommentoimaan tämän kummemmin mutta suosittelen kyllä kestoilua lämpimästi!!

Sen verran tulin vielä lisäämään että kannattaa ostaa vaikka käytettynä kirppareilta alkuun kokeiluun sopivia niin ei tarvi niin paljon panostaa ja löytää sen itselle sopivan systeemin. Esim tuolla kestovaippainfossa on kirppari, Babyidea.fi löytyy kirppari ja huuto.netissä myydään myös paljon vaippoja...

Moi!

Meillä käytetään myös kestovaippoja päivisin, ja yöllä ja reissuissa kertakäyttöisiä. Meillä riitti 3kk ikään asti harsot ja kaksi kuorivaippaa. Harsoja oli äitiyspakkauksesta ja lisäksi ompelin Eurokankaan harsoista lisää. Yhteensä niitä taisi olla 10-15kpl. Kuorivaipat ostin Stockmannilta (Popowrap -merkkiset, noin 14e/kpl). Harsojen taittelu ns origami-malliin toimi meillä hyvin. Katso taitteluohje mm http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/taittelu.html

Kuoret kyllä suttaantuivat helposti maitokakasta ja niitä sai olla pesemässä yhtenään (mutta falskaavat todella harvoin vaatteisiin vrt kertikset!!): helpommalla pääsee, jos raaskii ostaa useammat, esim edes kolmet. Käytetyt on varsin ok, kuten edellä jo mainittiin.

Lisäksi olen käyttänyt harson ja pepun välissä ns kuivaliinaa (riisipaperia tai tavallisesta fleece-kankaasta leikattuja palasia). Kuivaliina ei kuitenkaan ole pakollinen. Sen tarkoitus on pitää vauvan peppu kuivan tuntuisena. Lisäksi riisipaperi auttaa jonkin verran kakan siirrossa vessanpönttöön ;)

Vuorottelu kesto- ja kertovaipoilla on sujunut hyvin. Vauva ei ole ollut moksiskaan.

Suosittelen kestovaippoja! Siitä on tullut vähän niin kuin hauska harrastus, joka vie mukanaan. Kohta meillä uskaltaudutaan koittaa jo yökestovaippaakin :)

Käy tosissaan Kestovaippainfon sivuilla ja keskustelupalstoilla imemässä lisää tietoa! Perustietoa mm: http://www.kestovaippainfo.fi/perustietoa/

ps. Suosittelen säilyttämään käytetyt vaipat ""kuivana"". Meillä esim huuhtelen kakat ja pissat pois lavuaarissa ja puristan harson mahd kuivaksi ja säilytän kuivassa ämpärissä pesuun asti (kangaspussi tms olisi parempi). Vedessä alkoi haista...

Mä taas en suosittele kestovaippoja ollenkaan. Ainakaan semmosia, mitä me olemme yrittäneet tytöllemme käyttää... Eli olen ostanut RUskovillan kahdet villahousut ja niiden kanssa olen käyttänyt harsoa ja flanellia imuna. Tuloksena on jatkuva vaipanvaihto!!!!!! PIssa tulee läpi mistä sattuu, vaikka olen yrittänyt laittaa vaipat napakasti kiinni. Olen pessyt villahousut ohjeen mukaan ja minulla on siihen myös hoitotuote. EI mitään apua. Kun pissa tulee, niin se tulee saman tien läpi. Kaksi kuukautta sinnittelin ja sitten lopetin. Nyt olen onnellinen kertakäyttövaippojen käyttäjä! Niitä villahousuja olen pessyt jo kymminä kertoja, joten ei ole ainakaan siitä kiinni. Tyttö on nyt 3 kuukautta.

www.kestovaippainfo.fi on kyllä tosi hyvä, toinen mistä minä etsin tietoa oli www.babyidea.fi. Noissa on hyvä sanasto ja selvitys siitä mitä osia vaipassa pitää olla.

Tuon ompeluohjeen perusteella sanoisin että siihen päälle tarvitaan vielä kuorivaippa, jotain kosteutta läpäisemätöntä kangasta siis. Tosin tuossa on aika paljon toppausta (vanut kuulostaa oudolta? meidän vaipoissa on vaan kangaskerroksia) niin ettei se heti läpi tule kuitenkaan. Varmuuden vuoksi, ja ohuemman (esim. vaan taiteltu harso) vaipan kanssa pitää olla kosteussulku, esim. villahousut tai ns. PUL-(polyuretaanilaminoitu) kangas.

Me aloitettiin kestoilu harsoilla (paksumpia kuin ä-pakkauksen) ja päälle ostin Bumpy-merkkisiä kuorihousuja muutamat. Aloitettiin siis heti kun laitokselta kotiuduttiin. Muutaman kuukauden päästä aloin lisätä harson väliin palan froteeta, vanhasta pyyhkeestä leikattu neliö. Tuolla systeemillä mennään pääasiassa edelleen, poika on nyt 1 v 3 kk.

Muotoonommellut vaipat on ehkä helpompia pukea ja ottaa mukaan reissuun, mutta minä olen tykännyt harsoista kun ovat halpoja, kuivuvat tosi nopeasti narulla ja ovat monikäyttöisiä.

Ja kertiksiä meilläkin välillä reissussa, eikä sillä ole mitään väliä vaikka sekakäyttääkin ;)

Suosittelen tutustumaan aiheesta kirjoitettuihin nettisivuihin, niin ei mene maku hienosta hommasta jos ei heti toimikaan! Ja kysele ihmeessä lisää jos tulee jotain mieleen.

Vaipanvaihtoväli saattaa kestoilla olla tosissaan vähän tiheämpi kuin kertakäyttöisillä. (Itseasiassa en tiedä, montako kertaa päivässä ihmiset yleensä vaihtaa kertiksiä...?)

Meillä vaihdetaan vaippa päivisin noin 3h välein. Välillä on tarkoituksella ohuempi ja hengittävämpi vaippa, jonka saatan vaihtaa jo 1-1,5h kuluttua paksumpaan esim päiväunille mentäessä. En tiedä, olenko liian pinko tuossa kosteudessa, mutta saapahan peppu samalla ilmakylpyjä. Ja iho on pysynyt vallan mainiona!

Täällä yksi kestovaippojen tyytyväinen osakäyttäjä. Yöllä ja pidemmillä reissuilla käytämme kertiksiä.

Kestovaipat tehtiin itse Käsityö lehden ohjeen (1/2005?) mukaan. Ulkokuori on college-kangasta ja sisäpuoli flanellia, väliin olen pujottanut kosteusimuksi taiteltuja froteepaloja.

Kuivaliinana olen käyttänyt fleece-suorakaidetta vauvan ihoa vasten. Käytössäni on Eurokankaan polar-fleece ja se on toiminut loistavasti (muutaman pesukerran jälkeen - ei saa käyttää huuhteluainetta tai liian saippuapitoista pyykinpesujauhetta). Fleece päästää kosteuden läpi vaipan sisäosiin, mutta tuntuu ihoa vasten kuivalta. Kakat on myös helppo huuhdella siitä.

Uusimmat vaipat tehtiin vielä helpommiksi eli ulkokerros on college-kangasta, flanellia tms. ja sisäosa (eli vauvan ihoa vasten tuleva kerros) on fleeceä. Näiden välissä käytän samoja froteepaloja 3-4 kerrosta kuin ennenkin. Näin ei tarvitse käyttää erillistä palaa fleeceä kuivaliinana.

Vaippa kiinnitetään edestä tarranauhalla. Uusimpiin vaippoihin ommeltiin kuminauhaa eteen ja taakse, jolloin ne ne toimivat myös housuvaippojen tavoin. Todella kätevää ja toimivaa.

Kosteussulkukerroksena vaippojen päällä käytin ensimmäiset 8 kk ruskovillan ohjeiden mukaan tehtyjä villavaippahousuja. Toimivat hyvin. Pari kertaa vaippa oli myös yön vauvalla, eikä valskannut silloinkaan. Pakkasilmoilla vauvalle tuli atooppista ihottumaa (villa saattaa ärsyttää), joten vaihdoin kosteussuluksi Eurokankaan vedenpitävästä ulkoilupukukankaasta tehdyt kuoret. Toiset ovat housumalliset ja toiset vaippojen malliset tarrakiinnitteiset. Molemmat ovat pitäneet kosteuden sisällään.

täällä myös yksi erittäin tyytyväinen kahden lapsen kestovaipattaja. Tosin tuo juuri 2 v täyttänyt poika vaippailee enää osittain, harjoittelee hyvää vauhtia potta- ja pönttöasiointia.

Pepin kertomus kuullosti siltä, että jostain syystä teidän villahousut eivät pidä kosteutta lainkaan? Mulla on tällä pienemmällä ollut käytössä kahdet hahtuvavillahousut sideharsojen ja lisäimujen kanssa öisin, eikä kosteus tule läpi vaikka koko sideharso olisi märkänä aamupissien jäljiltä. Kertis kyllä vuosi pissat kyljestä, kun noita äitiyspakkauksen näytteitä pois käyttelin. Niinpä nappaan myös kertiksen päälle yöksi hahtuvavillikset, niin pysyypä poika ja peti kuivina :)

Jos halvalla haluaa kokeilla, niin hommaa harsoja ja parit kuoret. Meillä harsoihin laitetaan yöksi tai muuten pitkälle vaihtovälille lisäimulappu, joka on ihan vaan leikattua hamppugollegea (myy ekopirpana, myllymuksut ja/tai kangastukku) Ja fleesestä kuivaliina, niin iho pysyy kuivana. Meidän vauva ei kyllä pissi kovin paljon öisin, vaan leikkii palomiestä aamulla.

Täälläkin kaksi vaippaikäistä kestoissa :-)

Ihan pienenä käytettiin kolmiotaiteltuja harsoja/flanelleja ja kuorena kotona villahousuja ja ulkoillessa PUL-kuoria (laminoitua kosteussulkukangasta), mutta nykyään ylivoimaisesti helpoimmat on mun mielestä taskuvaipat, esim. Fuzzi (merkkejä on monia, ja jotkut osaa tehdä itsekin). Imuiksi pujotetaan harsoja, flanellia, hamppuimuja tms. tarpeen mukaan enemmän tai vähemmän. Vaipan sisäpinta tomii itsessään kuivaliinana, ja ulkopinta on erittäin hyvin kosteutta pitävää PUL-kangasta. Kuoret kuivuvat parissa tunnissa, ja koska täytteet pestään ja kuivatetaan erillään, ei niidenkään kanssa kauaa mene (mitä lyhyempi kuivumisaika, sitä vähemmän vaippoja tarvitaan...). Taskuvaippojen pukeminen on yhtä helppoa kuin kertisten, joten hoitajille voi jättää pinon valmiiksi täytettyjä vaippoja ja homma hoituu kokemattomaltakin.

Uutena taskuvaipat oli kalliimmat kuin itsetehdyt, mutta jälleenmyyntiarvo on hyvä. Ja kun ei ompelutaidot ole kovin hyvin hallussa... Rahansäästö on joka tapauksessa ainakin meillä ollut valtava kertiksiin verrattuna, puhumattakaan siitä jätevuoresta mikä olisi kertynyt.

Meillä käytetään kestoja myös yöllä (n. 12 h putkeen), eikä ole juuri koskaan falskannut. Jos näyttää siltä ettei imuteho enää riitä, niin seuraavaksi yöksi vähän enemmän täytettä vaippaan.

Olen todella iloinen että mut aikanaan ""puhuttiin ympäri"" kokeilemaan kestoja esikoisen kanssa :-) Tokalla lapsella ei edes tullut mieleen käyttää kertiksiä.

Juu PEPPI ei kannata yhden epäonnistuneen kokemuksen perusteella olla suosittelematta ollenkaan kestoja. Noita systeemejä kun on niin paljon erilaisia.

Täällä sekakäyttäjä eikä lapsi ole siitä kummissaan. Meillä käytössä pul-taskuvaipat. Itsetehtyjä ovat. Mun mielestä ne on yhtä helppoja kun esim kertiksetkin. Imu vaan laitetaan takana olevasta taskusta sisään ja vaippa lapselle:)

Jos haluaa ihan tosi helpolla päästä niin all in one vaipat ovat hyvä vaihtoehto. Tosin ne vaan kuivuvat hitaammin kun kaikki on kiinni siinä vaipassa.

Ja meilläkin kestoilu aloitettiin ensin ihan muutamalla vaipalla ja sitten kun tuntui että se on mukavaa ja sujui hyvin niin hommailin lisää vaippoja. Suosittelen kuitenkin ettet sekoita montaa eri systeemiä keskenään koska meillä ainakin tuppasi hetkeksi laantua koko harrastus sen takia kun innostuin kaikkea kokeilemaan. Nyt on selkeetä kun otin käyttöön pelkät taskuvaipat.

Meillä on tytöllä (6kk) käytetty ihan aina kestoja, ja olen tosi tyytyväinen. Ainoan kerran kun meni läpi, oli juuri uusien villisten kanssa (ei ollut huopunut vielä kosteudenpitäväksi).

Ihan vastasyntyneelle käytin harso + pul-kuoripakettia, ja nyt isommalle harsoja, muotoonommeltuja sisävaippoja ja taskuvaippoja. Yöllä kaksiläppäisiä muotoonommeltuja lisäimuilla, eikä koskaan ole edes kostea ulkopinnalta (tämä jollekin ketjussa, joka aikoi uskaltautua yökestoilemaan)! Reissussa käytetään taskuvaippoja. Näitä osaa mieskin käyttää:) Tyttö pissaa hurjasti ja aina ovat silti vaipat pitäneet. Tosin pelkällä harsolla vaihtoväli on tiheämpi, kun imu ei enää riitä näin isolle vauvalle.

Itse aloittaisin vastasyntyneelle juuri tuolla harso + kuori-paketilla (gaynor-taitosta (vähän kolmion tapainen, mutta keskellä enemmän imua) käytin tyttövauvalle, se kasvaa vauvan koon mukana ja on kätevä, ei tarvitse näpsyä eikä ole liian leveä haaroista). Sitten kun tietää vähän mitä tarvitsee vaipalta, niin vaihtoehtoja on todella monia! Ja harsoja ja kuoria tarvitsee koko vaippaiän, eli eivät ole turhia ostoksia.

Mutta tosiaan suosittelen minäkin kestovaippainfon sivuja. Siellä on hyvä tietopaketti, vaippatietokanta ja keskustelupalsta sisällysluetteloineen.

Täällä myös erittäin tyytyväinen sekakäyttäjä, kestot päivisin, kertikset öisin. Vastasyntyneen vaipatuksesta kestoilla ei ole kokemusta, meidän poika oli 2kk kun aloitimme kestoilun Fuzzi bunz-merkkisillä taskuvaipoilla ja sitten tulivat kuvaan mukaan muotoonommellut sisävaipat. Yli vuosi on jo kestoja käytetty ja todella harvoin vaipat falskanneet (taskuvaipat joskus kun imu on loppunut kesken...). Ostimme ruskovillan villikset käytettyinä joten pito oli heti kohdillaan, koskaan eivät ole vuotaneet.

Kestoilu on kivaa mutta saattaa viedä mennessään, ihanuuksia (uutuuksia) sikiää koko ajan ja kaikkea haluaisi kokeilla =). Taskuvaipat ovat tosiaan helpoimpia kestoja kuten joku jo tuossa aiemmin mainitsi ja niillä minä aloitin, nykyään ne ovat lähinnä kyläilyvaippoina. Kyllä on meidän kauniit kestot saaneet ihailevia kommentteja varsinkin nämä meidän uudet juuri hankitut velourpintaiset sisävaipat =)

Minäkin suosittelen lämpimästi osa-aika kestoilua =) eli kotona päivisin kestot ja kylään ja yöunille kertikset niin ei mahdollisia vuotoja tarvitse pelätä. Yksi kestovaippa on meillä noin 3-4h kerrallaan ellei sitten poika päätä kakata aiemmin...Käytössä on kyllä sellainen sekalaisten seurakunta, mutta hamppuvaipat (pienellä bambu boosterilla) + villikset ovat mieluisin ja imukykyisin yhdistelmä. Sitten kun poika alkaa kontata siirrymme mekin taskuvaippoihin.

Kestovaipossa on todella hyvä jälleenmyynti arvo; myin käytettynä ostamani (pieneksi jääneet) vaipat huuto.netissä ja sain takaisin saman minkä itse maksoin.

Täällä yksi kestoileva 13kk pojan äiti!

Olen itse ommellut poikamme vaipat fleecestä, mikä pitää pepun aina kuivana, Suuri Käsityölehden kaavoilla. Imukerroksessa on vanhoja pyyhkeitämme, alkuun riitti 3 kerrosta, nyt niitä on 6... lisäks on valmiina ostetut kuoret päällä, joiden nimeä en kyllä muista, mut ruotsalaisia ovat. Kotona poika käyttää päivät kestovaippoja, yöt kertiksiä. Hoidossa ja reissussa on kertikset.
Alkuun kokeilin ruskovillan langasta neulottuja kuoria, mut vaikka kuinka huovutin, eivät pitäneet poikaa kuivana. Sama juttu oli harsojen kanssa, ei onnistunut. Onneksi jaksoin kokeilla muitankin vaihtoehtoja! Mies on meillä yhtä innostunut kestoilusta, vaikka 11kg kakkavaippaa ei oo aina ""juhlaa"" pestä... lisäks kaverit on jo pyytänyt, et saahan teidän vaippoja sit lainaan, jos/kun tulee heille vauvoja. :)
Alkuun meidän pojan pylly punoitti kertiksistä, kestoillla ei oo ollut mitään iho-ongelmia. Vaipan vaihdan 2-3 tunnin välein eli niitä pitää vaihtaa useemmin kuin kertiksiä. Samalla tulee treenattua pottailua useemmin. Vaippoja tein 20/koko ja kuoria ostin 4kpl, niillä on pärjätty vaikka ainahan niitä toki vois olla enemmänki. Nyt pesen joka toinen päivä vaippakoneellisen muun 60 seassa (jos sinne muuta mahtuu).
Suosittelen kyllä kokeilemaan!!!

Uusimmat

Yhteistyössä