KESTOVAIPOISTA!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaippamaakari!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaippamaakari!

Vieras
Olen miettinyt tulevalle tenavalle kestovaippoja ja tahtoisin nyt sekä negatiivisia että positiivisia kokemuksia kestovaipoista (ja miksei myös kertakäyttövaipoista)

Haluaisin myös kuulla kestovaippoja kokeilleen, mutta kertakäyttövaippoihin päätyneen syyt miksi näin tapahtui :)

Meillä käytettiin kestoja ja kertiksiä sekaisin kuopuksella, kotona yleensä kestoja mutta reissuun en niitä viitsinyt kuskata mukana. Kesäaikaan oli pakko käyttää mahdollisimman paljon kestoja kun kertikset aiheutti ihan hirveän vaippaihottuman kuumilla keleillä.

Yritin mutta koliikkivauvan kanssa en jaksanut pyykkäystä yhtään ylimääräistä joten siirryin kertoihin. Olin pettynyt itseeni, mutta tärkeämpää on äidin jaksaminen.

Meillä alkuun kertakäyttösiä ja kestoja sekasin kunnes pääsin vauhtiin, sitten kestoiltiin täysin puolivuotta kunnes ruoka-aine allergiat sotki kuviot. Kestoiltiin myös reissussa. Vaippoina villahousut ja harsot lisäimuilla. Huokea aloitustapa, materiaaleja löydät kirpputoreilta edullisesti, ja imuja saat vaikka vanhoista pyyhkeistä halvalla.

Alkuperäinen kirjoittaja luonto:
Yritin mutta koliikkivauvan kanssa en jaksanut pyykkäystä yhtään ylimääräistä joten siirryin kertoihin. Olin pettynyt itseeni, mutta tärkeämpää on äidin jaksaminen.

Tottakai on tärkeämpää äidin jaksaminen!

Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
Meillä alkuun kertakäyttösiä ja kestoja sekasin kunnes pääsin vauhtiin, sitten kestoiltiin täysin puolivuotta kunnes ruoka-aine allergiat sotki kuviot. Kestoiltiin myös reissussa. Vaippoina villahousut ja harsot lisäimuilla. Huokea aloitustapa, materiaaleja löydät kirpputoreilta edullisesti, ja imuja saat vaikka vanhoista pyyhkeistä halvalla.

Minäkin mietin lähinnä juuri tätä taloudellista puolta, että kestot tulee halvemmaksi kuin kertakäyttöiset.

Meillä on käytössä molemmat. Kestoillaan lähinnä taloudellisista syistä, se kun on paljon halvempaa... Olen hankkinut kestoja käytettynä pääasiassa ja sitten tehnyt itse. Kertiksiä käytetään aina kun ollaan pois kotoota. Kertiksissä inhoan sitä p.n hajua mikä roskiksesta tulee. Kestot ei haise kun ne likaset varastoi kannelliseen ämpäriin. Öisin meillä on pääasiassa kertiksiä ja minä en ole se joka meillä kykenee viemään roskiksen pois :)

Kun tyttö oli vastasyntynyt niin käytettiin kertiksiä, koska lonkkalasta pakotti siihen. Kestoja ei olisi saanut niin hyvin ujutettua sinne väliin...

esikoinen oli täysin kertiksillä ja kuopus kestoilla

kestoilun miinuksia on se ettei voi tietää mikä sopii sille omalle lapselle. kokeilemalla pitää kokeilla mikä pitää esim koko yön ja aika monena yönä saa lakanat alkuun vaihtaa. alkuun kestoja saa pestä paljon että imevät kunnolla, mutta kun alkuun pääsee niin se on helppoa hommaa.
kestojen peseminen ei ole ärsyttänyt missään vaiheessa. ne vaipat on hienoja ihanilla kuosilla. säästää todella paljon rahaa ja luontoa. ku kestoilussa pääsee alkuun niin siitä tulee vähän niin kun harrastus :D kiva kattella uusia vaippoja ja kokeilla erilaisia systeemejä. ja kunhan niitä on hetken käyttänyt on imuteho todella hyvä eli ohivuotoja ei enää satu ollenkaan. meillä pojalla ihan koko yön sama kesto ja hyvin pitää kun löyty pojalle oieka systeemi. edes helteillä ei ole vaippaihottumaa tullut kun muistaa että se vauvan pylly tarvitsee päivittäin ilmakylpyjä

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:

Minäkin mietin lähinnä juuri tätä taloudellista puolta, että kestot tulee halvemmaksi kuin kertakäyttöiset.

Mä sain ostettua harsoja pari muovikassillista postikulujen hinnalla tai muutamalla eurolla. Tuhosin vanhoja pyyhkeitä lisäimuiksi, ja sain tutulta ilmaiseksi niitä lisää. Villahousut kudoin itse, joten kallein kustannus oli hahtuvakerät. Niistäkin saa pienimmät housut kahdet per kerä. Tietty sitä vähän hurahtaakin asiaan, ja housuja tuli tehtyä useammatkin..

meillä on päiväkäytössä nämä http://www.haakauppa.fi/kestovaippa.htm ovat halpoja ja mä oon tykänny tosi paljon. hinta-laatusuhde siis kohdallaan. yöllä mennään sisätyättövaippa-vaippakuori yhdistelmällä. on paksumpi paketti mutta varma. noista taskuista tulee huomattavasti pienempi paketti kun monesti muusta mutta ne ei kovin kauaa pidä eli meillä vaihdetaan n. 3-4 tunnin välein vaippa. yön yli ei taskuvaippa pidä

Meillä kokeiltiin kestoja ensin vastasyntyneelle, silloin ei oikein onnistunut ja luovutin :ashamed: Nyt kun poika on reilun vuoden ikäinen otimme taskuvaipat kokeiluun ja sille tielle jäimme ;) Poika on herkkäihoinen ja varsinkin lämpimillä ilmoilla ihottumaa tulee helposti vaippa-alueelle kertiksistä.
Onhan noissa kestoissa oma opettelunsa, mutta kestoilu on loppujen lopuksi yllättävän yksinkertaista ja ainahan kannattaa muistaa paljonko siinä säästää rahaa ja luontoa.

Meillä on ensimmäisen kanssa osakestoiltu vastasyntyneestä lähtien. Yöllä on käytetty kertiksiä, kun ei olla löydetty tarpeeksi hyvää kestoa siihen tarkoitukseen, mutta muten kestoiltiin täysin ensimmäinen vuosi. Päiväkotiin halusivat kertikset, joten kertisten käyttö on nykyään pääasiallista ja kestoja oikeastaan vain viikonloppuisin päiväunilla (päiväkuiva lapsi siis). Kestovaipoista ei ole kuin hyviä kokemuksia. Kerrostalossa asuessa on paljon helpompaa pestä koneellinen pyykkiä kuin viedä vaipparoskis pihalle ja meilläkin se kertisroskis haisee todella paljon pahemmalle kuin kestovaippakassi. Lisäksi meillä on ollut suuresti vaikeuksia löytää istuvia kertakäyttövaippoja, kun lapsi on mahakas mutta kapeajalkainen ja niiden kanssa on tapahtunut paljon ohivuotoja. Kestoja saa paremmin säädeltyä.

Meillä ei neidin peppu kestä kerttiksiä joten on vähän pakko tilanne ja tuleehan se halvemmaks (etenkin kun noista 20 vaipasta en oo mitään maksanu vaan saanu tutuilta)... Eikä se niin vaikeeta ollukkaan kun luulin (tästä syystä esikko meni kerttiksillä - tosin appivanhemmat osti vaipat ekan vuoden ajan).
Nyt ollaan hetki kerttiksillä kun rota-rokote saatiin kun tuota tuotetta tulee ihan kokoajan...

Mulle tytön koko vaippa-ajan vaipatus maksoi vain 350? josta sain jo 100? takaisin, eli 250?. Kertikset olis maksanu jotain 800?. Ja paljon vaippoja on vielä jäljellä seuraavalle lapselle :) Itse olen tykännyt kestoilusta, sopii mulle. Ostin suurimman osan vaipoista uutena kun en tiennyt mistä käytettyjä löytyisi ja olin hyvin kokematon alussa, nyt tiedän jo minkälaiset meille sopii ja miten toimin ens kerralla. Kokemattomalle vois sopia sellasen vaippalainaamon paketti jolla voi kokeilla kaikkia erityyppisiä vaippoja ja vasta sitten alkaa investoida niihin itse.

Meillä käytetään sekaisin, kestovaippoja kertiksiä. Kertiksiä reissuissa ja yöllä... en ole löytänyt meidän megapissaajille sopivaa yövaippaa, tai jos on tarpeeksi imua se on mielestäni liian iso vaippa... inhottaa pistää lasta nukkumaan sellainen pötikkä jalkojen välissä. =) Meillä vaipat kahdella käytössä, toinen onneksi jo päivät ilman vaippaa.

Aivan vauvana meillä oli äp imsevimse vaippoja läjä+kuoria niihin läjä. Sitten oli vielä popolinon paksumpia vaippoja+niihin kuoret. Oli kyllä silloin nuo imsevimset mielestäni parhaita. Ohuita, kuivui helposti. Vauva kun teki vähän väliä kakkaa, niin tartti vaihtaa aika tiuhaan. Nuo oli mielestäni helppo laittaa... harsoja en koskaan kokeillut, kun tuntui hankalalta. Kaikki vaipat olen ostanut käytettynä ja ainakin noita imsen saa isoja läjiä "halvalla" huutiksesta/kestovaippainfon sivuilta.

Ite oon tykänny Muksut-vaipoista, all-in-one, ja niissä joissa on nepparit. On helppo käyttää ja säilytän vaipat käytön jälkeen kestovaipoille tarkoitetussa pussissa, joka pitää sisällään märkyyden ja hajun. Vaipat voi sitten pestä tässä pussissa, mun mielestä niin helppoa! Ja säästöähän tulee ilman muuta, kun malttaa ostaa ensin ne vaipat.. :) ja aina niistä saa käytön jälkeen esim. huutiksessa omaiansa pois..

Alkuperäinen kirjoittaja JaJa:
meillä on päiväkäytössä nämä http://www.haakauppa.fi/kestovaippa.htm ovat halpoja ja mä oon tykänny tosi paljon. hinta-laatusuhde siis kohdallaan. yöllä mennään sisätyättövaippa-vaippakuori yhdistelmällä. on paksumpi paketti mutta varma. noista taskuista tulee huomattavasti pienempi paketti kun monesti muusta mutta ne ei kovin kauaa pidä eli meillä vaihdetaan n. 3-4 tunnin välein vaippa. yön yli ei taskuvaippa pidä

Näitä taitaa olla huutonetissäkin myynnissä... onko vielä halvempia jopa siellä? hmm.... nyt en ole tosin katsonut onko tällä hetkellä.

minä tein ennen vauvan syntymistä kasoittain kestovaippoja ja ajattelin että en ikinä mitään muita käytäkkään. vauvan synnyttyä niitä kokeillin mutta pissat tuli selästä läpi ja turhauduin niihin. nyt ei oo niitä sit tullu kukeiltua ja vauva jo 8kk. ostaiskohan joku ne pois..

Me kestoilimme kuopuksen kanssa päivisin, yöllä käytimme kertakäyttövaippaa syystä että poika pissas todella paljon kerrallaan enkä saanut pitävää pakettia aikaiseksi.
Märkä vaippa myös haittasi yöunia joten ihan suosiolla kertakäyttövaippa yökäytössä.

Reissussa kertakäyttövaippa, mutta ihan kyläillessä tms otin kestot mukaan.

Minä tykästyin harsoihin :heart:
Halpa ja nopea kuivumaan, hyvä pestä, käy monella tavalla vaipaksi.
Sen mystisen taitoksen opin villahousujen kanssa pikkuvauvalle, myöhemmin harsot oli taskuvaippojen imuina.

Musta tuli vaipatuksen myötä innokas kestojen ompelija- uusia en ostanut, pari käytettyä netin kautta. Loput tein itse.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja luonto:

Tottakai on tärkeämpää äidin jaksaminen!

Meillä kestoillaan siksi että olen laiska: on helpompaa ja mukavampaa pestä pyykkiä kun raahata loputtomasti niitä vaippapaketteja kaupasta. Ja niitä roskiksia tietysti myös. Mutta ymmärrän hyvin että joku kokee tämän toisinpäin.

Äskettäin kaverin luona kyläillessä ihmettelin mikä niiden vessassa haisee, kunnes tajusin että se on vaipparoskis. Meillä kestot pidetään se pari-kolme päivää pesua odottamassa isossa avoimessa ja reiällisessä pyykkikorissa kylppärissä. Se haisee kyllä välillä, jos laittaa nenän ihan lähelle ja nuuhkii, mutta ei hajusta koko kylppäriä. Poika on vielä alle 1-v., en tiedä muuttuuko tämä jos ne eritteet tymäköityy jossain vaiheessa :)

Uskoisin tämän tulleen halvemmaksi, vaikka olen kokeilunhaluisena hamstrannut vaippoja yli oman tarpeen ja erilaisia systeemejä. En ole mikään käytännön ihminen, siksi meillä käytettiin pienempänä villahousujen kanssa harsoja. Vaikkei niitä kauhean taidokkaasti osaa sen muksun päälle kieputella, niin ne on helppo saada pitämään, kun ei tarvi osua justiin kohdalleen.

Hankalinta kestoissa on se mukana raahaaminen: aina kun jonnekin lähtee, pitää miettiä että kuinka monta ja minkälaista vaippaa otetaan mukaan. Olis helpompi napata mukaan nippu kertiksiä, lähelle pääsee kun käyttää (päivisin) vaan yhdenlaisia vaippoja, niin ei tarvi erikseen miettiä että missä kohtaa pannaan the päiväunivaippa päälle jne...

Alkuperäinen kirjoittaja 3 äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja JaJa:

Näitä taitaa olla huutonetissäkin myynnissä... onko vielä halvempia jopa siellä? hmm.... nyt en ole tosin katsonut onko tällä hetkellä.

sama firma myy huutiksessakin näitä. sieltä ton firman löysinkin

Yhteistyössä