KESTOVAIPOISTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami

Vieras
Käytin vauvallani kestovaippoja jonkun aikaa, mutta hän sai niistä kauheaa ihottumaa. Vaippaa vaihdoin kyllä tiuhaan, noin parin tunnin välein, eli ei ainakaan siitä johtunut, että liian kauan ois pissat tai kakit pöksyssä ollut. Pesuainejäämät kestoissa on myös poissuljettu syy pojan ihottumaan.

Kaikenlisäks kestot haisee niin h******n pahalle!

Oishan noita käyttänyt, ei siinä mitään, mutta lapsen terveys ja hyvinvointi etusijalla. Ja mun mielestä kestovaippailu on yliarvostettua ja joku buumi nyt - kertiksetkin on nykyään hyvin ekologisia ja se on otettu huomioon niitä valmistaessa. Ja ne ovat vauvaakin ajatellen paremmat minun mielestä. Kertakäyttövaipoista saadaan jätteenpolttolaitoksissa energiaa kaukolämpönä että sahkönä. Ja lompakkopuolta ajatellen: ensimmäisen (ja meiilä tod. näk. ainoan) lapsen kohdalla nuo rahakulutukset aika samoissa menee kestoilla ja kertiksillä.

Minulla ei oo siis mitään kestoilua vastaan, mutta oon vaan niin kovin pettynyt siihen, kun ei ookaan niin hyvä kun mitä on mainostettu! Prkl!

mulla ei riittäs omatunto laittamaan ekrttiksiä vauvalle ainakaan jatkuvasti. ei siis siinä mitään et kaikki tekee niinku parhaaks näkee tässä ekologisuus kysymyksessä, mutta mä ite käytin kestositeitä ja havaitsin ne miljoonaviskytkuus kertaa paremmiks ku kertakäyttöset, ja mietin et jos joskus saan lapsen niin oman kokemukseni pohjalta valitsen et kummat mä laitan, oikeesti puuvillaset vai semmoset jotka vaan lupaa puuvillanpehmeyttä.

sit tässä on seki, että tässä pihapiirissä on 9 taloa ja kaks roskatynnyriä.

*myoks* tai yhtä hyviähän ne oli kestositeet ja kerttikset, mut kestot oli paaaaaljon mukavemmat ja menkatki siedettävämmät.

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
mulla ei riittäs omatunto laittamaan ekrttiksiä vauvalle ainakaan jatkuvasti. ei siis siinä mitään et kaikki tekee niinku parhaaks näkee tässä ekologisuus kysymyksessä, mutta mä ite käytin kestositeitä ja havaitsin ne miljoonaviskytkuus kertaa paremmiks ku kertakäyttöset, ja mietin et jos joskus saan lapsen niin oman kokemukseni pohjalta valitsen et kummat mä laitan, oikeesti puuvillaset vai semmoset jotka vaan lupaa puuvillanpehmeyttä.

sit tässä on seki, että tässä pihapiirissä on 9 taloa ja kaks roskatynnyriä.

*myoks* tai yhtä hyviähän ne oli kestositeet ja kerttikset, mut kestot oli paaaaaljon mukavemmat ja menkatki siedettävämmät.

Vauvojen kertiksillä, joita nyt käytän lapsellani on ihan joutsenmerkki, eli ei oo mitään ihmemömmöjä niissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vauvojen kertiksillä, joita nyt käytän lapsellani on ihan joutsenmerkki, eli ei oo mitään ihmemömmöjä niissä.

vaikka ei oliskaan. ku sen tietää ite mimmonen ero on kankaisen suojan ja muovisen suojan välillä, valinta on helppo.

tosiaan harmi että teillä ei toiminu, mut pääasia että kokeilit etkä heti tuominnu koska se on erillaista ku mihin on tottunu :)

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

vaikka ei oliskaan. ku sen tietää ite mimmonen ero on kankaisen suojan ja muovisen suojan välillä, valinta on helppo.

tosiaan harmi että teillä ei toiminu, mut pääasia että kokeilit etkä heti tuominnu koska se on erillaista ku mihin on tottunu :)

juu...minäkin olen harmissani. ei ollu meidän juttu.

Ja mitäs se joutsenmerkki lupaa? Ei se ole tae mistään ekologisuudesta....

Mun puolestani kukin saa tehdä niinku haluaa, meillä käytetään molempia. Päivisin kestoja ja yöllä kertiksiä. Ja pakko sanoa tuohon hajuasiaan, että kyllä ne vaan on nuo kertikset mitkä haisee. Kun vauvalla on kakka kestossa, sitä ei sieltä oikeastaan haise, mutta kertiksestä sen tietää kyl heti. Samoin pissa haisee kertiksessä ihan hirveelle.

Ja tuohon "joku buumi" on pakko sanoa sen verran, että kyllä esimerkiksi itte kuulun siihen ikäpolveen, että on harsot ollu vaippana, ei sillon tiedetty mistään kertakäyttövaipoista mitään :) Muistanpa että pikkusiskolla ja -veljelläkin (80-luvun puolivälissä ja loppupuolella) on vielä käytetty harsoja välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Ja mitäs se joutsenmerkki lupaa? Ei se ole tae mistään ekologisuudesta....

Mun puolestani kukin saa tehdä niinku haluaa, meillä käytetään molempia. Päivisin kestoja ja yöllä kertiksiä. Ja pakko sanoa tuohon hajuasiaan, että kyllä ne vaan on nuo kertikset mitkä haisee. Kun vauvalla on kakka kestossa, sitä ei sieltä oikeastaan haise, mutta kertiksestä sen tietää kyl heti. Samoin pissa haisee kertiksessä ihan hirveelle.

Ja tuohon "joku buumi" on pakko sanoa sen verran, että kyllä esimerkiksi itte kuulun siihen ikäpolveen, että on harsot ollu vaippana, ei sillon tiedetty mistään kertakäyttövaipoista mitään :) Muistanpa että pikkusiskolla ja -veljelläkin (80-luvun puolivälissä ja loppupuolella) on vielä käytetty harsoja välillä.

Googlesta löytyy kattavasti tietoa kun laittaa hakusanaksi ympäristömerkkikriteerit.

Tarkoitin tuota buumi-sanaa lähinnä nykypäivää ajatellen... Joka tuutista tulee kestovaippa-asiaa.

Kokeiluista huolimatta olen hyvin pettynyt kestoiluun suurimmaksi osaksi tuon vauvan pahan ihottuman takia, joka tuli heti kestojen myötä. Kertiksiä käytettäessä ei niin minkäänlaista ihottumaa. Heti, kun vaihdoin takas kertiksiin niin vaivat katos. :(

Nii ja siitä piti vielä mainita näin kestojen ja kertisten ominaisuuksia verrattaessa, että kestot on jotenkin paljon kömpelömmät ja vauvan on vaikea niitten kanssa liikkua. Itse ainakin huomasin tämän. Kestot on niin paksut ja semmoiset... Varmaan saattaa haitata lapsen liikkumaanoppimisessa?

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Käytin vauvallani kestovaippoja jonkun aikaa, mutta hän sai niistä kauheaa ihottumaa.

Kaikenlisäks kestot haisee niin h******n pahalle!

kysyn pari kysymystä:

millä vaipatit? mitä kankaita käytit? millä pesuaineella pesit ja monessa asteessa? käytitkö silkkiliinaa? riisipaperia? ja vauvan ikä?

Nii ja siitä piti vielä mainita näin kestojen ja kertisten ominaisuuksia verrattaessa, että kestot on jotenkin paljon kömpelömmät ja vauvan on vaikea niitten kanssa liikkua. Itse ainakin huomasin tämän. Kestot on niin paksut ja semmoiset... Varmaan saattaa haitata lapsen liikkumaanoppimisessa?

No ei todellakaan haittaa liikkumista.

En kyllä oikein tajua... omassa ystäväpiirissä tai suvussa ovat suunnilleen kaikki käyttäneet aina kestiksiä eikä ole ollut mitään niin vakavia ongelmia etteikö lyhyt väliaikainen kertiksiin siirtyminen, ilmakylvyt tai kestistyypin vaihtaminen olisi auttanut. Edes silloin 70-luvulla kun ainoa vaihtoehto olivat sideharso-muovikuori-yhdistelmä.

Taskuvaipat ei ainakaan ole paksuja...samanpaksuisia kuin kertikset...imuina ohut bambuimu, joka imee ku sieni :D Poju oppi kävelemään alle vuoden ikäisenä ja käytti kestoja...

Ja vaikka välillä oli paksumpia froteesisävaippoja ja siinä päällä vielä fleecekuori, ni hyvin poju konttas ja käveli tukia vasten..

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Vauvan hyvinvointi etusijalla!

Peesi.

Kertikset on sentään pintakuivia, vaikka pissaa olisikin. Kesto kastuu heti litimäräksi.

Puhtaus ja kuiva vaippa on ihmisoikeus.

Ottakeehan selvää! Esim. taskuvaipoissa jos vuorina on microfleece tai polyestermokka, niin vaippa on pintakuiva.

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Vauvan hyvinvointi etusijalla!

Peesi.

Kertikset on sentään pintakuivia, vaikka pissaa olisikin. Kesto kastuu heti litimäräksi.

Puhtaus ja kuiva vaippa on ihmisoikeus.

Ottakeehan selvää! Esim. taskuvaipoissa jos vuorina on microfleece tai polyestermokka, niin vaippa on pintakuiva.

ja sisävaippojakin saa coolmaxilla ja mikrofleecellä joka on pintakuiva. pissa siis menee kankaasta läpi ja varsinkin coolmaxissa on niitä pieniä koloja jotka tekevät ilmataskuja ihon ja kankaan väliin.

Eipä ole meillä ainakaan menoa haitannut :laugh: Ei niitä paksumpia ole pakko laittaa kuin unille, päiväkäyttöön riittää ohuempikin vaippa. Kai se on se mihin tottuu, minusta ne kertavaipat vasta pahalle haiseekin!! Jollekin ällölle muovimössölle :snotty:

Meillä on kuusi lasta kestovaipatettu, eikä minulla ole niistä mitään pahaa sanottavaa. Etenkin lasten iho on voinut hyvin, atoopikoillakaan ei ole ollut vaippaihottumaa vaikka muusta syystä iho saattoi olla verillä.

Yhteistyössä