Kestovaipoista???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä02
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä02

Jäsen
05.01.2005
48
0
6
Tässä toista odottaessa on tullut mieleen että vois käyttää kakkosella kestovaippoja.
Eniten mietityttää niiden kuivaaminen eli miten onnistuu jos ei ole käytössä kuivaushuonetta eikä kuivausrumpua. Kuinka kauan kestää kuivuminen, millaisen määrän tarvitsee vaippoja ym. "varusteita".
Kypsyttelen vielä ajatusta joten kiitollinen olisin kokemuksista.

käy vertailemassa -> www.kestovaippainfo.fi

taskuvaippa tai erillinen kuorivaippa ja sisävaippa taitaa kuivua nopeimmin.... All-in-one taas hidas.....

on myös olemassa keskusteluryhmiä yahoossa.... mm. ->
http://groups.yahoo.com/group/kestovaippa-piiri/

=)

tuossa tulikin jo hyvät linkit. kannattaa tutustua..

halvin ja nopeiten kuivuva viritelmä linenne se perinteinen harso ja päälle hahtuvat, eli villahousut. ja harsot kuivuu hujauksessa ilman mitään kuivausrumpuja yms. samat harsot sopii koko vaippaiän uusia hahtuvia vaan neuloo kun jää pieneksi.

mutta tutustu tuonne kestovaippapiiriin. siellä on paljon hyviä vinkkejä!

Minä oon just kans tuskailemassa saman asian kans,nyt ehkä alkaa pikkuhiljaa valkenemaan... :D
Kannattaa käydä Babyidean kirppiksellä www.babyidea.fi
Sieltä minä ainakin ajattelin ekat vaipat ostella...

Ja tulin muuten siihen tulokseen,että liikaa ei kannata katella ja miettiä,mulla ainaki meni pää ihan sekasi ku noita vaihtoehtoja on miljoona!! :o

Päätin kans ostaa flanelletteja,harsoja ja kuorivaippoja/villahousut,jos niillä pääsis alkuun,ja sit kokeilla sekä taskuvaippaa että all-in-onea kun löydän jostain halvalla.

käytettyjä kuoria ostaessa kantsii toki muistaa että pinnoitekuoret eivät ole ikuisia.. paljon käytetyt voivat fuskata toisin kun villakuoret vaan paranee käytössä..

eli sisävaippoja kannattaa ostaa käytettynä koska niissä on imu parhaimmillaan, mutta kuorien kanssa kantsii olla tarkka ettei tule hukkaostos.

ja rekisteröitykää kestovaippapiiriin!

MITÄ ihmettä minä nyt teen,ku haluan vaan surffata ja ostella kestoja??? :o Olen korviani myöten kestovaippasuossa... :D Ei kai tässä muuta mut ku rahat loppuu!

Ostin kangaskaupasta harsoa, valmiiksi 80cm leveää ja siitä vaan leikoin 80com paloja ja saumurilla reunat. Mulla on noin 20-25 harsoa ja muovisia kuoria. Nuo kuoret löysin kirpparilta.

Lisäksi ompelin flanellista lisäimuja 40x40cm.

Kuivausrumpua tms. en minäkään omista, mutta harsopyykki kuivaa sopivasti yön aikana ja nuo muovikuoret kuivaa vielä nopeammin ja jos kiire tulee niin pyyhkäsen kuoret pyyhkeellä kuiviksi.

Hyvin meillä on tällä systeemillä pärjätty ja rahaakaan ei noihin tarvikkeisiin oo menny kuin n. 60eur.
=)

Meillä on kestoiltu nyt 9 kk ja alkuun 2h+k asunnossa ilman parveketta. Pyykinkuivaustelineeseen vaan ja vuorokaudessa olivat kuivia. Ja meillä on käytössä Kushies Classic eli ihan muotoonommeltu vaippa 8 kerroksen flanellilla ja ohuella kosteussulkukerroksella eli ei ihan ohuimmasta päästä. 20 vaipalla ollaan pärjätty loistavasti. Alkuun pesin joka päivä, nyt joka toinen-joka kolmas päivä riittää (tosin yöllä kertikset).

Nopeimmin kuivuva systeemi on tietenkin harsot ja villikset. Harsoja voi kuivattaa patterilla tai hätäpäissään vaikka hiustenkuivaajalla ja saa hetkessä kuivaksi. Paksummat vaipat tietenkin vaatii enemmän aikaa mutta sitäkin voi nopeuttaa. Tässä pari vinkkiä:

-ripusta vaipat pyykkitelineeseen 2 pyykkinarun yli jolloin alle jää enemmän ilmatilaa eivätkä vaipan reunat osu toisiinsa.
-käännä vaipat muutaman tunnin jälkeen. Mä ripustan aina ensin kuosipuoli ylöspäin ja kun se on pintakuiva, käännän ympäri (eli n. 4-8 tunnin jälkeen) ja siten kuivuu nopeammin.
-käytä patteria avuksi (HUOM! kosteussulullisia vaippoja ei kannata kuivattaa patterilla ettei kosteussulkukerros mene pilalle)
-hyödynnä saunan jälkilämpö, jos teillä sauna on. Vaipat vaan levälleen lauteille.
-jos pesukoneessa on erikseen ohjelmoitavat askelmat, voit lopuksi vielä lingota erikseen yhden ylimääräisen kerran, jolloin ripustettaessa pyykki on jo hieman kuivempaa (taloudellistahan tämä ei välttämättä ole).
-kesällä aurinko on paras kuivattaja. Nopein kuivatus viime kesänä oli suorassa auringonpaisteessa vajaa 5 tuntia!!

Yhteistyössä