Kestovaipat päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitähän sitä tekis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitähän sitä tekis

Vieras
Juuri kuivaksi oppinut on aloittamassa päiväkodissa ja ajattelin vaippojen sijaan laittaa hänelle kuivaksiopetteluhousuja mukaan. Harvoin niitä vahinkoja enää käy, mutta koska kyseessä on alle 2-v, hoitajat haluavat jotain muuta kuin alushousut pukea ainakin aluksi. Kaikki vaatteet pitäisi nimikoida, joten varmaan sitten ne harkkahousutkin. Mutta miten? Te, jotka olette päiväkotiin vieneet kestoja, oletteko nimikoineet ja jos niin millä tavalla? Jotenkin tuntuu, että niiden jälleenmyyntiarvo laskee, jos niihin joutuu jotain kirjoittamaan tussilla :(

Meillä kyllä kelpas ihan pikkuhousut ja housut vaihdettaviksi, eihän lapsi opi millään kuivakis jos on jatkuvasti vaipoissa. Oli vaan tarpeeksi monet vaihtohousut.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
muuten by the way, miten ne päiväkodissa pesee ne kestot? ei kai mitenkään? viekö vanhemmat ne sit päivän päätteeks kotiin pestäväks?

Tottakai vie kotiin, aivan niinkuin kaikki muutkin likaset vaatteet.

meillä on vessassa ämpäri jossa kannessa pojan nimi ja kestovaipat. sisällä on iso pul-vaippapussi jossa kuljetan vaipat joka päivän päätteeksi kotiin pestäväksi.

muoks.

ja olemme ainuat kestovaippojen käyttäjät päiväkodissa.joten ei ole nimikoitu mitenkään.. jos nimikoisin niin laittaisin pojan nimen pesulappuun kuulakärkikynällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä kyllä kelpas ihan pikkuhousut ja housut vaihdettaviksi, eihän lapsi opi millään kuivakis jos on jatkuvasti vaipoissa. Oli vaan tarpeeksi monet vaihtohousut.

Lapsi on 1 v 9 kk ja on kotona vaipaton myös öisin. Kodin ulkopuolella on pidemmillä kuin kauppareissuilla vielä yleensä harkkahousut jalassa. Vaikka vahinkoja ei juurikaan käy, en halua ottaa riskiä, että kylässä lirauttaisi vahingossa matolle, tai vielä pahempaa, sohvalle. Niin ei ole ikinä käynyt, mut silti olen varovainen. Päiväkodissa oltiin sitä mieltä, että koska kyseessä on näin pieni, niin aluksi olisi hyvä tuoda vaippoja ja että ainakin nukkuessa sellaisia pitäisi käyttää. Kotona on ollut pari kuukautta ilman yövaippaa ja vahinkoja on käynyt ehkä pari kolme. Ajattelin, et jos laittaisin ne harkkahousut jalkaan, koska ne on lapsen mielestä vielä suht ok, mutta vaipoista tulee kova parku ja kauhea vastustus ja rimpuilu.

Mun poika käytti kestovaippoja päiväkodissa, ollessaan vielä täysin vaipoissa.
Päiväkodin tädit laittoivat likavaipat vaipanvaihtojen yhteydessä vaippapussiin, jonka sitten iltapäivällä kuskasin kotiin. Usein pesivät kakkavaipat, vaikka sanoin ettei tarvitse sitä tehdä.

Ap. Laita lapselle harkkahousuja mukaan. Minä en ainakaan ole nimikoinut lasteni alkkareita, eivätkä ne ole pk:ssa kadonneet, ja harkkahousuthan ovat kuin alushousut, joten en alkaisi niitäkään nimikoimaan. Jos lapselle tulee pissa housuun, niin tädit laittavat pöksyt pussiin kuten muutkin likaantuneet vaatteet, ja kaivavat repusta kuivat tilalle. Helppoa, eikä siinä ole sekaantumisen vaaraa, toisin kuin paidoilla ja housuilla jotka riisutaan aina päikkäreille mennessä, ehkä haalarin alta pois jos on lämpimämpi ilma, tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ++:
oisko helpompi viiä muutamat housuvaipat sinne päikkäriin aluksi ja luopua tosta kestoilusta..

Minkä ihmeen takia pitäis kestoilusta luopua vain sen takia, että lapsi menee päiväkotiin?

En ymmärrä tuota kertisvaippojen kuluttamista :(

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
oisko helpompi viiä muutamat housuvaipat sinne päikkäriin aluksi ja luopua tosta kestoilusta..

Minkä ihmeen takia pitäis kestoilusta luopua vain sen takia, että lapsi menee päiväkotiin?

enkä mä sitä että pitää hömppäillä tollasella!!!lapsiparka!!

Alkuperäinen kirjoittaja 1:

et ole sitten tainut perehtyä kestovaippailuun, etkä halua, että lapsillasi olisi puhdas tulevaisuus? tiedätkö miten paljon kertisvaipoista kertyy jätettä perheessä eikä se edes maadu?

En mäkään ymmärrä miksi pitäisi...
Kun mun poitsu meni päiväkotiin, niin samoihin aikoihin aloitti toinenkin kestopeppu. Henkilökunnalle asia oli uusi, olivat aluksi ehkä vähän epäilevin mielin, mutta kun näkivät vaipat (tarrakiinnitteiset taskuvaipat oli sekä meidän Niksulla että hänen kestoilukollegallaan :) ) ja tajusivat että nehän laitetaan lapselle just samalla lailla kuin kertisvaipatkin, ainoa ero on se että kertsit menee käytön jälkeen roskikseen mutta kestot vaippapussiin, niin innostuivat ajatuksesta. Totesivat myös, että useampikin saisi kestoilla, se säästää paitsi luontoa myös tätejä, joiden ei tarvitse tyhjentää vaipparoskista enää viidesti päivässä =)

Miksi lapsiparka?
Ei lapsi kärsi siitä, että hänellä on pehmoinen, mukavan tuntuinen, imukykyinen ja pintakuiva kestovaippa. Nykypäivän kestot eivät käyttömukavuudessa kertakäyttövaipoille häviä.
Mun 2½ v, joka on päiväkuiva ja öisin kertakäyttövaipassa, hihkuu edelleen riemusta löytäessään jostain kestovaipan, ja haluaisi sellaiset jalkaansa. Eli tuskin lapsi kamalasti kärsi niitä vaippoja käyttäessään :D

et ole sitten tainut perehtyä kestovaippailuun, etkä halua, että lapsillasi olisi puhdas tulevaisuus? tiedätkö miten paljon kertisvaipoista kertyy jätettä perheessä eikä se edes maadu?

hah ja sä kangasvaippoines luulet pelastavas maailman vai?juu vähä liian paksuu mulle..eikä meillä olisi todellakaan ollu mahdollisuutta edes käyttää kestoja..et siks en nää niitä mitenkään hyvinä..

Alkuperäinen kirjoittaja jhuy:
eikä meillä olisi todellakaan ollu mahdollisuutta edes käyttää kestoja..et siks en nää niitä mitenkään hyvinä..

Mikä logiikka on tuossa, että koska teillä ei ollut mahdollisuutta käyttää kestoja (miksi ei?) niin et näe kestovaippoja mitenkään hyvinä.

Alkuperäinen kirjoittaja mitähän sitä tekis:
Kaikki vaatteet pitäisi nimikoida, joten varmaan sitten ne harkkahousutkin. Mutta miten? Te, jotka olette päiväkotiin vieneet kestoja, oletteko nimikoineet ja jos niin millä tavalla? Jotenkin tuntuu, että niiden jälleenmyyntiarvo laskee, jos niihin joutuu jotain kirjoittamaan tussilla :(

Muuten en asiasta mitään tiedä, kun ei ole kokemusta päiväkodista eikä kestoista, mutta kävisikö nimikointiin kangastarrat? Niihin vois lapsen nimen kirjoittaa ja ne saa sitten irti kun haluaa myydä, niin ei ainakaan se arvo laske :)

Mä en ymmärrä, miksi pitää tuputtaa omaa valintaansa muille.

Kiinnostuin itse kestoilusta ja ollaan sitä pikkuhiljaa aloittelemassa 3kk tytön kanssa. Siskoni ompelee meille vaippoja ja lisäimuja ja selvittelee eri materiaaleja.. Itsellään on saman ikäinen tyttö ja käyttävät kertiksiä.

Olen todella kiitollinen siskolleni, joka onnistuu pyörittämään 3-lapsisen (+Korkeasaaren verran eläimiä ) perheen arkea ja silti jaksaa ommella ja kokeilla meille vaippoja. Minun puolestani käyttäköön itse mitä tahtoo. Eiköhän jokainen aikuinen ihminen osaa valita tilanteeseensa sopivimman vaihtoehdon.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttulantäti:

En minäkään ymmärrä - mutta kukaan ei kai tässä ketjussa niin tehnytkään, vai?

Ai juu, yksi ehdotti että ap unohtaisi kestoilun ja veisi päiväkotiin housuvaippoja :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Ai juu, yksi ehdotti että ap unohtaisi kestoilun ja veisi päiväkotiin housuvaippoja :xmas:

No juu näinhän siinä taisi käydä :whistle:

Oikeastaan melko hölmöä tunkea väkisin ketjuun, mihin ei ole mitään asiallista sanottavaa :headwall:

Miksi lapsiparka?
Ei lapsi kärsi siitä, että hänellä on pehmoinen, mukavan tuntuinen, imukykyinen ja pintakuiva kestovaippa. Nykypäivän kestot eivät käyttömukavuudessa kertakäyttövaipoille häviä.
Mun 2½ v, joka on päiväkuiva ja öisin kertakäyttövaipassa, hihkuu edelleen riemusta löytäessään jostain kestovaipan, ja haluaisi sellaiset jalkaansa. Eli tuskin lapsi kamalasti kärsi niitä vaippoja käyttäessään :D

mix ei yöllä kestoa?

Totta, joku ehti jo tuputtaa kertiksiäkin.

Toisaalta, sä kysyit joltain kertisten käyttäjältä (jonka perustelu "Kun me ei voida käyttää, niin se on huono juttu" toki ontui), että miksi ei voi.
Aika moni kertisten käyttäjä ottaa senkin tuputtamisena.
Ja tätä en nyt meinaa millään pahalla, vaan ihan vaan tuli mieleen.

Mulla on paksu nahka, mutta tiettyyn sävyyn kysyttynä mäkin ottaisin. (Nettikirjoitteluna ihan yksi lysti.)
Ja silti voin ihan perustella: Mulla on ne 3 pientä lasta, ja korkeasaaren verran eläimiä. Pyöritän jo ennestään keskimäärin 2 koneellista pyykkiä päivässä.
Jos lasken sähkön, veden, pyykinpesuaineen ja vielä ylimääräisen likakaivojen tyhjennyksen (siinä menee jo menovettä ja päästöjä kun se rekka ajaa tänne ja pois), niin en säästä rahaa enkä luontoa. Sen sijaan menettäisin vähätkin hermoni kestoillessa kahden vaippaikäisen kanssa.

Ostan sen sijaan itselleni puhtaan omantunnon ompelemalla kummitytölle kestoja minkä kerkeän (ompelukone vie vähän vähemmän sähköäkin :) )

En siis väitä, ettei se olisi mahdollista. Mutta ei vaan riitä resurssit.

-------------------------------------------------------------

Ruttulantäti: Katon huomenna noita uusia kaavoja, jos ehdin aamulla ommella, niin tuon uudet kuoret sulle samalla kun tulen kylille hakemaan satiininauhaa ja vetoketjuja =)

-------------------------------------------------------------

Edit: Ihan ap:n aiheesta vielä sen verran...
Sanoisin, että hiukan tampioita tarhan tätejä, jos eivät viitsi vahingon sattuessa housuja vaihtaa, jos siis lapsi on käytännössä kuiva. Vaikka sitten onkin pieni.

Itse vein esikoisen tarhaan reilu 1,5-vuotiaana, ja kun sanoin että on ollut pari kuukautta päiväkuiva, niin se oli sillä selvä.
Kaikki tiesivät, että vahinkoja toki välillä sattuu, ja sitten vaihdettiin vaan vaatetta. (Tietysti itse katsoin, että sitä vaihtovaatetta on tarpeeksi siellä.)

Ei jotenkin vaikuta kovin kannustavalta touhulta...

Alkuperäinen kirjoittaja jhuy:
eikä meillä olisi todellakaan ollu mahdollisuutta edes käyttää kestoja..et siks en nää niitä mitenkään hyvinä..

Mikä logiikka on tuossa, että koska teillä ei ollut mahdollisuutta käyttää kestoja (miksi ei?) niin et näe kestovaippoja mitenkään hyvinä.

koska ei olut pesumahdollisuutta...ja ootteko ajatellu miten pahaa se tekee kun pyöritätte pesukonetta koko ajan kun on likaisia vaippoja..sähköä kuluu..että kanttinsa se on joka asialla..muotivillityshän tuo on..

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
mix ei yöllä kestoa?

Entiset jäi pieniksi, eikä tullut enää ostettua uusia, kun niissä merkeissä joita me käytettiin ei ole isompaa kokoa saatavilla, ja poika pissaa öisin aika paljon (tai nyt viime viikkoina on alkanut pissaamaan vähemmän) enkä viitsi alkaa arpomaan mikä kesto pitää 2 v 7 kk ikäisen, 17½ kg painavan lapsen 12 tunnin yöpissat sisällään. Villahousuja poitsu ei enää suostunut käyttämään, niitä käytettiin aikaisemmin öisin kertsien ohella, ja ne toimivat hyvin.

Yhteistyössä