kestovaipat+fleece/flanelli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tsi apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tsi apuja

Vieras
Hei kestovaipoista tietävät. Tarkoitus on tehdä itse kestovaippa, mutta nyt mietin kumpi käy paremmin imuksi/vavan ihoa vasten; fleece vai flanelli? Onko suurta eroa mm. imukyvyssä.

Ite olen käyttänyt fleeceä koska se mielestäni tuntuu kuivemmalle ihoa vasten. Flanellin imukyky on tietenkin parempi koska se on luonnonkuitu, mutta flanelli on toisaalta tosi ohut, joten en näe siinä suurta hyötyä. Jos käytät sisällä imevää materiaalia ja mietit tässä ainoastaan siis pintakangasta ihoa vasten, käyttäisin kierrätettyä fleeceä.

Alkuperäinen kirjoittaja KS:
Ite olen käyttänyt fleeceä koska se mielestäni tuntuu kuivemmalle ihoa vasten. Flanellin imukyky on tietenkin parempi koska se on luonnonkuitu, mutta flanelli on toisaalta tosi ohut, joten en näe siinä suurta hyötyä. Jos käytät sisällä imevää materiaalia ja mietit tässä ainoastaan siis pintakangasta ihoa vasten, käyttäisin kierrätettyä fleeceä.

Ja voit laittaa fleecen tietty vaan toiselle puolelle imua, toiselle sitä imevää materiaalia, esim. bambucollaria tai kierrätettyä froteeta. Laitan imun vaan aina sitten vaippaan oikein päin ihoa vasten.

Fleece ei ime!! VArsinkin jos kyse on tavallisesta polyesterfleecestä. Eli siitä ei ole imumateriaaliksi! Yksi kerros fleeceä toimii kuivaliinana ja se kyllä toimii ihoa vasten hyvin pitäen vauvan kuivana, mutta se vaatii alleen imevää materiaalia. Flanelli jää tosi märäksi ihoa vasten joten itse en ihan pienelle sitä laittaisi. Korkeintaan kuivaksi opetteluvaiheessa laittaisin ehkä ihoa vasten jotta lapsi oppii tunnistamaan märän vaipan. Hyviä imuja siitä saa kyllä tehtyä vaikkapa sinne fleecen alle taskuun.

Mä olen imut tehnyt käytetyistä froteepyyhkeistä. Ensin pari kapeaa kerrosta ja sitten pari leveää kerrosta päälle, ympäri ompelu saumurilla ja ne kapeat kerrokset ompelukoneella päältä tikaten (Näin siistä syystä, että saumuri ei monasti ompele kunnolla enää 4 kerrosta froteeta.

Froteeta voi korvata myös bambu collarilla joka on pehmeää ja kevyttä, tai bambu-hamppu seos collarilla. Myös kierrätetyt collarimateriaalit päälekkäin ladottuna. Jos et laita niitä imuja vaipan taskuun, käytä toiselle puolelle pintamateriaaliksi sitä fleeceä.

Fleece ei siis tietenkään ime kosteutta juuri mitään mutta toimii hyvänä pintamateriaalina ihoa vasten sekä siitä on hyvä huuhtoa kakat pönttöön.

imumateriaaliksi käy aika monikin kangas. Bambu, hamppu, frotee (myös jousto), pellava, flanelli... Kannattaa miettiä haluaako imun olevan nopea vai erityisen imukykyinen. Kuivaliinamateriaalien alle kannattaa laittaa nopeaa ja kosteutta levittävää imumateriaalia esim. mikrokuitua, froteeta, flanellia tai harsoa. Bambu ja hamppu imee hitaammin mutta paljon. Ne kannattaa laittaa alimmaiseksi imuiksi ja yhdistää noihin nopeasti imeviin ja kosteutta levittäviin materiaaleihin.

Yhteistyössä