kestovaipoista tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Millanen vaippa olis hyvä paljon pissaavalle 5-viikkoiselle vauvalle? Ollaan koitettu harso+kuori ja vähän erilaisia taskuvaippoja joissa imuina fleece, frotee, bambu yhdistelmiä.. Kaikki tuntuvat joko falskaavan reisistä tai sitten olevan niin märkiä vaihdettaessa että tuntuu jo pahalta pitää sellaista vauvan ihoa vasten(olen koittanut myös kuivaliinaa väliin).. Mä oon jotenkin ymmärtänyt että noi kestovaipat ois parempia iholle, mutta ei ainakaan nää meidän kokeilut kovin hengittäviä ole ollut.. Vaihtoväli on olut vauvan unien ajan eli n. 2-3h.. Eli mitä suosittelette vai onko kestovaipat vaan oikeesti niin paljon huonompia imultaan kun kertikset ettei sellaista vauvan päällä mukavaa märkänä olekkaan?

Mä laittasin fleecepintaisen sisävaipan (tuntuu kuivalta, muuten harsotaittelukin ok) ja villahousut. Erilaisia imuja joutuu testaamaan ja toteamaan mikä sopii parhaiten. Kyllähän se kestopaketti tuntuu aika tuhdilta jos on tottunut kertseihin, mutta ajan kanssa löytää ne omalle lapselle parhaiten sopivat systeemit. :)

MEillä on ollut ihoa vasten fleecetai joku muu kuivaliina, sitten harso ja harson alla frotee/bambu/hamppu imu lisänä. isommalla on jätetty harso pois ja imuna ollut frotee tms imu. eli n.6-8kerrosta froteeta tai ohuemmin jos on jotain imukykyisempää.

Meillä käytettiin vauva-aikana sisävaippoja tai sisätäyttövaippoja ja Pul-kuorta tai villavaippahousuja. Mä voisin suositella ronjan tms. läppävaippoja, joissa on ne "röyhelöt" ja päälle villiksiä!

Niin ja kuivaliinapinta meillä on toiminut parhaiten, imse vimsen kuivaliinat on ollut ihan loisto-ostos, niitä oon käyttänyt, jos vaippa ei ole ollut kuivaliinapintainen.

meillä kaikkein pitävin on hyvin istuva sisävaippa bambu- tai hamppuimulla ja siihen päälle Bummis-kuori.Ei oo falskannu ikinä vaikka vaippa on joskus ollu litimärkä. Ja vielä noista vaipoista se,että onhan ne sun vaipat pesty muutaman kerran ennen käyttöä?Tarkoitan että kestovaippojen imukyky paranee käytön myötä.Ihan uudet vaipat saattaa aluksi falskata.Ja mitä mun kavereilla on kokemusta niin taskuvaipat monesti falskaa ihan pienillä,ne on parempia sit isompana vasta.

ja vielä se,että sen "oman vaipan" löytämine voi vaatia vähä kärsivällisyyttä.Eri lapsilla toimii erilainen vaippa.Meillä esim Fuzzybuntz-taskuvaipat on falskannu molemmilla lapsilla mutta dreamnappy taas ei.Mun sukulaisella taas toisinpäin.Eli ei kannata heti ostaa 20kpl jotain yhtä vaippalajia vaan osta tai lainaa yks kokeeksi ja jos tuntuu teille hyvältä niin sit vasta lisää.

noita sisätäyttö vaippojakin ollaan kokeiltu.. Meillä on esim muumi sisävaippa jota ollaan kokeiltu lisäimulla(frotee+fleece) ja sen päälle imsen tai myllymuksujen kuori ja kyllä oli ihan litimärkä se koko vaippa(ylös asti) kun vaihdettiin.. Noita kokoja mä mys vähän ihmettelen kun tuntuu ettei noi s-koon vaipatkaan tahdo mahtua vaikka vauva painaa vaan reilu 4.5kg.. PIssaako tuo vauva jotenkin mega paljon vai enkö mä vaan osaa käyttää noita?

Joo, Fuzzybuntzit on surkeita, aina falskaa vaan! Meillä käytössä kuivaliina tai hamppupaperiarkki. Ja vaihdetaan tosi usein kun kestis on. Jos on päikkäriaika niin laitan kertikset, yöksi samoin ettei lapsi sen takia herää.

Kyllä kestikset on paljon vähemmän imukykyisiä kun kertikset, mut selvähän se: kertiksissä on kaikkea myrkkyä että ne voi imeä 100kertaisesti oman painonsa verran pisua. Siellä on niitä polyakrylaattihelmiä joita tihkuu lapsen iholle, oottehan huomannu ne helmet joskus? Sellaisia vähän kuin pienenpieniä silikoninpalasia. Ne nimenomaiset kiellettiin tamponeissa muutama vuosi takaperin kun ne yhdistettiin tutkimuksessa toksiseen shokkioireyhtymään. Call me crazy mut mitä enemmän pystyy päivän aikana kestovaippaileen sitä paremmat fiilikset mulla on lapsen hyvinvoinnista...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
noita sisätäyttö vaippojakin ollaan kokeiltu.. Meillä on esim muumi sisävaippa jota ollaan kokeiltu lisäimulla(frotee+fleece) ja sen päälle imsen tai myllymuksujen kuori ja kyllä oli ihan litimärkä se koko vaippa(ylös asti) kun vaihdettiin.. Noita kokoja mä mys vähän ihmettelen kun tuntuu ettei noi s-koon vaipatkaan tahdo mahtua vaikka vauva painaa vaan reilu 4.5kg.. PIssaako tuo vauva jotenkin mega paljon vai enkö mä vaan osaa käyttää noita?

mä oon käyttäny lähes vastasyntyneestä asti M-koon vaippoja...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millanen vaippa olis hyvä paljon pissaavalle 5-viikkoiselle vauvalle? Ollaan koitettu harso+kuori ja vähän erilaisia taskuvaippoja joissa imuina fleece, frotee, bambu yhdistelmiä.. Kaikki tuntuvat joko falskaavan reisistä tai sitten olevan niin märkiä vaihdettaessa että tuntuu jo pahalta pitää sellaista vauvan ihoa vasten(olen koittanut myös kuivaliinaa väliin).. Mä oon jotenkin ymmärtänyt että noi kestovaipat ois parempia iholle, mutta ei ainakaan nää meidän kokeilut kovin hengittäviä ole ollut.. Vaihtoväli on olut vauvan unien ajan eli n. 2-3h.. Eli mitä suosittelette vai onko kestovaipat vaan oikeesti niin paljon huonompia imultaan kun kertikset ettei sellaista vauvan päällä mukavaa märkänä olekkaan?

Fleece ei oo imu!!

Voisin suositella sisätaskun täytteeksi mikrokuitufrotee imua ja alle jotain bambuista taittoimua ja kannattaa ladata se vaippa niin, että imua on eniten siinä kohdassa, johon pissasuihku tulee. Eli imuista päälimmäiseksi eli lähimmäs ihoa se kuivaliina sitten nopeasti kosteutta levittävää materiaalia (esim mikrokuitufrotee) ja alle jotain hyvin imevää (esim bambu)

Alkuperäinen kirjoittaja nui:
oliko sulla poika vai tyttö? pojalle eteen vaikka kaksinkerroin joku imu.

tyttö on.. anoppi ompeli ison kasan frotee ja bambu imuja, mutta ehkä ovat sitten liian ohkasia.. Pitää varmaan ostaa muutama valmis imu(muutama myllymuksujen valmiita bambu imuja on) vielä lisäksi ja kokeilla vielä jos onnistuis..

tyttö on.. anoppi ompeli ison kasan frotee ja bambu imuja, mutta ehkä ovat sitten liian ohkasia.. Pitää varmaan ostaa muutama valmis imu(muutama myllymuksujen valmiita bambu imuja on) vielä lisäksi ja kokeilla vielä jos onnistuis..

Mä ostin muutaman Myllymuksun tuotteen ja ne ei pitäny meillä alkuunkaan.Mun mielestä ne oli huonoja...

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

Mä ostin muutaman Myllymuksun tuotteen ja ne ei pitäny meillä alkuunkaan.Mun mielestä ne oli huonoja...

hyvä tietää..

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

hyvä tietää..

Niin en sitte tiedä millaisia kokemuksia muilla on mutta mulle ne Myllymuksun tuotteet oli pettymys.Vuotivat nivusista vaikka olisit miten ne täyttäny.Taskuvaipoista paras meillä on ollu dreamnappy,se istuu jotenki paremmin ku muut taskuvaipat joita oon kokeillu.Ja kuten jo mainitsin,toinen,mikä meillä on pomminvarma on sisävaippa kunnon imuilla ja Bummis-kuori päälle.Toinen hyvä kuori on ollu Popolini. Ja mitä kestovaipan mukavuuteen tulee,niin aina jos joudun satunnaisesti laittaa 2v tytöllemme kertakäyttövaipan,hän sanoo,että se vaivaa ja vääntää vaipan kanssa pitkään ennenkuin se on niin ettei se hänen mielestä vaivaa.Kestovaippoja sen sijaan ei oo koskaan moittinut.

Meillä kans tyttö, joka pissaa jättipissoja ja kesti jonkin aikaa löytää sopivat vaippayhdistelmät. Sisätäyttövaipat on meillä käytössä ainakin nukkuessa ja hereillä ollessa lisäksi taskuvaippoja ja aina päällä Ruskovillan merinovillaiset vaippahousut. Vaipan vaihdan aina tytön herättyä ja nukkumaan laittaessa ja tietenkin kakkavaipat heti. Kuivaliinana on fleecekankaasta leikeltyjä paloja tai vaipoissa on fleecepinta lähimpänä ihoa.

Hereillä ollessa meillä on imuna yleensä flanellia(+bambua) 12-14 kerrosta ja nukkuessa kerroksia on reilusti enemmän, riippuen ihan imujen paksuudesta. Nukkuessa käytän lisäksi myös imuina hamppua ja kirpparilta löytämästä paksusta flanellihuovasta tehtyjä imuja. Imupaketin kokoan niin, että kuivaliinan alla on jotain nopeasti imevää kangasta (yleensä flanellia) ja sen alle laitan sitten muita.

Meillä taas Myllymuksujen kuoret on toiminu loistavasti. Pelkät kuoret siis. Imuna on BambinoMio-taittoimuja ja sitten Eurokankaan kuivaliinakangas päälle. Ei punerra peppu pätkääkään. Meidän pojan pyllylle ei ne paperiset kuivaliinat sopineet alkuunkaan, joten leikkelin kankaasta vastaavan kokoisia. Myllymuksujen kuorista ei tuu vähääkään yli, BambinoMion kuorista voi tulla ihan vähän, mutta Imsevimsestä vaikka millä mitalla.
Sit en tiedä mitä teen kun tuolle pitää juosten pukea vaipat jalkaan. Tämä nykyinen systeemi toimii kunhan muksun saa jotenkin pysymään vaakatasossa.

Yhteistyössä