kestovaipat, apua aloittelijalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hansu81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hansu81

Jäsen
29.10.2007
649
0
16
Olen aikeissa kokeilla kestoilua lähiaikoina syntyvällä kakkosellamme (esikoinen vaipatettu Pampersin ja liberon voimin) ja haluaisin kokemuksia, ihan vihreä kun näissä asioissa olen....

Elikkä:
-Onko Myllymuksujen vaipat hyviä? Ne olis kotimaisia :)

-Mitä imua ja kuinka paljon olette käyttäneet?

-Ihan vastasyntyneellä ajattelin vielä käyttää kertiksiä, mutta jahka kakkatahti hiukan laantuu, niin mikä malli olis paras? All in one? Taskuvaippa? Kuorivaippa sisävaipalla? Itse ajattelisin, että varmaan toi taskuvaippa olis semmoinen meidän juttu paperilta luettuna, mutta mikä toimii oikeasti parhaiten? Onko eri-ikäiselle eri paketti parempi? Entä tarrat vai nepparit?

Kiitokset kovasti jo etukäteen, tonne vaippaviidakkoon kun tuppaa eksymään :p

semmosella sinappitykillä meillä käytettiin leijataitoksella harsoa ja kuoria, sit oli nauhiksia ja kuoria, vähän isommalla taskuvaippoja ja sisätaskuja+kuoria, nyt isommalla pekkiä taskuja.
pienemmälle riittää pienempi paketti imuja, vaikka harso ja pari-neljä kerrosta froteeta, isompi kaipaa jo 6-8kerrosta froteeta ja yövaippa on ollu 8-12 kerrosta froteeta.
bambufrotee on aivan ihanaa imuina..

Myö ollaan käytetty tuolla jäbällä taskuvaippoja. Oon tykänny niistä. Helppoja käyttää ja täyttää ja lisätä imua mielen mukaan.
Meillä käytössä on fuzzi bunzit, amerikan tuotantoa siis, ja löytyi ihan kerralla sopiva, kun kirpparilta ostin :) Itse olen tehnyt lisäksi taskuja tarroilla. Olen tykännyt sekä noista tarrallisista että nepillisistä. Tarrallisissa on ehkä hieman enemmän sitä säätövaraa :)

Myllymuksuilta on ollut mielessä että pitäisi tilata koekappale ja testata, että kokemusta niistä ei ole :D

Imuina meillä on riittäny ihan nuo fuzzin omat imut ja puolikas harso siihen päälle, ja on pitäny pissit ainakin sen 4 tuntia. Yövaipoissa ja joskus ihan päivävaipoissakin on ollu bambua.
Eurokankaasta ostin sitä bambu imua ja ompelin siitä taittoimuja ne on toiminu kans tosi hyvin.
Ja myö ollaan kestoiltu 6kk eteenpäin :)

kestoilukerhoon juttelemaan, tervetuloa :D

mutta siis. esikoisella oli harsot+lisäimu+kuorena villikset 10kk ikään asti, sitten taskuvaipat. kuopuksella oli ekat 2kk muotoonommeltuja sisävaippoja+villikset ja tykkäsin kovasti, oli helpot käyttää eikä se sinappikakka sotkenut vaatteita. ja jätkä kakkasi parin tunnin välein. nyt on käytössä pojalla taskuvaipat imuineen.

Myllymuksuista oon tykännyt molemmilla lapsilla, ovat istuneet hyvin. imuina on vähän kaikenlaista, eniten imee ikivanhoista pyyhkeistä tehdyt imut sekä bambuimut.

Paljonko teillä on ollut vaippoja yhtä kokoa? Riittääkö kymmenen mihinkään? Semmoinen määrä pitäis olla, ettei tule stressiä pyykkäyksestä ja kuivumisajoista :) Kuinka usein pesette vaippoja?

Meillä ei taskuvaipat olleet tarpeeksi tiukat lahkeista. Kokeilin noita fuzzeja ja tirsokkaita. Me käytettiin siis sisävaippoja ja kuorta. Ei kannata ainakaan etukäteen ostaa paljoa vaippoja, ostaa vaikka yhdet vaipat paria eri mallia ja kokeilee mikä sopii parhaiten. Riippuu hirveesti lapsen mallistakin mitkä käy.

Meillä ei taskuvaipat olleet tarpeeksi tiukat lahkeista. Kokeilin noita fuzzeja ja tirsokkaita. Me käytettiin siis sisävaippoja ja kuorta. Ei kannata ainakaan etukäteen ostaa paljoa vaippoja, ostaa vaikka yhdet vaipat paria eri mallia ja kokeilee mikä sopii parhaiten. Riippuu hirveesti lapsen mallistakin mitkä käy.

ihan pieniä vaippoja meillä oli noin 25 kpl. ja se piisasi just ja just, kun poika tosiaan kakkasi usein.
nyt on taskuja noin 20 kpl käytössä ja joka toinen päivä suunnilleen pesen vaippapyykkiä, jollei ole pyyhkeitä tai lakanoita menossa samaan koneelliseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hansu81:
Paljonko teillä on ollut vaippoja yhtä kokoa? Riittääkö kymmenen mihinkään? Semmoinen määrä pitäis olla, ettei tule stressiä pyykkäyksestä ja kuivumisajoista :) Kuinka usein pesette vaippoja?

Miula on tällähetkellä vaan 10 vaippaa. Enemmänkin sais olla, mut pikkuhiljaa niitä hommaillaan. Mie pesen jokatoinen päivä pyykkiä. Illallakun pesen, niin aamulla on kuivat :) Välillä tuo 10 riittää 2 päiväksi, mut välillä joutuu kertiksiä käyttämään lisäksi.
Kannattaa siis olla enempi ja niinkun joku tuolla jo sanoikin että kannattaa ostaa eka yksi ja kokeilla että miten se toimii ja sitten vasta lisää :)

Ja jos osaat ommella, niin itsekin on aika helppo taskuja tehdä :)

Meillä on tällä hetkellä aktiivikäytössä 11 taskua, 2 sisävaippaa, 1 sisätäyttövaippa ja kasa harsoja. Sitten on iso nippu erinäköisiä imuja ja 3 villikset.

Taskuissa on tosiaan se ongelma, että pitää istua ihan just eikä melkein, muúten falskaa. Mä ajattelin alkuun, että tasku on näppärämpi, koska ei tarvita kuin yksi vaippa, eikä kuoria ollenkaan, mutta nyt kokeiltuani en enää vannoisi taskujen paremmuutta. Tosin imujen taitteleminen ja ihmetteleminen on yleensä ihan terapeuttista, mutta jos valmiit vaipat ovat päässeet loppumaan ja on kiire, niin ottaa päähän ruveta sullomaan niitä lärpäkkeitä. Sisävaippa + villikset olisi silloin helpompi, ei tarvitse edes päällihousuja.

Melkein siis suosittelisin kokeilemaan eri vaihtoehtoja, ei kannata ( :wave: :ashamed: ) niin kovin varmaksi päättää, mikä on teille hyvä. Ja useita erilaisia ratkaisujakin voi olla. Me tosiaan päivisin käytetään pääsääntöisesti taskuja, mutta yöksi laitetaan aina sisävaippa ja villikset.

Yhteistyössä