kestovaipat, apua aloittelijalle

Olen aikeissa kokeilla kestoilua lähiaikoina syntyvällä kakkosellamme (esikoinen vaipatettu Pampersin ja liberon voimin) ja haluaisin kokemuksia, ihan vihreä kun näissä asioissa olen....

Elikkä:
-Onko Myllymuksujen vaipat hyviä? Ne olis kotimaisia :)

-Mitä imua ja kuinka paljon olette käyttäneet?

-Ihan vastasyntyneellä ajattelin vielä käyttää kertiksiä, mutta jahka kakkatahti hiukan laantuu, niin mikä malli olis paras? All in one? Taskuvaippa? Kuorivaippa sisävaipalla? Itse ajattelisin, että varmaan toi taskuvaippa olis semmoinen meidän juttu paperilta luettuna, mutta mikä toimii oikeasti parhaiten? Onko eri-ikäiselle eri paketti parempi? Entä tarrat vai nepparit?

Kiitokset kovasti jo etukäteen, tonne vaippaviidakkoon kun tuppaa eksymään :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hansu81:
Elikkä:
-Onko Myllymuksujen vaipat hyviä? Ne olis kotimaisia :)

-Mitä imua ja kuinka paljon olette käyttäneet?

-Ihan vastasyntyneellä ajattelin vielä käyttää kertiksiä, mutta jahka kakkatahti hiukan laantuu, niin mikä malli olis paras? All in one? Taskuvaippa? Kuorivaippa sisävaipalla? Itse ajattelisin, että varmaan toi taskuvaippa olis semmoinen meidän juttu paperilta luettuna, mutta mikä toimii oikeasti parhaiten? Onko eri-ikäiselle eri paketti parempi? Entä tarrat vai nepparit?
Onhan tuo vaippaviidakko melkoinen vielä näin kohta 1½ vuotta kestoilleellekin :)

Yritän nyt jotain vastailla. Myllymuksuista ei ole mulla mitään kokemuksia, mutta monet on tykänneet. Mallistahan se on paljon kiinni, kun joku tietty vaippa ei sovi aina tietylle lapselle :) Meillä esim. Bumkins-vaipat olivat malliltaan huonot tyttöselle.

Imuina mie olen käyttäny sellasia pieniä froteepyyhkeitä, harsoja ja tsi-imuja, eli ite tehny esim. paksusta flanellista ja pyyhkeitä imuja. Mulla taitaa olla vain kaksi ostoimua, enkä edes muista mitä materiaalia ne ovat :)

Me aloitettiin kestoilu tytön ollessa noin 2 kk ja meille ei ainakaan taskut käyneet lainkaan. Olen kyllä kuullu myöhemmin juttua, että välttämättä pienelle ei ole paras systeemi, vuotaa herkästi. Myöhemmin alkoi taskutkin pelittää. Minä käytin aio-vaippoja ja sisävaippoja + villahousuja. Tuo sisävaippa + villahousu on meidän suosituin viritys, tosin olen nyt alkanu käyttämään myös enemmän taskuja ja aio-vaippoja. Tässäkin täytyy sanoa, että vain kokeilemalla oikeastaan löydät sen teille parhaiten sopivan vaipatussysteemin.

Isommalla lapsella monet ilmeisesti suosii enemmän nepparivaippoja, tarravaipat kun on niin helppo isomman jo aukaista, mutta meillä pelittää hyvin vielä tarravaipatkin, lapsi ny 1½ vuotias.

Tuosta vaippojen sopivuudesta vielä... Kannattaa tosiaan alkuun kokeilla parilla vaipalla, että mikä istuu lapselle parhaiten. Meillä oli sinällään onnellinen tilanne, että kaikki vaipat mitkä ostin olivat ihan hyvät päällä (paitsi tuo yksi vaippa).

Tämän paremmin en osaa nyt kertoa, toivottavasti tästä oli jotain apua :)

 
Minä vastaan myös omasta puolestani, eli

all-in-one vaipat kuivuu tosi hitaasti joten meillä havaittiin ne huonoiksi (meillä narukuivatetaan). ok varmaan jos teillä on kuivausrumpu...

kakkat (kohtalaisen löysää edelleen, poika 8 kk) pysyy parhaiten vaipassa jossa on erillinen kuorivaippa. ja mielellään "röyhelöt" jalansuussa. me käytetään taskumallisia sisävaippoja (eivät itsessään siis pidä nestettä, imevät kyllä ) joissa itsessään 2 kerrosta kangasta, kuivuvat narulla nopsaan ja sinne voi imuja tunkea aina haluamansa määrän. siitä nuo taskut on hyviä että sama vaippa toimii useassa tilanteessa, päikkäreille sisään vaan paksummat imut, yöksi vielä paksummat :)

ihan pikkuisella parhaiten pelasi perinteiset harsot (taitteluohjeella joka tuli mukana äippäpakkauksessa) ja siihen päälle kuorivaippa. aloitettiin kun poika oli 3 viikkoa. nyt vieläkin tykätään eniten harsoista... siihenkin voi lisätä imua tarpeen mukaan.

imuina vanhoista froteepyyhkeestä leikattuja (3-6 kerrosta), erilaisia harsoja pötköiksi taiteltuina (valkaisemattomat imee hyvin mutta ihmeekseni myös anttilan valkoiset halpisharsot) ja hamppu/bambukankaat imee hyvin. ne vaan on aika kalliita. ehdottomasti jos osaa vaan ommella niin kannattaa fiksata imut itse, tulee todella paljon edullisemmaksi (hamppu ja bambukin, vaikka kankaat nyt maksaakin)

tässä meidän kokemuksia :)

myllymuksut ei sopineet meidän pojalle mallinsa perusteella. mutta jos kotimaisia haluat niin niitä löytyy pilvin pimein muitakin merkkejä kun myllymuksuja, nettikaupoissa kannattaa surffata. :)
 

Yhteistyössä