*Kestoilijat*

Ajattelin, että löytyisikö palstalta kiinnostuneita kestovaippailijoita ylläpitämään keskustelua täällä? Tuolla Heinävauvoissa meitä ainakin on muutamia mut ois jotenkin helpompi jos ois ihan meille oma ketju. Mitäs olette mieltä?

:wave:
 
Aloitan nyt itse tän keskustelun täällä muita odotellessa ;)

Meillä on siis nyt 2 kk kestoiltu ja vielä on vähän hakusessa se, mikä olis suosikki vaippa. Harsoja ja naruvaippoja enimmäkseen, villisten tai sen pakkauksen Popolini-kuoren kanssa. Mies ei saa naruja sidottua isoilla käsillään, joten hän käyttää vain harsoja, mut niistä alkaa tulla aika paksu paketti. Nyt on kokeilussa kestovaippainfon myyntipalstalta ostamiani tsi-taskuvaippoja, joiden pitäisi olla kosteudenpitävät, mutta jokainen vaippa on ainakin vielä tullut lahkeesta läpi. Laitoin nyt sit suosiolla villikset lisäks. Myös yksi Tiriksen fleece-kuorinen taskuvaippa tuli sieltä ostettua, mutta se tuli läpi jo samalla kun testasin sitä eka kertaa päälle :/ Musta se on kovin ohutta fleeceä, olenkohan ihan väärin ymmärtänyt sen käytön. Saa nyt nähdä oliko ihan hukka ostoksia.
 
Taskuvaipat falskaavat pienillä vauvoilla aika usein ja itsekin käytän nykyään päällä villahousuja jos vaan ovat kuivana. Taskuvaipat on oikeestaan hyviä vasta sitten kun lapsi lähtee kävelemään, jolloin pisut suuntautuvat tasaisemmin vaippaan eivätkä lorota lahkeesta ulos. Taskuvaippaan kannattaa imun ja reunan väliin jättää vähän tyhjää tilaa, niin vaippa pelittää paremmin kuin että imua on laidasta laitaan. ;)

Tiriksen fleecetaskua voi käyttää kuorivaippana tai tavallisen taskuvaipan tapaan. Mulla ei ole kokemusta tollasista fleecetaskuista, joten en tiedä missä mättää, mutta siis periaatteessa pitäisi toimia ilman kuorta jos sisällä on lisäimua tai sisävaippa. Villahousut ja niiden alle joko harsoimu tai muotoonommeltu sisävaippa on varmin ja pitävin vaippa.

 
Kuten halipupu sanoi, jätä haarojen välissä imun ja reunan väliin vähän ilmaa. Itse laitoin alussa ihan liian paljon kamaa vaippoihin. Tällä hetkellä käytössä on muksujen ja nupsukan taskuvaippoja ja niissä bambutaitto. Pitää mainiosti 2-3 tuntia 6kk ikäisellä. Jos on tiedossa pitempi vaihtoväli, laitan pohjalle vielä hampputaiton. Ja toinen on, että älä osta liian suuria vaippoja. Hankin meidän pullukalle aluksi L-koon vaippoja kun ajattelin että tyttö kasvaa vielä ja niitä reiluja vaippoja oli mukavampi pukea lapselle päälle. Aivan päin mäntyä ajateltu! Tytölle menee M koko ja kropan muuttuessa (pituuskasvu, makkarat häipyy jaloista) se L olisi ollut tulevaisuudessa aivan ylettömän suuri.
 
Heippa!
Voisinpa tänne kirjoitella minäkin. Meillä on käytetty kestoja noin kuukauden ikäisestä (nyt 8,5kk). Harsot itsetehtyine lisäimuineen + kuori on osoittautunut oikein toimivaksi ratkaisuksi. Oikeastaan mitään ongelmia ei ole ollut asian suhteen. Ensin taitoin harson origamiin ja myöhemmin ihan vaan pötköksi. Mieskin oli alusta asti ihan messissä, kunhan vaan harsoja löytyi hoitopöydältä valmiiksi taiteltuna :LOL:. Nyt se sujuu jo itsekin.

Suosikkivaippahousut ovat Imse Vimsen villaiset. Todella pitävät ja meidän neidille kuin räätälöidyt.
 
:wave:
Me käytettiin alussa pelkästään harsoja ja Imsen kuoria (bumpyt), sitten alko jo kyllästyttaa niin otin sisävaipat siihen rinnalle kunnes löysin fuzzit.
Jotenka nyt kun tuo heppuli on 10kk niin käytössä sisävaipoista Eemukat+ kuorena Imse ja taskuista fuzzit ja bumgeniukset.
Harso laitetaan pötkönä lyhyelle välille ja "kakkaamisvaipaksi".
Meillä on vaipat ostettu kun käytetään L-kokoa, nämä menee vaippaiän loppuun.
Nyt ei sitten enää tule paljon vaippanettiputiikkien sivuilla surffailtua :|
Ehkä harkkahousuja sitten jossain vaiheessa vois hankkia.

Mukava harrastus !
 
Heips, minäkin voisin ilmoittautua kestoilijoihin, joskin vielä ajatuspuolella. Esikoisen laskettu aika on tasan kolmen viikon päästä ja melkein joka päivä tulee ommeltua lisää vaippoja kaappiin odottamaan. Olen ostellut muutamia valmis aio-vaippoja, nauhavaippoja ja harsoja on aika läjä. yhdet villahousutkin ostin ja tarkoituksena on tehdä lisää. Hyviä vinkkejä pienen vaipatukseen otetaan vastaan:)
 
Moi! Mä en ollut aiemmin tällasta aloitusta huomannutkaan =)
Me ollaan pojan kanssa alusta asti kestoiltu, poika on nyt 3kk. Harsojen taittelu koin liian työlääksi, alussa kyllä käytettiin niitä pötkövaipan tapaan, mutta sitten siirryttiin muotoonommeltuihin sisävaippoihin ja villiksiin, tosin on meillä taskutkin välillä käytössä. Villiksistä tykkään eniten kyllä. Pul-kuoriakin käytettiin alussa, mutta niistäkin on vaikea löytää sellaista hyvin istuvaa, joten luovuttiin niistäkin sitten. Nyt jos meille tulisi toinen lapsi, niin ottaisin minikokoiset villiset ja sisävaipat heti käyttöön, niin välttyisin ohivuodoilta, kun pikkuvauvalla taskuvaippoja ja pul-kuoria on vaikea saada reisistä tarpeeksi istuviksi =)
 
Hei.
Täällä myös yksi kestoilija. Poika on nyt 4kk ja alusta asti kestoiltu. Alkuun käytettiin harsoja ja kuorta tai itse tehtyjä villiksiä. Nykyään harsoja käytän vain, jos muita ei ole puhtaana (eli todella harvoin:)). Kummasti kuukausien sisällä tuo vaippamäärä kasvanut! Nyt käytössä TSI- taskuvaipat, TSI- muotoonommellut sisävaipat ja naurvaipat popolino-kuorten tai TSI-villisten kanssa. Mies käyttää vain taskuja ja kunhan on valmiiksi täytetty.

Minä olen yrittänyt tehdä itse mahdollisimman paljon vaippoja, käyttäen sisävaippoihinkin vanhoja kankaita. Nyt projektina M-kokoisten taskujen ompelu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:
Pul-kuoren päälle voi laittaa myös villahousut, niin ei haittaa vaikka vähän falskaavat reisistä. ;)
Niin toki =)
Mut eikös koko pul-kuori ole sitten vähäsen turha, jos kuiteskin laittaa villikset? ajattelin vaan, kun pul ei kauheasti hengitä... sen takia meilläkin mieluummin villahousut.
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:
Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:
Pul-kuoren päälle voi laittaa myös villahousut, niin ei haittaa vaikka vähän falskaavat reisistä. ;)
Niin toki =)
Mut eikös koko pul-kuori ole sitten vähäsen turha, jos kuiteskin laittaa villikset? ajattelin vaan, kun pul ei kauheasti hengitä... sen takia meilläkin mieluummin villahousut.
Eikös se pul juurikin hengitä...? :whistle: Tai riippuu kai laadusta.
 
Hei!
Kertokaapa:
Monet kertovat kokevansa harsojenkäytön työlääksi. Miksi? Itse en ole milloinkaan edes harkinnut toisenlaista ratkaisua, koska toimii niin hyvin ja on helppoa. Eivätkö sisävaipat kuivukin niin kamalan kauan?...
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen.
 
Meillä on kestoiltu kohta 1 1/2 kk. Pääasiassa käytän aio-vaippoja ja taskuvaippoja, mutta koska mummo on kutonut myös villapöksyjä, kiinnostaisi niiden ja harsojen kanssa värkkäily. En kuitenkaan edelleenkään tiedä, kuinka villahousuja pestään. Mitä jos ne tahraantuvat kakkaan? Aio-vaipat ja taskuvaipat ovat siitä helppoja, että ne voi pestä 60:ssä ja kyseistä pyykkiä tulee muutenkin sen verran, että kun pesen joka toinen ilta, ei juurikaan vajaita koneellisia tarvitse pestä. Yön aikana taskuvaipat ehtivät kuivua aamuksi käyttöön ja päivän mittaan myös aiot ovat taas käyttökunnossa.
 
Mun mielestä harsoissa oli vaikeaa se, kun mun vauveli ei alussa tykännyt yhtään vaipanvaihdosta, huusi täysillä koko toimituksen ajan! Mä en sitten halunnut pitkittää turhaan, kun harsojen taittelussa meni vähän enemmän aikaa. Toinen juttu oli sitten reisitiukennukset... pojalla oli tosipienet reidet, enkä silti saanut harsoa ikinä hyvin... Joten mun mielestä sisävaipat sopi meille paremmin. Nykyään poika viihtyy ihan hyvin vaipanvaihtotilanteessa, mutta kun hän on tosi liikkuvainen, niin saa olla hyvin näppärä että saa hänelle vaipan =) Kuivuuhan ne sisävaipat vähän hitaammin, mutta ei mun mielestä liian hitaasti.

Villahousujen pesusta... me ei olla pesty kauhean usein, kun on aika monet käytössä, tuuletettu vain käytön jälkeen. Pesty on sitten, kun tuuletus ei enää auta tai jos tahroja tulee. Me pestään pöksyt oliivisaippualla, ja tahroihin sappisaippuaa. Sitten pesun jälkeen laitetaan lanoliiniveteen likoamaan. Taskut on kyllä käteviä, me ollaan niitä käytetty aina reissussa ja välillä kotonakin, ja isi ei muita käytäkään(ei kyllä vaihda vaippaa jos minä olen kotona).

Vielä siitä PULista... onhan siinä ainakin kahta eri laatua, yksi on melko hengittävää se br-pul... Mutta onhan pul kuiteskin kestoissa kaikkein ei-hengittävin materiaali, eikö? Kun sehän on oikeastaan muovia sekin. Mutta ei pul-kuoret mun mielestä mikään huono vaihtoehto ole, ollaan käytetty niitä mekin:)
 
villahousujen pesusta ihan käsin olen pessyt villanpesuaineella, tahrat poistan tietysti heti tuoreeltaan pelkän veden kanssa ja sitten ennen pesua sappisaipuuan tms. tahrasaippuan kanssa
sitten lanoliiniveteen yöksi likoamaan
ja eihän niitä kovin usein tarvitse pestä jos ei tule tahroja, tuuletus riittää =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:
Pul-kuoren päälle voi laittaa myös villahousut, niin ei haittaa vaikka vähän falskaavat reisistä. ;)
Joo mä oonkin nyt käyttänyt villiksiä lisänä noiden PUL-pintaisten tsi-taskuvaippojen kanssa, jotka ei ihan vielä pidä lahkeista. Ne taskut on niin helppoja laittaa päälle ja tulee hoikempi paketti kuin harson kanssa, kun kyljille ei tuu kun ohut taskuvaippa. Toimii! Mut Tiriksen fleecetasku fuskaa meillä edelleen ja se on niin paksu ettei sen päälle enää viitsi villiksiä tunkee tai poikapolo on melkosessa alamäessä selällään makaillessaan ;)

Muuten, tuolla on kerho kestoilijoille, sen salasana on kestovaippa ja sinne kun laittaa hakemusta niin voi päästä mukaan keskustelemaan. Paljon hyvää juttua!
 

Yhteistyössä