Kestoilijat, kertokaapa...

Otin käyttöön nyt kolmosen kanssa kestovaipat. Meillä vain on ongelma että mitkään imut eivät pidä kuin tunnin ajan. Tyttö on nyt 3 vk eikä harsot imeneet kuin ensimmäisen neljän päivän ajan riittävästi. Nyt jos laitan harson, on harso tupaten täynnä jo tunnin kuluttua vaihdosta. Eli kun neiti nukkuu sen 3 tuntia, voitte kuvitella minkälaisesta lammikosta lapsi herää!!! Olen koittanut myös hamppu ja flanelli imuja, mutta nekään eivät pidä. Jos taas laitan harson ja lisäimun, niin vaippa on polviin asti ja tyttö nukuu levottomasti... Onko teillä niksejä millä saisin nuo vaipat toimimaan, vai onko vain niin että meillä tuo virtsan määrä on niin suuri että mikään ei auta?
 
Itse olen huomannut parhaiten imeväksi bambun, mutta kyllä meillä flanelli ja froteekin riittää ihan kohtalaisesti. Meidän tyttö on kyllä jo 5 kk, ja kestoja alettiin käyttää vasta n. 1½ kk iässä, joten ihan vastasyntyneenä ei niitä käytetty - mutta silloin meidän neiti kakkasi niin usein, että tunnin välein sai kyllä olla vaippaa vaihtamassa...

Mutta esim. Muumi-sisävaippa, jossa on bambua, ja joka on itsessään aika ohut, höystettynä 3 kerroksisella bambu-imulla, pitää kyllä usemammankin tunnin. Yövaipassa on n. 9 kerrosta flanellia/froteeta, ja napakat kuoret päällä, riittää meillä 12 tuntia, mutta on kyllä aamulla tosi märkä.

Kokeilin huvikseni harsoja, kun ajattelin, että mökillä niiden pesu olisi helpompaa, ja lisäimunkin kanssa olivat tosi märkiä aika nopeasti...

Vaipanvaihtovälistä; silloin kun tyttö on hereillä, ja ollaan kotona, vaihdan vaipan varmaan tunnin-parin välein, mutta yö menee yhdellä vaipalla ja päiväunet tietysti myös. Ja jos reissussa ollaan, niin vaihtoväli on ehkä 2-3 tuntia olosuhteista riippuen..

Ja sitten kun teidänkin vauva on vähän isompi, ei paksumpikaan vaippa ylety ihan polviin asti, eli ehkä se siitä helpottaa :)
 
Meillä on poika käyttänyt kestivaippoja heti kun sairaalasta kotiin päästiin, eli viikon ikäisestä. Tein itse NB-kokoisia sekä S-kokoisia vaippoja, päällikangas vaihtelee mutta sisäpuolella on aina flanelli. Yksi parhaista päällikankaista mielestäni on fleece. Tein sellaisia taskullisia, jonne olen laittanut sitten kaksinkertaisia vanhoista froteepyyhkeistä tekemiäni lisäimuja. Meillä on myös ostettuja bambuvaippoja, mutta päästävät heti läpi ja kestävät ikuisuuden kuivua. Mutta meillä ei ole "vuotoja" sattunut kun kerran-pari, vaipan vaihdan aina kun poika siitä muistuttaa :) Kuorivaippana käytämme villahousuja tai sellaisia muovisia tai mitä PUL.kangasta nyt onkaan, mutta villaiset paremmat. Näin meillä :)
 

Yhteistyössä