Kestävä kesäkukka parvekkeelle? Mikä laji kestää koko kesän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ver
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

ver

Vieras
Osaako kukaan neuvoa hyviä piha/parvekekukkia (pihalla voisi olla ruukussa tai maassa, parvekkeella ruukussa) ,joka kestäisi koko kesän ajan?

Yleensä ostan narsissien kuihduttua ekat kesäkukat näihin aikoihin toukokuun lopulla ja sit onnistun aina valitsemaan jotain "alkukesän kukkia" ja joudun ostamaan uudet juhannuksen jälkeen ja joskus vielä kolmannet loppukesällä. En tosiaan ole mikään kasvien tuntija, ja haluaisinkin tietää mikä olisi hyvä pihakukka joka kestäisi mahdollisimman pitkään?

Mulla oli viime kesänä yksi kukka pihalalla ruukussa joka kesti toukokuun lopulta syyskuulle, se oli muistaakseni nimeltään ruusupegonia. Olisikohan mitään muita lajeja jotka ovat kestäviä?

Kitios paljon vastauksista!

pelargonia1_0805_36f.jpg

Pelargonia. Saa eri värisiä. =)
Kestää paahdetta..

Pelakuu (pelargonia) kestää ja kukkii koko kesän, kunhan muistaa kastella ja lannoittaa ja poistaa kuihtuneet kukkavanat. Samoin petunia ja sen muunnokset (esim. million bells amppeliin) kukkii koko kesän, sama hoito kuin pelakuulla.

Mulla kestää kaikki.

* nypittävät kukat nypitään
* orvokki ränsistyy, mutta sen voi leikata alas ja loppukesälllä taas on kukkia
* ei anneta kuivahtaa
* lannoitetaan kesäkukkalannoitteella kerran viikossa

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mulla kestää kaikki.

* ei anneta kuivahtaa

tyhmiä kysymyksiä...
mitä tarkoittaa leikata alas? Siis ihanko kaikki lehdet, kukat ja varret leikataan pois?

mitä on kesäkukkalannoite, mistä sitä voi ostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ver:
Mulla kestää kaikki.

* ei anneta kuivahtaa

tyhmiä kysymyksiä...
mitä tarkoittaa leikata alas? Siis ihanko kaikki lehdet, kukat ja varret leikataan pois?

jätä orvokkeihin 2 lehtiparia, siitä yläpuolelta poikki

kesäkukkalannoitetta on mm rautakauppojen puutarhapuolella, tarjoustalot ym esim se perinteinen Kekkilän vaaleanpunainen rae joka liuotetaan kasteluveteen. Siitä on sellainen näpsä mansikkahillopurkin kokoinen versiokin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla kestää kaikki.

* ei anneta kuivahtaa

tyhmiä kysymyksiä...

kesäkukkalannoitetta on mm rautakauppojen puutarhapuolella, tarjoustalot ym esim se perinteinen Kekkilän vaaleanpunainen rae joka liuotetaan kasteluveteen. Siitä on sellainen näpsä mansikkahillopurkin kokoinen versiokin.

Juu näin. Mä ostan Kekkilän isommassa koossa, kun tossa mansikkahillossa on törkeä kilohinta. Mutta mulla on paljon kesäkukkia. Jollain muullakin merkillä on tota, jos vaan muistaisin kenellä (anopilla oli keltaista raetta...)

Mulla kestää kaikki.

* ei anneta kuivahtaa

tyhmiä kysymyksiä...

Juu näin. Mä ostan Kekkilän isommassa koossa, kun tossa mansikkahillossa on törkeä kilohinta. Mutta mulla on paljon kesäkukkia. Jollain muullakin merkillä on tota, jos vaan muistaisin kenellä (anopilla oli keltaista raetta...)

kiitos vastauksista ja neuvoista! lisääkin kukkavinkkejä eri lajeista saa laittaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla kestää kaikki.

* ei anneta kuivahtaa

tyhmiä kysymyksiä...

kiitos vastauksista ja neuvoista! lisääkin kukkavinkkejä eri lajeista saa laittaa...

Tuleeko kenellekään mieleen lisää vinkkejä?

Kestävä kesäkukka on myös Marketta. Se kukkii koko kesän mikäli jaksat nyppiä pois kuihtuneet kukat. Jollet nypi, ostohetkellä olevat kukat pikkuhiljaa lakastuvat, jonka jälkeen kasvi pitää kukinta-tauon ja kasvattaa kokoaan reilusti. Uudet kukat aukeavat loppukesästä johon mennessä koko kukan koko on n. kaksinkertainen ostohetkestä.
Markettaa kastellaan usein, se viihtyy auringossa ja kestää pientä kuivahtamistakin. Helpointa lienee laittaa kukka altakasteluruukkuun.

Takuuvarmoja ja muratit säilyvät myös talven yli vihreinä. Vasta keväällä lumen sulaessa ne ruskistuvat. Laitan niitä aina kesäksi, esimerkksi sellaiseen puoliympyrän malliseen n 30x15 cm:n seinäamppeliin keskelle yhden neilikan ja molemmille sivuille muratit.Jälkimmäiset kasvavat metrin mittaisiksi kauniiksi rönsyiksi :) Syksyllä kun neilikka lakastuu, vaihdan sen tilalle esim. kanervan ja vot - kaunis syys-/talvi-istutus on siinä :)

Mun suosikki on petunia. Sitä oli meillä kotona kesällä jo lapsuudessanikin. Silloin muistaakseni oli vain sellainen aniliininipunainen, nyt niitä vaikka mitä värejä, mutta minä pidän siitä perinteisestä väristä.

Ahkeraliisa! Kukkii ihan alkukesästä syksyyn asti.
Pelakuut on kans kestäviä, samettikukka ja mustasilmäsussu samaten. Sussua vaan ei saa paelluttaa, eikä myöskään liisoja.

Mun suosikki on miljoonakello ja verbena. Miljoonakelloa ei tarvitse nyppiä, kun muistaa antaa tarpeeksi vettä ja lannoittaa kerran viikossa kukkii koko kesän. Samoin verbena mutta se hyötyy kuivahtaneiden kukkien nyppimisestä. Mulla oli viime kesänä aivan upea vaalea pinkki verbena:

Tässä miljoonakelloa:

[QUOTE="vieras";26246798]Mun suosikki on miljoonakello ja verbena. Miljoonakelloa ei tarvitse nyppiä, kun muistaa antaa tarpeeksi vettä ja lannoittaa kerran viikossa kukkii koko kesän. Samoin verbena mutta se hyötyy kuivahtaneiden kukkien nyppimisestä. Mulla oli viime kesänä aivan upea vaalea pinkki verbena:

Tässä miljoonakelloa:

[/QUOTE]

Meillä on näköjään tismalleen samat suosikkikukat! Ja mun mielestä aikas helppohoitosiakin ovat, ja todella kauniita läpi kesän. Mutta tuo rautayrtti viihtyy ehdottomasti paremmin amppelissa, kuin suoraan maahan istutettuna.

Pelakuu (pelargonia) kestää ja kukkii koko kesän, kunhan muistaa kastella ja lannoittaa ja poistaa kuihtuneet kukkavanat. Samoin petunia ja sen muunnokset (esim. million bells amppeliin) kukkii koko kesän, sama hoito kuin pelakuulla.

Jeps mulla aina molempia.Vaatii kyllä nyppimistä.Tähän mennessä pelargoniat on lähteneet syyskukkien tieltä vielä kukkiessa kun on itse kyllästynyt niihin.Viime vuonna olisivat varmaan kukkineet lokakuussa,mutta kanervat panin aiemmin tilalle.

Yhteistyössä