Keskustelua hygieniasta ja sairasteluista.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija

Vieras
Ja heti alkuunsa haluan tähdentää, että tarkoitus ei ole kehua itseäni tai nostaa omaa perhettä jalustalle, kerron vaan havainnoistani ja mielipiteistäni, eri mieltä saa todellakin olla! :)

Mä en koskaan ole ollut mikään käsienpesijäluonne.. (Jos nyt noin voi sanoa :D )
Ei meillä oo koskaan tehty käsipesusta mitään numeroo tai kytsitty et kaikki on pessy kätensä jne.
Kädet pestiin kun ne oli selvästi likaset tai sit jos oli käsitelly jotain sellasta et ne piti pestä tms.

Meillä ei koskaan oo tuijoteltu raaka-aineiden päiväyksiä "sillä silmällä", vähän osviittaa katsottu ja maalaisjärjellä haisteltu ja maisteltu voiko vielä syödä. Itse saatan syödä jotain aika reilustikin "vanhentunutta" mutta jossain se raja mullakin menee mitä sitten lapselle tarjoan.

Meillä pussaillaan, halaillaan, touhutaan, sekä ihmiset että koirat keskenään ja eletään aika rentoa elämää.

Ja nyt se mun sairastelupointti, onko meillä käyny hyvä säkä vai vaikuttaako toi et ei oo liian hygieenistä kun meillä sairastetaan keskimäärin kerran vuodessa?
Minä olen viimeks ollut sairaana joskus vuosia sitten, joku nuha tais toissatalvena olla. Mies oli viime kesänä kuumeessa ja lapsi 7v viime keväänä viimeks.. Lapsi oli 3v kun sairasti ekan oikeen flunssan, vauvarokko ja yks korvatulehdus oli ennen sitä.
Mahataudissa lapsi ei ole ollut koskaan ja minä ja mies oltiin vuonna 2003, sitä ennen oon ollu lapsena mahataudissa.

Mitä olette mieltä?

(Ja vielä viimeseks tähdennän, et ei meillä kuitenkaan olla epähygieenisiä, joka ilta tehdään iltapesut ja jokatoinen saunotaan..)

Niin, tämäkin asia on vähän niin ja näin. Toki riippuu paljonko on tekemissä ihmisten kanssa pahimpina influenssakausina ja kuinka hyvin suojaa itsensä ja lapsensa. Ja monipuolinen ruokavalioa varmasti edesauttaa sitä, että ei kaiken maailman pöpöt heti iske. Aika hyvin teillä kun kerta 7v. ei ole tuon pahemmin sitten sairastellut :)
Ja kyllähän se "ylihygieenisyys" saattaa kostautua.... Mutta varmasti hyvin harvoin. Musta tuntuu, että teillä on vaan ollut todella hyvää tuuria. Ja toivottavasti on jatkossakin! :)

Meillä samansuuntainen tilanne, ja äärimäisen harvoin sairastellaan. Itse olen ollut kunnolla kipeä v. 2004. Lapsilla on siinä 1-2v ne normaalit flunssat mut sen jälkeen käytännössä ei mitään. Meillä pestään kädet esim kerhon taikyläilyn jälkeen. Mutta jos ollaan vaan ltu kotona niin ei pestä ennen ruokailua jne. Ulkona lapset ovat saaneet maistella lunta ja hiekkaa jne.

No meillä taas pestään paljon käsiä (aina kun tullaan kotiin, ennen ruokailua, kaupungilla kulkee käsidesit mukana) ja ei meillä sairasteta. Neljävuotias on onllut 2½ vuotta hoidossa ja olisiko ollut sairauden vuoksi pois hoidosta alle 5 päivää.

Uskon, että on kiinni vastustuskyvystä ja uskon myös käsihygieniaan. Eli teillä on voinut olla tuuria.

Mulla on ystävä joka desinfioi kotiansa ihan älyttömästi, lattiat päivittäin ja wc parikin kertaa päivässä ja aina vahvoilla aineilla. Kenenkään lapset eivät sairasta niin paljon ja mitä ihmeellisempiä tauteja... Mielestäni normaalisiivous riittää kotioloissa!

Veikkaisin, että tietysti se tuuri, mutta myös ihmisten erilainen immuniteetti sairauksia vastaan auttaa tai ei auta pysymään terveenä.

Meillä eletään kutakuinkin kuten alottajan taloudessa (siltä osin, kun asiaa voi verrata eli näillä tiedoin :) ), mutta kyllä valitettavasti sairastellaan useampaan kertaan vuodessa. Meidän nuorimmainen kuten minäkin olemme flunssaherkkiä ja mahataudit sitten tulevat koko porukalle pyöreästi kerran vuodessa. Ei kiva, mutta minkäs tälle mahtaakaan. :rolleyes:

Yhteistyössä