Keskusta aikoo pakottaa yyhoot töihin!!

• Viestiketjun aloittaja kauheeta:O
  • Ensimmäinen viesti
kauheeta:O
Keskusta tarjoaisi yksinhuoltajille töitä tukien sijaan
3.2.2011 13:12 | Kommentit
A A STT

Keskusta kohentaisi yksinhuoltajaperheiden asemaa ensisijaisesti tarjoamalla heille töitä. Puolue esittää vaaliohjelmassaan muun muassa lasten päivähoidon uudistamista niin, että perheen huoltajalla olisi nykyistä paremmat mahdollisuudet kokopäivätyön tekemiseen.

Varapuheenjohtaja Annika Saarikon mielestä toimeentulotuki ei voi olla ainoa ratkaisu köyhien yksinhuoltajaperheiden ongelmiin. Keskustassa ei innostuta ajatuksista, joiden mukaan lapsilisää ei luettaisi tuloksi toimeentulotukea määriteltäessä.

Keskusta ajaa myös kotihoidon tuen parantamista niin, että alle puolitoistavuotiaan hoitamisesta kotona maksettaisiin korotettua tukea.

Puolue myös tasaisi kustannuksia, joita työnantajille koituu, kun työntekijät jäävät kotiin hoitamaan sairasta lasta.

Vaaliohjelmassa ajetaan myös osittaisen hoitorahan korottamista, jotta vanhempia kannustettaisiin osa-aikatyöhön. Lisäksi puolue ehdottaa korotusta opiskelevien vanhempien opintotukeen.

Keskustan puheenjohtaja Mari Kiviniemi arvioi, että uudistukset maksaisivat noin sata miljoonaa euroa.

Ajatella, aika kamalaa jos yh joutuu töihin... Olin mäkin töissä, tosin vaan osa-aikaisessa, siihen asti kun masennuin ja sain saikulla töistä potkut. Pärjättiin hyvin mun osa-aikapalkalla, miks mun olis pitänyt tehdä kokopäivää? Vai oisko keskustalla hoitosuunnitelma myös kolmasluokkalaiselle joka ei hoitopaikoille lämpene? Juuh...

yh
Ööööö.... Eli ei meikäläiselle mitään uutta sillä käyn jo töissä. Mutta tuo päivähoidon osuus tietysti kiinnostaa, onko jotakin parempaan tulossa. Joko vihdoin meidänkin kuntaan tulis yöhoitovelvollisuus, että pääsis tekemään yövuoroja, kuten muutkin... Tai onhan se nytkin, mutta ei ole tarpeeksi kuulemma käyttäjiä, että sitä järjestettäis, mutta iltavuorossa lapseni on kyllä aika usein yksin...

Apua!
Voi kauheeta! Vai joutuvat YHt töihin!!!! Siis halloota!?
Eikös jokaisen kansalaisen olisi hyvä tehdä töitä? Jos kaikki yksinhuoltajat vain eläisivät tuilla, niin mitäs sitten tehtäisiin?

Ihan hyvä jos lastenhoitoa kohennettaisiin.

"tuulevi"
Tuo aapeen otsikko otti silmään.

Eikös se ole niin että työn pitäisi kannattaa? Ja eikö pitäisi olla itsestäänselvää, että töihin jossain vaiheessa mennään?

Ja Lunatic
Ilman noita "jyväjemmareita" ei sullakaan olis leipiä tai puuroja pöydässä maidosta puhumattakaan.

Keittiönoita
Mitähän tuo päivähoidon uudistaminen käytännössä tarkoittaa? Sitä, että ympäri vuorokauden avoinna olevien päiväkotien määrää lisätään? Vai sitä, että myös pienille koululaisille järjestyy ilta-, yö- ja viikonloppuhoito vanhemman vuorotyön vuoksi?

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23056853]onko joku vitsi? Miksi ei yyhoo kävisi töissä kuten kaikki muutkin?[/QUOTE]

Mä voisin kuvitella, että esim ekaluokkalaista ei mielellään jättäisi illaksi tai yöksi yksin kotiin, jos vanhemman työ on vuorotyötä. Päivätyötä tekevälle ei kaiketi nykyinen päivähoitosysteemi ole ollut esteenä työssäkäymiselle, mutta vuorotyöläisen tilanne onkin jo toinen, jos ei ole tukiverkostoa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23056890:
Mä voisin kuvitella, että esim ekaluokkalaista ei mielellään jättäisi illaksi tai yöksi yksin kotiin, jos vanhemman työ on vuorotyötä. Päivätyötä tekevälle ei kaiketi nykyinen päivähoitosysteemi ole ollut esteenä työssäkäymiselle, mutta vuorotyöläisen tilanne onkin jo toinen, jos ei ole tukiverkostoa.
miksi eivät vuorotyöläiset voisi etsiä päivätyötä siksi aikaa kun lapsi liian pieni. eihän sitä aikaa niin monta vuotta kestä. ja suurimmalla osalla vuorotyöpaikoista esim kaupanala, hoitajat, myös varmasti päivätyötä tarjolla. jos ei niin voi sitä työpaikkaa aina vaihtaa.

en yksinkertaisesti näe mitään perusteluja sille, että yh:n tulisi jättäytyä kokonaan työelämästä koska on yh:na.

itse olen yh perheestä ja aina töissä ollut vanhempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23056890:
Nimenomaan tätä mäkin mietin. Vaikka en itse myyjänä joutunut tekemään iltavuoroja, niin silti jo kokopitkä työpäivä olis aiheuttanut päiväkotilaiselle hoito-ongelmia ja koululaiselle tosi pitkiä yksinoloaikoja. Ja mä en ainakaan ole valmis lasten kustannuksella hommaamaan itselleni töitä mihin hintaan tahansa...

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23056937]miksi eivät vuorotyöläiset voisi etsiä päivätyötä siksi aikaa kun lapsi liian pieni. eihän sitä aikaa niin monta vuotta kestä. ja suurimmalla osalla vuorotyöpaikoista esim kaupanala, hoitajat, myös varmasti päivätyötä tarjolla. jos ei niin voi sitä työpaikkaa aina vaihtaa.

en yksinkertaisesti näe mitään perusteluja sille, että yh:n tulisi jättäytyä kokonaan työelämästä koska on yh:na.

itse olen yh perheestä ja aina töissä ollut vanhempi.[/QUOTE]
Koska sitä päivätyötä ei nyt niin vaan jokaiselle halukkaalle löydy. Siksi. Mä vaihdoin aikoinaan esikoisen synnyttyä vuorotyöstä päivätyöhön, mutta ajat olivat silloin toisenlaiset ja työpaikkansa sai käytännöllisesti katsoen valita. Yhä useammalla alalla ollaan nykyisin töissä muulloinkin kuin arkisin klo 8-16.

[QUOTE="vieras";23056937]miksi eivät vuorotyöläiset voisi etsiä päivätyötä siksi aikaa kun lapsi liian pieni. eihän sitä aikaa niin monta vuotta kestä. ja suurimmalla osalla vuorotyöpaikoista esim kaupanala, hoitajat, myös varmasti päivätyötä tarjolla. jos ei niin voi sitä työpaikkaa aina vaihtaa.

itse olen yh perheestä ja aina töissä ollut vanhempi.[/QUOTE]

En kyllä jaksa uskoa, että hoito- tai kaupan alalla löytyy kovin montaa työnantajaa joka antaa valita vuorot, tai vaihtaa niitä jatkuvasti. Ja nykyään ei ihan helpolla voi tuosta noin vaan valita työpaikkaansa... Itsellä kävi hyvä tuuri, pieni firma ja iltavuorolainen perheetön bilettävä sinkku joka nimenomaan halusi iltavuorot, ja rahan takia lauantait....

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23056997:
Koska sitä päivätyötä ei nyt niin vaan jokaiselle halukkaalle löydy. Siksi. Mä vaihdoin aikoinaan esikoisen synnyttyä vuorotyöstä päivätyöhön, mutta ajat olivat silloin toisenlaiset ja työpaikkansa sai käytännöllisesti katsoen valita. Yhä useammalla alalla ollaan nykyisin töissä muulloinkin kuin arkisin klo 8-16.
Joten lopputulos on, että yh:t yhteiskunnan elätettäviksi??? Ei kyllä tullut mieleenkään, että ihmiset jäisivät kotiin yh perustein. päinvastoin luulin, että yh:t paiskivat enemmän duunia koska vähemmän tuloja.

ihan hyvä, että keskusta sitten asialle jotain tekee.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23057015]Joten lopputulos on, että yh:t yhteiskunnan elätettäviksi??? Ei kyllä tullut mieleenkään, että ihmiset jäisivät kotiin yh perustein. päinvastoin luulin, että yh:t paiskivat enemmän duunia koska vähemmän tuloja.

ihan hyvä, että keskusta sitten asialle jotain tekee.[/QUOTE]
Lopputulos on se, että jotkut yh:t joutuvat olemaan työttöminä. Moni vuorotyötä tekevä sumplii työvuorojaan, lapset on milloin kenelläkin hoidossa ja sitäkin - ainakin palstalla - kovasti paheksutaan. Jättäisitkö itse ekaluokkalaisen perjantai- tai lauantai-iltana yksin kotiin puoleenyöhön asti, jos päivätyötä et vaan yrityksistäsi huolimatta saisi? Tai päästäisitkö oman lapsesi kaveriksi sellaiselle lapselle, jonka kotona aikuinen on vasta puolenyön jälkeen? Mun mielestä juuri pienten koululaisten hoidon järjestämiseen pitäisi puuttua eikä olettaa, että kyllähän se yksinhuoltajan ekaluokkalainen voi olla illalla kotona yksinkin.

"vieras"
Se on aivan oikein että nämä yhteiskunnan iilimadot laitetaan töihin sen sijaan että nostavat kaiken maailman tukia toisen perään. Työsskäyvänä vituttaa yli kaiken nämä yyhoot jotka elävät minun verorahoillani ja viettävät aikaansa jossain kaksplussan foorumilla valittaen siitä kuinka pitäisi saada vielä lisää rahaa. Töihin vaan tai sitten tuet pois, kannatan!

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23057068:
Lopputulos on se, että jotkut yh:t joutuvat olemaan työttöminä. Moni vuorotyötä tekevä sumplii työvuorojaan, lapset on milloin kenelläkin hoidossa ja sitäkin - ainakin palstalla - kovasti paheksutaan. Jättäisitkö itse ekaluokkalaisen perjantai- tai lauantai-iltana yksin kotiin puoleenyöhön asti, jos päivätyötä et vaan yrityksistäsi huolimatta saisi? Tai päästäisitkö oman lapsesi kaveriksi sellaiselle lapselle, jonka kotona aikuinen on vasta puolenyön jälkeen? Mun mielestä juuri pienten koululaisten hoidon järjestämiseen pitäisi puuttua eikä olettaa, että kyllähän se yksinhuoltajan ekaluokkalainen voi olla illalla kotona yksinkin.
No helppoa se ei tietysti ole yh:lla ja ratkaisuja, järjestelyjä ja rahallisia asioita pitää aina miettiä enemmän kuin kahden vanhemman perheissä. Ja varmasti auttaisi jos olisi enemmän tarjontaa iltahoitopaikoista yms.

En vain hyväksy sitä, että heittäydyttäisiin työttömäksi yh-tilanteen takia. Yritteliäälle aina löytyy ratkaisu ainakin mitä voin omasta kokemuksestani sanoa.

hmphm
[QUOTE="vieras";23057101]Se on aivan oikein että nämä yhteiskunnan iilimadot laitetaan töihin sen sijaan että nostavat kaiken maailman tukia toisen perään. Työsskäyvänä vituttaa yli kaiken nämä yyhoot jotka elävät minun verorahoillani ja viettävät aikaansa jossain kaksplussan foorumilla valittaen siitä kuinka pitäisi saada vielä lisää rahaa. Töihin vaan tai sitten tuet pois, kannatan![/QUOTE]

juuri sinunkaltaisesi ihmiset aiheuttavat sen, että kansa voi kokoajan huonommin.
ihan oikeasti voin kuvitella kuinka paljon vuorotyössä käyvä yksinhuoltaja joutuu sumplimaan työvuorojen vuoksi hoitajia, ja kaikillahan ei hoitajia ole. kunnan tulisi palkata yksityisiä hoitajia, jotka kävisivät tarvittaessa hoitamassa lapsia normaalien päiväkotiaikojen ulkopuolella perheiden kodeissa, olisi lapsellekkin paljon mieluisampaa.

itse olen sitä mieltä, että kun töissä käy sen täytyy ehdottomasti olla taloudellisesti kannattavaa, kuka meistä ilmaiseksi töitä tekisi?

itse asioin pari viikkoa sitten työkkärissä kun määräaikainen sopimukseni päättyi, työkkärissä ehdottivat, jospa menisin työelämääntutustumisjaksolle lähes samoihin tehtäviin, mitä olen aiemmin tehnyt palkalla...kuka teistä menisi? en harrasta hyväntekeväisyyttä, sillä on kaksi lasta ruokittavana, mielummin otan nyt liitosta päivärahioja, pidän lapset puolipäiväisinä (jotta paikka pysyy) kuin menen ilmaiseksi töihin ja maksan siitä vielä hoitomaksun kokopäiväpaikasta.

niin ja en ole yh.

[QUOTE="vieras";23057101]Se on aivan oikein että nämä yhteiskunnan iilimadot laitetaan töihin sen sijaan että nostavat kaiken maailman tukia toisen perään. Työsskäyvänä vituttaa yli kaiken nämä yyhoot jotka elävät minun verorahoillani ja viettävät aikaansa jossain kaksplussan foorumilla valittaen siitä kuinka pitäisi saada vielä lisää rahaa. Töihin vaan tai sitten tuet pois, kannatan![/QUOTE]

Millä perusteella yyhoot on iilimatoja? Itse saan tukia vuokratuen ja lapsilisän yh-korotuksen verran, minkä nyt ei luulisi olevan keneltäkään pahemmin pois.
Koska sain potkut töistä, haen opiskelemaan uutta alaa jossa ei tarvitse hoitoaikoja miettiä. Koska koulut alkaa vasta syksyllä, käytän nyt liiton rahoja. Mikähän siinä on pahaa? Teen sen minkä voin. Lapset on mulle ykkösprioriteetti, ja se, että saisin iltasiivoushommia jostain hyvän matkan päästä, ei tule siihen väliin.

Musta on vaan niin ankeeta että yyhoot rinnastetaan sossupummeihin... Niitähän löytyy kuitenkin perheellisiäkin, yyhoita ja niitä viikonloopuisiä...

"vieras"
juuri sinunkaltaisesi ihmiset aiheuttavat sen, että kansa voi kokoajan huonommin.
ihan oikeasti voin kuvitella kuinka paljon vuorotyössä käyvä yksinhuoltaja joutuu sumplimaan työvuorojen vuoksi hoitajia, ja kaikillahan ei hoitajia ole. kunnan tulisi palkata yksityisiä hoitajia, jotka kävisivät tarvittaessa hoitamassa lapsia normaalien päiväkotiaikojen ulkopuolella perheiden kodeissa, olisi lapsellekkin paljon mieluisampaa.

itse olen sitä mieltä, että kun töissä käy sen täytyy ehdottomasti olla taloudellisesti kannattavaa, kuka meistä ilmaiseksi töitä tekisi?

itse asioin pari viikkoa sitten työkkärissä kun määräaikainen sopimukseni päättyi, työkkärissä ehdottivat, jospa menisin työelämääntutustumisjaksolle lähes samoihin tehtäviin, mitä olen aiemmin tehnyt palkalla...kuka teistä menisi? en harrasta hyväntekeväisyyttä, sillä on kaksi lasta ruokittavana, mielummin otan nyt liitosta päivärahioja, pidän lapset puolipäiväisinä (jotta paikka pysyy) kuin menen ilmaiseksi töihin ja maksan siitä vielä hoitomaksun kokopäiväpaikasta.

niin ja en ole yh.
Mitä jos joisit ison lasillisen kloriittia ja poistuisit tästä yhteiskunnasta takavasemmalle? Kaikki olisivat tyytyväisiä eikä sinunkaan tarvitsisi valittaa.

Yhteistyössä