Keskosvauvoja?

Täällä ei tainnut olla erikseen osiota keskosille...

Minkäkokoisina on teidän keskosvauvat syntyneet ja löytyikö aikaiselle syntymälle mitään "syytä" ja millä viikolla? Miten on alku lähtenyt käyntiin ja missä mennään nyt?

Meidän typsy syntyi rv 34+2 osittaisen istukan irtoamisen ja lapsiveden menon takia. Mittaa hällä oli 41 senttiä ja painoa 2130 grammaa. Kotiin pääsi noin neljän viikon kuluttua. Pikkuisen reilun kuukauden ikäisenä painoi jo 3250 grammaa, puolen vuoden iässä 7630 g ja pituutta oli 64,6 cm. Nyt ikää reilu kahdeksan kuukautta ja painoa pikkasen päälle 8 kiloa. Pyörii, ei ryömi eikä konttaa. Istuu hetken tuetta ja kaksi hammasta :)
 
pistäs tohon hea keskusteluista laatikkoon vaik et keskoset tai ennenaikaisesti syntyneet..täällä oli jossain siitä ihan kivasti keskustelua,kun itse kävin lukemassa niitä sillon kun meidän poju meinas tulla rv.34 pois..mut jaksoi onneks olla viel 4vko masussa nii ei tarvittu olla sit teholla..ja hyvin on teidän typsy kehittynyt :)
 
Heipsan Hopeapaju (ja muutkin!)

Voitaishan me "perustaa" tänne oma ketju meille keskoslasten äideille... Itselläni on poika, syntynyt 25.6 rv 35+2. 3045g, 47,3cm oli pojalla kokoa syntyessään, etli koon puolesta oli ihan ok, keuhkot eivät olleet kypsät joten happikaapissa ja hengityskoneessakin vierähti aikaa ja väsynyt poika oli myös kun olisi pitänyt vielä olla kohdussa löhöilemässä 5vkoa. Syömään opettelu on meillä ollut aika haastavaa ja hidasta mutta muuten poika on oikea päivänsäde! Nyt ikää siis 4kk ja vähän päälle eikä vielä kiinnosta oikein kääntyminen tms mutta masullaan ollaan useaan otteeseen päivän aikana ja jumppaillaan niin eiköhän se siitä. Kontrollissa käytiin nyt 4kk iässä sairaalassa ja kaikki tuntui olevan ihan ok. Kontrolliaika saatiin vielä helmikuulle jolloin lasketun ajan mukaan täyttyy 6kk. Onkos teillä noita kontrolleja ollut?
 
Heissan!

Täällä yksi keskosen äiti. Minun poikani Aron syntyi 28.8 raskausviikolla 34+5. Painoa oli 2690g ja pituutta 47 cm. Aron on nyt siis vähän päälle 2 kk. Painoa tällä hetkellä 5300g ja pituutta 58 cm.
Syytä miksi Aron syntyi ennenaikaisesti en tiedä, enkä varmaan koskaan saa tietääkään. Vuorokautta ennen hänen syntymää mulla vaan yhtäkkiä meni vedet. Riskiraskausosastoolla olin puolisen vuorokautta ennekun synnytys lähti itsestään käyntiin. Aron oli keskolassa 2 viikkoa. Keuhot oli hyvin kehittyneet, joten keskoskaapissa hän ei ollut ollenkaan. Vuorokauden verran tehovalvonnassa ja toisen vuorokauden sinivalo hoidossa keltaisuuden vuoksi. Muuten opetteli vain syömään. Nenämahaletku oli pojalla lähes koko keskolassa olon ajan.
Aron on aika jäntevä poika. Tykkää kovin olla lattialla ja touhuta. Viime viikolla alkoi pojalta irrota ensimmäiset hymyt. Mutkia meillä kyllä on matkassa. Pojalle tuli aivan kamalat vatsavaivat kaupan korvikkeista. Mulla loppu maidon tulo täysin kun poika oli puolentoista kuukauden ikäinen. Sitten testattiin apteekin korviketta, jossa maitoproteiini pilkottu, niin vaivat hävisivät. Nyt meillä on menossa viikon ajan kestävä altistustestaus. Eli Aron saa taas sitä kaupan korviketta, Ja yllätys yllätys, ne vaivat on taas keskuudessamme! Ihan hirveää vääntöä. Eli aika selkeä lehmänmaidon allergia. Sitten poika on selkeä koliikki vauva. Joka ilta meillä huudetaan. Mutta ne huudotkin vähenivät sen korvikkeen vaihdoksen myötä. Ei ne kadonneet mutta vähenivät.

Täällä oli jossain vaiheessa keskosvauvaketju, mihin taisin jopa kirjoittaa, mutta se taisi kuivua kokoon....Joten perustetaanpa tähän oma! =)
 
Perustetaan vain oma ketju! :) Ei ole keskosvauvoja minun lähipiirissä, joten on aina kiva vaihdella kuulumisia toisten samassa tilanteessa olevien kanssa.

Mulla tosiaan rupes vuotamaan verta, ensin vähemmän ja sitten lisää koko ajan. Neuvolassa kävin ja siellä todettiin että kaikki ok, lemmiskelystä mahdollisesti johtuvaa. No, pari tuntia siinä vielä odoteltiin ja kun lopulta vaan veri lorisi menemään, niin ambulanssin tilaus ja sitä odotellen. Isäntä keräili äkkiseltään kampetta muovikassiin mukaan mulle. Puoli tuntia meni ja sitten kohti sairaalaa. Meillä synnärille on matkaa noin 140 kilometriä. Supisteli vähän ja synnärillä meni lapsivesi. Lääkäri ei ehtiny varmistaa onko vauvalla kaikki ok, (sydänäänet kuulu) joten hätäsectioon. Hyväkuntoinen pikkutyttö sitten syntyi.

Olin ite valmistautunu siihen, että tämäkin menee yli ja reilusti. Esikoinen kun syntyi viikolla 42 tasan. Just edellisessä neuvolassa ennen tytön syntymää terkka kysyi, joko on kiire synnyttämään. Vastasin että ei.

Jonskis
Meillä ei ole mitään kontrolleja, lastenlääkäri sanoi silloin kotiutumispäivänä, ettei tarvii tulla kontrolliin sinne, ellei neuvolasta niin katsota parhaaksi. Meillä tyty käänty ekan kerran masulleen ite vasta 7kk ja yhden päivän ikäisenä :D Nyt siis kääntyy takaisin selälleenkin ja sillain vaihtaa paikkaa lattialla, mutta muuten ei liiku.

Elza Nenämahaletku meilläkin oli ihan viimeisiin päiviin saakka. Tyty oli ite repassu vahingossa letkun pois ja lääkäri oli antanu luvan olla laittamatta uutta jos vain syö hyvin. Höh, ja allergiakin jo pienellä!!! :|

Meillä vastusti tytön syntymän jälkeen. Ite olin viikon sairaalassa ja mies esikoisen kanssa kotona. Mulla kun oli nostelukielto, niin saimme hoitopaikan samassa rakennuksessa olevaan päiväkotiin pojalle, hällä silloin ikää 1v1kk. Hoitotäti tuli ihan kotoa hakemaan pojan aamulla kun päiväkotiin soitin. Neljä päivää ehti olla hoidossa, kunnes sairastu. Äitini oli sitten mulla päivät kaverina pojan kanssa. Tuo sairastuminen sitten tarkoitti sitä, että me emme enää keskolaan päässeet tyttöä katsomaan. Kahdesti ehdin käydä siellä ennen esikoisen sairastumista. Suunnittelimme sen niin, että mie käyn kahdesti viikossa päivän keskolassa ja yhdessä käymme sitten viikolopun. Esikoinen sairasti sitten siihen asti kun tyttö kotiutu. Influenssaviruksen aiheuttama kurkunpääntulehdus, oli osastolla tarkkailussakin yhden yön. KUn neiti sitten kotiutu, mie tulin sairaalasta tytön kanssa taksilla kotiin, ja mies ja esikoinen omalla autollaan mummilaan siihen asti kunnes selvisi, mikä aiheittu esikoisen sairastelun. Esikoinen oli siis tuolla samassa sairaalassa. Tiistaista lauantaihin asti olin yksin kotona tytön kanssa. Mies kävi vartin piipahtamassa kotona, että sain käydä vähän happihyppelyllä sillä aikaa kun tyttö nukku.

Sellaiset oli meidän ensimmäiset päivät kotona :)

Miten muuten, onko teillä muita lapsia?
 
Hopeapaju Semmosta asiaa kyselisin sulta, että missä iässä aloititte lapselle kiinteän antamisen?Kun meille suositeltiin keskolsta, että kiinteää vois jo alottaa antamaan 3 kuukauden iässä. Mua hieman arveluttaa se, kun poika niin herkkävatsainen. Eli jos sulla on kokemusta, niin onko mitään vinkkejä? Oletlko kuinka aikaisin alkanut antamaa vellejä?
 
Meilläkään ei syytä ennenaikaisuudelle löytynyt... Lapsivedet menivät vaan aamulla yhtäkkiä ja sairaalaan päästessä oli synnytys käynnissä. Sectiolla syntyi poika kun oli perätilassa ja haluttiin varmistaa että saadaan hänet turvallisesti ulos. 2 vkoa joutui poika keskolassa viettämään, yhden yön hengityskoneessa, muutaman päivän kaapissa ja sitten opetteli syömään, nenämahaletku oli tosiaan koko ajan käytössä.

Imetys meillä ei onnistunut oikeastaan ollenkaan, sitkeästi harjoiteltiin 3kk ja koko ajan lypsin, maitoa tuli hyvin sen 3kk ja poika sai suurimmaksi osaksi sitä. 3kk jälkeen alkoi siiten määrä vähentyä ja pikkuhiljaa loppui kokonaan.

Kyseessä on meillä esikoispoika, nyt siis reilu 4kk ikää. Asutaan omakotitalossa Hämeessa ja mentiin mieheni kanssa pojan ristiäisten yhteydessä naimiisiin. Perheeseen kuuluu myös sekarotuinen koira.

Täällä alotettiin vellit 3kk iässä, maissivellillä. Neuvolasta neuvoivat kun meidän poika on kovin vähä ruokainen. Maitoa menee kerralla n.100ml, 5-6krt päivässä nyt kun soseita on alettu maistella. Maistelua tosiaan on vielä, ilmeet kertoo ettei maut miellytä ja pari lusikallista kokeilen että homma säilyisi mielekkäänä. Luin juuri, ettei soseita ja maitoa saisi yhdistää samalle aterialle mutta pakko on kun poika vaan tosiaan maistelee sosetta niin ei se vielä nälkää pidä... Nyt ajattelin neuvolassa kysyä josko olisi tarpeen aloittaa jotkut kalsium-tipat tms kun maitomaäärä on vrk:ssa vain 400-600ml... Meillä syödään näin tällä hetkellä:
klo 8-9 maitoa n.120ml
klo 11-12 kasvissosetta ja maitoa n 100ml
klo 14-15 hedelmä/marjasosetta ja maitoa n 100ml
klo 17-18 maitoa n 120ml
klo 20 aikaan velliä 100-200ml
klo 03-06 maitoa n 100ml

Oletteko miten ajatelleet ajoittaa viljojen ja lihojen aloittamisen? itse haluaisin alkaa antamaan iltaisin puuroa eli näin ollen viljat tulisi siis ensin mutta olen taas kuullut että keskosilla olisi hyvä päästä lihoihin 5kk iässä että proteiinin saanti turvataan. Ja lihoja ja viljoja ei kai saa yhtaikaa aloittaa...
On kyllä pää välillä yhtä suurta kysymysmerkkiä! :LOL:

Onko teillä muilla käyty hyvin neuvolassa tai synnärillä läpi tunteita ja ajatuksia? Mulla tuo aika oli niin kamalaa, ikävä ja huoli pojasta oli raastavaa, välillä kun ajattelee niitä tunteita, tulee edelleen itku..Olisin tosiaan kaivannu silloin synnärillä asioiden läpikäymistä ja juttelua muttei siellä kukaan mitään puhunut, ja itse oli niin heikkon ajotenkin ettei osaannu tarttua ketään hihasta. Onneksi mies on jaksanu kuunnella..

Mutta mukavaa kun on kohtalotovereita! :heart:
 
Elza Me aloitettiin kiinteät vasta tuossa 5 ja puolen kuukauden iässä. Neuvolasta sanoivat, ettei tarvii aikaisemmin kun kasvaa maidolla niin hyvin. Mites vauveli on kasvannu pelkällä maidolla? Kun minusta ainakin tuntuu siltä, että jos maito riittää hyvin eikä syö jatkuvasti niin ei niillä kiinteillä kiire ole. Mie en ole vellejä antanu lainkaan, aloitettiin suoraan bataatilla.

Jonskis Meillä otettiin kala mukaan ruokavalioon tuossa reilu kuukausi sitten, kaurapuuro tuli mukaan pari viikkoa siitä.

Meilllä on tosi huonosti käyty läpi tunteita ja ajatuksia. Ylipäätänsä neuvolassa ekaa kertaa puhuttiin tytön keskosuudesta 8 kk neuvolassa. Silloinkin vain terkka sanoi, että kun on ennenaikainen niin ei ole hätä vaikka vielä ei liiku. En ollut edes hätäilly liikkumisesta kun esikkokin vasta 8 ½ kuukauden iässä oppi ryömimään :) Tietty kaikki hb kontrollit on ollu ja näin, mutta ei olla keskusteltu pahemmin miltä on tuntunu. Synnärillä sitten ei kans pahemmin tullut kenenkään kanssa puhuttua, muuta kuin huonetoverin. Sattu saman paikkakunnan ihminen samaan huoneeseen, outo tosin, ja hän sitten kovasti kyseli ja jutteli minun kanssa tytön syntymästä ja muusta. Keskolassa sain vähä sellasia "voi tyttöpieni" katseita kun satuin kysymään, että mitkä ovat sitten joskus kotiutusperusteet? Sanottiin vain, että "ei vielä pitkään aikaan pääse kotiin, ehkä lasketun ajan tienoilla". Muuten oli oikein ihana henkilökunta pitämässä huolta meidän pienestä!! Tosin, kun jouduimme viimeiset kaksi viikkoa vain soittelemaan keskolaan, tuli vähän ristiriitaista tietoa. Mies soitti vuorostaan keskolaan illalla ja hoitsu siellä sanoi, että jos vain pääsette niin huomenna vois tulla vierihoitoon ja vauva pääsis sitten kotiin. Käski soittaa seuraavana päivänä, onko vierihoitohuone vapaa. Mehän tietenkin innostuttiin ja oltiin onnesta soikeina. Soitin sitten seuraavana päivänä ja hoitsu puhelimessa sanoi: että ei kotiin, ei siitä ole ollu mitään puhetta!! Voitte arvata miltä silloin tuntu!!! No, tästä meni neljä päivää ja tyttö pääsi kotiin!! :)

Mulle kun tehtiin hätäsectio, minut tietty nukutettiin enkä nähny vauvaa vasta kuin seuraavana päivänä. Tunnelmat oli silloin kun mentiin katsomaan, mies tuli äitini kanssa käymään, aika epäuskoiset. Kattelin sitä pikkuista peikkotukkaista tyttöä ja mietin, onko tuo varmasti meidän vauva!! Pakko myöntää, että se ehdoton rakkaus ei leimahtanu heti, niin kuin esikoisen kohdalla, vaan se rakkaus kasvoi siinä viikon aikana, mitä itsekin sairaalassa olin. Oli todella hämmentävää ja tunsin syyllisyyttäkin kun en heti hurmaantunu samalla tavalla kuin esikoisesta, joka syntyi alakautta ja hereillä ollessa :) . Koko sen viikon ajan oli todella ristiriitaiset tunnelmat: kotona oli rakas esikoinen ja mies ja sitten siellä keskolassa oma pieni prinsessa. Halusi kotiin, mutta ei kuitenkaan halunnut. Kotona oli ajatukset pääsääntöisesti pikkuisessa siellä keskolassa, kamalaa oli kun ei päässyt enää katsomaan vauvaa! Vain mietti, että siellä se on ihan yksin! Pikkuinen!
 
meillä 33+5 synty tyttö keskosena paino 2,5kg pituus mitattiin vasta myöhemmin ja sillon 47cm,keskolassa kuukauden oli.kolmenviikon ikäsenä paino 2,2kg vasta.....nyt kohta 3kuukautta täys ja 4kg painoa ja 58cm pituutta;) Mulla sektio jouduttiin tekee,vatsa peitteet oheni ,eli vauvaa "pidätteli " enää kohtu.keuhkot olivat tosi epäkypsät ,vaikka kortisonilla vahvistettiin ni ei apu ollu.Meil velliä 2kk vanhana alettiin alkaa,ja myös sairaalassa lääkäri sano et hyvin voi antaa kuhan ei oirehdi,ei ongelmia oo ilmenny.Heh..paitsi et tyttö yönsä kokonaan nukkuu,ei suostu ottaa yöl "ruokaa" ....mikä tietysti hyvä ,mut ollaan tehty niin et illal velliä ja maitoa päivisin..maidon sekaan paksuntajaa et vellimäistä ois ,pysyy sisäl paremmin ku tyttö kova pulauttelee.Nyt pirteä ja kova jokeltelemaan on....Kiinnostas tietää miten kehitys ylensä vastaavissa tapauksessa,kävely,konttaus yms....meil sanottiin et mahd.keskivertoa myöhemmin voivat tulla,et laskekaa las,ajan mukaan.....??? Miten on,,,,,,
 
Kuopus syntyi rv 37 käynnistettynä vaikean toksemian takia. Neitokaisella painoa 2,420 ja pituutta 45cm. Tyttö pääsi synnytyssalista suoraan mun mukana osastolle kun oli pieni mutta sitäkin pippurisempi. Salista silloin kyllä soittivat keskolaan et mitä tehdään, kun paino on rajan alapuolella, no ne sieltä tiedustelivat tytön kuntoa ja tarkein et suostuuko imemään tissiä, no sitä sit kokeiltiin ja tyttö tarras tissiin kiinni kuin hyeena joten keskolan lääkäri totes ettei sen kuntoista lasta tarvitse tänne tuoda ja jos takapakkia tulee voidaan hänet tuoda sitten sinne. Paino alimmillaan oli kun 2 päivän päästä kotiuduttiin 2,280kg, tosin kotiin päästiin sillä ehdolla et seuraavana päivänä käytiin osastolla paino kontrollissa ja sit heti maanantaina neuvolaan kontrolliin.
Hyvin toi mun mielestä kasvanut on kuin 3,5kk käytiin neuvolalääkärillä, paino silloin 5,070kg ja pituutta 57cm.
Kiinteitä ollaan syöty pari viikkoa välillä hyvälläkin tahdilla ja toisinaan "tappelemalla".
Mahalleen kääntymistä pungertaa kokoajan ja selin makuulla työntää itseään jaloilla eteenpäin ja ympyräkin pyöriminen onnistuu jaloilla avittaen, on aika huvittavan näköistä, mut kait se sit on niin et eteenpäin sanoi mummokin lumessa ja keinolla millä hyvänsä :LOL:
 
Heitän nyt tähän vain pikaisesti kysymyksen: Olisko teillä kiinnostusta, jos perustaisin kerhon keskosvauvojen vanhemmille, liittyä mukaan? En ainakaan näin pikaisesti hakemalla sellaista sieltä löytäny, jos joku tietää paremmin niin korjatkaa erheeni :)
 
Noniin, kerho on perustettu :) Ja nimeltänsä on ennenaikaiset kullanmurut! Salasanan laitan teille Jonskis, honey82 ja Elza yv:nä, muut kiinnostuneet laittakaa yv:tä suoraan minulle!

Jonskis Kerhot löytyy tuolta etusivulta (kaksplus.fi) valikosta siinä vasemmalla, muistaakseni viidentenä on heti. Ja sieltä kerhoista haet vain tuon Ennenaikaiset kullanmurut! Sieltä löytyy hakemus jonka mie sitten hyväksyn :)
 
... täällä kanssa keskosen äiti.. tosin meidän keskonen on jo reilu 2v, mutta ajattelin kirjoittaa.. herra syntyi silloin rv 33+0 ja painoa oli 2590g sekä pituutta 50cm. Kolme viikkoa jouduttiin olemaan keskolassa ja sitten päästiin kotiin. Keskoskontrolleissa käytiin muistaakseni kolme kertaa sinne yhteen ikävuoteen mennessä. Taidot herralla kehittyivät aika normaalisti... mutta jotkut taidot meni sen lasketun ajan mukaan.. tai lähinnä kävely elikkä kävelemään oppi pikkasen ennen laskettua aikaa..ja nyt usein nauretaankin, että meidän keskonen, kun 2v painoa oli 15.8 kg
mukavaa päivänjatkoa kaikille... =)
 
Kiitos hopeapaju!

Tänne kuuluu hyvää. Poika on kova jumppaamaan, joka aamu harjoitellaan kovin raskasta päätä. Nousee jo aika komeasti!

Tänään soitti lääkäri sieltä lastenpolilta ja nyt ollaan jonossa allergia ja astmapoliille valvottuun altistukseen. Millon se tapahtuu niin en tiedä. Kun on tämä työtaisto menossa, höh. Mietein just, että onhan mulla tietty mahdollisuus ottaa yhteyttä yksityiseen ja pyytää sieltä. Vai mahtaako olla niin, että he käyttää TYKS:in palveluja? Ei muuten mutta se apteekin korvike on niin pirun kallista ilman sitä erityiskorvattavuutta.

Nyt täytyy taas mennä, poika kypsyy lattailla olemiseen, täytyy mennä viihdyttämään!
 
Keskosen äiti mäkin.Poika syntyi rv34 ja mitat oli 1480g ja 40 cm.Reilu kuukausi kaiken kaikkiaan sairaalassa että saatiin 2kg painossa rikki,muuten oli pirtsakka poika ja ei tarvinnu lisähappea vaan jaksoi hengitellä ite.Keltasuuden takia pariin otteeseen valohoidossa.Ny pojulla kalenteri ikää 5 ja 1/2kk ja kehitysikää 4 kk.
 
täällä kans keskostytön äiti. meillä tyttö synty viikoilla 34+1 ja painoa oli 3205g ja pituus 47cm. ensin oli keskolassa 4vkoa ja sen jälkeen oltiin vielä puoltoista viikkoa sisätautiosastolla harjottelemassa syömistä ja verensokereita seuraamassa.päästiin laskettuna päivänä sit kotia :D nyt ikää 4kk ja pottuporkkana ja luumusosetta syöty noin pariviikoa ja illalla menee vielä pottuporkkanavelli.painoa alkaa olla se 6kg ja pituus n. 58cm.
pienen avustuksen kanssa kääntyy mahalta selälleen, mut ei vielä toisinpäin.
muuten tosi reipas ja kova raataamaan ja hästää paljon :DD
 
Elikkäs nyt on hakemus tuonne kerhoon "ennenaikaiset kullanmurut" täytetty (toivottavasti onnistuneesti..)Tuleekos sitten mulle taas jotenki ykstityisviestinä ilmoitus jäsenyyden hyväksymisestä?

Meillä täällä taistellaan tuon syömisen kanssa totta tosiaan kun poika on niin vähäruokainen... Kiinteille ei ehkä olis vielä valmiutta kun tuo lusikalla syöminen on niin kummaa ja tuppaa itkettämäänkin... Mutta ei tässä kai kiirettä ole, ikää kun ei vielä ole edes 5kk:tta... Pikku hiljaa hyvä tulee vaikka nyt 3vkoa harjoittelua takana ja tuntuu kyllä ettei olla edistytty yhtään...
 
kelpaanko minäkin mukaan? meitin poika syntyi rv 35+6 painoa 2880g ja pituutta 48.5cm. Lapsvedet meni rv 35+4 ja synnytys käynnistettiin reilu vuorokauden kuluttua. Syntyi sitten juuri vuorokauden vaihduttua.
Alkuun kaikki oli ok, käväs teholla hengityksen takia. Mulla oli raskausajan diabetes, mutta silti vauvan sokrut oli ok, eikä tarvinnut olla seurannassa teholla. Reilu 2vrk:n ikäsenä biliarvot kohos ja oli sitten sinivalohoidossa 4 yötä. Lonkka oli myös löysä, kotiin lähdettiin sitten lonkkavaljaiden kera. Ne oli 3 viikkoa.
Paino noussut hyvin, korvikkeella mennään.
Siinä meitin tarina.
 
Tervetuloa Vilma-Onni! Kokoiskos joku osaavampi sellasen listan meistä missä on vauvojen syntymäajat jne...

Tyyliin:

Jonskis, poika rv 35+2, 25.6.07

(Ai miten niin ite oon aika surkee näissä tietokone jutuissa...? :headwall: )
 
Kivasti tullu uusiakin mukaan :) Tuonne kerhoon voi kans liittyä niin saa keskustella vähän yksityisemminkin asioista :) Mie voin koota sellaisen listan, katotaan osaanko ;)

Vilma-Onni Minunki piti tarkkailla sokeriarvoja, en tiiä sitten oliko se raskausajan diabetes, missään en erityisemmin käynyt esim. ravintoneuvontaa saamassa, mutta aamupaasto arvot oli vähän koholla välillä. Tyttösellä oli sokeritippa muutaman päivän, mutta ainakaan vauvan koossa nuo sokerit ei vielä näkyny....
 
Hopeapaju, tyttö rv 34+2, 23.2.2007
Jonskis, poika rv 35+2, 25.6.2007
Elza, poika rv 34+5, 28.8.2007
Honey82, tyttö rv 33+5, ?
Pumisti, tyttö rv 37, 12.7.2007
Lipastonlaatikko, poika, rv 34, 2.6.2007
Pephen, tyttö, rv 34+1, ?
Vilma-Onni, poika, 35+6, ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hopeapaju:
Hopeapaju, tyttö rv 34+2, 23.2.2007
Jonskis, poika rv 35+2, 25.6.2007
Elza, poika rv 34+5, 28.8.2007
Honey82, tyttö rv 33+5, ?
Pumisti, tyttö rv 37, 12.7.2007
Lipastonlaatikko, poika, rv 34, ?
Pephen, tyttö, rv 34+1, ?
Vilma-Onni, poika, 35+6, ?
Lisäsin omalle kohdalleni tytön syntymäpäivän
 

Yhteistyössä