Kesko ja S-ketju boikottiin!!

Kuka olisi niin hyvä ajamaan kyseistä asiaa niin että aikaansaadun addressinkin, varmasti ihmiset lähtevät mukaan, niin paljon suututtaa tuo ruoan hinnan nostattaminen vielä lisää hyllymaksuilla! :-/
Itse rn halua nimeäni esille, siksi en voi ajaa tätä asiaa, vaikka suututtaakin sekä pienyrittäjien että kuluttajien vuoksi. Taidan siirtyä Lidlin asiakkaaksi ihan periaatteesta tämän vuoksi, vaikken edes pidä kyseisestä kaupasta.
 
miunmau
Meillä loppui maidon osto Lidlistä, kun nostivat hintoja. Prismasta litran purkin saa 8 centtiä halvemmalla.

Ja pitääkin kohta lähteä hakemaan Prismasta euron jauhelihat 400g :)
 
Well, jos ei ruoan hinnan nousu kauppiaan välistä vetämisen ja bonustarjousten vuoksi haittaa, niin tietenkään ei pidä vaihtaa kauppaa. En minäkään haluaisi vaihtaa, mutta suututtaa niin älyttömästi kaiken maailman hyllyrahat, jos ei hinnat nouse niin väistämättä laatu huononee ja ihan periaatteesta en halua mahdollistaa sellaista.
 
Wieruus
Well, jos ei ruoan hinnan nousu kauppiaan välistä vetämisen ja bonustarjousten vuoksi haittaa, niin tietenkään ei pidä vaihtaa kauppaa. En minäkään haluaisi vaihtaa, mutta suututtaa niin älyttömästi kaiken maailman hyllyrahat, jos ei hinnat nouse niin väistämättä laatu huononee ja ihan periaatteesta en halua mahdollistaa sellaista.
Sehän on täysin sinun valintasi missä asioit.
 
typerää
[QUOTE="Outo";29612212]Mikä on hyllyraha?[/QUOTE]

Hyllyraha on esim. leipomon maksama 15000€ "korvaus" siitä, että esim. prisma pitää juuri sen leipomon tuotteita hyllyssään.

Voidaan verrata mafioiden käyttämiin suojelu- ja kiristysrahoihin.
 
työläien
Lidiliin en mene, koska siellä pojeltaan työntekijöitö! ja eipä ole lähellä sellaisia.
Ja siis, siis onhan esim formulakuskeillakin sponsorit. Vähän sama-asia kuin "hyllyraha"
Eikai nyt kukaan ILMASEKS myy toisen tuotteita ?!?
Miettikääs nyt vähän :)
Jollain ne isojen talojen vuokrat, sähköt ja palkat pitää maksaa ;)
 
ruokaa
Ja Helsingissä asuvat! esim : J-lihaa saa wotkinsilta tosi halvalla!
nauta-sika 6,90 KILO!!
Ihan eri tavaraa, kuin ne laatikot mitä kaupoista saa. Sen huomaa siinä että tekee esim 4 hengelle safkaa.
Kaupasta pitää ostaa 2x400g että saa sopivasti pihvejä kaikille.
Wotkinssilta riittää 500grammaa neljälle. Ei oo mukana mitään ylimääräistä, vain lihaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt ja HopeaToffee
typerää
Alkuperäinen kirjoittaja työläien;29612224:
Lidiliin en mene, koska siellä pojeltaan työntekijöitö! ja eipä ole lähellä sellaisia.
Ja siis, siis onhan esim formulakuskeillakin sponsorit. Vähän sama-asia kuin "hyllyraha"
Eikai nyt kukaan ILMASEKS myy toisen tuotteita ?!?
Miettikääs nyt vähän :)
Jollain ne isojen talojen vuokrat, sähköt ja palkat pitää maksaa ;)
Eikai vaan pitäisi kuitenkin mennä niin, että myytävien tuotteiden katteilla on tarkoitus kustantaa näitä kuluja?

Tämä hyllyrahasysteemi syrjii pienempiä yrittäjiä, sillä monellako pienellä leipomopajalla on varaa pistää joka kuukausi 15000€ "hyllyrahaksi". Käytännössä vaihtoehtoja ei ole, kun ruokaketju on täysin k:n ja ässän kynsissä.

Toisaalta, ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Jos kukaan ei näitä kiristysrahoja suostuisi maksamaan, niin eipä kai niitä sitten olisikaan.
 
työläien
Alkuperäinen kirjoittaja typerää;29612234:
Eikai vaan pitäisi kuitenkin mennä niin, että myytävien tuotteiden katteilla on tarkoitus kustantaa näitä kuluja?

Tämä hyllyrahasysteemi syrjii pienempiä yrittäjiä, sillä monellako pienellä leipomopajalla on varaa pistää joka kuukausi 15000€ "hyllyrahaksi". Käytännössä vaihtoehtoja ei ole, kun ruokaketju on täysin k:n ja ässän kynsissä.

Toisaalta, ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Jos kukaan ei näitä kiristysrahoja suostuisi maksamaan, niin eipä kai niitä sitten olisikaan.
Kyllä meillä Cittarissa on tosi pienienkin leipomoiden tuotteita :)
Edustajia joka viikonloppu yms.
 
Minä mietin usein, että eikö ihmisiä yhtään kiinnosta miksi nämä kaksi ketjua hallitsee koko markkinoita? Eikö tule mieleen mitenkään, että osittain myös bonus-järjestelmä ylläpitää kalliita hintoja? Kilpailua ei juuri tule, eikä ketään kuitenkaan yhtään kiinnosta.

Ruokapiirit kiinnostaa vain tietynlaisia ihmisiä, onneksi edes heitä (meitä). Lidlistäkin saa kaikenlaista, myös suomalaisia maitotuotteita. Minä en halua Valiota tukea, joten ostan maitotuotteet muilta valmistajilta.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo ja dipt
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja typerää;29612219:
Hyllyraha on esim. leipomon maksama 15000€ "korvaus" siitä, että esim. prisma pitää juuri sen leipomon tuotteita hyllyssään.

Voidaan verrata mafioiden käyttämiin suojelu- ja kiristysrahoihin.
Pienten tuottajien on siis entistä vaikeampaa saada tuotteitaan kauppojen hyllyille :|

Henkilökohtaiseen yhden naisen boikottiin voisin oikein hyvin ryhtyä. Viime aikoina olen muutenkin miettinyt, miten saisi hankittua mahdollisimman suuren osan elintarvikkeistaan suoraan tuottajilta tai ainakin mahdollisimman vähien väliportaiden kautta. Lähialueen kaupoissa kauppiaat ovat tehneet jo nyt valikoimiinsa sellaisia huononnuksia, että käyn ruokakaupassa naapurikaupungissa ja ruokakaupassa käyntiin menee matkoineen vähintään 1,5 tuntia aikaa. Ei siis kovin usein viitsi kauppaan lähteä, joten jo nyt joutuu tekemään ruokahankintansa aiempaa suunnitelmallisemmin. Suunnitelmaa voisi jatkaa ja luopua kokonaan suurista kauppaketjuista.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
Meillä on onneksi lähellä kaksikin pientä leipomoa, ja mylly, josta ostaa jauhoja. Onko ne jauhot jonkun mielestä kalliita vai ei, niin ei kiinnosta, ostan silti. Lähileipomon ruisleipä maksaa 89 senttiä, eikä sillä leivällä elää tarvitse, joten sitä ei paljoa päivässä mene. Pakastinta hyödynnänkin aina.

Lihat, kanamunat ja vihanneksetkin saa ruokapiirin kautta. Maitotuotteet vaikka Milbonaa. Kalaa torilta tai kauppahallista. Pähkinät ym. ostan markkinoilta kerran kuussa, samoin kuin kaiken maailman ihanat makkarat ja juustot. Eipä paljoa jää S- tai K-ketjujen kaupolle tarvetta, ja onneksi meillä ei ole ruokarajotteita niin ei tarvitse miettiä niitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
654
En oikein boikottiin voi mukaan lähteä. Täällä ei noiden ketjujen lisäksi ole kuin Lidl ja yksi sikakallis yksityisyrittäjän kauppa, ja sit tuo kallis Valintatalo.

Tuon yksityisyrittäjän kaupassa käyn aina silloin tällöin, mutta en voisi siirtää kaikkia ostoksiani sinne, liian pieni palkka minulla. Samaten Valtsu on ihan liian kallis, ja lidlissä joutuu käyttämään kyynärpäitä ettei venäläiset, mustalaiset ja juopot ole ihan ihossa kiinni, yyh.

S ja K vain toimii, harmi että eivät osaa puhdasta peliä pelata. Mutta jos ne nyt niiiin pirusti vetävät välistä, niin miksi esim. Valintatalo ja Siwa ei myy paljon halvemmalla? Voisivat vähän laskea katettaan ja olla silti reilusti plussan puolella, ja tulisi asiakasrynnäkkö.
 
Keittiönoita
Meillä on onneksi lähellä kaksikin pientä leipomoa, ja mylly, josta ostaa jauhoja. Onko ne jauhot jonkun mielestä kalliita vai ei, niin ei kiinnosta, ostan silti. Lähileipomon ruisleipä maksaa 89 senttiä, eikä sillä leivällä elää tarvitse, joten sitä ei paljoa päivässä mene. Pakastinta hyödynnänkin aina.

Lihat, kanamunat ja vihanneksetkin saa ruokapiirin kautta. Maitotuotteet vaikka Milbonaa. Kalaa torilta tai kauppahallista. Pähkinät ym. ostan markkinoilta kerran kuussa, samoin kuin kaiken maailman ihanat makkarat ja juustot. Eipä paljoa jää S- tai K-ketjujen kaupolle tarvetta, ja onneksi meillä ei ole ruokarajotteita niin ei tarvitse miettiä niitä.
Mä olen miettinyt ruokapiiriin liittymistä, mutta niissä pitäisi käsittääkseni vuorollaan toimia tuotteiden kuljettajina. Ja kun ei ole autoa eikä ajokorttiakaan, niin ei onnistu. Mutta toreja, kauppahalleja ja kivijalkakauppoja voisi alkaa hyödyntämään paremmin. Meillä ainoa ruokarajoite on laktoosi, mutta ihan lyhyessä ajassa meillä maidon kulutus romahti. Kun vielä vuosi sitten meni maitoa 2-3 litraa viikossa, nykyisin riittää 2,5 dl purkki.
 
En jaksanut lukea koko ketjua.

Luuleeko joku tosissaan, että suomalaiset kollektiivisesti alkaa boikotoimaan esimerkiksi S-ryhmää kun monella pienellä paikkakunnalla ko. kauppa on ainoa tai vaihtoehdot on juurikin vain se K-kauppa tai S-kauppa.

Aikamoista näkemyksen kapeutta ja ymmärryksen vähyyttä.

Ongelma voidaan oikeasti ratkaista vain isommissa piireissä, jonne se ei joudu jos ei itse kansalaiset ota ajaakseen asiaa. Mutta boikotti on vähintäänkin naurettava asia ottaen huomioon että kyseessä olevat ketjut on aikoja sitten tappaneet pienemmät yksityiset kaupat suurimmasta osasta Suomea. Mistä ne maidot ja perunat ostetaan kun maatilatkin on ajettu alas?

Luuletteko että suomalainen lähiruoka pystyy palvelemaan koko Suomen kansalle ympäri vuoden sijainnista riippumatta?

Jeesus mitä hölmöilyä. Mutta ihan jees että ihmiset alkaa heräämään asiaan mikä on ongelmana ollut jo muutaman vuosikymmenen oikeasti paha.
 
mä...
Kyllähän noiden kahden suurten ketjujen touhu on todella julmaa. Pientuottajat ja yrittäjät kärsivät eniten. Surullista on myös huomata, ettei ihmisiä kiinnosta. Tässäkin ketjussa on heti alussa näitä tapauksia, jotka viisveisaa siitä, että isot jyrää pienet alleen ja vain massatuotanto kannattaa. Itse asioisin mieluiten pienkaupassa, jos vain opiskelijan talous sen kestäisi. Mutta valitettavasti vain suuret ketjut voi antaa massa-alennuksia ja häpeillen niiden perässä juoksen. En siksi, että alennukset olisivat pahasta vaan siksi, että joudun kulkemaan pässinä narussa isojen päättäessä minne menen...
 
Minä en liputa suomalaisuuden puolesta tässä, meitä on kyllä vedetty nenästä sillä, että se iki-ihana avainlippu olisi tae hyvästä ruoasta. Suomalainen lähiruoka ei ole avain ongelmiin, mutta tällä hetkellä jos haluaa ostaa ohi kahden johtavan ketjun, tarjolla on Lidl (mikä on hyvä) ja sitten Siwa ja Valintatalo. Ruokapiirit tuo vaihtoehdon, kun tosiaan kaikki muu kilpailu on kuoletettu ajat sitten. Kyläkaupat - Siwat, lähikaupat - marketit, pienet huoltoasemat - ABC - ketju... huokaus :(

Olisi hauska nähdä se haloo mikä syntyy, jos bonus-järjestelmistä tehtäisiin laittomia. Mutta, kun vuosi olisi kulunut, ei kukaan haikailisi keskittämisen perään. Mutta se, halvenisiko hinnat, olisi kyllä kiinni jostain muusta kuin kuluttajista. Valitettavasti.
 
En jaksanut lukea koko ketjua.

Luuleeko joku tosissaan, että suomalaiset kollektiivisesti alkaa boikotoimaan esimerkiksi S-ryhmää kun monella pienellä paikkakunnalla ko. kauppa on ainoa tai vaihtoehdot on juurikin vain se K-kauppa tai S-kauppa.

Aikamoista näkemyksen kapeutta ja ymmärryksen vähyyttä.

Ongelma voidaan oikeasti ratkaista vain isommissa piireissä, jonne se ei joudu jos ei itse kansalaiset ota ajaakseen asiaa. Mutta boikotti on vähintäänkin naurettava asia ottaen huomioon että kyseessä olevat ketjut on aikoja sitten tappaneet pienemmät yksityiset kaupat suurimmasta osasta Suomea. Mistä ne maidot ja perunat ostetaan kun maatilatkin on ajettu alas?

Luuletteko että suomalainen lähiruoka pystyy palvelemaan koko Suomen kansalle ympäri vuoden sijainnista riippumatta?

Jeesus mitä hölmöilyä. Mutta ihan jees että ihmiset alkaa heräämään asiaan mikä on ongelmana ollut jo muutaman vuosikymmenen oikeasti paha.
Tuossa itsekseni ajattelin, että eihän sitten tarvisikaan käydä kaupassa, mutta onhan meillä vielä se pienen pieni Siwa ja R-kioski.
 
mä...
Minä en liputa suomalaisuuden puolesta tässä, meitä on kyllä vedetty nenästä sillä, että se iki-ihana avainlippu olisi tae hyvästä ruoasta. Suomalainen lähiruoka ei ole avain ongelmiin, mutta tällä hetkellä jos haluaa ostaa ohi kahden johtavan ketjun, tarjolla on Lidl (mikä on hyvä) ja sitten Siwa ja Valintatalo. Ruokapiirit tuo vaihtoehdon, kun tosiaan kaikki muu kilpailu on kuoletettu ajat sitten. Kyläkaupat - Siwat, lähikaupat - marketit, pienet huoltoasemat - ABC - ketju... huokaus :(

Olisi hauska nähdä se haloo mikä syntyy, jos bonus-järjestelmistä tehtäisiin laittomia. Mutta, kun vuosi olisi kulunut, ei kukaan haikailisi keskittämisen perään. Mutta se, halvenisiko hinnat, olisi kyllä kiinni jostain muusta kuin kuluttajista. Valitettavasti.
Mulla on tuntuma, ettei Lidl kohtele työntekijöitään kunnioittavasti. Tuntumani ei ole faktaa. Jos tuo tuntumani on kuitenkin totta, tulisi myös Lidlissä käyntiä miettiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29612311:
Mulla on tuntuma, ettei Lidl kohtele työntekijöitään kunnioittavasti. Tuntumani ei ole faktaa. Jos tuo tuntumani on kuitenkin totta, tulisi myös Lidlissä käyntiä miettiä.
Jos valitaan kahdesta pahasta pienempi, niin se on tuo Lidl. Työntekijöiden asema on jo laissa säädetty, ja työntekijät itse voivat alkaa parantaa asioita - ja ne myös paranee (paperilla). Se, miten lähdetään muuttamaan kahden ison ketjun valta-asemia, onkin jo isompi juttu.
 

Yhteistyössä