Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23535225:
Tjoo, oikeaan ketjuun tuli, ummelwaladille siis vastaukseksi. Ja voin täsmentää.
Kun ihmiset tuntuvat ajattelevan, että "mä uskon näin, tämä on ihan ok". Esimerkiksi nyt kristittyjen jumalaan uskominen. Samat ihmiset jotka uskovat siihen vakaasti, ovat useimmiten muuten ihan järkeviä ja myöntävät, että Iraniin syntyessään todennäköisesti uskoisivat Allahiin. Eli siis he tietävät oman jumalansa valinnan olleen vain syntymäpaikasta riippuvaa, mutta pitävät silti omaa uskoaan sinä oikeana. Ei tolkun hiventäkään.
Mistä päästäänkin eteenpäin skientologiaan. Skientologit uskovat, että jumalolento Xenu räjäytti aikoja sitten miljardeja ihmisiä ydinaseilla, ja heidän sielunsa takertuivat muihin ihmisiin. Noin suunnilleen. No okei, kuulostaahan se pöljältä. Se ei minua ihmetytä. Mutta se ihmetyttää, miten kristityillä on pokkaa pitää skientologien jorinoita huvittavina, samalla kun kristittyjen omassa pyhässä kirjassa on niinkin järkevää materiaalia kuin puhuva käärme ja aasi, vedestä viinaa tekevä juutalainen zombi ja kolme jumalaa jotka ovat oikeasti yksi jumala. Jos lähtökohta on se että kaikkien muiden uskontojen tarinat ovat ihan pahuksen naurettavia, miten ei huomata, tai haluta huomata, samaa siinä omassa?
Koko touhu on niin perustavanlaatuisesti epärationaalista, että tuntuu tosi oudolta että länsimaisen koulujärjestelmän läpikäynyt ihminen pitäisi jumaluskontoa ihan validina mielipiteenä. Tämä pohdiskelu nyt alkuun, ei mennä ennustamiseen, luulen että minulta katkeaa joku verisuoni päästä jos alan avautua siitä kuinka hölmöä se on