Keski-Suomen Keskussairaalassa synnyttäneet, lävistyksistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susimieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielestäni tässä mennään nyt metsään kun haetaan syitä korujen poistamiselle siitä että hoitajalla on kalkkiksen luonne eikä suvaitse erilaisia ihmisiä. Ylempänä on kerrottu aika hyvin mitkä ne terveydelliset riskit noilla koruilla on, luulisi niiden jo riittävän.
Näin EN OLE sanonut, vaan sanoin, että jo asian kyseenalaistaminen ja tutkimusten ja eroavaisuuksien perään kyseleminen ym. on typerää, koska herättää huonoja fiiliksiä ihmisestä.

[QUOTE="vieras";24918985]Näin EN OLE sanonut, vaan sanoin, että jo asian kyseenalaistaminen ja tutkimusten ja eroavaisuuksien perään kyseleminen ym. on typerää, koska herättää huonoja fiiliksiä ihmisestä.[/QUOTE]
Ei kun tarkoititkin ap:ta (?).

[QUOTE="vieras";24918985]Näin EN OLE sanonut, vaan sanoin, että jo asian kyseenalaistaminen ja tutkimusten ja eroavaisuuksien perään kyseleminen ym. on typerää, koska herättää huonoja fiiliksiä ihmisestä.[/QUOTE]

Ei ole typerää kysyä miksi toimitaan tietyllä tavalla. Mut se voi olla tyhmää ettei kykene muokkaamaan omaa toimintaansa (noudattamaan ohjeita) vaikka saisi toiminnalle pätevät perustelut.

Ajatteleppa että kaikki ei menekkään hyvin ja joudut kiireellä esim. magneettikuvaukseen. Tulee aika rumaa jälkeä kun naulat sun muut lentelee nahkoistasi 70km / h laitteen kattoon. Ja tietenkin yllä mainitut hygienia yms. syyt.

Jos haluat leikkiä lapsesi hengellä "jotta identiteettisi säilyy" niin lycka till!

Kaikenlaisia..

Magneettikuvausta varten pitää valmisteluja tehdä muutenkin, joten eiköhän ne korut kerkeä siinä ottamaan pois. Lisäksi ko. kätilö painotti mulle etenkin huulikorun pois ottamista, eli jos muut saisi olla niin tuskin magneettikuvaus esim. olisi se ongelma. Ja ton yhden korun huulesta kerkiää ottamaan vaikka missä tulipalokiireessä jos se olisi tiellä.

[QUOTE="vieras";24919020]Kyllä tietyistä asioista kyseleminen jo on typerää. Täällä voi kysyä, mutta sairaalassa ei enää kannata. Jos sanotaan, että ota pois, niin otetaan pois.[/QUOTE]
Siis en syitä tarkoita, vaan jos ap ajattelee siellä alkaa kyselemään eri sairaaloiden käytäntöjen eroavaisuuksia, niin se on naurettavaa.

[QUOTE="vieras";24919020]Kyllä tietyistä asioista kyseleminen jo on typerää. Täällä voi kysyä, mutta sairaalassa ei enää kannata. Jos sanotaan, että ota pois, niin otetaan pois.[/QUOTE]

Olen edelleen kanssasi eriä mieltä. Kysyminen kannattaa aina jos ei jotain tiedä. Mikään asia ei edisty parempaan suuntaan jos vanhaa käytäntöä ei koskaan kyseenalaisteta.

Magneettikuvausta varten pitää valmisteluja tehdä muutenkin, joten eiköhän ne korut kerkeä siinä ottamaan pois. Lisäksi ko. kätilö painotti mulle etenkin huulikorun pois ottamista, eli jos muut saisi olla niin tuskin magneettikuvaus esim. olisi se ongelma. Ja ton yhden korun huulesta kerkiää ottamaan vaikka missä tulipalokiireessä jos se olisi tiellä.
Olet sinä kyllä todella lapsellinen, ei voi muuta sanoa. Onko sinulla joku neurologinen häiriö vai mikä on.

Olen edelleen kanssasi eriä mieltä. Kysyminen kannattaa aina jos ei jotain tiedä. Mikään asia ei edisty parempaan suuntaan jos vanhaa käytäntöä ei koskaan kyseenalaisteta.
No jos haluaa leimautua turhista asioista jaarittelijaksi, niin hyvä sitten. Voisi keskittyä niihin kehityksenaiheisiin, joissa oikeasti on jotakin saavutettavissa. Eivät sairaalassa jaksa jankata jonkun huulikorusta, jos kaiken järjen mukaan siitä voi olla haittaa.

Mun mielestä mulla on täysi oikeus tietää miksi mikäkin asia mun sairaalassa olo aikana mulla tehdään.

Edelleen haluan painottaa että otan korut pois jos se on vauvan ja oman turvallisuuden takia tärkeää, mutta toistaiseksi en sairaalalta sellaista vastausta saanut, vastaus oli vain jotain siihen suuntaan että sellainen on käytäntö..

En usko että saan hankalan potilaan leimaa siksi että synnyttämään tullessa asiaa tiedustelen.. Ja jos saan niin se on merkki hoitajien ammattitaidottomuudesta, ei kai potilaiden oleteta tekevän mitä vain.

Ja vielä jaksan painottaa että jos korut olisivat niin suuri riski niin niiden poistaminen olisi käytäntö joka sairaalassa, jokaisen hoitajan toimesta. Ei vain tietyissä paikoissa ja tiettyjen hoitajien mielestä. Tämä on mun mielestä se epäilyttävin kohta koko jutussa. Vie kummasti uskottavuutta asian tärkeydeltä..

Äkkinäinen veikkaus huulikorusta (ja varsinkin renkaasta..) ja nukkumatista on se, että jos on oikeasti hengenhätä ja nukkumatti kattoo että koru on tiellä ja estää hänen hommiaan (l. intubaatiota) ni se lähtee vähemmän nätillä tavalla siitä huulesta siinä vaiheessa, eikä siinä enää kysellä että miten olis, ottaisitko pois kun olet jo untenmailla.

Tayssis ei oo asiasta sanottu mitään, siin vaihees kyl kun kiireiseen sektioon piti lähteä niin hoitsut ja lääkäri yrittivät irti (ei lähtenyt). Hätään mennes ei sillä läväril päätä vaivattu.

Huulen alla siis pallo.

Viimeksi muokattu:
:headwall:

Tayssis ei oo asiasta sanottu mitään, siin vaihees kyl kun kiireiseen sektioon piti lähteä niin hoitsut ja lääkäri yrittivät irti (ei lähtenyt). Hätään mennes ei sillä läväril päätä vaivattu.

just. Eli hätään mennessä sillä ei päätä vaivattu. Repeytyköön irti, nielaiskoon äiti sen ja tulkoon infektio, kunhan lapsi saadaan pihalle. Siihen ei siis jäädä mitään koruja irrottamaan.

Mun mielestä mulla on täysi oikeus tietää miksi mikäkin asia mun sairaalassa olo aikana mulla tehdään.

Edelleen haluan painottaa että otan korut pois jos se on vauvan ja oman turvallisuuden takia tärkeää, mutta toistaiseksi en sairaalalta sellaista vastausta saanut, vastaus oli vain jotain siihen suuntaan että sellainen on käytäntö..

En usko että saan hankalan potilaan leimaa siksi että synnyttämään tullessa asiaa tiedustelen.. Ja jos saan niin se on merkki hoitajien ammattitaidottomuudesta, ei kai potilaiden oleteta tekevän mitä vain.

Ja vielä jaksan painottaa että jos korut olisivat niin suuri riski niin niiden poistaminen olisi käytäntö joka sairaalassa, jokaisen hoitajan toimesta. Ei vain tietyissä paikoissa ja tiettyjen hoitajien mielestä. Tämä on mun mielestä se epäilyttävin kohta koko jutussa. Vie kummasti uskottavuutta asian tärkeydeltä..
Tiesitkö sitä, että monessa sairaalassa ei hoitajia pakoteta ottamaan sormuksia pois, vaikka siitä on tutkistusti haittaa? Siellähän liihottelevat bakteeripeitteisissä timanteissaan. On viisivuotiaan tasoista ajattelua, jos kuvittelee, että joka paikassa toimitaan objektiivisesti katsottuina oikeilla säännöiillä ja että kaikki käytännöt on standardoituja. Ja usko pois, niin ihan kaikkea eivät hoitajat ja lääkärit sinulle tule selittämään. Ei siihen riitä kenenkään aika. On mielenterveyshäiriön merkki, jos luulee, että kaikki vähäpätöisetkin seikat tarvitsisi olla täysin omassa hallinnassa.

Suomessa on, ikävä kyllä, paljonkin eroavaisuuksia eri sairaaloissa, ja eri kätilöillä. Yhtenäistä linjaa ei ole (vielä) nähty tarpeelliseksi vetää, ja moni (elämäänsä kyllästynyt) kätilö tai hoitsu pääsee sitten naureskelemaan asiakkaille, jotka kysyvät perusteita.

Susimieli, mun mielestä on ihan hyvä että kyseenalaistat, ja kysyt perusteita. Monelle asialle kun sellaisia ei ole olemassa, on vaan joku epämääräinen "käytäntö" tai sitten se että kun mä oon aina tehnyt näin. Sitten kun perustelu on (niinkuin tässä lävistysasiassa kiistatta on), niin sit suu suppuun ja tehdään miten käsketään.

Ideaalia olis, kun kaikki omituiset synnytyskäytännöt tarkisteltais tutkimusten valossa, ja luotaisiin yhtenäinen, tutkimusnäyttöön perustuva hoitokäytäntö maanlaajuisesti. Asiassa kuin asiassa. Ja sitten sitä päivitettäisiin jatkuvasti, että asiakkaan ei tarvisi täällä kysellä, miten on oikein, vaan hän saisi OIKEAN vastauksen sairaalasta ja voisi luottaa siihen. Mutta se vaatisi rahaa, aikaa, työtunteja ja asiaan omistautuneita ammattihenkilöitä. Mitä ei heltiä nykymaailman tilanteessa.

Ei ole syytä leimata Susimieltä huonoksi tai lapselliseksi, kun hän kysyy ja kyseenalaistaa. Tsemppiä synnytykseen Susimielelle!

[QUOTE="vieras";24919115]No tältäkin olisi selvitty, jos olisi otettu se aikaisemmin pois.[/QUOTE]

Jep, mutta tayssis ei ilmeisesti tällainen käytäntö ole kun siihen ei huomiota kiinnitetty.

Intubointihan se tärkein syy varmasti on. Jätä se kulmakoru paikoilleen ja ota huulikoru pois. Napakorut myös pois, ettei ne sektiossa häviä vaikka kohtuun jos irtoavat :D Seuraava voiskin sitten syntyä lävistyskorulla varustettuna..

Miksi ihmeessä sitten kokoajan vaan vaahtoat oikeudestasi tietää ja siitä, että tuolla sairaalassa on VAIN tuo käytäntö ilman (mielestäsi) pätevää syytä,
jos kerran aiot totella sairaalan sääntöä ja ottaa korun pois?
Siis mikä tässä sitten enää on ongelmana???

Eri sairaaloissa on eri käytäntöjä ja taas nois haitoista sulle on jo moneen kertaan tässä ketjussa kerrottu.

Ja jos taas et ota huulikorua pois ennen synnytystä, niin olet kyllä kieltämättä aika hölmö...tai oikeestaan todella tyhmä.

Etkö sä just aikasemmin sanonut, ettei se lähde irti helposti.