Eiii laitokseen!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kiitos laitokselle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä haluun vaan oman kämpän. Ja sit että äiti olis räkyttämättä kokoajan, se varmaan tekee munkin mielenterveydelle hallaa. Eilen se sano, että soluasunto vois olla sopiva. Aina oon miettiny, että ei tule kuuloonkaan mikään soluasunto. Mut saako sinne viedä kissan ja kanin? Koska niitä ilman en asuisi missään enää ikinä. Äiti nimittäin ainakin sano, että voi ottaa, kun vaan se toinen asuja ei ole allerginen. Tietääkö kukaan muuten, että minkälainen on sossun tukiasunto? Tai joku tukihenkilö, käviskö se omilla avaimilla siellä asunnossa aina kyyläämässä??

Ehdottomasti sun pitää saada oma asunto. Ei mitään soluasuntoja. Sitten saat olla aivan rauhassa ja tehdä niitä asioita joista tykkäät. Kuten eläinten hoitamista ja kasvattamista. Ei sossun tukiasunnoissakaan käy ketään kyttäämässä omilla avaimilla, vaan tapaamisista sovitaan. En usko että sinulle tulisi mitään suuria vaikeuksia. Tulet varmasti tyytyväiseksi kunhan pääset itsenäistymään ja pois ahdistavista ympyröistä.

Voiko 17-vuotiaan ottaa vasten tahtoisesti huostaan? Tilanne on niin, että en päässy minnekään kouluun, eikä ole mitään tekemistä. Äiti on menettäny hermonsa, kun kuulemma en ikinä tee kotona mitään yms. Nyt se on koko elo-syyskuun ajan sanonu, että joudut muualle asumaan, koska oot niin kauhea.
Mä en halua enää minnekään laitokseen. Ja se kuulemma hävittäis mun maailman rakkaimmat eläimeni, joita mä rakastan yli kaiken, mutta se ei, koska se vihaa niitä, niinku muakin. Uskooko sossut enemmän nuorta vai hänen vanhempaansa? Kerran se raivos ja sano, että soitan sossulle, ja sanon, että sinä ryyppäät ja poltat tupakkaa, niin ne vie sut kauas. Mä en ole IKINÄ koskenu tupakkaan ja siiderii juonu, kun isosisko sen osti äitin pyynnöstä. Ja se viel väittää, etten tee kotona mitään, vaikka viimeset 3päivää hoidin tätitettäviä.
Mä en haluu joutuu minnekään laitokseen, mua on niissä niin useasti pahoinpidelty, vaikka viranomaiset(sossut, poliisit) eivät mua uskoneetkaan. Jos mä joutuisin laitokseen, niin se tarkottais sitä, etten näkis tätitettäviä(3) moneen kuukauteen. Ja ne on niin pieniä, ettei ne enää välttämättä esim. 2kk päästä muistas ees tätiään. :( Samoin kävi nimittäin edellisessä paikassa, että näin tätitettävääni 2,5kk päästä. Se olis ihan kauheeta, enkä tiiä miten kestäisin sitä.

Ja äitin mielestä en kykene asumaan omillaan, asun vielä äitin ja siskon kanssa, mut tää on aika p**stä! Joka päivä ne valittaa joka asiasta. Kuulemma pitäs olla joku tukihenkilö, joka kävis joka päivä kyyläämässä tms.

Jokos nukahdit?

EN oo nyt käynyt 5päivään koneella, kun hoidin siskon muksuja ja oltiin reissussa. Mutta äiti nälvi ja haukku ja muuta paskaa mun enoni luonakii. Ja äsken se sano, että lähtee hautaan, kun en just sillon puhistanu kanini häkkiä. On kuulemma tehny minusta sossunpaskoille ilmotuksen ja niitten on kuulemma 2viikon sisällä toimittava, en sit tiiä mitä se ninku meinas. Tänään lähen kotikaupunkiini niin toivon mukaan saa olla rauhassa.

Ite ainakin muutin 16-v omilleni ja siitä asti hoidin ite asiani.
Lapsuus oli surkee mutta ei se vanhempien syyttelyllä parane.
Mutta kun ei se vastuunottaminen omasta elämästään olekaan loppupelissä kaikista niin kivaa.
Helpompi syytellä muita.

ette kai te oikeesti usko näitä juttuja!!!! :laugh: ainahan teinipennut värittää tarinoita vanhemmistaan, ja ei tod kuulosta kypsältä lapslta tämä

Niin, tuolla asenteella on hyvä sulkea silmänsä elämältä ja sen karulta puolelta. Joka vuosi lapsia otetaan huostaan, heitä pahoinpidellään, raiskataan ja vanhemmat käyttävät henkistä väkivaltaa heihin. Mutta eihän sellaista voi tapahtua kultaisen keskiluokan maailmassa vaan ihan vain marginaalisesti jossain päihdeperheissä. Pähdeperheitäkin kuitenkin on todella paljon, samoin keskiluokkaisten perheittein seinien sisäpuolella tapahtuu hämmästyttävän rumia asioita. Mutta jos omaa elämää helpottaa ajatella, että kenelläkään lapsella tai nuorella ei ole paha olo tai jos onkin, niin siitä ei tarvitse välittää, niin onnea vain itsekeskeiselle asenteellesi.

Täälläkin kuitenkin moni aikuinen on yrittänyt kertoa lapsuutensa ja nuoruutensa ankeista olosuhteista, mutta heitäkin syytetään usein provoiksi. Aivan käsittämättömän naiivia, mutta toisaalta sehän vaan kertoo provottelijan kapeasta ja minäkeskeisestä maailmankuvasta.

[QUOTE="vieras";24604239]Ite ainakin muutin 16-v omilleni ja siitä asti hoidin ite asiani.
Lapsuus oli surkee mutta ei se vanhempien syyttelyllä parane.
Mutta kun ei se vastuunottaminen omasta elämästään olekaan loppupelissä kaikista niin kivaa.
Helpompi syytellä muita.[/QUOTE]

Eihän nuorelta ihmiseltä voi odottaa samaa kuin aikuiselta. Jos ihminen elää vanhempiensa ikeen alla, hän tasan tarkkaan ei voi oikein tehdä muuta kuin syyttää vanhempiaan elämänsä pilaamisesta. Irti pääseminen ja kasvaminen pääsevät alkuun vasta, kun ihminen pääsee pois häntä alistavista olosuhteista ja voimaantuu sen verran, että pystyy rakentamaan omaa elämäänsä. Nuoren ihmisen täytyy saada ottaa vähitellen vastuu omasta elämästään eikä niin, että aikuiset saavat toimia, miten haluavat ja on nuoren omalla vastuulla keksiä keinot päästä irti.

Sitä paitsi vanhempien syyttäminen ja omasta elämästä vastuunottaminen eivät sulje toisiaan pois. Vanhemmilleen ei tarvitse koskaan antaa anteeksi eikä heidän kanssaan tarvitse olla missään tekemisissä sen jälkeen, kun kotihelvetistä pääsee pois. Vastuunottaminen on vaan hitaampi ja vaikeampi prosessi silloin, kun ei tiedä, miten sen vastuun voi ottaa: mistä lähteä liikkeelle, kenen puoleen kääntyä, mitä voi tehdä, miten toiset voivat estää jne.

ette kai te oikeesti usko näitä juttuja!!!! :laugh: ainahan teinipennut värittää tarinoita vanhemmistaan, ja ei tod kuulosta kypsältä lapslta tämä

Valitettavasti tälläset ja vastaavat tarinat on usein tosia ja näitä asioita tapahtuu. Harva 17v. on kovin kypsä ihminen, mut ei se silti tarkota ettei juttu vois olla totta. Mun vanhemmat on ollu sijaisvanhempia ja meille tuli eka sijotettava kun olin 10v. ja tämä sijotettava oli itse kävellyt sossuun tekemään ilmotuksen itsestään ja pääsi samantien pois. Elämä hänellä siihen asti oli ollut mm. pahoipitelyä, heitteillejättöä ym.

Viimeksi muokattu:
Mä uskon ap:n kertomuksen täysin... kuulostaa ihan omalta nuoruudeltani.
Mä en saanut soskusta apua, vaikka sitä hain hakattuna ja vihattuna. Siitä olen järjestelmälle katkera. Mut vaan passitettiin takaisin kotiin. Onneksi oli ihania ystäviä, jotka mut otti luokseen :)

Mene kotikuntasi nettisivuille ja etsi sieltä sosiaalitoimen yhteystiedot. Soita sinne ja sano että haluat tehdä lastensuojeluilmoituksen niin sinut ohjataan kyllä oikeaan numeroon. Sitten kerrot asiasi.

Olet sen ikäinen että ensisijaisesti sossu ei sinua ole laitokseen laittamassa vaan nimenomaan pyritään löytämään sinulle opiskelu- tai työpaikka ja sitten se asunto. Kannattaa pitää mieli avoimena ja muistaa että heti paikalla tuskin järjestyy ihanteellista vaihtoehtoa joten ensin saatat saada paikan jostain turvakodista tai tukiasunnosta jossa ei siis ihan omillaan olla vaan joku katsoo vähän perään. Samoin opiskelupaikka olisi tärkeää löytää nyt edes joku, lukukausi on vasta alkanut joten saatat vielä ehtiä jonnekin jossa on vapaita paikkoja. Et ehkä ihannealallesi mutta kannattaa kokeilla silti, joka tapauksessa voit saada tehtyä jotain sellaisia yleisopintoja jotka voit sitten hyväksilukea myöhemmin johonkin muuhun koulutukseen. Eläimet voit ensi alkuun joutua antamaan isälle tai serkulle tilapäismajoitukseen mutta kyllä esim. soluasuntoon voi eläimiä ottaa jos muut asukkaat eivät ole allergisia (tämä tosin riippuu vuokranantajista, esim. opiskelija-asuntoloissa on usein määritelty erikseen lemmikillisten kämpät koska tietysti vuokralaiset vaihtuvat usein ja yksityisillä markkinoilla kaikki eivät halua lemmikkejä asuntoon lainkaan).

Ihan turhaan te jotka ette usko tätä, niin tulette tänne kirjottelee. TÄMÄ ON TOSI ASIA!! En mäkään olis varmaan joskus 2004 tällasta uskonu, ku en ollu kuullukaan mistään sossuista, nuorisokodeista yms paskasta.
Äiti meinas, että antaa MINUN kanini enon luokse muitten kanien luokse, jossa se varmasti kuolis, kun entinenkii kani kuoli oltuaan siellä vain 1,5kk, vaik sieltä alunperin tuli meille. Mut se ei sinne ole koskaan menossa. Ja kissan se meinas viedä löytöeläinsuojaan, mut sitten mä haen sen pois. Serkun luo se mun kani voiskii mennä, mut en tiiä missä se talvella pitäis sitä.
Ja äiti on minusta kuulemma tehny jonku ilmotuksen, mutta liekköhän, kun sanonu noin ennenkii eikä oo koskaan tehny. Ja äiti sanoo siskolle, että puhuu koulullaan musta, että mä muka riehun kotona yms keksittyä, että koulu tekis ilmotuksen ja joutusin laitokseen. Ite ne valittaa mulle ja mä ärähän takas, niin se on riehumista, -kyllä varmaan!
Tänään se hermostu siskolle, kun se ei puhistanu koiransa jälkiä, niin sano, että ku ette työkään tee mitään, niin minä lähen hautaan! - että tollasta mukava kuunnella, vaikka tiiänkii, ettei se mitään itelleen tekis.
Ainakin ennen 18v synttäreitä pitää löytää asunto, sinä päivänä lennän ainakii äitin luota kuulemma kadulle, vaikka mun isovelikii asu kesän meillä ja ihan luvan kanssa. Rotuerottelu on hyvin yleistä nykyään!

[QUOTE="vieras";24604142]Eihän tuota oikein usko. Selkeästi ap:lla on mielenterveyden kanssa jotain ongelmaa...[/QUOTE]

Sinulla niitä ongelmia on, jos kuvittelet ettei tuollaista tosielämässä tapahdu(ja vieläpä aivan liian usein ja monelle)..
Lyttää vaan jo valmiiksi maahanpotkittua nuorta, sitä ne muutkin tekevät.

Minun ystäväni lähti 17 vuotiaana sijaisperheestä pois nimenomaan siksi, että ko. sijaisperheessä meno oli todella "hullua", jos näin voi sanoa. Melko saman tyyppistä mitä sinulla kotona. Sossuun otti yhteyttä ja sai sitä kautta tukiasunnon tmv. ja pitävät huolta toimeentulosta 21 vuotiaaksi saakka.

Miten sinä oikein eksyit tälle palstalle?

Miksi sinut on aiemmin laitettu laitokseen? Millainen olit? Minkä ikäinen ja kauanko olit siellä?

Kuule, jos haluat jonkin muuttuvan niin ota eka askel äläkä vain valita.
Miksi et ole hakenut opiskelemaan? Oletko ilmoittatunut työttömäksi? Työkkärissä voisivat neuvoa opiskelujenkin kanssa.
Oletko ihan terve? Onko sinulla jotain oppimisvaikeuksia? Tekstisi on melko huteraa ja rakenteeltaan epäselvää, joskin ymmärrettävää. Onko sinulla kenties lukihäiriö yms?

Miten sinä oikein eksyit tälle palstalle?

Miksi sinut on aiemmin laitettu laitokseen? Millainen olit? Minkä ikäinen ja kauanko olit siellä?

Kuule, jos haluat jonkin muuttuvan niin ota eka askel äläkä vain valita.
Miksi et ole hakenut opiskelemaan? Oletko ilmoittatunut työttömäksi? Työkkärissä voisivat neuvoa opiskelujenkin kanssa.
Oletko ihan terve? Onko sinulla jotain oppimisvaikeuksia? Tekstisi on melko huteraa ja rakenteeltaan epäselvää, joskin ymmärrettävää. Onko sinulla kenties lukihäiriö yms?

Ei kuule ole mitään oppimisvaikeuksia. Koulupinnauksen takia jouduin laitokseen, itse asiassa hyvä vaan, koska en välttämättä olis hengissä muuten(ei liittyny mitenkään sijotuksen syihin). Ja kotona-äitin luona ei voi rauhassa kirjottaa, kun äiti saattaa ilmestyä samaan huoneeseen ja valittaa, että taasko sinä sinne nettiin kirjottelet.

Ihan normaali nuorin olen. En vaan käyny koulussa, monta vuotta kiusattiin koulussa, niin eipä enää huvittanu mennä, mitään muuta syytä siihen ei ole, mut olis jälkikäteen sossut voineet ottaa siskonkii laitokseen, ainakin syitä olis ollu, mutta eipä ottanu.

""Äiti meinas, että antaa MINUN kanini enon luokse muitten kanien luokse, jossa se varmasti kuolis, kun entinenkii kani kuoli oltuaan siellä vain 1,5kk, vaik sieltä alunperin tuli meille. Mut se ei sinne ole koskaan menossa. Ja kissan se meinas viedä löytöeläinsuojaan, mut sitten mä haen sen pois. Serkun luo se mun kani voiskii mennä, mut en tiiä missä se talvella pitäis sitä.""

sori ei vaan kuulosta aidolta 17-vuotiaalta. Mutta jos oikeesti totta niin kyllähän tuon ikänen jo osais jotain tehä ilman kaksplussaa. Ellei oo sit mielenterveysongelmi? Kehitysvammaa? Mikset ole koulussa? Kuulostaa siltä että sinun pitäisi saada maata ja hengailla eläinten kanssa tekemättä mitään. Tiedäthän että aikuisuuteen kuuluu vastuuta.

Ei ole mielenterveys tai mitään muutakaan ongelmia. Normaalit terveet ihmisetkö ei voi kysyä neuvoa täältä sivulta? Onks sulla sit jotain ed.mainittua, kun oot näköjään rekisteröitynytkin tänne? Kymppiluokalle oli hakijoita +90, sinne valittiin tasan 60, eli kaikki hakijat ei päässy. Ja tiiän muutenkii että äitin luota kouluun en mene, ei oo moneen vuoteen onnistunu, asunto pitää löytyä heti, kun sit kerta koulun alotan. Mut oon päättäny, että viimestään tammikuussa menen kouluun.
Toinen vaihtoehto olis ollu mennä kympille 60kilsan päähän, johon ei voi ees ottaa eläimiä mukaan, kun on koulun asuntola eikä siellä kaupungissa/kylällä asu ketään jota tuntisin.
En jaksa lukee mitään ''tää on provo/ ootko porvoosta/ tää ei oo totta-''-viestejä.
Äiti muutenkii vähättelee kaikkee mitä sanon, halveksii, haukkuu ja muuta.