Keskeytynyt keskenmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirkku_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mirkku_

Vieras
Viimeviikolla todettiin rv 12 ultrassa sikiön kehityksen pysähtyneen viikolle 9. Osasin tätä jo aavistaakkin. Nyt kaavinta aika suunnitteilla ensi viikon alkuun. Töissä joudun käymään normaalisti siihen saakka (myös viikonloppu töitä). En itse kyllä sairaslomaa olisi halunnutkaan. Nyt ainoana oireena lähestyvästä keskenmenosta on alkanut vuoto, joka on suunnilleen niukkaa kuukautisvuotoa vastaavaa.
Nyt kysyisinkin, onko kellään kokemuksia, kuinka kauan tuo vuoto voi pysyä tuollaisena. Pelkään, että se alkaa töissä yhtä äkkiä ryöpsähdyksenä, ja kun töissä ei kukaan asiasta tiedä. Jos jollain olisi jotain kokemuksia, olisin kiitollinen. Mitään kipuja ei ainakaan vielä ole ja olen muuten fyysisesti aivan kunnossa. Henkinen puoli onkin toinen juttu...Ja vielä piti kysyä, kuinka kauan joutuu olemaan sairaslomalla, kaavinnan tai itsetapahtuneen keskemenon jälkeen.Kiitos siis, jos joku vastaa.

Alkoiko vuoto jo ennen ultraa ts. tiesikö lääkäri kaavinta-aikaa antaessaan, että spontaani keskenmeno onkin jo käynnistynyt?
Mulla todettiin myös rv:llä 12 ultrassa sikiön kehityksen pysähtyneen, tosin viikolle 8. Spontaani vuoto alkoi ultran jälkeen juuri tuollaisena tiputteluna, ehdin ottamaan lääkkellisen tyhjennyksen alkulääkkeen seuraavana päivänä (tarkoituksena ottaa loput lääkkeet 1,5 vuorokauden päästä), raju vuoto seuraavana yönä. Kohtu olisi saattanut tyhjentyä tuon vuodon alettua ihan itsellään, ilman aloituslääkettäkin.
Sinuna ottaisin yhteyttä lääkäriin, jos keskenmeno on jo käynnistynyt vuodolla, niin sinun paikkasi on kotona, ei missään nimessä töissä. Vuoto ja kivut ovat kuitenkin yhdessä vaiheessa sen verran kovia, että turhaan jännität töissä. Sinun pitää syödä särkylääkkeitä jo ennen kipujen alkamista, turhaan kidutat itseäsi odottamalla, että koska ne alkavat. En ymmärrä, että miten sinut on laitettu odottamaan kaavinta-aikaa yli viikon????
Kaavinnan tai spontaanin keskenmenon jälkeen annetaan yleensä 2-3 päivää sairaslomaa, itsekukin tietysti määrittelee oman työkuntonsa ja sen, että tarvitseeko enemmän aikaa toipuakseen menetyksestä ja kivuista.
Olen kovasti pahoillani Mirkku menetyksestäsi, ja toivon, että pystyt lepäämään kotona kunnes tilanne on ns. ohi. Vaikka et itse tahtonut sairaslomaa, niin uskoisin, että se aika tekee hyvää suremisenkin kannalta.
Meitä keskenmenon kokeneita kirjoittelee tuolla vauvahaaveissa ketjussa nimeltä: kermit, siellä löydät tukea, jos sitä kaipaat.

Johanna

minulla keskeytynyt keskenmeno oireili pienellä tiputteluvuodolla muistaakseni viikolla 11+jotain. sen tiputtelun takia menin gynepolille ultraan (en siis ollut vielä äitipolin asiakas). siellä todettiin tapahtunut ja kaavintaan pääsin vasta monen päivän päästä, koska juuri silloin ei ollut "kaavintapäivä". vuotoa ei missään vaiheessa tullut tiputtelua enempää, eikä kipujakaan ollut. saikkua sain muistaakseni muutaman päivän kaavinnan jälkeen, mutta sillä ei ollut mitään käytännön merkitystä, koska olin kahden lapsen kanssa kotona muutenkin. voimia ap:lle!

Yhteistyössä