keskeytyneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päiväunet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päiväunet

Vieras
Hei,

vuoden ikäinen lapseni on siirtynyt yksiin päiväuniin. Ongelmanani on se, että monesti päiväunet keskeytyvät jostakin syystä eikä hän osaa enää nukahtaa uudelleen vaan itkee kovasti. Kun yritän silitellä tms. ei nukahda uudelleen vaan itkee vaan niin, että tietää, että nyt jäivät unet kesken.
Onko jotain vinkkejä miten jatkaa keskeytyneitä unia?

Myös mun tyttärellä (nyt 1v3kk) on ollut noita keskeytyneitä päikkäreitä. Jostain syystä alkaa itkeä eikä rauhoitu enää nukkumaan. Mitään keinoa en ole löytänyt. Meillä siis noustaan ylös ja toivotaan, että seuraavana päivänä nukutaan paremmin :) Jos unet jää tosi lyhyiksi ja tyttö on kamalan väsynyt iltapäivällä, käyn autoilemassa tai kärryttelemässä. Silloin tyttö saattaa nukahtaa hetkeksi. Sänkyyn on enää turhaa yrittää.

Minä yritän ajatella asiaa siltä kantilta, että eivät ole keskeytyneet päiväunet, vaan se vain riittää sillä hetkellä uniksi ja päikkärit olivat tänään vain vähän lyhyemmät ja sopeudun tilanteeseen. En siis yritä väkisin jatkaa unia. Jos ei väsytä niin silloin ei nukuta:)

Olen vaan tulkinnut itkun syyksi sen, että ei ole nukkunut tarpeeksi ja haluaisi jatkaa unia muttei osaa. Jos heräisi höpöttelemään, ni olisi eri juttu mielestäni.

Meillä tuota tapahtuu jos lapsi on ollut yliväsynyt päikkäreille mennessään,herää kesken unien huutamaan eikä nukahda uudestaan.Nykyään sitä sattuu enää hyvin harvoin,mutta silloin kun yksiin päikkäreihin siirryttiin niin sitä tapahtui aika useinkin.

Meillä auttoi se,että en puhunut lapselle mitään,hilja hiukan hyssytin vaan ja menin makaamaan lapsen huoneessa olevalle sohvalle ja leikin nukkuvaa,hetken päästä lapsi rauhoittui ja kotvasen pyörittyään sängyssä nukahti uudestaan.Mitkään sylittelyt,silittelyt,sänkyyn huutamaan jättäminen yms. ei auttanut,ainoa keino oli tuo huoneeseen jääminen.

Hiukan vaan jäi mietityttämään tuo teidän rytmi,lapsi valvoo ennen päikkäreitä siis 6h? Aika iso määrä noin pienelle minusta,omani on 1,5v ja valvoo vain 5h tai vähän reilu ennen päikkäreitä edelleenkin.Mut unentarvehan on erilainen joten en voi sanoa mikä rytmi teille on hyvä ja mikä ei :P.Omani nukkui vuoden iässä vielä kahdet päiväunet,yksillä ei olisi jaksanut vielä silloin.

Yhteistyössä