Keskenmenopotilaat synnyttäneiden osastolle

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
"Naistentautien potilaat joutuvat Satakunnan keskussairaalassa viikonloppuisin synnyttäneiden osastolle. Keskenmenosta tai vaikkapa kohdunpoistosta toipuvat naiset sijoitetaan eri huoneisiin kuin tuoreet äidit.

Osastot on yhdistetty, koska ei-kiireellisiä leikkauksia tehdään kesäaikaan vain vähän ja naistentautien potilasmäärät ovat pieniä. Kokeilu alkoi juhannukselta ja jatkuu elokuun puoliväliin.
Satakunnan Kansa"

Kuolleen lapsen synnyttäneet on aina laitettu SATK:ssa synnytysvuodeosastolle. Yleensä tällaiset tapaukset pyritään sijoittamaan vauvattomiin huoneisiin, mutta aina se ei tilanpuutteen vuoksi onnistu. Vauvojen itku kuuluu tietenkin päivin ja öin läpi seinien. :(
 
asian kokenut
Ite oon kokenut saman asian, mut laitettiin samaan huoneeseen onnellisen äidin ja vauvan kanssa. Ennemmin olisin mennyt vaikka jonnekin lonkkavikaisten mummojen osastolle tai ihan mihin tahansa kuin tuohon onnea pursuavaan huoneeseen! Ei sillä äidilläkään kiva ollut kuunnella mun itkua kuolleesta vauvasta.
 
ak
se on jotain aivan kauheaa, olin loimaalla synnytäneiden äitien osatolla kun mulla oli kohdun ulkoinen raskaus 2006 kun piti leikata ja ai että kun se satutti henkisesti tosi kovin.
 
Täällä myös yksi joka sijoitettu synnyttäneiden kanssa samalle osastolle vaikka minulla juuri keskenmeno :ashamed: kahdesti.
Ekasta kaavinnasta tullessani olin aivan hysteerinen kun olin aivan sekaisin vielä nukutuksesta ja luulin, että siellä se mun vauva itkee eikä mua päästetty katsomaan sitä :snotty:
Hirveät arvet on kyllä jättänyt ja vielä vaikka tapahtuneesta on jo seitsemän vuotta muistan se epätoivon, surun, kateuden aivan kirkkaasti.

On mun mielestä edesvastuutonta ja epäinhimillistä laittaa juuri vauvansa menettäneet samalle osastolle tai saati sitten samaan huoneeseen kuin onnelliset äidit!!!
 
vieras
Ihan samahan se on mm. TAYS:ssa jo ihan normitilassa:
"Osasto 4a on vuodeosasto, josta osa toimii synnyttämättömien vuodeosastona ja osa vierihoito-osastona."

Tuolla ovat niin keskenmenot, abortit, pakkomakuutuksessa olevat, käynnistettävät kuin osa synnyttäneistäkin. Varsinainen sekametelisoppa ja tämä siis ympäri vuoden. Samassa huoneessa voi olla kaikkia muita kuin synnyttäneitä, joita on sitten naapurihuoneessa.
 
Borkku
Mä oon molemmista kohdunulkosista kaavinnan jälkeen ollu melkeen vauvalan naapurihuoneessa RASssa ja voin sanoa et mikään ei olis saanu mua jäämään sinne yöks, oli se sen verran kamalaa :( :( :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"Naistentautien potilaat joutuvat Satakunnan keskussairaalassa viikonloppuisin synnyttäneiden osastolle. Keskenmenosta tai vaikkapa kohdunpoistosta toipuvat naiset sijoitetaan eri huoneisiin kuin tuoreet äidit.

Osastot on yhdistetty, koska ei-kiireellisiä leikkauksia tehdään kesäaikaan vain vähän ja naistentautien potilasmäärät ovat pieniä. Kokeilu alkoi juhannukselta ja jatkuu elokuun puoliväliin.
Satakunnan Kansa"

Kuolleen lapsen synnyttäneet on aina laitettu SATK:ssa synnytysvuodeosastolle. Yleensä tällaiset tapaukset pyritään sijoittamaan vauvattomiin huoneisiin, mutta aina se ei tilanpuutteen vuoksi onnistu. Vauvojen itku kuuluu tietenkin päivin ja öin läpi seinien. :(
Näin on myös KAKS:ssa, kaikki naistentauteihin liittyvät potilaat, synnyttäneet ja synnyttävät on samalla osastolla. Odotin aikanaan tyttöä tippaletkun jatkeena KAKS:ssa, ja meitä oli 6hengen huoneessa 5 maha pystyssä ja 1 jolle oli tehty abortti :(

OYS:ssa taas synnyttävät on eri osastolla kuin muut potilaat, ja kun minä esim. synnytin kuollutta vauvaa, niin sain oman huoneen, mihin ei tuotu huonekaveria, ja olin naistentautien osastolla, en synnyttävien keskellä. Eikä onneksi tarvinnu vauvojen itkua kuunnella niitä öitä... :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja ak:
se on jotain aivan kauheaa, olin loimaalla synnytäneiden äitien osatolla kun mulla oli kohdun ulkoinen raskaus 2006 kun piti leikata ja ai että kun se satutti henkisesti tosi kovin.
Juu, Loimaalla on se yksi naistentautien osasto ja toinen käytävä on varattu synnyttäneille ja toisella puolella on sitten kaikki syöpäpotilaat, sterilisaatiot, keskenmenot yms. Ja koska jokaiselle synnyttäneelle pyritään antamaan oma huone, niin niitä synnyttneitä on välillä toisellakin puolella käytävää, jos tila toiselta puolelta loppuu.
 
Täälläkin ainakin oli että kaikki naiset olivat samalla osastolla. Niin keskenmenon saaneet, synnyttäneet kuin mummotkin.
Yhden kerran olin siellä pahimpan ruuhka-aikaan ja siellä oli pakkotilanne pistänyt keskenmenon saaneen samaan huoneeseen missä oli äiti vauvansa kanssa, ja mummo sängyn toisella puolella. Myös käytävillä oli kirjavaa porukkaa.
Toi on todella kauheeta niitä kohtaa joita on suru kohdannu ja joutuu onnellisen synnyttäneen viereen :(
 
EKKS on myös loistavasti järjestänyt kaikki naistntaudit samalle osastolle.Siellä on sitten kiva sompailla mummeleiden seassa vastasyntyneen kanssa,kun selkänsä kääntää niin "parhaassa" tapauksessa joku dementoitunut musitaa että ai,tähänkös tän vauvan jätinkin ja koittaa kaahata kärreillä pois. Porukkaa on sitten pitkin käytäviä ja ainaahdasta....
 
Ehkä
Mutta nykyään henkilökuntaa on niin vähän, että kun se naistentautien osaaminen on yhdellä osastolla, hoito kyseisen luokan potilaille on parempaa. Tietysti potilaat voisi kärrätä jonnekin sisätautiosastolle tai vaikka vanhusten vuodeosastolle, mutta sitten naistentautien lekureiden ja muun henkilökunnan pitäisi juosta ympäri sairaalaa potilaiden perässä, ja se olisi pois hoitoajasta.

Sitäpaitsi ei se "vauvaton" osasto välttämättä sen parempi ole, tälläkin palstalla on kirjoittanut moni joka on esim. joutunut samaan huoneeseen viidettä aborttiaan hakevan teinin kanssa, kun on itse mennyt lääketieteellisin perustein tehtävään keskeytykseen raskauden myöhäisessä vaiheessa. Ja vaikeaa on varmasti sekin, vaikkei vauvoja ole näköpiirissä.

En suostu uskomaan että pahuuttaan tuota tekevät, ja varmasti yrittävät resurssien puutteessa viimeiseen asti ajatella potilaitaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä:
En suostu uskomaan että pahuuttaan tuota tekevät, ja varmasti yrittävät resurssien puutteessa viimeiseen asti ajatella potilaitaan.
Minäkään en usko, että kukaan pahuuttaan näitä sijoitusasioita tekee. Uskon vakaasti, että hoitajat ja lääkärit, jotka käytännössä näiden naisten kanssa töitä tekevät, yrittävät helpottaa kaikkien oloa.

En vain usko, että ne, jotka asiasta viime kädessä päättävät (siis rahanjaon suorittavat hlöt...) oikeasti ymmärtävät kaikkia osapuolia. Heille kysymys on vain kustannuksista ja "sehän on vain muutama päivä osastolla, se menee ohi". Harmi, että nämä ihmiset ovat yleensä sen verran iäkkäitä, ettei heidän tarvitse osastovierailua potilaana tehdä, voisi heille avartaa ajatuksia.
 

Yhteistyössä