Keskenmenon riski, kun rv 9+4 ja nlassa kaikki ok

  • Viestiketjun aloittaja esikkoa odottava
  • Ensimmäinen viesti
esikkoa odottava
Mietin tässä raskaudesta kertomista läheisille. Kuinka suuri riski keskenmenoon rv 9+4, kun neuvolassa ultratessa kaikki oli hyvin? Syke näkyi, raajat ja liikkeitä oli myös havaittavissa. Mietin, että kerronko jo pian vai olisiko järkevämpää odottaa n. rv 12 paikkeille, kun riski pienenee... Kertokaahan omia kokemuksia ja ajatuksia asian suhteen, toki päätökseni teen sitten ihan itse! ;o)
 
tutkimus
Onhan se riski enää aika pieni, mutta tietenkin mitä vain voi sattua. Tuossa yksi tutkimus joka minulle aikoinaan antoi lohtua :)

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article124049.ece
 
Milo 84
Me kerroimme heti varhaisultrassa (rv 6+jotain) käytyä vanhemmille jne, siellä kun näkyi jo syke ja "vauvamöykky" ja Femedassa siis ultrasi meitä sellainen kokenut nainen, olisko ollut Forsblåm tai joku vastaava, ja tämä kertoi, että kun syke näkyy riskit on enää minimaalisia, ja että voi huoletta jo kertoa lähimmilleen. :) Ja nyt mennään jo 24+4 :)

Onnea odotukseen sinulle! :)
 
kanta tämäkin
Miksi kiirehtiä kertomaan? Onhan se ihanaakin ihanampi asia jakaa läheisten kesken,mutta toisaalta taas,miksi pimittää,koska nämä läheiset varmasti ovat keskenmenon sattuessa hyvinkin tukena.
Kakspiippuinen juttu.

Minä kerroin ekasta raskaudesta viikko kaks plussauksesta.Tokasta kerroin nauvolan jälkeen,kun kuultiin sydänäänet.Sit tuli keskenmeno viikolla 11+ ja olin jo ehtinyt kertoa vaikka kenelle.Ei kyllä kieltämättä jaksanut sitten selitellä kaikille,että noh...näin nyt kävi.Neljäs kerta kun tuli,niin olin viisaampi ja kerroin tasan kahdelle kun plussasin.Omalle miehelle ja parhaalle kaverille,jonka kanssa sain jakaa alkumyrskyt.Kuultiin sydänäänet ja ultrattiin jua viikolla 20 jälkeen aloin kertomaan muillekkin.Osa vasta nähdessään sanut tietää.
Ja tämä vika (neljäs) oli minulle paras tapa,että jos vielä joskus tulen raskaaksi,niin toimin näin.

Mutta onhan se niin kiva kertoa heti,kun tuntuu,ettei jaksa olla kertomatta,mutta totuus on,että keskenmenojen riski pienenee viikko viikolta,mutta niitä sattuu yllättävän paljon vielä viikon 16 paikkeilla.
Koita hakea näistä keskusteluista keskenmenoista juttuja.Muistaakseni jossaki vaiheessa oli ns gallup (vaikka kuulostaa ihan kamalalta sanalta koko keskenmeno-gallup :()
 
0HymyTyttö0
Alkuperäinen kirjoittaja kanta tämäkin:
Mutta onhan se niin kiva kertoa heti,kun tuntuu,ettei jaksa olla kertomatta,mutta totuus on,että keskenmenojen riski pienenee viikko viikolta,mutta niitä sattuu yllättävän paljon vielä viikon 16 paikkeilla.
Tälläinen "tieto" tuskin oli tarpeellinen alkuperäisen kysyjän kannalta. Ja jos näitä asioita ja tilastoja täällä viljelee, niin olisi hyvä perustaa ne faktatietoon, ei "jostain kuultuun" tai "jostain luettuun" tietoon. Muuten tämä "tieto" on lähinnä pelottelua.

Alkuperäisen kysymykseen..
Elämässä tapahtuu iloisia ja surullisia asioita. Jos sinua kutkuttaa kertoa raskaudestasi, niin kerro lähimmille ihmisille, heille joille kerrot myös elämäsi surulliset asiat. Muiden osalta itse odotin np-ultraa ja kerroin sitten sen jälkeen, jos kerrottavaa oli.

Älä tuijota tilastoja, tai mieti riskejä; et voi vaikuttaa asiaan kuitenkaan.

Onnea odotukseesi

HymyTyttö
 
Enkelilapsosten äiti.
Niin... Itselläni turvallista rajaa ei olekaan...
km 6+, 14+, 16+ ja kohtukuolema 36+.
Mitään syytä menetyksille ei ole löytynyt tutkimuksista huolimatta. Ja ultrissa kaikki on ollut normaalia. Onhan riski saada km tai kohtukuolema kokea yli 12 viikon pieni, mutta ei todellakaan mahdoton. Pienethän nuo prosentit ovat mutta aina on niitä jotka niihin kuuluvat, halusivatpa tai ei. Minä olen yksi heistä.
Onneksi on sentään kaksi elävää lasta ennen näitä menetyksiä.
Toivotaan että sulla menee hyvin. Niin, ja mitä se haittaa vaikka odotuksesta kertoisit? Tai jos varman päälle haluat pelata ettei mitään satu niin odota kun vauva on syntynyt... tosin sekään ei tarkoita ettei mitään voisi sattua.
 
enkelin äiti myös
Turvallisia viikkoja ei olekaan. Mutta kun kaikki on ultrassa ollut hyvin noinkin pitkällä on paljon todennäköisempää että raskaus menee normaalisti loppuun asti kuin että tulisi keskenmeno tms. Kyllä minä kertoisin raskaudesta läheisille jos tekisi mieli=) Onhan se ihana uutinen! JOS jotain tapahtuisi voisi sitten surunkin jakaa läheisten kanssa. Itse en millekään tutuntutuille tai työnantajalle kovin aikaisin kertoisi, mutta siinäkin kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee. Onnea matkaan ja voimia myös enkelilapsosten äidille!
 
miLLi08
en ole vieläkään kaikille kertonut, vaikka laskettu aika on jo käsillä. Vanhemmillekin vasta viikolla 16. Itse sain tietää vasta ollessani viikolla 14. Kyllä se sana siitä itsekseen leviää, olen ihan varma asiasta.

Miksi siis en ole kertonut? Minun mielestä tälläisen asian ilmoittaminen ei vaan kuulu ihan joka tutulle kuitenkaan. Kivempi yllättää sitten vaikka kun kaupungilla vastaan tulevat ja huomaavat itse asian kun vaunuja työntelen :)
 
vierailija
Miksi kiirehtiä kertomaan? Onhan se ihanaakin ihanampi asia jakaa läheisten kesken,mutta toisaalta taas,miksi pimittää,koska nämä läheiset varmasti ovat keskenmenon sattuessa hyvinkin tukena.
Kakspiippuinen juttu.

Minä kerroin ekasta raskaudesta viikko kaks plussauksesta.Tokasta kerroin nauvolan jälkeen,kun kuultiin sydänäänet.Sit tuli keskenmeno viikolla 11+ ja olin jo ehtinyt kertoa vaikka kenelle.Ei kyllä kieltämättä jaksanut sitten selitellä kaikille,että noh...näin nyt kävi.Neljäs kerta kun tuli,niin olin viisaampi ja kerroin tasan kahdelle kun plussasin.Omalle miehelle ja parhaalle kaverille,jonka kanssa sain jakaa alkumyrskyt.Kuultiin sydänäänet ja ultrattiin jua viikolla 20 jälkeen aloin kertomaan muillekkin.Osa vasta nähdessään sanut tietää.
Ja tämä vika (neljäs) oli minulle paras tapa,että jos vielä joskus tulen raskaaksi,niin toimin näin.

Mutta onhan se niin kiva kertoa heti,kun tuntuu,ettei jaksa olla kertomatta,mutta totuus on,että keskenmenojen riski pienenee viikko viikolta,mutta niitä sattuu yllättävän paljon vielä viikon 16 paikkeilla.
Koita hakea näistä keskusteluista keskenmenoista juttuja.Muistaakseni jossaki vaiheessa oli ns gallup (vaikka kuulostaa ihan kamalalta sanalta koko keskenmeno-gallup )
Etkö tajua että tuollaiset gallupit eivät anna mitään todellista kuvaa koska niihin vastailee vain keskenmenon saaneet.
 
Minulla on ollut sellainen ajatus ja sääntö, että heille voin kertoa raskaudesta, joille haluan myös kertoa, jos kaikki ei menekään hyvin ja joilta saa silloin tukea. Esimerkiksi syksyllä keskenmenon saatua tuntui minusta hyvältä, kun ei läheisille tarvinnut esittää, että mitään ei ole tapahtunut tai että kaikki on ihan hyvin.

Mutta, nämä on niin yksilöllisiä juttuja, että tosiaan parasta tehdä juuri kuten itsestä tuntuu.

Ja sitten vielä. Sanoisin, että älä missään tapauksessa googlaa mitään keskenmenogallupeja tai ryhdy lukemaan keskenmenoista sen enempää. Se on totta, kuten tässäkin ketjussa on tullut esille, että varmasti turvallisia viikkoja ei tosiaan ole olemassa, mutta kyllä todennäköisyydet on jo sun puolella, eikä se mitään auta, että ryhdyt pelkäämään ja murehtimaan liikaa 🩷
 

Yhteistyössä