Keskenmenon jälkeen raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J-R
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla oli km joulukuun alussa eli itsenäisyyspäivää ennen tyhjennettiin lääkkeellisesti. KM:sta aikaa siis noin 5 vko. Menkkoja ei kuulu, joten teinen eilen testin. Digitaalinen raskaustesti näytti raskaana "3 viikkoa hedelmöittymisestä" eli olisin vko:lla 5.
Ei muutakun apteekkin ja apteekin testi peliin. Vahva plussa saman tien, ei tarvinnut odotella. Voiko mulla olla noin hiivatisti hormonia vielä kropassa kun näyttää niin vahvaa plussaa! 21.12. mulla otettiin hormonit ja lääkäri soitti kotiin ja sanoi, että ne olivat laskeneet hyvin ja ei mitään hätää. Lukemaa en muista. Voinko mä olla raskaana vai onko tämä vielä vanhoja höyryjä??? Lääkäriaika on joka tapauksessa tilattu. Voisitteko saman kokeneet jelpata. Onko kokemuksia raskaushormoneista?
Kiitollisena daalia

daalia, itsellä aikanaan meni 2kk ennenkuin hormonit laski lähelle nollaa, mutta riippuu varmaan siitä lähtötilanteesta (eli millä viikoilla km on tullut) kauanko arvojen lasku kestää. Itse olin silloin rv11 ja tosiaan ekat menkatkin tuli vasta tuolloin kun noi hormonit oli laskenu. Tuona aikana ei ollut "lupaa" raskautta yrittää.
Jos lääkäri on antanut ns. luvan silloin 21.12. raskautta yrittää, niin uskoisin, että sulla silloin on ollu arvot jo tosi alhaiset ja näin ollen voit hyvin raskaana olla. Luulisi, että seurantaasi olisi jatkettu jos arvot olisivat olleet vielä niinkin korkealla, että nytkin raskaustesti niihin noinkin korkeilla arvoilla reagoisi.

Tämä siis vain omaa pohdintaa. :) Pidän peukkua, että saat hyviä uutisia lääkäriltä! :)
Ja tervetuloa tänne palstalle kirjoittelemaan muutenkin!!

Kiitos Viveca. Katsotaan kuin käy. Lekuri sanoi vaan, että arvot hyvin menneet alas. Suositus on että 1 kuukautiset välissä. Syyksi sanottiin, että seuraava raskaus on helpompi määrittää...? Muuta syytä odottamiseen ei siis annettu. Niin minäkin ajattelen, että olisi määrätty uuteen testiin jos olisi vähääkään ollut syytä. Jostain luin, että 5 vko:n jälkeen jollain oli näyttänyt haamua. Nämä eivät todellakaan olleet haamu tuloksia.
Kiitos vielä kerran.

daalia...oisko mitenkään mahdollista että olisit jo uudelleen raskaana??
Tai sitten kohtu ei tyhjennyksessä ole tyhjentynyt kokonaan ja jotain on jäänyt... outoa.
Mutta oisitko raskaana ++++ ?

:)

No sitä mä tässä Orvokki mietinkin, kun oli niin vahvat plussat. Miten lääkäri tämmöisen saa selville. Hormonimäärästä? ultralla? Voiko sisätutkimuksella selvittää kohdunsuusta tms?

No sitä mä tässä Orvokki mietinkin, kun oli niin vahvat plussat. Miten lääkäri tämmöisen saa selville. Hormonimäärästä? ultralla? Voiko sisätutkimuksella selvittää kohdunsuusta tms?

Hei

Minulla kävi niin, että arvo lähti hyvin putoamaan, mutta sitten se jäi junnaamaan, siis arvojen putoaminen lopahti ja r-testi näytti aina plussaa. Tätä jatkui yli seitsemän kuukautta. Mitään syytä ei tähän löydetty, kaikki oli tyhjentynyt. Asiaa seurattiin ja lopuksi kuukausien päästä arvo meni vasta alas.

Viimeksi muokattu:
Daalia, mulla laski hormoni tosi nopeaan, eli parissa viikossa, jolloin neuvolan th sanoi labratulokset (arvot) nähtyään, et ethän sä ole raskaana... Mutta, mun km oli tuulimunaraskaus, eli hormonitaso ei tainnut olla alunperinkään kovin korkealla. Soita vaikka neuvolaan ja kysy saatko labralähetteen.

T: J-R

Kiitos Orvokki. Yllätys todellakin!!! Aivan pöllämystynyt olo vieläkin. 2 vkon päästä uusi ultra, viikot on 5+ jotain. Ultrassa sitten saadaan vähän tarkennettua. Hedelmöitys tapahtunut noin 2 vkoa KM:n jälkeen. Kyllä elämä on ihmeellistä välillä. Tuntuu kuin olisin saanut takaisin sen menettämäni vauvan.

Kiitos Viveca. Pidä peukkuja. Olo on aika turvonnut, koska vatsa ei tietysti ehtinyt mennä kuosiin vielä edellisestäkään. Aikamoinen pallo iltaisin varsinkin. Olen muuten hoikka niin tämä erottuu aika helposti. Milloinkahan tämän oikein tajuaa...?

Kauhea into kirjoittaa jotain, vaikka asiaa ei oikein olekaan. :) Odottelen tässä samalla pesukoneen ohjelman loppumista, että pääsen lähtemään liikkeelle.

Toivottavasti kaikki ovat voineet hyvin. Tutkin tuolla toisella puolella Ottiksen päivittämää listaa ja aika hurjalta tuntui tajuta, että kovin moni ei ole listan mukaan synnyttämässä ennenkuin oma vuoro koittanee. :D Jännää ja samalla ihanaa. Vielä ei tuleva koitos pelota -tai jännitäkään, joten kai siihen kuitenkin vielä sen verran aikaa on, että ei sitä vielä oikein tajua. Odotan kyllä kovasti, että saisin nuo ihanat pienet rakkaat mahassa myllertävät syliini! :) <3

Olin etukäteen jo mielessäni päättänyt, että vaunut hankitaan VASTA, kun pikkuiset on maailmassa. Ihan kaiken varalta. Mutta mutta mutta. Selvisi viime lauantaina, että kun tekee ostopäätöksen, niin sen jälkeen vaunujen saanti kestää n. 12 viikkoa! Eipä ollut sellaistakaan tullut mieleen, vaan fiksuna tyttönä olin ajatellut vain marssivani liikkeeseen ja poistuvani sielta vaunujen kera. :D Ja mies on nyt sitä mieltä, että ensi lauantaina hoidetaan asia kuntoon ja tilataan vaunut. Apua. Miten voin tietää, että mitkä vaunut on parhaat meidän pikkuisille (ja itsellekin)?? Hui. Ja sitten tosiaan sellainenkin pikku juttu, että jos ja kun (todennäköistä) meidän vauvelit tulee maailmaan Maaliskuussa, niin vaunut me saadaan kai aikaisintaan kuitenkin vasta Huhtikuun lopulla. Nooo...eipä niillä kai heti aluksi niin olisi tarvettakaan. :D Kaikkea sitä oppii tässä.

Eli kohta meillä on sitten vaunuasia ja turvakaukalot hoidettuna. Pinnasängyt ym. lastenhuoneen kalusteet katsotaan vasta muuton jälkeen, joka on siis 1.3. Oon ostellu muutamia vaatteita jo pikkuisille, mutta ajattelin pestä ne vasta sitten muten jälkeen, kun on jokin paikka mihin laittaa ne (kaappi tai lipasto). Jotenkin odotan sitä ihan hirveästi. <3 :)

Oon mietiskellyt viime päivinä paljon sitä aikaa, kun vielä haaveilin tästä raskaudesta. Sitä kesti kuitenkin ku:n jälkeen 1,5 vuotta ja olin jo alkanut tuudittautua ajatukseen, että meille tätä onnea ei suotaisikaan. Ja se päivä, kun sain haamun raskaustestiin! En ikinä unohda niitä tunteita. Kaiken kaikkiaan viimeiset vähän yli 2 vuotta ovat olleet aikamoista vuoristorataa ja on jotenkin vain niin uskomatonta, että sitä tosiaan on tässä tilanteessa tänä päivänä. <3

Mun maha on "aika" iso, mutta vitsi että tykkään siitä. Tiedän, että vielä koittaa päivä jolloin se on ns. liian iso ja vaikka mitä, mutta just nyt oon niin iloinen ja onnellinen sen olemassaolosta. :)

Kirjoitelkaahan muutkin kuulumisia, niitä on aina niin kiva lueskella. Nyt laittamaan vaatteet kuivumaan ja tossua toisen eteen, ruoka kun ei kumma kyllä itsekseen kulkeudu kaupasta meille. :D Mies on ollut kyllä tosi kultainen ja ottanut lisävastuuta imuroimisesta ja käy kaupassakin usein, mutta kun ei se osaa lukea mun sen hetkisiä ajatuksia, niin ei osaa tuoda kaikkia mun mielitekoja tyydyttäviä tuotteita. :DD

Pikainen moikkaus taalta auringosta :)

Rakenneultra oli eilen, kaikki hyvin :) Sielta saatiin myos tieto, etta tytto ja ? eli ei ihan varmuudella voi sanoa. Ei saatu kuva kuin takaapain, kun tyyppi piti jalat ristissa :) Viikkoja on jo nyt 18+1, joka on 9 paivaa enemman kuin menkoista laskettuna, eika laskettua-aikaa muutettu. Aion pyytaa viela kotona uusinta ultran, en aio suostua tuohon, koska jos raskaus menee yliajalle ja odotellaan se 2 viikkoa ennen kaynnistysta, niin mulla on jo 3 viikkoa 2 paivaa yli siina vaiheessa!!! Ei voi olla noin, eihan????!!!

Mutta nyt lentaa niin hiki, etta moro.. ilmastointia ei oo tas paikas :)

Maailman onnellisin Hansu toivottelee mukavaa paivaa kaikille <3

Moi pitkästä aikaa.

Kauheasti en ole jaksanut käydä kirjottelemassa, kun koiran pitää ajatukset muualla. Eihän se onnistu ja päivittäin käyn lukemassa palstaa, mutta kirjoittaa en vain ole jaksanut. Aika tuntuu menevän niin hitaasti ettei mitään rajaa :( Tällä hetkellä menossa vasta 13+6 ja omien laskujen mukaan vasta 13! Hansu ymmärrän siis että ihmetyttää nuo neuvolan laskutavat. Aina sanotaan, että jos kierto on pitkä, niin la on kanssa pidemmällä. Ja kun mulla ovis todistetusti oli myöhemmin eli kiertokin pitkä, niin miksei sitten lasketa sitä mukaa, vaan lisätään melkein viikko todennäköiseen aikaan?

Miten teillä muilla ovat oireet menneet? Mä olen pikkuhiljaa panikoitumassa. Vaikka kaksi viikkoa sitten kaikki olikin ok np-ultrassa, niin ihmettelen, että oireet ovat nyt lähteneet. Mulla ei kyllä kauheasti oireita ollutkaan, en ole koskaan hormooneihin kauheasti reagoinut. Mutta kyllä aamukuvotusta oli ja myös kipuilua masussa. Väsymystä mulla nyt on aina eli sitä en oirelistaan laittaisi. Tiedän, että oireet helpottavat juuri tuossa kun 12 viikkoa tulee täyteen, mutta onko muilla oikeasti käynyt niin. Onko teillä muka ollut hiljainen vaihe sen kriittisen ajan ja masun kasvun välissä? Mulla siis kun mahaakaan ei vielä näy, niin mikään ei nyt viittaa siihen, että raskaana olisi, paitsi vuodon puuttuminen.

Hansu mä olen kyllä kateellinen, että pääsit noin nopeasti rakenneultraan. Täällä np-ultra on viikolla 12 ja rakenne vasta viikolla 20! Mä sain neuvolasta sentään ylimääräisen ajan doppler kuuntelulle, mutta sekin on vasta joskus viikolla 18 eli tässä pitäisi hiljaiseloa olla vielä kuukausi. En kyllä tajua, miksi alkuaikoina noita neuvola-aikojakin on niin harvakseltaa, kun juuri silloin niitä kaipaisi, kun ei muita merkkejä raskaudesta ole.

Pitkästä aikaa taas jaksan kirjoitella, lukemassa olen kyllä käynyt, mutta kun ei kauaa jaksa tässä koneen äärellä istuskella.

daalialle paljon onnea ihanasta raskausuutisesta, toivottavasti jäät tänne meidän kanssa kirjoittelemaan!

Hansulle myös onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja terveisiä sinne helteisiin täältä kinosten keskeltä :) Kyllä ainakin Suomessa muuttuisi tuo la mikäli eroa ultran kanssa noin monta päivää. Kuten sanoit, niin se on aika merkittävää sitten tuossa lopussa, jos yliaikaiseksi menee. Kannattaa tosiaan ottaa puheeksi sitten kun kotiin palaatte.

juissis, ihanaa että säkin olet jo noin pitkällä, vaikka muistan kyllä itsekin tuossa vaiheessa, että viikot tuntui matelevan. Ei kyllä kannata huolestua noista oireettomista viikoista tuossa vaiheessa (tiedän kyllä että helpommin sanottu kun tehty), se on todella yleistä että tuossa vaiheessa pahoinvoinnit ym katoaa. Eikös sitä sanota, että tuo on sitä hehkeää keskiraskautta (josta tosin itse en tiedä mitään, sen verran riittänyt kaikenlaista vaivaa tässä raskaudessa), jolloin olo on energinen, pahoinvoinnit ja väsymys poissa. Mutta jos huolestuttaa, niin kannattaa varmaan yrittää saada neuvolasta jo aikaisemmin aika ylimääräiseen sydänäänten kuunteluun. Itse sain onneksi käydä np-ultran jälkeen parin viikon välein kuuntelemassa neuvolassa sydänääniä (sillä pysyin aina rauhallisena noin viikon), kunnes aloinkin tuntea ensimmäiset liikkeet joskus rv 16 ja se rauhoitti sen verran, että selvisin rakenneultraan.

Täällä oltu tämä viikko sairaslomalla supistelujen vuoksi ja parin päivän päästä alkaa jo äippälomakin. Kävin ylimääräisellä neuvolalääkärikäynnillä alkuviikosta lisääntyneiden supistelujen vuoksi ja koska paikat jo vähän pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynyt, lääkäri määräsi saikulle ja käski ottaa rauhallisesti. Kauaa ei tarvitsekaan pystyssä olla, niin alkaa jo vatsa kovettumaan ja välillä tulee noita kivuliaampiakin supistuksia, tosin ei nyt niin paljon, kun on saanut enemmän levättyä.

Olis vaan niin paljon tekemistä vielä, kaikki poitsun vanhat vauvanvaatteet vielä laatikoissa (osa tosin annettu pois) ja pitäis alkaa tutkimaan mitä sieltä löytyy ja mitä pitää vielä hommata. Uusi turvakaukalo tuli hommattua ja rattaat, hoitopöytä, sänky ym löytyy onneksi pojan jäljiltä, ovat vaan olleet lainassa tässä välillä. Mutta paljon pientä hommattavaa kyllä vielä on ja kotonakin pienimuotoinen remppa miehellä kesken, jonka loppumista ennen ei voi mitään vauvan sänkyjä ym vielä ottaa esille. Joten pienoinen paniikki alkaa kaiken keskellä iskeä!

Kirjoitelkaahan kaikki kuulumisia!

A-M: Sitä itsekin toivon, että on nyt kyse vain siitä seesteisestä keskiraskaudesta. Mutta on tämäkin sitten luotu meidän naisien kiusaksi, kun ensin ihmetellään missä ensimmäiset oireet on ja sitten ne katoavat noin vain ja kun ei se mahakaan vielä näy, niin miten voi oikeasti uskoa, että kaikki olisi edelleen kunnossa.

Onko kukaan muuten listasta perillä? Jouduin selaamaan monta sivua taaksepäin löytääkseni viimeisimmän, kun välillä on kiva katsoa tilannetta, niin josko joku saisi sen päivitettyä?

Moikka tännekin puolelle pitkistä aikaa,

Olen kyllä lueskellut, mutta nyt on sellainen väsy kausi menossa, ettei ole jaksanut kirjoittaa yhtään mitään. Eilen en edes töihin jaksanut mennä, mutta onneksi voin vapaasti valita omat työajat.

Daalialle onnea plussasta :)

Hansu on jo nii-in pitkällä yli 18 viikkoa, wau :) Ihunaa, että kaikki on teillä siellä hyvin. Kyllä ne Hansu taitaa seurata myös maha asukin kasvua, eikä vain la:ta, tai ainakin näin kuvittelisin. Myö oitais varmaan joulukuun ultrassa saatu tietää varmuudella sukupuoli (muistaakseni viikolla 26 jälkeen voidaan varmuudella sukupuoli sanoa), mutta päädyttiin ihan keskenämme arvailemaan sitä, mitenhän napanuora näkyy ultrassa, kun en ole omasta mielestä sitä aikaisemmin nähnyt?

Juissis, mulla on yleensäkin ottaen ollut paljon lievemmät oireet tässä raskaudessa kuin edellisessä, toki edelliseen vaikutti kaksoisuus ja erittäin stressaava työn (jonka vuoksi oksentelin aamuisin). Edellisessä oireet oli enemmän pahoinvointiin liittyviä ja tässä taas enempi issias kipu -tyyppisiä oireita... Ottaisin mielummin tuon pahoinvoinnin jos saa valita. Väsymystä ei noilla viikoilla tainnut pahimmin olla, oisin varmaan juossut, joka paikkaan ja tehnyt volttia, jos vaan issias ei olisi vaivannut.
Yritä ottaa lunkisti ja nauttia oireettomasta ajasta, näillä viikoilla alkaa taas väsymys vaivata ja olo alkaa muutenkin olemaan tukala ja hankala (ainakin mulla). Eikä sulla mene enää aikaakaan kun alat tuntemaan pientä liikettä, mulla ne oli sellaista perhosen siipien havinaa mahassa. Hyvällä tuurilla jo muutaman viikon päästä. Tsemppiä oireettomuuteen.

A-M, kuin kipeitä ne kivuliaammat supparit on? En ole ihan varma, mutta välillä kun käy taapertamassa ulkosalla, niin tulee ikävä tunne mahaan, silloin on pakko pysähtyä ja muutaman kerran vetää syvään henkeä (lienevätkö suppareita vai mitä?). Harjoitus suppareita mulla ei vielä ainakaan kauheasti ole, muutama hassu.
Teillä tuntuu kotosalla olevan sama tilanne kuin meillä, remontti vähän keskessä :) Me ei viihtitä hommata mitään tavaroita yms, kun ei niitä voi mihinkään laittaakaan. Ajattelin töiden jälkeen (jahka sinne pääsen) käydä katsomassa Toukan huoneeseen maalia. Jos viikonloppuna sais maalattua, niin pääsis ensi viikolla laittamaan lattioita...

Ostin elämäni ensimmäiset pari irtonumeroa vauva -lehtiä, mut ei ne oikein ollut mun juttu, tyydyn varmasti jatkossakin noiden irtonumeroiden osteluun, jos sattuu olemaan mielenkiintoisia aiheita. Uskalsin käydä ostamassa vaunutkin, mutta ne on säilössä liikkeessä niin kauan kuin on tarpeen. Tuntuu, että raskaus tuli konkreettisemmaksi kun osti jotain...

Sini & Toukka 31+5 (n. 58 päivää synnytykseen)

Kiitos kaikille onnitteluista! Ensi viikolla varhaisultra ja silloin saan toivottavasti vähän käsitystä että millä päivillä mennään. Todennäköisesti silloin rv7 ja jotain. Mulla on ollut aamupahoinvointia, mikä on kamalaa, mutta olen tyytyväinen sillä se on OIRE (!!!).
Ymmäärän Juissista oikein hyvin. Kesken menneessä raskaudessa minulla ei ollut pahoinvointia, joten otan tämän ilolla vastaan. (...kyllä naiset ovat omituisia, varsinkin raskaanaolevat). Voimia kaikille.

Daalia: ihanaa että siellä on oireita :) kyllä näin "meidän kesken" tässä porukassa oksukin on kiva juttu ja helpottaa mieltä!!! Ensi viikolla näet pikku toukkasen ekaa kertaa ;D

Sinillä h-hetki lähenee!! jee, ei oo enää kauaa!!
Meillä on samoja juttuja työn alla, sillä mitään - yhtään mitään - en ole vielä tehnyt!!
Pitäs alkaa pikkusen huone kamoineen kasata jahka saisi itsensä kauppaan.
Suppareista sen verran, että mulla samoin joutuu lenkillä joskus pysähtyyn ja hengitteleen.
Nivuset tahtovat joskus olla kipeenä jo lenkillä, mutta tuskin mitään kipeitä supistuksia!
Imuroiminen yleensä aiheuttaa, joten pitänee siipalle delegoida nuo siivoushommat ;D

A-M: ihanaa kun sinäkin olet jo loppusuoralla!!
Älä panikoi, kyllä kaiken kerkee tehdä!! Pääasia et sinä lepäät ja vauva voi hyvin!!

Juissis: muistelen ettei minullakaan enää tuossa vaiheessa pahemmin oireita ollut, kuin aavistus kuvotusta!! Itselläkin oli pahin vaihe juuri tuo np:n ja rakenneuä:n välinen aika. Kun ei vielä liikkeitä tuntenut kuin vasta lähempänä r-uä aikaa. Ja minähän kävin yksityisellä ultrassa välillä muistaakseni rv 15 mieltäni helpottamassa. Olen samaa mieltä että varsinkin km kokeneet PITÄISI saada helpotusta ololleen ja ylimääräsiä aikoja vaikka vain sydänäänien kuuntelua varten!! Oishan se lapsellekin parempi kun äiti ei ressaa!!

Tästä hyvä esimerkki olen itse.
Kävin vasta taas sydänääniä kuuntelemassa kun olen ollut niin huolissani kun pari päivää niin rauhallista on ollut. No kaikki hyvin ja ressitaso nollautui. Oli todella ymmärtäväinen täti tällä kertaa ja ymmärsi kyllä huoleni menneisyyden peikon takia.

Masun kasvattelua kaikille t- Orvokki rv 24+3

haavelapsesta ... kkm 08, ku 09..................... LA 1.2.2011
A-M ................. kkm 8/08, km 11/09............. LA 25.2.2011
mi-iuska ........... tm 5/09, 10/09, km 3/10 ..... LA 6.3.2011
melluliini ........... km, kkm 10/10.................... LA 6.3.2011
Sini ................. km 11/09 .......................... LA 19.3.2011
Typy ............... km 08, 09, 09, 10 ............... LA 5.4.2011
Khaosan ........... km 5/10 ............................ LA 23.4.2011
Viveca ............. ku 12/08 ........................... LA (x 2) 24.4.2011
Orvokki ............ km 4/10 ............................ LA 9.5.2011
Hansu ............. kkm 2/09, 7/09, tm 5/10 ...... LA 25.6.2011
Juissis ............. km 11/09, km 09/10
Piu .................. kkm 02/10
Aurora ............. km 02/10
Beata .............. km 10/09
Prune .............. km 12/09

--------------------------------------------------

SYNTYNEET MURUSET <3

2010

Katsu - km 12/07, ku 11/08 - poika - 11.1.10 - rv 39+0 - 50,5 cm - 3 676 g
HMM83 - km 5/09 - poika - 16.5.10 - rv 41+5 - 49 cm - 3 708 g
Tiitu-tii - km 5/09, 8/0 - poika - 25.5.10
J-R - tm 7/09 - tyttö - 1.6.10
Sarppa75 - kkm 8/09 - poika - 25.6.10
Tilkku - km 7/09 - poika - 17.7.10 - rv 39+3 - 50 cm - 3 130 g
Jane75 - kkm 9/06, 3/09, 9/09 - poika(2.) - 01.10.10 - rv 40+1 - 51 cm - 3 815 g
Tipsuliini - km 7/09, tm 11/09 - tyttö - rv 40+6
Minttuli80 - kkm 10/09 - tyttö - 12.10.10,
Mimis - km 05/09 - tyttö - 29.10.10 - rv 37+4 - 47 cm - 2 610 g
Saapi tulla - kkm 11/09 - poika - 13.11.10 - 3 390 g
Strumppis - km 12/09 - tyttö -10.12.10 rv 41+0 - 52 cm - 3 950 g

2011

Lakallis - km 10/09 - tyttö - 2.1.11 - 53 cm - 3 995 g

--------------------------------------------------

KADONNEET LAMPAAT (?)

Erica ................. kkm 10/07 ...................... LA 31.8.2010 .... poikalupaus <3
viljonkkatyttö ..... km 10/09 ........................ LA 23.9.2010
Ellu .................. kkm 11/09......................... LA 23.11.2010
Tiukku .............. km 11/09 .......................... LA 23.11.2010

Yhteistyössä