*Keskenmenon jälkeen plussanneet toukokuussa*

zanz juu Tampereellehan minäkin meen noihin ultriin mutta terveystaloon. On niin muuttuneet systeemit muutaman vuoden sisällä täällä et ennen nuo teki terv.keskuslääkäri ja kuopuksesta olin Taysissa lääkärin tekemässä rakenneultrassa mut se oli samalla punktion kontrolli.
 
Kysynkin nyt ihan mielenkiinnosta että onko tässä pinossa ketään joka olisi käynyt veriseuloissa ja nt-ultrassa ja olisi 36v tai yli eikä olisi ollut kohonnutta riskiä downiin ym.? Luulen nimittäin joutuvani taas punktioon kuten viimeksi jolloin olin 33v, väärä hälytyshän se onneksi oli eikä siinä punktiossa muuten mitään pelottavaa ole mutta se km-riski.
 
Jospa merkkailis tännekin puolelle. Sohvalepo jatkuu, supistelee heti kun lähden liikkeelle ja alakerta on todella kipeä. On liitoskipuja ja varmasti avautumistakin taas tapahtunut. Kyljen kääntäminen öisin on tuskaisaa. Vauva potkuttelee ja hikkailee ahkerasti, joten sen puoleen ei ole huolta. Tämä raskaus on todella ollut raskas kaikkine ongelmineen. Onneksi ollaan jo melkein loppusuoralla.

omenaruusu 32+1
 
POKS 32+0 B)

Painonnoususta. Mulla on tullut aika tasaseen 400 g/viikko mutta viimeks oli tullut 1000 g/viikko. :whistle: turvotusta ei ole, joten siitä ei johtunut. Terkka ei kyllä liiemmin asiaa kommentoinut. Mäkin oon normaalipainoinen ilman raskautta. Esikoisesta tuli hurjasti painoa, jota en ole kaikkea onnistunut saamaan pois mutta silloin olinkin ihan ruikku.

Omenaruusu täällä myös liitoskivut vaivaa. Käveleminen on nykyisin tuskaa ja maha alkaa olla jo aika painava. Mua ei sentään supistele, taidat saada vauvan syliin paljon ennen mua. Jaksamista viimeisille viikoille!
 
Keskenmenon jälkeen plussanneet... no kai mä tännekin kuulun kun siis vuonna 2000 sen keskenmenon sain ja nyt vappuna siis plussan testasin.... Kerran kymmenessä vuodessa siis :D Olen siis 37-v, tuossa välissä tuloksettomissa lapsettomuushoidoissa ja sitten jo pari kolme vuotta ihan tyytyväisenä lapsettomana elellyt - ja vieläkin järkyttynyt tästä yllätysraskaudesta. Nyt kai sellainen 5+1(2) viikkoja.

Silloin kymmenen vuotta sitten tein vain yhden testin (!) ja olin ihan ihan onnellinen siitä raskaudesta, oireista ja oireettomuudesta, keskenmeno pienenä peikkona mielessä. Ultrassa sitten todettiin keskeytynyt keskenmeno, oli lopahtanut johonkin 9 rvk kasvu.
Nyt tuntuu että noita oireita ja oireettomia hetkiä kyttää ihan koko ajan, olen tehnyt kolme raskaustestiä (viimeisen tänä aamuna, ihan selvä plussa) ja muutaman ovulaatiotikunkin tikuttanut (niissäkin kun näkyy). Plääh.... Voi kun voisi pikakelata tästä nämä ekat viikot eteenpäin. En muista viime raskaudesta mitään erityistä oiretta, ehkä se rintojen arkuus oli suurin. Niin ja nänninpihat olivat tummat. Nyt on kyllä etovaa oloa jos menee pitkä tauko syömisten välissä ja rinnat ovat kuin ruutitynnyrit, muttei väri oo vaihtunut .... Alavatsaa nippailee ja turvoksissakin se on. Mä en kestä! Tällä hetkellä mun pitäis selailla jotain puutarhakuvastoja ja rapsutella penkkejä tuolla pihalla, mut mä notkun kaiken vapaa-ajan täällä ja etin googlella alkuraskauden oireita ja tarinoita keskenmenoista jne jne jne jne.....

Raskaus ei tosiaan ollut edes missään toiveissa enää, ja elämä aika muuksi suunniteltu. Mun pitäis vaihtaa uudenlaisiin työtehtäviin elokuun alussa, ja pitäis toisaalta varoitella jo nyt esimiestä, mutta olen päättänyt että kerron vasta elokuun alussa jos tämä raskaus sinne asti kestää (pomo lomalla heinäkuun). Muutoinkin ajattelin että en tästä kerro vielä kellekään mitään. No mies kyllä tietää :LOL: muttei kukaan muu.
 
Jääräpää Mulla kahen viikon päästä ultra, nyt vko 9+4. Täällä kanssa kätilöt tekee ne ultrat, mikäli niissä jotain poikkeavaa niin sitten lääkäri tutkii ja tekee diagnoosit. Näin myös siitä keskenmenneestä, ensin kätilö tutki ja sano ettei voi mitään diagnoosia tehdä,mutta näyttää siltä ettei siellä enää elämää ole, mutta lääkäri tutkii vielä. Lääkäriä saikin sit odotella pari tuntia :( Lääkäri oli kyllä tosi asiallinen. Mutta muuten huonosti hoidettua, lääkärin jälkeen mun piti tavata sama kätilö, joka mut oli tutkinut. Mutta tulikin sellanen maha pystyssä oleva kertomaan lääkkeiden otosta, meidät vietiin sellasseen varastohuoneeseen(?), ja sitten se anto sen kohdunsuuta pehmittävän lääkkeen ja vettä siitä astiasta, johon yleensä virtsataan virtsakoetta varten. Eli ihan pikkujuttuja kyllä, mutta siinä tilassa ne asiat ärsytti...

Niin ja siis kätilön tekemä ultra ei maksa mitään asiakkaalle, jos lääkäri tulee paikalla niin sit maksaa muistaakseni jotain 30euroa.

Mitä siellä ekassa lääkärineuvolassa tehdään? Kuunnellaanko jo sykettä? Se on mulla jo päivää aiemmin kuin tuo nt-ultra...
 
tesmis en ole vielä ollut lääkärineuvolassa ja se onkin vasta ihan toukokuun lopussa minulla. Tavallisella neuvolakäynnillä olin mutta ei kuunneltu sykettä vielä. Jostain luin että rv12 alkaisivat vasta kuuntelemaan mutta siinäkin vaihtelua. Varmaan miten asiakas haluaa. Itse en edes halunnut vielä kun tiesin että huolestun jos ei mitään kuulukaan.
 
vappupommi tervetuloa :flower:

Mielenkiintoinen tuo sinun tilanteesi, kun ilmeisesti olitte jo vauvahaaveista luopuneet. Niin se elämä vaan yllättää. Minusta sinun ei tarvitse potea yhtään huonoa omaatuntoa vaikka et töissä vielä kertoisikaan ja ihan laillisesti saat venyttää pidempäänkin kuin tuohon elokuuhun kertomista ;)

Toivottavasti kaikki menee nyt tällä kerralla hyvin. Muistan vielä elävästi ne ensimmäiset viikot, jotka olivat yhtä piinaa. No, eipä tuo pelko ole täysin vieläkään hellittänyt vaikka loppusuoralla jo olenkin.

 
Kai mä poksun sitten tänään 5+0 =) Vaikka soitin kyllä äsken neuvolaan ja terkkari laski kuukautisista lasketuks ajaks päivän myöhemmin eli 11.1.2011 mutta pitäydyn omissa laskuissa ultraan asti ainakin, oviksen ajankohdan kun tiedän.

Ultrasta: Mulla oli yritys mankua varhaisultraan neuvolan kautta, koska edellinen raskaus päättyi tuulimunan vuotoon erittäin ikävästi ja rajusti viikolla 11+ ja olin vielä Ruisrock-reissulla (päästiin portille asti ja vuoto alkoi) ja jouduin Tyksiin ja lopulta kaavintaan, kun vuoto ei rauhoittunut.

Mun terkka ei oo oikeen sieltä kivoimmasta päästä, esittää kyllä kiinnostunutta yms mutta jos kysyy, miten mulla menee ja alan kertoa jostain ongelmista niin saattaa sit vaan tokasta että "no, se on semmosta" eikä muuta. Ja niin siinä kävi, että ei tarjonnu mahdollisuutta varhaisultraan. Mulla ois np-ultra vasta juhannuksen jälkeen ja sanoin, etten uskalla lähtee mökille juhannuksenviettoon, ennenkuin tiedän että kyseessä ei oo taas tuulimuna tai kohdunulkoinen, koska en todellakaan halua kokea viimekesäistä uudelleen missään keskellä metsää kaukana sairaalasta jne. No, tää totes vaan, että jos haluan jättää np-ultran väliin, voin päästä ns. tavalliseen ultraan jo viikolla 10 eli ennen juhannusta. Siitä täytyy kyllä jutella miehen kanssa. Esikoisen kanssa emme np-ultrassa käyneet, mutta nyt meillä on se ajatus, että jos sikiöllä ei ole kaikki hyvin, haluaisimme tietää siitä etukäteen. Mahdollinen tulevaisuus vammaisen lapsen kanssa on kuitenkin eri juttu, kun perheessä jo on ennestään lapsi, ja haluamme siihen valmistautua, jos asiat niin etenevät.

Sitten on vielä se yksityiselle meno varhaisultraan. Koskiklinikan hinnaston mukaan maksais 76? miinus omavastuun 48,60? plus jotain toimistokuluja, joten eipä tuo nyt taloutta kaataisi, vaikka aikas pienet on meidän tulot tällä hetkellä. Anoppi kyllä eilen totesi (kerroimme miehen porukoille kun oltiin siellä äitienpäivää viettämässä ), että laitetaan kolehti pystyyn, että pääsen yksityiselle. Saas kattoo nyt, mitä tehdään.

Mutta harmaasta säästä huolimatta mukavaa viikkoa kaikille, voikaahan hyvin :flower:

BM ja Putti 5+0
 
Vau Vappupommi, melkoinen yllätys! Onnea ja tervetuloa! Ja laita tietojasi, niin lisäilen sun tietoja listalle.

Täällä ollaan flunssassa, ei ole ääntä, yskittää ja räkä valuu :snotty: Saas nähdä, koska muu perhe sairastuu tai sitten tämä on jotain psyykkistä, kun lopetin työt.

Mulla on edelleen painon tunnetta tuolla alhaalla ja kipuja, jotka välillä on niin tuskaisia, että pitää pidellä mahasta ja mennä istumaan tms. Toivoisin vain, ettei se tekisi mitään ennen aikaista. Vauva kuitenkin liikkuu ja riekkuu, joten menoa ja meininkiä siellä on. :)

Tänään sitten POKSuu 24+0, ihan uskomatonta. Mutta niin ihanaa! Milloin sitä uskaltais alkaa osteleen jotain...

Menen lepäämään.
 
vappupommi tervetuloa! :flower:

BM kyllä se "ylimääräinen" julkisen puolenkin varhaisultra maksaa jotain, ellei sitten neuvolassa ole ultraa ja terkkari suostu ultraamaan. Koskiklinikan hinta ei kuulosta kovin suurelta. Mä kävin Terveystalolla Tampereella, se maksoi kaikkiaan 75 euroa.

Meidän piti vain vähän käydä katsomassa perjantaina vaunuja, mutta lopulta tultiin ostaneeksi ne. Ostettiin sitten ne, mitä olin netistä katsellut. Ja samoin myös turvakaukalo ja siihen jalusta. Saatiin jättää ne sitten säilytykseen, toivottavasti niille tulee oikeasti käyttäjä... :ashamed:

zanz 26+3
 
zanz: joo, terveydenhoitaja sanoi, että jos menisin viikolla 10, niin voisin siellä sitten "sopivasti muuttaa mieleni", eli siellä saattaisivat varata ajan siihen np-ultraan, jolloin hinnaksi tulisi perus-poliklinikkamaksu, jonka se tarkisti olevan 27?. Joten halvemmaksi se tulis joka tapauksessa. Terveystalon ultrasta en löytänyt hintoja, kävitkö siellä Tullintorilla? Pihlajanlinnassa vatsan alueen ultra on hulppeat 200?, joten sitä ei edes harkita :whistle:

Ja tämä meidän terkkari ei todellakaan suostu ultraamaan, en kyllä tiiä, onko meidän neuvolassa edes laitteistoa.. Ehkä me juostaan sinne Koskiklinikalle sitten kuitenkin.

Ja niin zanz: eiköhän vaunuille se käyttäjä tule =) Minä kun pessimistinä motkotan, että "mitä jos jokin menee huonosti/vikaan?" niin mies vastaa aina "mitäs jos kaikki menee hyvin?"
 
BM Joo, Tullintorilla/Aseman vieressä kävin. Kysyin puhelimella hintoja, ja tuntuivat vaihtelevan aika paljon ultraajasta riippuen. Tosin sanoi hinnaksi paljon enemmän mitä se sitten lopulta oli.
 
HArmittaa kauheesti kun oltiin lasten kanssa äsken ulkona ja naapurin tyttö kirmasi meille, ihan mukava muuten mutta kun heillä vesirokkoa niin oon nyt ihan hermona että jos se tulee mulle tai lasteni kautta mulle niin sehän on kohtalokas raskaudelle! Aiheutta nimittäin vesi- ja pienipäisyyttä ja älyllistä kehitysvammaisuutta . Niin kun oon noita naapureita vältellyt kun olen asian tiennyt mutta minkäs teet kun toinen vaan tulee! Itselläni kyllä ollut vesirokko lapsena mutta luin myöss että immuniteetti ei olekaan niin varmaa nykytutkimusten mukaan eli voi tulla uudestaankin. Omat lapset saaneet rokotukset. Silti pelottaa!
 
Ultran hinnoista Tampereen seudulla/Tampereella, kävin Lielahden terveystalolla varhaisultrassa ja se oli kelakorvausten jälkeen n. 140 e :eek: . Toisella lääkärillä terveystalolla nokialla vain 68e :whistle: . Koskiklinikalla hervannassa vain 40 e. Pihlajalinnassa ylöjärvellä varmaan jotain 70-140e.
Hinnastoissa on yleensä ultraus n. 70e mutta siihen tulee lääkärin palkkio päälle joka on toiset 70 e. NT-ultran hinnoista en tiedä.
 
BlondeMonsoon täällä taas ultra, jos ei mene np-ultraan on viikoilla 10-13, eli ainakaa mun tuurilla se ei olis vko 10. Ainakin kuvittelen pääseväni nopeammin ultraan kun menen np-ultraan =)

kävin yksityisellä varhaisultrassa 7+1, se maksoi 100euron pintaan kela vähennysten jälkeen.

Poks muuten täälläkin 10+0
 
jääräpää: ihan varhaisultraan oon suunnitellu meneväni, sittenhän sen nt-ultran saa neuvolan kautta. Mutta ainakin Koskiklinikalle voi mennä ihan vaan ultraan, eli ei siihen lisätä lääkärimaksuja, ainoastaan ne toimistokulut jotain kympin luokkaa. Soitan sinne kyllä ja varmistan, on sekin vähän outoa, että hinnat jossain vaihtelee ultraajasta riippuen ja myös se hinta mikä esim. netissä ilmotetaan verrattuna sitten siihen hintaan mikä jo toimenpiteen jälkeen pläjäytetään eteen :D

Tesmis: No juu, mä aattelinkin ensin, että jos kerran terveydenhoitaja semmosta 10-viikon ultraa tarjoo, niin saa sitten myös järkätä sen mulle =) Mutta alan vahvasti kallistua yksityisen puoleen, enhän mä halua olla yli kuukautta raskaana tässä tietämättä, onko siellä sikiö kasvamassa edes. Oli aika kurjaa viime kesänä sen tuulimunan jälkeen, kun kierto meni pitkäks aikaa sekasin ja vasta loppusyksystä alkoi tuntua siltä, että vois alkaa vauvaa yrittämään taas..
 
BM Kyl mä suosittelen kanssa varhaisultraa. Kyllä se mua rauhotti kummasti, et on oikeassa paikassa ja sydän lyö. Viimeeksi siis keskeytynyt keskenmeno, joka havaittiin vasta np-ultrassa, vaikka kehitys oli jo loppunut viisi viikkoa aiemmin. Oli aika rankkaa miettiä, et viisi viikkoa kuvitellu olevansa raskaana ja viidessä viikossa ehti sit ajatella jo aika paljon tulevaisuutta. Oman pään sisällähän tää on...
 
Tervetuloa uusille ja onnittelut :flower:

Yrjö ymmärtänyt jo häipyä, ellen ruoki sitä syömättömyydellä. Päätä tuppaa särkee ja vessassa saa ravata sen verta tihiää, jotta välillä menee jo hermot. Ylihuomenna sokrurasitus :x ja sit perjantaina se pelottava nt-ultra :ashamed: Kaippa tuolla joku ainakin kasvaa, kun vattaa ei saa piiloon, ellei ole joku teltta päällä. Ihan yhtä äkkiä pullahti tuohon tommonen pallo :D

Lumi-Marja ja Nuppunen 11+0
 
Raskausdiabeteshan sieltä pärähti taas eli kaikki herkut nurkkaan...ja kuolaamani makkarat Mää en ala! Ja rv vasta 10+4 ja pahoinvointiakin ja siihen auttaa nimenomaan epäterveellinen ruoka . Perjantaina nt-ultra ja jännittää sekin kun saan siellä kuulla sen down-riskin.
 
jääräpää Voi ei! :( Olitko jo nyt sokerirasituksessa?

BM Kyllä sinne varhaisultraan kannattaa mennä. Tulee ainakin hetkeksi varmempi olo, varmasti parempi vaihtoehto kuin monen viikon epätietoisuus.

Kelan sivuilta bongattua: uusi äitiyspakkaus on jaossa. :) Nyt voi laittaa paperit eteenpäin, eikä jää viime tippaan niin kuin vauvavakuutuksen hakeminen... :whistle:

zanz ja mönkertäjä 26+4 :heart:
 
Hei vaan pitkästä aikaan

Aika tuntuu matelevan nt-ultraa odotellessa. Kävin perjantaina neuvolassa joten tänään tai huomenna voi kutsu olla kotona odottamassa. Väsymys on armotonta edelleen. Hädin tuskin pystyn työt hoitamaan kunnolla ja siihen päälle vielä iltapäivät ja illat esikoisen kanssa niin nukkumaan saa kömpiä viimeistään kymmeneltä. Pahoinvointi on onneksi jo parin viikon takaisesta helpottanut, mutta edelleen pitää muistaa syödä parin tunnin välein. Toisaalta onneksi näitä oireita on - keskenmenneessä raskaudessa elo oli pitkälti oireetonta (samoin tosin esikoisestakin).

Harmittaa kun en osaa vielä ollenkaan iloita raskaudesta :| Haluaisin vaan niin kovasti tietää että kaikki on hyvin. AR ultrasta on huomenna kaksi viikkoa ja ainakin silloin kyydissä oli ihan normaalin raskauden mukainen tyyppi. Silti pelottaa ja mietityttää. Lääkäri sai lasketuksi ajaksi 3 päivää myöhäisemmän ajankohdan kuin itse olin ovulaation perusteella laskenut. Tietysti huolestuttaa miksi tyyppi on pienempi kuin oletin.

BM:lle vielä tätäkin kautta onnittelut. Ja voin suositella sitä alkuraskauden ultraa. Itse olin sen myötä ainakin viikon paremmilla fiiliksillä :)

jääräpäälle harmitus noita sokerirasituksen tuloksia! Ja tsempit NT-ultaan!

Ihana toi Lumi-Marjan kommentti mahastaan :) Sullekin peukutukset NT-ultraan!
 
BM, Minä varasin Tampereelle ar-ultran ava-klinikalle. Hinta pitäisi olla se nettisivuilla ilmoitettu 121 euroa (77 euron omavastuu) ja sen tekee lääkäri. Puhelimessa koitin vielä varmistaa ettei tule erikseen lääkärimaksua. Tuohon varmaan tulee toimistomaksu päälle. Ultra on ens viikon torstaina, joten sitten tietää minkälainen paikka tuo on ja pitikö hinta paikkaansa. :)
Minkä verran itse soittelin, niin se hinta tosiaan vaihtelee riippuen ultraajasta ja ei ne yleensä osaa etukäteen sitä sanoa. :/ Koita siinä sitten säästää rahaa.

).(: Täällä katosi vatsan jomotukset ja selkäsäryt viikonloppuna ja heti nousi mieleen, että onko tämäkin tuulimuna. :( Ärsyttävää tällainen oireettomuus. Nyt on kuten viimeksikin sellainen olo, että ei ole ollenkaan raskaana. Viime kerralla sain pelon painettua syrjään, kun ajattelin olevani vain hysteerinen. Lopulta selvisi, että olin peloissani oikeassa ja siksi ei vielä pysty iloitsemaan ennen kuin pääsee ultraan. Mitä jos sitä onkin taas oikeassa. :/
*muoks* Nyt on 6+0
 
Tuittu-: Voi kurjuus, tätä tää on meikäläisillä, jos on oireita niin miettii onko jokin vialla, jos oireet vähenee, sama juttu. Se mullekin ois ny tärkeetä, että poissuljettais tm ja ku. Koeta silti olla positiivisin mielin, vaikka tiiän että vaikiaa on :hug:

jääräpää: pahoittelut raskausdiabetes-diagnoosista :hug: Mulla ei virallisesti sitä viime raskaudessa todettu, paastoarvo oli aavistuksen koholla ja terveydenhoitaja päätti pistää mut piinallisesti kuurille ja sokereita mittailemaan. Heitin hanskat tiskiin, kun yhtenä päivänä huvikseni mittasin kolmesta eri sormesta eri tuloksen. Muutenkin otti päähän, kun mekasti mulle siitä, etten tiennyt lähtöpainoani (en omista vaakaa) ja painoin omaan makuun ihan normaalin verran pituuteen nähden (77kg/175cm). Liikuin koko raskauden ajan paljon ja voin mainiosti, silti oli ankeeta neuvolakäynneillä pelätä terkkarin mussutusta ja piilokettuilua. Paino nousi yhteensä n. 13kg ja tippui myös synnytyksen jälkeen allekin tuon lähtöpainon, siitä ei kyllä halaistua sanaa sanonut jälkitarkastuksessa..
Mutta että makkaratkin pitää pois jättää, tuo on ihan uutta mulle. Mä olin siinä käsityksessä, että turha sokeri pois, mulla eritoten maitosokeri tuntui nostavan arvoja, kun en muuten hirveesti sokeria käytä. Kai se on sitten yksilöllistä, mitä keltäkin kielletään. Tsemppiä jääräpää, tiiän että kurjuuttaa tuommonen, kun kesäkin on ovella..

(.): Oireet melko vähäisiä, ruoka tosin ei oikein maistu ja nukkuakin vois koko ajan. Mies sanoi tänään, että tuoksun raskaanaolevalta samalla tavalla, kuin esikoista odottaessa, vuosi sitten en kuulemma tuoksunut ollenkaan siltä ja tuulimunahan se oli. Että jollei oma nenä ole raskauden myötä vielä herkistynyt, niin miehen tuntuu olevan :D

BM ja Putti 5+1
 
zanz joudun kaksi kertaa sokerirasitukseen tässä raskaudessa ja tämä ensimmäinen oli siksi jo nyt koska kuopuksesta mulla oli myös raskausdiabetes mutta sehän todettiin vasta raskauden loppupuoliskolla.
BM Hauska tuo että eri sormista eri lukema :LOL: . Mullakin oli se kotitesti käytössä viimeraskaudessa ja minäkin huomasin et se laite näytti mitä sattui niinpä jos tuli "huono" tulos niin reijitin uudestaan sormeni ja valkkasin tuloksista parhaan :LOL: tosi luotettavaa testausta ;) .

Mutta tosiaan kaikki rasvainen ja sokerinen ruoka on kielletty, myös hedelmät koska niissä hedelmäsokeria ja mehuissa ja limsoissa myös sokeria.
 

Yhteistyössä