Te olette sitten kaikki kunnostautuneet vitamiinien syönnissä enemmän kuin mä
En ollut foolihaposta juuri kuullutkaan ennen kuin ruvettiin yrittämään, ainakaan niin että olisi jäänyt mieleen. Koska syön ja elän mielestäni terveellisesti, niin en ole uhrannut sen enempää ajatusta vitamiinilisille.
Mulle ei ole kukaan kertaakaan maininnut koko foolihappoa, edes näiden keskenmenojen yhteydessä. "Neuvolassa" kysyttiin yleisesti, syönkö vitamiineja. Vastasin, että syön kun muistan. Olivat siihen tyytyväisiä. En kylläkään asu Suomessa, vaan peräti muutaman tunnin ajomatkan päässä rajalta, mutta rajan tällä puolella mun raskaudet ja keskenmenot on toki sitten hoidettu.
Nyt oon syönyt 1,5kk tavallista multivitaa + b-vitamiinilisää, niistä tulee yhteensä 0,5g. Talvella ärsytti koko yrittäminen ja sen miettiminen, joten en jaksanut syödä säännöllisesti vitamiineja... Viime syksyn keskenmenon jälkeen ja raskauden aikana söin sen sijaan kiltisti foolihappoa.
"Tavallinen" suositushan on raskautta suunnittelevalle sen 0,4g eli 400 mikrogrammaa mitä nuo äitiysvitamiinit sisältävät. Riskitapauksissa vissiin grammaakin suositellaan (esim. tiettyjen lääkitysten/sairausten kanssa). Jos aiemmalla lapsella on todettu vika, niin jopa vielä suurempia annoksia.
Ja esim. tuo hermostoputki sulkeutuu 28 päivää hedelmöityksestä. Eli noin raskausviikko 6+0. Ensimmäinen neuvolahan on yleensä myöhemmin, joten jos silloin saa kuulla että pitää syödä foolihappoa, niin on jo hiukan myöhäistä... Toki se suojaa ja edesauttaa myöhemminkin, mutta olisi kaikkein tärkeintä juuri alussa.