Keskenmenoko??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suski

Vieras
Hei!
Olen raskausviikolla 8 ja n. viikko sitten kaatusin ja sen jälkeen on tullut ruskeaa vuotoa. Välillä vuoto on limaista. Joskus on kyllä päiviä jolloin tulee vain normaalia valkovuotoa eikä ollenkaan tuota ruskeaa mutta asia mietityttää silti kovasti. Neuvola on muutaman päivän päästä ja siellä sanoivat että jos ei tule kovia kipuja tai ei ala vuotamaan yhtä paljon kuin olisi kuukautiset niin kyseessä voi hyvinkin olla vaaraton vuoto. Onko ketään jolla ollut samanlaista ja silti kaikki mennyt hyvin? mitään erikoisia kipuja ei ole ollut ja raskausoireet jatkuneet. ehkä pahaolo on vähän helpottanut mutta ei mitään muuta erikoista.

Minkä verran tuota ruskeaa vuotoa tulee? Onko se "töhnämäistä" vai juoksevaa?

Ruskea vuotohan kertoo että se ei ole tuoretta verta, vaan jo "jonkin aikaa seisonutta". Mulla oli alussa ruskeaa tuhnua vaikka en kaatunutkaan tai mitään, ja pariin otteeseen tuli myös ihan kirkkaan punaista verta. Ja kaikki kuitenkin oli hyvin.

Myös minun mielestä sinulla ei ole mitään hätää, eli luottaisin tuossa myös neuvolan sanaan. Joskushan myös istukka saattaa hieman revetä/irrota kaatuessa, ja tuo voi aiheuttaa veristä/ruskeaa vuotoa, mutta luonto korjaa yleensä vian itse! Ja samalla lailla sinulle on saattanut tulla sisäinen mustelma, josta on vuotanut verta, ja joka nyt tuolla lailla poistuu. Eli enpä usko että on hätää.

Tunnut olevan asian suhteen kuitenkin itsekin rauhallinen, joten odottele vaan ihan rauhassa. Tuskin on mitään ihmeellistä kun kuitenkin kaatumisestakin on kulunut jo viikko!

Tuossa neuvolassa tuskin kuitenkaan ultraavat, tekevät sisätutkimusta tai kuuntelevat sydänääniä, joten älä odota siltä liikoja. Jos sinua huolettaa asia todella paljon, käy ultrassa yksityisellä, noilla viikoilla on jo ihan hyvät näkymätkin, eli näkisit vauvan itsekin ruudulta. (Julkisella tuskin pääset noilla viikoilla ja tuolla taustalla (eli ei kipuja tai suurempaa vuotoa) ultraan vaikka pyytäisitkin.)

Onnea jatkoon!

Viikolla 8 kohtu on vielä niin pieni, että se on todella hyvin kropan suojassa. Joku kova isku mahaan saattaisi aiheuttaa jotain, mutta luulisi kaatumisen olevan täysin vaaratonta. Eri juttu on sitten joskus +20 viikolla isomman mahan kanssa.

Mulla oli ekasta raskaudesta ruskeaa vuotoa viikoilla 6-10. Sen verran sitä tuli, että pyyhkiessä näki ja välillä muutama pisara pikkuhousunsuojassa. Ilmeisesti syynä oli (noilla viikoilla olikohan kuitenkaan??) etinen istukka, joka kyllä nousi ajan kanssa pois edestä. Tällä kertaa edes etinen istukka ei aiheuttanut vuotoa.

Se vuoto on ehkä jotain noiden kahden väliltä. Kirkasta verta ei ole tullut ollenkaan. Neuvolassa kyllä puhuivat että katsoisivat ultralla jo ensimmäisellä kerralla, mutta saa nyt nähdä! Eipä auta muu kuin odotella ja toivoa parasta. Tämä lapsi olisi enemmän kuin toivottu ja yritystäkin oli jotan kymmenisen kuukautta. Kiitos paljon vastauksestasi! Rauhoittaa vähän kun kuulee muiden kokemuksia.

Yhteistyössä