Kesken mennyt keskenmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Alisa

Jäsen
28.05.2004
139
0
16
Viime perjantaina olin onnellisesti 10 vkolla raskaana ja huomasin, että vuosin verta. Pääsin lauauntaina ultraan ja lääkäri totesi, että sikiö oli kuollut n. 6 vkolla. Eli olin kantanut n. kuukauden kuollutta sikiötä sisälläni!

Ihmettelin kovasti miksi vuoto alkoi vasta silloin eikä lääkäri osannut kertoa miksi.

Pääsin maanantaina kohduntyhjennykseen eikä sekään sujunut ongelmitta. Tuli desikaupalla kaiken maailman hyytymiä, mutta itse raskausmateriaali missä ruskuaispussikin oli ei meinannut tulla ulos ollenkaan. Tämä ns. kiinteämpi osa oli jäänyt jumiin kohdunkaulaan, mistä lääkäri sai sen ulos vetämällä vasta seuraavana päivänä. Lisäksi lääkäri sanoi, että kohdunkaulani on takaviistossa. Mitä se tarkottaa? Onko se joku rakenteellinen vika? Lisäksi mietin, että onkohan mussa jotain vikaa kun keskenmeno ei käynnistynyt itsestään vaikka sikiö oli kuollut jo 6 vkolla...

Tietäisköhän joku asiasta jotain...?

spontaanikeskenmeno on sellainen, missä raskausmateriaali tulee itsellään verenvuotona ulos.
Keskeytynyt keskenmeno tarkoittaa sitä että sikiön/alkion kehitys on pysähtynyt ja sydän ei syki, mutta mitään ei tule ulos. Minulle lääkäri sanoi että keskeytyneessä keskenmenossa voi mennä kuukausia ennen kun rupee itse tuleen ulos, jos rupee. Eli se kuuluu asiaan että ei tule itsellään ulos!
Siksi keskeytyneet keskenmenot hoidetaan lääkkeellisellä tyhjennyksellä (tabletit suuhun ja emättimeen ja vuoto alkaa) tai kaavinnalla.

Tiedän monia jolla ei mitään aavistusta keskenmenosta ennen kun ovat menneet niskapussiultraan rv13.

Itsellä yksi spontaanikeskenmeno ja yksi keskeytynyt keskenmeno takana. Nyt on maanantaina kolmas ultra tämän raskauden aikana ja silloin selviää onko nyt toinen keskeytynyt keskenmeno. Ei taaskaan vuotoa eikä vaivoja, kovat raskausoireet kylläkin. rv 7 lääkäri totes et on keksen. rv8 menin uudelleen et saan lääkkeellisen tyhjennyksen, oli eri lääkäri sanoi et on hänen mielestään alkio kuitenkin kasvanut ja ihan kuin sykekin näkyisi. Määräsi uuden ultran kahden viikon päähän. On ollu piinaavat 2 viikkoa, kun tietää et sikiö ei vastaa viikkoja eikä tämä voi kiertoni mukaan olla mitenkään mahdollista, mut lääkärit ei osaa sanoa missä mennään!

Kiitti tiedosta.

Helpottaa kummasti kun tietää, että en taidakkaan olla mikään luonnonoikku.

Toivottavasti sulla kaikki ok siellä kohdussa...

Osaako kukaan vastata, että mitä tarkottaa kun kohtu/kohdunkaula on takaviistossa?

Minulla oli myös viime elo-syyskuussa keskytynyt keskenmeno. Rv 10+5 aloin pikkuhiljaa vuodella verta ja np-ultrassa 11+1 todettiin sikiö ilman sykettä jonka kasvu oli lakannut rv 8, eli olin kantanut 3 viikkoa kuollutta vauvan alkua sisälläni. Tehtiin lääkkeellinen tyhjennys joka onneksi meni ihan niinkuin piti. Vastaavan pelossa kävin tämän hetkisessä raskaudessani alkuraskauden ultrassa viikolla 8 ja tällä kertaa löytyi pieni sikiö jolla sydän jo löi. Meinasin onnesta mennä sekaisin. Kaikki on tällä kertaa mennyt hyvin ja nyt on jo menossa 18+3.

Minulla kohtu on taaksepäin kallistunut ja se on ihan normaali rakenteellinen "poikkeama". Yhden terveen lapsen olen jo synnyttänyt 1 v 8 kk sitten. Taaksekallistunut kohtu aiheutti ainoastaan alkuraskuadesta ummetusta kun painoi suolistoa (sama juttu kahdessa seuraavassakin raskaudessa).

Yhteistyössä