kesken hoitovapaan äitiysvapaalle

Heps, olipa hyvä et tää ketju on taas nostettu!

Eli oma tapaukseni: hoitsuna hkin kaupungilla, vakipaikka. Hoitovapaa anottu 1 / 09 saakka. Ensimmäisen päätöksen mukaan en voinut keskeyttää hoitovapaata, äitiysrahat sun muut kelalta. Ainut ettei lomat olis kertyny eikä työnantaja olis maksanu 3 kk palkkaa

Soitto Tehyyn ja luottamusmiehelle - juu, asia on näin.

Mutta sittenpä tulikin lakimuutos 3.3.2008 voimaan, jonka nojalla sain keskeyttää hoitovapaan ja jään äitiyslomalle normaalisti.

MInun tapauksessa kyse ei ollut kusetuksesta, vaan ihan kuntien työehtosopimuksista sun muista. Nykyään siis asia korjattu, tiedoksi kaikille helsigin kaupungin palveluksessa oleville!

Jaa.. mullakin työnantajana kunta. Olin hakenut täyden ajan vanhempainvapaata, mut sit haluttiinki, et mies pitäis ne 2 viimestä viikkoa, kun mies saa siitä ne 2 ekstraviikkoa päälle. Työnantaja ei hirveesti tykännyt, kun joutui sit maksaa palkkaa sekä mulle että sijaiselle tän huiman kahden viikon ajan (jonka olin vuosilomilla), mut ei siitä mulle kitisty. Luulisin, et ihan samalla lailla onnistuis hoitovapaan pätkäisy?

Tottakai hoitovapaan saa keskeyttää. Jos sinulla on vakituinen työ, niin sinulla on oikeus palata työhösi kesken anotun hoitovapaan olit sitten raskaana tai et. Huolehtikaa oikeuksistanne, älkääkä sokeasti uskoko mitä työnantaja sanoo. Aikanaan kun itse olin sijaisena jouduin hakemaan uutta vakanssia, kun vakituinen viranhaltija halusikin keskeyttää anomansa hoitovapaan, joten kokemusta on.

Noniin, PAMin kanta asiaan on, että uusi äitiysloma ei ole tarpeeksi pätevä syy keskeyttää hoitovapaa :/ Ja tämä siis siinä tapauksessa, että hoitovapaalta siirrytään suoraan äitiyslomalle, ilman että välillä käydään töissä. Päteviä syitä keskeyttää hoitovapaa on esim. avioero, eli kun tienaamaan pitää taas päästä. Ovat kuulemma käyneet kertaalleen oikeudessakin ja hävinneet.

Että kuntalaiset, olkaa vaan kiitollisia ja ylpeitä ammattiliittonne saavutuksista sopimussaralla, meidän työehtosopimuksemme ei moista paluupykälää tunne :snotty:

Yhteistyössä