kesken hoitovapaan äitiysvapaalle

Minulla on sellainen tilanne, että olen hoitovapaalla 31.5. asti. Uusi äitiysvapaa alkaa kuitenkin 9.5. eli kesken hoitovapaan. Minulla on vakituinen työpaikka, virka (josta olen siis virkavapaalla), ja minulla olisi oikeus saada palkallisena äitiysvapaan 72 ensimmäistä arkipäivää. EU:n direktiivin mukaan minulla olisi oikeus keskeyttää hoitovapaa ja aloittaa äitiysvapaa (palkallisena) 9.5.

Työnantajani kuitenkin sanoo, että he toimivat vanhan käytännön mukaan, jolloin hoitovapaata ei saisi keskeyttää, ja näin ollen myös menetän palkallisena tuon 9.5.-31.5. Ammattijärjestön mukaan saan tehdä valituksen asiasta, sillä minulla olisi oikeus keskeyttää hoitovapaa. On kuitenkin vaikea ruveta "taistelemaan", kun henkilöt, jotka näistä asioista päättävät, ovat minulle tuttuja.

Toivottavasti joku sai selvää, mitä tarkoitan... Kysyisinkin, onko muita, joilla on sama tilanne? Oletteko saaneet keskeyttää hoitovapaan uuden äitiysvapaan vuoksi?
 
kyllä olen saanut keskeyttää. mulla myöskin työpaikka (Tradeka) maksaa äitiysvapaan ja vanhempainvapaan.
mulla meinaan olisi hoitovapaata vielä vuosi ja äitiysvapaa alkaa nyt sitten ensi kuun alusta.

TOSIN kun asiaa syksyllä selvittelin sen takia kun piti hoitovapaata ottaa pariksi kuukaudeksi lisää, Kelasta sanottiin ettei työpaikan ole pakko maksaa äitiyspäivärahaa jos haen hoitovapaata "ylimääräiseksi ajaksi". Tradekassa ei kyllä oltu kuultu koko asiasta.
 
Moi,
mulla on vakkari paikka hkin kaupungilla, ja hoitovapaa anottu tammikuulle -09 saakka. Äitiysloma alkaisi huhtikuussa -08, mutta en saa keskeyttää hoitovapaata. Sinänsä asia ei vaivaa, mutta lomat ei kerry hoitovapaalta. Ja kaipa sit menettää ton 3 kk palkankin...
 
Hei

Mulla sattuu olemaan vähän samanlainen tilanne.

Olen hakenut vakituisesta virastani hoitovapaata huhtikuun alkuun asti ja uusi äitiysloma alkaa 12.5. Sainkin viime viikolla KELA:sta tiedon, että minun täytyy olla kuukausi töissä ennen sairaslomalle ja äitiyslomalle jääntiä, jotta saan äitiyspäivärahat palkan mukaisena enkä tipu peruspäivärahalle. Odotan kaksosia ja lääkärin mukaan kaksosodottajat laitetaan sairaslomalle suunnilleen viikolla 28. Olisin ollut valmis vetämään työnantajani oikeuteen, jos en olisi saanut kuukauden varoitusajalla keskeyttää hoitovapaata, ainakin jos olisin saanut liiton lakimiehen ajamaan asiaa. Onneksi lokakuun alussa voimaantulleessa valtion virkaehtosopimuksessa on selvästi mainittu, että uusi raskaus ja synnytys on hyväksyttävä syy keskeyttää hoitovapaa (tarkkaa sanamuotoa en tiedä) ja saan palata töihin maaliskuun alussa.

Itse harkitsisin kyllä, onko alle kuukauden palkka sen arvoinen, että kannattaa alkaa tapella. Oikeushan sulla tuohon palkkaan on, ellei se sitten edellytä tiettyä työssäoloaikaa juuri ennen äitiysvapaan alkua eli saattaisit joutua menemään töihin joksikin aikaa ja laittamaan lapsen hoitoon.

Mulla kyse on kymmenistä euroista/päivä vuoden ajan ja jos Kela tiputtaisi minut nyt tähän asti saamani tiedon vastaisesti peruspäivärahalle, veisin asian niin pitkälle kuin mahdollista.
 
Mutta eikö hoitovapaata saa muuttaa kerran?Kunhan siitä ilmoittaa työnantajalle pari kuukautta aikasemmin...
Mä jään kanssa kesken hoitovapaan äitiyslomalle,pitääpä ottaa selvää töistä miten onnistuu...
 
Meillä myös on (kuntayhtymä ) niin, että hoitovapaata ei saa keskeyttää uuden ä-loman takia. Työnantaja kyllä maksaa 72 vrk palkkaa vaikka jäisi suoraan uudelle ä-lomalle eikä käy päivääkään töissä välissä.

Minullakin on tämän takia kurja tilanne... Eli toinen jakso hoitovapaasta loppuu 30.6 ja la on 5.10 eli ä-loma alkaa syyskuun alussa... Töihin en aio mennä tuon kahden kuukauden ajaksi ja jos työnantaja ei suostu (en ole vielä kysynyt) antamaan hoitavapaata tuoksi ajaksi niin saas nähdä mitä tässä tehdään.....
 
Bamse: Hoitovapaata voi hakea kahdessa jaksossa, mutta työnantajan ei tarvitse lähteä muuttamaan jo myönnettyä hoitovapaata ellei perheessä satu esimerkiksi kuolemantapausta. EU-tuomioistuimen syksyisen päätöksen nojalla myös uusi raskaus olisi perusteltu syy keskeyttää hoitovapaa. Yhtään oikeustapausta ei tuohon päätökseen nojaten ole vielä tullut, mutta esimerkiksi itse vetosin tuohon päätökseen, kun ilmoitin työnantajalle haluavani keskeyttää hoitovapaan (en tiennyt, että virkaehtosopimukseen oli jo tullut asiasta maininta).

Emppu80: Eiköhän sulla toinen hoitovapaajakso onnistu ongelmitta. Suora lainaus KELA:n sivuilta: "Hoitovapaajakson vähimmäispituus on kuukausi. Työntekijällä on oikeus enintään kahteen hoitovapaajaksoon. Jaksoja voi olla useampiakin, jos siitä sovitaan työnantajan kanssa." Kannattaa kuitenkin olla ajoissa yhteydessä työnantajaan. Muistelisin, että hoitovapaasta pitää ainakin meillä ilmoittaa kaksi kuukautta aikaisemmin ja onhan sijaisen kannalta mukavampi tietää ajoissa, että työt jatkuu.
 
Voi vimpulat sentään! En oo tienny mitään tommosesta EU:n tuomioistuimen päätöksistä. Voisko asia sitten siis kääntyä niin, että minunkin hoitovapaan voi katkaista ja jatkaa sitten äitiysvapaana??? Mahtaako liitot tietää noista asioista jo tarkemmin?
 
Sinuhe: Kyllä sullakin pitäisi kaiken järjen mukaan olla oikeus keskeyttää hoitovapaa uuden raskauden vuoksi. Tarkasti ottaen kyseessä on EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu, joka löytyy osoitteesta http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62006J0116:FI:HTML
Jos kaupunki ei suostu keskeyttämään hoitovapaata, kysypä liitosta alkaisiko liitto ajaa asiaa sun puolesta. Siis ilman, että sulle tulisi kuluja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neliapila:
Emppu80: Eiköhän sulla toinen hoitovapaajakso onnistu ongelmitta. Suora lainaus KELA:n sivuilta: "Hoitovapaajakson vähimmäispituus on kuukausi. Työntekijällä on oikeus enintään kahteen hoitovapaajaksoon. Jaksoja voi olla useampiakin, jos siitä sovitaan työnantajan kanssa." Kannattaa kuitenkin olla ajoissa yhteydessä työnantajaan. Muistelisin, että hoitovapaasta pitää ainakin meillä ilmoittaa kaksi kuukautta aikaisemmin ja onhan sijaisen kannalta mukavampi tietää ajoissa, että työt jatkuu.

Mulla on nyt menossa jo toinen jakso hoitovapaata eli kysymys olisi kolmannesta jaksosta jolle jäisi pituutta hieman reilu kuukausi kun lomat pitäisin väliin. Työnantajanhan ei vissiin kuitenkaan ole pakko siihen kolmenteen jaksoon suostua, mutta tuskin nuo minua mahani kanssa töihin sitten huolivatkaan... :LOL:
 
Mä otin yhteyttä liittoon ja sieltä tuli vastaus,että vuonna 2005 tulleen vuosilomalain mukaan uusi äitiys-ja vanhempain vapaa on syy keskeyttää hoitovapaa,jolta näin ollen kertyisi myös vuosilomaa.
 
Bamse, mikä liitto oli kyseessä? Mulla on tarkotus soittaa tehyyn, kunhan saan tämän juniorin päikkäreille. Tässähän ihan tulee taistomieltä; hkin kaupunkin on kyllä aina luistamassa omista velvollisuuksistaan...
 
Joo, soitin jo tehyn edunvalvontaan. Vielä selvittävät asiaan, mutta näin kyllä asia on tulkittu työnantajapuolelta, ettei hoitovapaata voi keskeyttää. Pikkasen vielä asiaa selvittävät, joitakin venymisiä on ollut. Eiköhän tämä nyt sitten niin mene, etten voi keskeyttää hoitovapaata...
 
Sinuhe:Tosi tyhmää!Mä soitin töihin ja siellä oltiin heti sitä mieltä,että hoitovapaa kesken ja äitiysloma tilalle.Pomo sanoi vielä,että heille riittää kunhan 2kk aikasemmin ilmottaa kun haluaa tulla takasin töihin.
Onpa hassua miten vuosilomalaki ei muka päde kaikkiin aloihin...
 
Nostelenpa tätä, kun nyt tilannetta selvitellään omalla kohdalla...

Minäkin, kuten myös Bamse, kuulun PAMiin ja ainakin palkanlaskennasta sain tiedon, ettei hoitovapaa katkeaisi uuden äitiysloman alkaessa. Soittelin sitten liittoon ja selvittelevät siellä nyt asiaa. Nähtäväksi jää, jäänkö nuolemaan näppejäni ja menetän vuosilomapäivät (eikä eläkekään kerry) vai taistellaanko liiton kanssa loppuun asti työnantajaa vastaan...

Ensimmäisen kerran, kun liittoon soitin, siellä oltiin heti sitä meiltä, että hoitovapaa keskeytyy, mutta nyt tämänpäivänen asiointini ei mennytkään samalla tavalla vaan asiasta jäätiin ottamaan selvää...
 
Älkää nyt hyvät ihmiset antako vetää itteenne narusta! Tottakai hoitovapaan saa keskeyttää. Riittää kun ilmoittaa siitä töihin 2 kuukautta ennen ennen kuin hoitovapaa loppuu. Siitä työnanatajalla ei pitäis olla mitään napisemista. Sen jälkeen voi jäädä äitiyslomalle. Ärsyttää kun työnantajat yrittää huijata, ettei tarvis maksella palkkaa tai lomarahoja!
 
Hoitovapaan keskeyttämisestä en tiedä, mutta kaupan ja maran sopimuksissa on palkalliseen kolmeen kuukauteen ehtona että työntekijä on palannut edelliseltä äitiys- /hoitovapaalta, eli jos jäät hoitovapaalta suoraan uudelle äippälomalle ei palkkaan ole oikeutta. Ja vapailta on palattava takaisin töihin, tai työnantaja voi periä palkanosuuden takaisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ensikertalainen:
Hoitovapaan keskeyttämisestä en tiedä, mutta kaupan ja maran sopimuksissa on palkalliseen kolmeen kuukauteen ehtona että työntekijä on palannut edelliseltä äitiys- /hoitovapaalta, eli jos jäät hoitovapaalta suoraan uudelle äippälomalle ei palkkaan ole oikeutta. Ja vapailta on palattava takaisin töihin, tai työnantaja voi periä palkanosuuden takaisin.
Joo, tämä palkallisen äitiysloman peruste on ihan TESsiinkin kirjattu ja siihen osasinkin varautua, että palkkaa en saa. Nyt siis taistelun kohteena tuo hoitovapaan mahd. keskeytys, äitiysloman aikana kuitenkin esim. eläke kertyisi. Katsellaan, lupasivat liitosta viimeistään huomenna olla yhteyksissä.
 
Jeps, tuollaisen lauselman löysin netistä:

"Hoitovapaan keskeyttäminen on Suomen työsopimuslain mukaan mahdollista perustellusta syystä ja ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen muutosta. Hoitovapaalla olevan työntekijän uutta raskautta ei tähänastisessa oikeuskäytännössämme ole pidetty perusteltuna syynä hoitovapaan keskeyttämiselle. Tämä on monen työehtosopimuksen tulkinnan kannalta tarkoittanut sitä, ettei hoitovapaalla olleelle naiselle ole tarvinnut maksaa äitiysvapaan ajalta palkkaa tämän jäädessä hoitovapaalta äitiysvapaalle."

Toivotaan kuitenkin että asiaan oltaisiin saatu muutos. Oli joku oikeustaistelukin käynnissä, en vain löytänyt joko ratkaisu oli annettu. Mutta huomennapa sitten kuullaan sinulta mitä liittossa sanoivat.
 
itse olen aikoinaan keskeyttänyt hoitovapaan jäätyäni äitiyslomalle. ei tullut edes mieleen että olisivat evänneet sen..
ilmoitin vaan ajoissa työnantajalle.
ja tämä tapahtui 2004.

kuulostaa ihan hullulta kyllä ellei saisi, kusetusta suorastaan :eek:
 

Yhteistyössä