KESÄKUU 2011 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Danni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei,

Minäkin ilmoittaudun nyt sitten tähän ryhmään. En ole vielä neuvolassa käynyt enkä laskettua aikaa sieltä saanut, mutta plussaa tuli kahdestakin testistä viime viikolla ja omien laskelmien mukaan laskettu aika tulisi olemaan kesäkuun lopulla...

Raskaus tuli luvalla, mutta suurena yllätyksenä. Lääkäri oli epäillyt minulla PCO:ta pari vuotta sitten ja olimme nyt muutaman kuukauden ajan jättäneet ehkäisyn pois ajatellen, että lapsi saa tulla jos on tullakseen. Itse olin jotenkin varma, että lapsen saaminen tulisi olemaan tosi epätodennäköistä, kun emme montaa kertaa makuuhuoneessa urakoineet tai ovulaatioita mittailleet...

Hieman pelottaa, kun minun tuli sitten otettua alkoholia oikeastaan joka viikonloppu ennen raskauden huomaamista. Ei nyt mitään kännejä, mutta jonkun verran kuitenkin...Voikohan tästä olla haittaa vauvalle? Testaamisen jälkeen tietysti en ole enää alkoholiin koskenut. Testasin kun kuukautiset oli n. 2 - 3 päivää myöhässä. Minullahan tuli hieman rusehtavaa vuotoa kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa, mutta sitten ei mitään muuta tullutkaan...

No, ensi viikolla tiistaina on neuvola-aika, joten ehkä siellä jotain selviää ja asiat edistyy. Eniten tietysti jännitän, että lapsi on kunnossa.

Odotan nyt sitten ensimmäistä lastani ja kaikki tuntuu tosi ihmeelliseltä eikä oikein tiedä miten päin tässä pitäisi olla ja miten toimia...Ja sitten tietysti nuo kaikki taloudelliset seikatkin pelottaa...Molemmat ollaan töissäkäyviä ihmisiä ja yhteiset bruttotulot n. 4500€ / kk. Miehen töissä on YT:t ja ensi kuussa selviää ketkä saa potkut (n. 1/3 mahdollisuus että mieheni irtisanotaan)...Asutaan tällä hetkellä vuokrakaksiossa ja tarkoitus olisi ottaa keväällä, kesällä tai syksyllä asuntovelkaa ja oma kolmio, mutta jos mies saa potkut niin sittenhän tämä unelma varmaan lykkääntyy. Muutenkin vähän huolettaa miten sitä saisi asuntovelkaa lyhennettyä, jos aion pitää jonkunlaisen hoitovapaan...Mutta kai näistä selvitään jotenkin.

Vähän pelottaa koko elämänmuutos, kun olemme tähän asti tottuneet viettämään aikaa kahdestaan ja kaveriporukassa myös aika paljon ulkona iltaa viettäen ja matkustellen, eikä vauva-arjesta ole oikeastaan lähipiiristäkään kovin paljoa kokemuksia...

Lapsi on jokatapauksessa tervetullut ja ihana uutinen!

Löytyisikö täältä jo muita joilla laskettu aika kesäkuussa 2011? :)
En löytänyt pinoa vielä tälle kuulle, aikaisessa vaiheessahan tässä vielä ollaankin.
Itselläni on laskettu aika 3.6 ja kolmas lapsi olisi tulossa. Alkuraskauden ultrassa kävin eilen ja löytyi alkio oikeasta paikasta ja sykekin näkyi jo.
Nyt on menossa rv6+4.

Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan Corazonado -83 ja onnea! :) Vuodot on alkuraskaudessa yleisiä, ja just terkkari sanoi, että silloin kun kuukautisten pitäisi alkaa, voi tulla pientä vuotoa. Mullakin tuli vaaleanrusehtava kiinnittymisvuoto.

Karoli: Jos sulle on nimenomaan lääkäri, terkkari tai kätilö kehottanut aloittamaan rautalääkityksen, niin voit varmasti olla rauhallisin mielin. Osaako täällä meidän ryhmässä hoitoalan ihmiset sanoa tähän jotain? Pystytkö syömään mitään lihaa? Myös esim. linsseissä, täysjyväviljassa ja rusinoissa on rautaa. Ja joihinkin muroihinkin on lisätty rautaa. Muista aina yhdistää rautapitoiset ruoat c-vitamiinipitoisten ruokien kanssa, esim. appelsiinitäysmehun. Rautalääkehän on hyvä ottaa kanssa c-vitamiinipitoisen mehun kanssa. Maitotuotteita ei kannata ottaa pariin tuntiin ennen tai jälkeen rautalääkkeen tai rautapitoisten ruokien. Viime raskaudessa neuvolassa neuvottiin lopulta ottamaan rautalääke keskellä yötä, jotta se imeytyisi parhaiten.

Rauta

Etsiskelin vielä tiedonmurusia tästä rautalääkityksestä, ja todella ihan turvallisin mielin voi olla. Voi lisätä pahoinvointia, mutta ei ole sikiölle vaaraksi. :) Minulla myös lähete pieneen verenkuvaan, ja jos arvo on laskenut 120 tietämille, aloittelen sitten varmaan itsekin lääkityksen tai ainakin Kräuterblutsaftin. Mulla oli viime raskaudessa rv 11 tai 12 hemppa 120 ja sitten se laski, ja oli n. 100 koko lappuraskauden.

Onnea Karoli ja Onnea Corazonado!!:) Sekä tietysti tervetuloa jakamaan kokemuksia ja tuntemuksia meidän muiden kanssa :)

Minullakin oli esikoista odottaessa alkuun sellainen olo,että uusi tuleva elämä pelotti...tapana oli matkustella ym.Mutta kaikki menee omalla painollaan!Lapseni on nyt siis 1v 4kk ja vauva/taaperoelämä on ollut sellaista kun sen kuvittelin olevankin.Nautin kotona olosta :) Baareissa en ole käynyt useempaan vuoteen,eikä kiinnosta.Nyt syksyllä kävin kerran,se riittää taas pariksi vuodeksi :D

Mulla on kans ollut vähän päänsärkyä,muistelen että oli ekassakin raskaudessa.

Olette ahkerasti kirjoitelleen vitamiineista.Itse otan aamuisin yhden multivitan raskaus ja imetys tabletin.Paketissa 120 tbl.Maksoi jotain 15 hujakoilla muistaakseni.Siinä on tarvittava määrä foolihappoa ja d-vitamiinia.Muuta en aio ottaa.Tuo purkki on suhteellisen uusi tulokas apteekeissa.Ei ollut reilu vuosi sitten kun esikoista odotin.Silloin söin multitabsin raskaus vitskuja,jotka oli paljon kalliimpia!Purkki pienempi ja niitä piti ottaa 2 päivässä.Tavallista multitabsia apteekissa ei suositeltu,koska siinä on A-vitamiinia.

En ole vielä soitellut neuvolaan aikaa.Esikoisesta eka käynti oli rv 8+ jotain.Eihän siä ekalla kerralla mitään ihmeempää ole...sydänääniäkin kuunnellaan sitten rv 12 +.Tai ainakin täälä näin.Soittelen ensi viikolla sitten aikaa.Kiva ottaa tuo esikoinen mukaan,kun en saa häntä mihkään siksi aikaa hoitoon...

Olo on edelleen normaali.Odotan edelleen pahoinvoinnin alkamista....oliskin aika jännä jos tässä raskaudessa ei olisi pahoinvointia,kun esikoisesta oli niin karsee!

Empukka rv 5+3

Mäkin taidan vaihtaa multivitaan. Multitabsin (kallis!) ohjeessa sanotaan, että 1-2 tbl/pvä. Olen ottanut 1, mutta rupesin nyt ottamaan 2 tbl ja purkin pohja häämöttää...
Tervetuloa uusille tuleville mammoille. Kyllähän se jännittää ja kuulukin jännittää. Raskaus ja syynytys on niitä harvoja asioita joita ei voi kirjoista opiskella - se täytyy itse kokea. Siksi se joskus pelottavlta tuntuukin.

Kiitos vastaanotosta! On mukava lukea teidänkin tarinoita...

Vähän olen ihmeissäni kun mulla ei ole juurikaan ollut mitään raskausoireita, paitsi nännit on tosi arat ja palelee kokoajan. Mutta mitään pahoinvointia ei ole vielä ollut...Toivottavasti sillä maha-asukilla on kuitenkin kaikki kunnossa.

Mulla on aika reilusti ylipainoa ja senkin takia olin ihmeissäni, että tärppäsi noinkin helposti. Olen tosin Toukokuun painosta saanut n. 12 kg pois, mutta vielä olisi laihdutettavaa n. 30 kg ja nythän se laihdutus jää vähäksi aikaa... Yritän kuitenkin pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista niin ettei paino juuri raskausaikana nousisi ylimääräistä, paitsi sen vauvan ja nesteiden verran. Katsotaan miten käy...

Oliko teillä antaa listaa siitä mitä pitäisi raskauden aikana syödä ja mitä pitäisi välttää? Entä mitä liikuntaa pitäisi välttää? Itsellä on ollut tapana käydä bodypumpissa, Zumbassa, Salilla, Coressa, RVP:ssä, uimassa ja vesijuoksussa.

En oikein uskalla noita vitamiineja syödä ennen kuin olen neuvolasta asiaa kysynyt. Mulla oli tapana syödä Multivitaa, mutta huomasin, että siinä on A -vitamiinia, jota ilmeisesti pitää välttää? Vaikka kalkkitabletteja pitäisi varmaan syödä, koska en saa ehkä tarpeeksi maitoa juotua.

Ai niin...Yksi huomattava oire unohtui...

Mun naama on nimittäin räjähtänyt käsiin. On mulla aina ollut finnejä hieman, mutta nyt niitä on ihan hirveän paljon ja sellasissakin paikoissa, joissa ei tavallisesti ole ollut. Olisiko teillä neuvoja niiden hillitsemiseksi? Olen alkukesästä asti käyttänyt Vichy puhdistusainetta, kasvovettä ja kosteusvoidetta 2 kertaa päivässä ja finnit tällä tulikin ihan hallintaan, mutta nyt plussan myötä tilanne taas räjähti käsiin...

T: Kirsi

Moips Corazonado. Osta raskaana oleville ja imettäville tarkoitettuja tabuja. Niistä otettu "väärät" vitamiinit pois ja laitettu "oikeita" tilalle. D-vitamiini ja foolihappo ovat ne tärkeimmät raskaanoleville.
Palstalla on tosin minua paremmin tietäviä mammoja, mutta tuosta kannattaa aloittaa. Ei minullakaan ole ollut muuta oireita kuin rintakipu ja ne on kasvaneet, mikä on kiva kun minä taas olen kamalan laiha. Pahaa oloa ei ole, vatsa ainoastaan turvonnut varsinkin iltaisin.
Se on niin kumma, että kun on karsee olo niin sitä kiroaa, että MIKSI? MIKSI! ja kun ei ole pahaolo niin on ihan huolissaan, että onks kaikki hyvin. Mä voin tosi pahoin ed. raskaudessa ja nyt ei ole ollut (vielä) mitään.
Finneihin sen verran, että huolehdi siitä että juot ihan hanavettä tarpeeksi.
Niin ja onnittelut, että olet saanut painoa pudotettua. Tosi hieno homma, vaatii sisua.

kovin stressaantunut mamma tässä. Pulssi laukkaa ja töitä pukkaa. Pitäisi kai ottaa rauhallisemmin... Tänään rv 5+0.

Muutama vitamiinijutsa: Tosiaan tuo selkäytminen ja foolihapon kriittisin vaihe on sikiöpäiävä n 21 (jos muitan oikein), eli minulla tänään! Tarve väheneekin sitten jo 4 sikiöviikon (eli rv 6) jälkeen. Siihen mennessä tarve on normaaliin verrattuna noin kaksinkertainen, mutta sen jälkeen foolihappoa ei kannata käyttää liikaa. Ruoasta saatu on eri versiota kun purkista saatu ja purkista saatu on osoitettu liiallisessa määrin olevan yhteydessä esim syöpään ym. Suositus onkin että nainen joka syö säännöllisesti, monipuolisesti ja riittävästi "vihreätä" päivässä kannattanee pysyä norm ruoassa ja jos ei sitä pysty syömään (oksennukset ym)niin suplementti. Toinen asia jos käyttää alkolholia... Sama pätee c-vitskuihin, siinä vaan liiallinen saanti ilmeisesti voi johtaa glukoosin huonompaan hyötykäyttöön, eli varsinkin jos on taipumusta diabetekseen niin ruoasta saatu c-vitsku riittää!

Äh, täytyy juosta. Sori sekava viesti! Jatkamme!

Ensimmäisen lapsen saanti on aina tosi jännä juttu, ja mua pelotti se koko elämän muutos vielä päivä ennen synnytystä vaikka olikin tosi toivottu lapsi.
Nyt on jotenkin paljon rauhallisempi olo kun ensimmäisellä kerralla. Ensimmäisellä kerralla odotin todella paljon et raskaus olis ohi ja saisin vauvan syliini, mut nyt oon vaan asennoitub´nu et se tulee kun tulee. No, onneks ei mee koko kesä isomahasena. Oon tyytyväinen et LA on kesäkuussa eikä elokuussa, koska oon niin kesäihminen, ja toissakesä meni jotenkin ihan ohi kun mun eka lapsi synty heinäkuun lopussa, nyt LA (laskettuaika) on 5 viikkoa aikasemmin mikä on ihana juttu.

Mua ei nyt niinkään askarruta paino, koska syön hyvin ja urheilen (vielä) 5 kertaa viikossa, mut must mulla on jo pömppömaha. Se ei ollu kyl täysin palautunu edellisest raskaudest, mut ei se näin pyöreä ollut. ja nyt on vast viikko 6... oliskohan se nestettä vai mikä ihme? painoa ei kummiskaan oo tullu lisää.
onko teillä kenelläkään vatsa kasvanut? se ei kai ala kasvaa ennen viikkoa 12? tein jopa vatsalihaksia muttei auttanut ollenkaan.

Corazonado -83: Itseäkin hieman mietityttää ennen plussaa juotu alkoholi, sillä olimme lomamatkalla ja tietenkin tuli drinkkejä maisteltua ja viiniä ruuan kanssa juotua, mitään perskännejä ei tullut vedettyä, mutta sellasta pientä tissuttelua kylläkin joka päivä. En jotenkin yhtään aavistanu että voisi edes plussa tulla kun todellakin ole se inseminaatio suunniteltu seuraavaan kiertoon.

Empukka: Mie oon kans Multivitoja popsinut, itse asiassa ostin purkin edellisten menkkojen jälkeen, mutta reissuun en sitä mukaan kantanut ja kotiinpaluusta ja plussasta asti olen tiiviisti jatkanut kuuria.

Pitäisköhän tänään soittaa neuvolaan ja varata ensimmäinen aika? Vai oottelisko ens viikkoon... Sellainen lievä ällötysolo on nyt parina päivänä ollut ja koska olen päättänyt että aamuisin on pakko jotain syödä, niin jotenkin olen saanut kulhollisen jugurttia syötyä, vaikka ällöttääkin koko ajan. Eilen vähän illasta rinnat tuntui helliltä, mutta muita tuntemuksia ei ole ollut. Farkkujen kiristämisen pistän osittain myös lomalla mässätyn ruuan piikkiin, vaikka ei taitaisi olla mahdoton ajatus että sen verran olisi jo turvotustakin tässä vaiheessa 5+0 viikolla mennään.

Kiitti Noora. Mulla nyt 5+5 ja olen ottanut 2 multitabsia. Taidan ottaa lauantain jälkeen vain yhden, koska silloin lakaa rv 6.
Jennylle: mulla nyt hieman helpottanut nyt, mutta mulla oli jo uskomattoman iso maha (turvotusta), koska olen luonnostaan hoikka niin se vielä näkyi selväti, jouduin tosissaan jemmaamaan töissä sitä.
Corazonado ja KaLa: mä menin ekassa raskaudessa ihan paniikissa neuvolaan, kun oltiin oltu just purjehtimassa ja juhlittu ja tissuteltu jne. En tajunnut ollenkaan olevani raskaana. Neuvolan täti oli kyllä ihan rento ja sanoi, että alkuvaiheessa ei mitään hätää, että ei suurin osa äideistä tiedä olevansa raskaana, joten ei sitä syntyis aika paljon vammaisia lapsia. Oleellisinta se, että käyttö ei ole jatkuvaa. Nyt kun te olette seuraavat 9 kk kuivin suin niin ei mitään hätää.

Huomenta!

En usko,että ennen plussaa nautittu alkoholi olis mitään pahaa saanut aikaiseksi!

Tänään rv 5+4 ja olo edelleen normaali...iltasin olen kyllä nukahtanut kun pääni tyynyyn laitan,ysin jälkeen jo :D
Tissejä oon puristellu joka pv,mut ei ne oo vielä mitenkään kipeet tai muuta...:D Odottelen kovasti oireita,että koko asia tumtuisi todemmalta.

tyttö alkaa vissiin heräillä,kun höpöttelee sängyssään "mau,mau" kissalleen :)

Huhhu mitä viikkoja takana, nyt onneksi rauhoittuu :D Olo on tavallaan edelleen hyvä, pyörryttää vain tosi paljon, meinasin eilen pyörtyä monta kertaa. Jouduin ihan heittäytymään lattialle jotta en kaatuisi, onneksi kukaan ei nähnyt ;) Mittautin verenpaineen ja alapaine oli 60 luokka, joka ihan normaali lepopaine muuten, mutta ei kesken työpäivän, ainakaan mulla. Täytyy vain muistaa syödä ja juoda tarpeeksi.

Vatsa ei vielä kovasti pömpötä. Kovalla työllä pääsin eroon siitä viime pömppövatsasta. Mulla oli tullut pieni n 2 cm rako vatsalihasten väliin viimeraskaudesta, ja siitä pääsin just eroon. Iltaisin jos koneen äärellä istuu täytyy napin avata, mutta mä luulen et se on eniten psyykkistä mulla! Onhan se kohtukin vielä niin pieni ettei se häpyluun ylle vielä yltääkään... Kohta se pömppis sieltä kuitenkin ilmestyy, halusin tai ei!

Lenkkipolulle kaipaan kovasti, ajattelinkin nyt viikonloppuna varata itselleni hieman aikaa ja tehdä jotain liikunnallista. Ei oo vaan pitkään aikaan ollut aikaa. Ootteks te vielä liikuntatottumuksianne muuttanut?

Kiitos synninpäästöstä sen alkoholiasian suhteen. Joo nyt on mennyt korkit visusti kiinni joksikin aikaa =)

Vielä noista liikunta-asioista palaisin, kun olen niistä vähän epävarma...Onko mielestänne haitallista, jos tekee vatsalihasliikkeitä? Entä esim. Zumba? Mielelläni noita mieluisia liikuntalajeja jatkaisin mahdollisimman pitkään...

Laulan myös bändissä ja haluaisin jatkaa sitä myös mahdollisimman pitkään...Luuletteko, että tästä (lähinnä melusta) voisi olla haittaa sikiölle jossain vaiheessa?

Liikunta-asiasta: Sanoisin,että itse ainakin jatkan niitä juttuja mitä olen tottunut tekemään,niin kauan kun se hyvältä tuntuu.Mutta en nyt tällä hetkellä kyllä käykkään missään muualla kun lähinnä lenkillä :D Kesällä zumbailin,se on aikamoista hyppimistä,että se ei ehkä omasta mielestä tuntuis mielekkäältä,mutta jonkun muun mielestä voi olla ihan kivaa.Kaveri on rv 15 ja hän zumbaa vielä ja kesällä kun kävin siä,niin ryhmässä oli yksi oikein ison mahan kans.Hän kyllä teki liikkeet kevennetysti,ettei ihan täysillä hyppinyt.
Olin esikoista odottaessa todella hyvässä kunnossa,eikä synnytys ainakaan kunnon päälle ottanut ja toivuin tosi äkkiä.Nyt kun liikunta on lähinnä kärrylenkkejä esikoisen kans,niin vähän hirvittää kun kunto ei ole niin hyvä.Ajattelin alkuvuodesta yrittää jos sais paikan joogasta.

Melusta sen verran, että vauva on ihan hyvä opettaa jo vatsassa ääniin, joita tulee sitten myöhemmin kuulemaan (en tarkoita mitään järjetöntä räimettä siis). Muistan vaan esikoisesta kuinka mainiota oli kun tyttö nukkui ja koirat haukahtivat vieressä niin lapsella ei ilmekään värähtänyt. Ajattelin vähintään, että herää säikähdyksestä. Mutta ei, koska oli jo vatsassa tottunut että se oli ns. normaali ääni. Samoin huomasin että imuroida voi ihan iloisesti, kun vauva nukkuu vieressä. Lapsen kuulossa ei siis ole mitään vikaa (ei silloini tuli. eikä nyt). Mistä lie tuli tuokin muisto yht äkkiä mieleen.
Ja kaikki liikuntahan on hyvästä (poislukien esteratsastus :) Kroppa kertoo jos on liian rankkaa.

Suoria vatsalihaksia ei suositella raskauden aikana tehtävän ollenkaan, mutta vinoja, alavatsa ja syviä lihaksia voi tehdä niin paljon kuin sielu sietää.

Vatsassa vauvalla on kova "melu". Äidin sydän jyskyttää korvan juuressa ja suuret verisuonet kohisevat. Tämän vuoksi pieni vauva tykkää esim imuroinnin äänestä. En tiedä voiko vauvaa vatsassa totuttaa meteliin. Luulen että se enemmän luonnekysymys, toiset ovat herkkäunisempia kuin toiset. Ihan pientä vauvaa ei elämisen äänet häiritse, mutta taatusti tulee kausia, että tuntuu, että jos äitin nivelet naksahtaa huoneesta pois hiipiessä, niin vauva herää. Luulen että jos esim radio on päällä kun vauva nukahtaa, niin se ei siihen herääkään missään vaiheessa, mutta jos kesken unen avaat radion, niin sitten vauva luultavasti herää. Ulkona nukutetut vauvat ovat tottuneet erilaisiin ääniin kuin sisällä nukutetut.
Itse en soita tms, mutta pitkään kävin keikoilla ja rock-konserteissa. rv 30 jälkeen tein havainnon, että sikiö tuli ihan hirvittävän levottomaksi musiikista ja metelistä, joten sitten lopetin. Ja kyllähän niitä debelejä keikoilla riittää. Itsekään en voisi kuvitellakaan olevani käyttämättä korvatulppia. Loppuraskaudesta tuli vaan sellainen fiilis ettei kovat äänet ja rumpujen ja basson jytke olleet hyväksi. Lisäksi kaikki konsertit yms ovat aina myöhään illalla/yöllä ja senkään takia en halunnut kukkua yötä myöten, uskon nimittäin siihen, että vauva oppii unirytmin jo kohdussa ollessaan..
Mutta kyllähän monet artistit keikkailevat ihan loppuun asti ja eikös joku lähtenyt synnyttämäänkin keikalta, joten kukin tavallaan tässäkin asiassa ja niin kuin itsestä hyvältä tuntuu..

Liikunnasta: Kyllä sen itse tuntee, mikä tuntuu hyvältä. Kannattaa vaan luottaa omaan kehoon, eikä verrata muihin odottajiin. Sellaiset lajit missä voi tulla iskuja mahaan on ainakin suositeltu jätettäväksi pois. Suoria vatsalihaksia (istumaannousuja) voi tehdä ainakin ekan kolmanneksen. Lantionpohja kannattaa jännittää suojasupistuksella istumaannousuissa ja muissa ponnistuksissa, jotta lantionpohjalihakset eivät löysty. Pilateksesta olen tosiaan saanut sen käsityksen, että sitä ei ekalla kolmanneksella suositella, koska alavatsaan tule kova paine. Olisiko Body Balancen kanssa sama? Minusta viime pilatestunti tuntuikin pahalta, enkä voinut tehdä kaikkia vatsaosioita vaativimpina versioina. Minä juoksin ekassa raskaudessa, mutta kun se päättyi keskenmenoon, en seuraavassa raskaudessa uskaltanutkaan juosta. Nyt en viitsi juosta lantionpohjalihasten vuoksi. Juokseminen ja hyppiminen kuormittavat lp-lihaksia. Lantionpohjaa kantsii muutenkin treenata. On monia tapoja, ja se on helppoa. Core wellness -jumppadvd:n voi ilmaiseksi tilata netistä. Suosittelen edelleen myös Fit mama -kotijumppaa. On tietysti tylsää tehdä samaa jumppaa aina vain, mutta se on turvallinen raskaana oleville. Tein sitä itse vielä rv:lla 40. Synnytin tosin vasta rv:lla 43 (käynnistettynä). :D Kärrylenkitkin on hyvää liikuntaa, kun lisää tehoa reippaasti. Vauvavuotena juoksin paljon rattaiden kanssa, sekä huvikseni että myös usein olosuhteiden pakosta. :D Uimista ja vesijuoksua ajattelin itse alkaa harrastaa taas, koska se ei rasita lp-lihaksia eikä niveliä. Loppuraskaudessa se on muutenkin ihanaa, kun tuntee itsensä kevyeksi.

Noora: Mä pyörryin tytön odotuksessa rv 6 tai 7 töissä tietokoneen ääreen. Nyt oli myös rankkaa huimausta viikoilla 5,6 ja 7. Välillä meinas taju lähteä monta kertaa päivässä. Sitten se on tässä nyt helpottanut. Yritä saada pieniä huilahdustaukoja päiviin!

Lueskelin odotuspäiväkirjaa viime raskaudesta, ja kyllä olikin erilaista, kun oli töissä päivät ja illalla menin luennolle ja tentteihin. Oli aika täysin päiviä. Tämä on nyt täysin erilaista. Tykkään kyllä just nyt olla kotona, vaikka alunperin olisin toivonut löytäväni mielekkään työn nyt syksyksi.

Mulla oli taas eilen parempi päivä pahoinvoinnin saralla, tänään taas kamalampi. Väsymys on alkanut nyt nostaa päätään. Voisin vain nukkua! Onneksi voikin torkahtaa, kun nukuttaa lapsen päiväunille.

Laurie 8+1

p.s. Olen tykästynyt kovasti erääseen kirjaan: The day by day Pregnancy Book, 2009, Blott Maggie. On tosi kivasti päivä päivältä koko raskaus käyty läpi. Suosittelen tätäkin! :)

Nimenomaan semmoinen meteli, missä äiti tarvitsee korvatulpat on mielestäni sikiölle liikaa. Muistan lukeneeni juuri siitä, että unirytmi kehittyy jo vatsassa. samoin sitä on tutkittu, että vauvaa tunnistaa tutut äänet kuten äidin ja isän ääni (minun tapauksessa myös koiran haukun), jopa musiikin jota soitettu toistuvasti raskausaikana synnyttyään.

Kiitos ulkopuolisellekin!

Äänistä: Viime loppuraskaudesta muistan, että ainakin yliopiston isoilla luennoilla, joissa käytettiin mikrofonia (ja joissa tunnelma oli muutenkin kuin herätyskokouksissa!), sai vaavi aina sätkyt, kun mikrofoniin alettiin puhua. Se oli aivan selvästi epämiellyttävää hänestä. Toisaalta musiikista hän selvästi nautti, mutta silloin desibelit olivat luokkaa työpaikan tai auton radio hiljaisella/kohtuullisella voimakkuudella. Kävin ihan loppuraskudesta katsomassa sen Abba-musikaalin leffassa, ja se oli uskoakseni tytölle mieluinen kokemus. :-)

Ja aivan vastasyntyneenä esim. palovaroitinkaan ei saanut tyttöä hereille. Niin sikeästi nukkuu vauva, jolla on massu täynnä maitoa. :-) Mutta auta armias jo jokunen kuukausi myöhemmin, hiljaista piti olla, kun neiti nukkui/nukkuu.

Juu, peesailen täältä vielä Andya. Kohtuvauvalle voi alkaa laulemaankin jo aika hyvissä ajoin. Nyt en muista viikkoja, milloin alkaa kuulla, mutta ei tarvitse viimeisiä viikkoja odottaa. Mähän lauluihmisenä lauloin "mahalleni" jo vaikka mitä. :-D No nyt tuo 1 v 9 kk osaa jo itsekin laulaa parisenkymmentä laulua, että on se varmaan tarttunut. :)

Tästä voitte kaikki laskea milloin sikiö rupee kuulemaan, eli n helmikuussa meillä kaikilla. Ja silloin kuulee kuin pää vesiämpärissä ;D... Uskon vahvasti että sikiö ilmoittaa jos ei tykkää, mulla esikoinen ei tykännyt viimeksi kun käytiin leffassa loppuraskaudesta.

Raskauslaskuri, laskettu aika, raskauskiekko - Vau.fi

Tuossa linkissa on muitakin kivoja päivämääriä!

Noi vatsalihaskiellot ovat kyllä turhan jyrkkiä mielestäni, hieman ehkä vanhentunutta tietoa. Suoriakin vatsalihasliikkeitä voi tehdä kunnes lihakset erkanevat toisistaan, ja sen jälkeen staattisina, kunhan ei kasvateta sitä painetta siinä massussa. Ajattelen ihan niin kuin Laurie sanoi, mikä tuntuu hyvältä! Ja lantionpohjaa jännittämällä ensin. Teinkin lähes loppuun asti viime raskaudessa varoen vatsalihaksia, lähinnä staattisia, ja hyvältä tuntui. Katotaan miten nyt käy.

Viikonloppuna tulossa hienot dinnerit, jossa tarjoillaan snapsia, viiniä, jälkiruokaviiniä ym suoraan laseihin. Miten olla juomatta huomaamatta?

Yhteistyössä