KESÄKUU 2011 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Danni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervetuloa mukaan Jenny! :) Lisää itsesi listaan myös.

Sunnuntaihuomenet kaikille muille myös.
Täällä on alkanut aamu mukavasti, ei kovasti yökkäillen, johtuen ehkä siitä että olen kovasti vältellyt yökkäilemään laittavia asioita, kuten astianpesukonetta nyt esimerkiksi. Heräsin tänään myös noin tunnin normaalia myöhemmin, yleensä tuo pahoinvointi tuppaa olemaan aikaiseen pahempaa ja helpottaa huomattavasti tuohon kymmeneen mennessä.
Tosin eilen illalla kun piti avustaa kuopusta pepun pyyhkimisessä (yleensä miehen homma mutta hän oli peli-illassa kavereidensa kanssa) yökkäilytti niin kovasti että pääsi oksennus numero kaksi vessanpönttöön. Kuopus vieressä ihmeissään, "äiti, oksensitko sä?".

Eilen käytiin sisareni luona kylässä ja sain vähän tavaraa kotiinviemisiksi. Hänelle on vuoden ikäinen lapsi ja lahjoitteli minulle vauvakamaa, sain muunmuassa isompia rintaliivejä (tulevat todella tarpeeseen, kuppikoko on jo nyt kasvanut), kasan harsoja (aion värjätä ne) ja yhden äitiyspaidan joka ei kyllä ole yhtään minun tyyliseni ja ajattelinkin laittaa sen paloiksi ja ommella siitä tyttärelle mekon kun hän ihastui niin kankaaseen. Sisko kysyi myös tahdonko heidän pinnasänkynsä ja pinniksen suojuksen mutta sanoin että antaa vaan yhdelle ystävälleen jolla on LA joulukuussa, olen aika tarkka sisustusjutuista ja sängyn pitää olla ihan tietynlainen..

Nyt on ollut vatsan nipistelyissä helpompi kausi parin päivän ajan, ei ole kasvukipuja juuri ollut. Tällaisissa sykleissähän tämä tuntuu menevän. Ainoa kesto-oire on kipeät rinnat.
Vatsa on selvästi pyöristynyt, sen huomaa aamuisinkin kun ei ole vielä syönyt mitään mutta päivänmittaan turpoaa vielä lisää.
Minulla on kuvia mahasta kuopusta odottaessa lähes joka viikolta, nyt onkin hauska vertailla mahoja keskenään. Aloitin kuvaamisen myös tällä kertaa, pitäisikin päivittää uusi kuva tällä viikolla.
Tässä aiemmalta viikolta:

Kyllä tuon turvotuksen huomaa selvästi. :)

Minulla Andyn iltapala aiheuttaa kylmiä väristyksiä, kananmunat on nyt jotain ihan kamalaa. Mies paistoi yksi ilta niitä itselleen ja meinasin pelkästä hajusta oksentaa, oli pakko avata parvekkeen ovi ja tuulettaa.

Laurie, minä käyn lenkillä, kävelen ja hölkkäilen noin pari kertaa viikossa ja olen kiivennyt sellaisia portaita (reilu 400 askelmaa) yhdelle mäelle tässä lähistöllä.
Kesällä tulee lisäksi rullaluisteltua ja pyöräilen myös paljon niin pitkälle talveen kun keli sallii.
Nyt on kyllä lenkit jääneet väliin..

Laurie tuossa kertoikin vitamiinilisistä mitä käyttää, mites te muut, onko joku valmiste käytössä?
Minä aloitin Multitabsin raskausvitamiinit heti positiivisen testin jälkeen. Niitä olen syönyt aiemmissakin raskauksissa.
Mitään muita pillereitä tuskin alan nappailemaan, viime kerralla en aloittanut rautalisääkään vaikka hemoglobiini lähti jossain vaiheessa laskuun, rauta pistää vatsan minulla niin tukkoon. Hemppa alkoikin sitten korjaantumaan itsestään viimeisillä raskausviikoilla joten keho hoiti asian kyllä itse kuntoon.

Nyt alkaa lapset käymään villeinä, täytyy lähteä kehittämään jotain tekemistä, jos sitä vaikka puistoon lähtisi.

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Danni rv8+2

Oon ihan innoissani jokaisest päiväst mikä kuluu, mut jotenkin silti on viel inhottavaa kun haluisin kertoa kaikille esim mun miehen sisaruksille kenen kanssa oon tosi läheinen mut vast 5 viikkoo on kulunu ja tuntuu liian aikaselta jos tää ei tärppääkään. Huomenna mulla alkaa viikko nro. 6 jotenka oon siit innoissani. Silloin kai alkaa myös pahaolo. En muista tarkkaan viime raskautta mut mulla tais olla huonovointisuutta viikoilla 7-16 tai jotain sinnepäin. En oksentanu ikinä mut oksetti koko aika ja makasin vaan sohvalla heti kun tulin päivisin kotiin. Nyt en haluu sellast, nimittäin mun paino nous sillon joku 7kg, ja tällä kertaa aion urheilla. Mä käyn vaunujen kans aamul tosi nopeella kävelyllä tunnin ja sit mulla on crosstrainer kotona eli poljen 30min 5 kertaa viikos... se tekee hyvää.

Mä yön aina aamusin yhen foolihappotabletin ja sitten d-vitaminia kun talvisin sitä ei saa tarpeeks auringosta, ja sitten otan myös iltapäivällä 2 omega-3 kapselia. Oon miettiny et jos tarvitsisin multivitaa lisäks, mut mä syön joka päivä vihanneksii, hedelmiä ja marjoja ja vähintään viittä eri väriä niin saan kai tarpeeks mineraalei ja hivenaineit. Ja syön myös saksanpähkinöit ja manteleit yhteensä kourallisen päivittäin niin niist saa magnesiumia.
On kiva lukee teidän muiden juttuja et miten urheilette tai pystytte urheilee ja mitä syötte. Mietin itekin et kaunkohan mä pystyn syömään mun lounaan mikä on tonnikalaa ruisleivällä tomaatinkera ja kananmuna. Voi olla et alkaa etoo pian, mut tähän asti on menny hyvin.

Ai niin ja painosta viel sen verran et se on tosi yksilöllistä miten paljon se paino nousee raskauden aikana. Mulla nous 67kilosta 86kiloon. eli 19kg. ja niistä vaan 9kg lähti itestään pois ja sain sitten kun mun vauva oli puol vuotias niin treenaa ylilujaa et sain ne pois. Nyt katoin mun painon ja se näyttää 68kg, mut en usko et on paino noussu... sen on pakko olla vaan nestettä... huomaan et alavatsa on kans vähän turvonnut mut muuten ei viel näis paris viikossa oo tullu mitään isoo muutosta.

Nimi(ikä)..........................Monesko lapsi................................LA

Danni(28)........................kolmas(04&06).... ..........................3.6
Laurie(30).......................toinen(09).... ..................................8.6
emily80(30).....................kolmas(06&08)..... .........................9.6
Andy74 (36)....................toinen (01).....................................25.6.
Empukka(27)...................toinen (09).....................................26.6
Noora(33).........................toinen (08).....................................29.6
Jenny(27)........................toinen (01)......................................27.6

Viimeksi muokattu:
Kiitokset kaikille tervetuloa toivotuksista :) Uskotaan kovasti, että tuleva kesä tuo meille kaikille yhden perheenjäsenen lisää!

Mä harrastan normaalisti myöskin paljon urheilua, pelaan salibandya sarjassa ja lisäksi suunnistan, käyn salilla, patikoin... oikeestaan teen ihan mitä vain liikunnallista mihin mua vaan houkutellaan mukaan:) Mutta mutta ... nyt on ollut täysin poikkeus syksy. Ensin en saanut punktion takia ennen enkä jälkeen harrastaa säbää kuukauteen, sitten lääkäri totesi, että parempi tässä sinun tilanteessasi jättää se kokonaan pois kun on niin rankka laji ja jossa tuloo niin paljon iskuja ja vääntöjä. Eli on ollut tosi kova paikka jättää rakkain harrastus pois, jossa treenit kuitenkin 3kertaa viikossa.

Toisaalta tämä lähes jatkuva ällö-olo on vaikeuttanut ihan kävelylenkeillä käymisenkin, kun ainut hyvä asento on makuulla. Oksentanut en ole kuin 2kertaa tähän mennessä, mutta tuntuu että oksun vähyys johtuu vaan tahdonvoimasta, sillä inhoan oksentamista ylikaiken!! Ja yritän välttää sitä viimeiseen asti.

Mä syön kans sitä Multivitan raskaus & imetys -tabletteja, oon syönyt plussasta asti. Muuten ruokavalio on tällä hetkellä ihan karmea....kääk... ainoastaan 2-3kertaa viikossa syön lautasmallin mukaan, kun käyn työpaikkaruokalassa. Eli pystyn syömään hyvin kunhan joku muu on sen valmistanut :P Ite en kykene pahalta ololtani oikeestaan mitään ruokaa tekemään. Painoa ei ole tullut vielä lisää, onneksi. Olen normaalipainon ylärajoissa jo valmiiksikin (vaikka bmi on vähän huono mittari, jos on vähänkin enemmän lihaksikas), mutta en kaipaa kyllä lisäpainoa kuin ne pakolliset.

Mukava lueskella teidän muiden juttuja, kun teillä on jo lapsia ennestään ja sitä myöten paljon enemmän kokemusta raskaudesta + perhe-elämästä. Multa voi tulla jatkossa ihan ihme kysymyksiä, johon saatte kokemuksen tuomalla tiedolla sitten vastailla :)

Minkälainen työ teillä muuten on? Pystyttekö tekemään sitä raskaudestanne huolimatta?

Mä olen fysioterapeutti ja luulen, että voin tehdä tätä työtä normaalisti loppuun asti, mikäli raskaudessa muuten ei tule mitään yllättävää. Työsopimus mulla on vuoden loppuun, mutta olen lähes 100varma, että se siitä ainakin mammaloman alkuun jatkuu.... en vain tiedä mitä pitäisi tehdä, kun oikeastaan tohon olisi toimi auki ja mulla jo monesti pätkätyötä jatkettu eli eli...jos kerron raskaudestani saanko vieläkin pätkän ja äitiysloman aikana joku toinen vie toimen VAI en kerro vuoden lopussa raskaudesta ja mahd. saan toimen ja sit jäänkin heti äitiyslomalle... ööö...olisko vähän törkeesti tehty??

Noh, nyt pitää lähtiä kattomaan miehen kanssa äippää ja iskää :) Toivottavasti sunnuntai-ajelu päättyy valmiiden lihapatojen ääreen ... heh heh... olis tämänkin päivän ruokailuongelma sit hoidettu :P

Sida 8+6 (jes! huomenna paukkuu taas viikot!!!!!)

Sunnuntaita taloihin ja tupiin!

Apua,en kerennyt kun pikaisesti lukea teidän kuulumiset!!Nytkin pitäis jo mennä,mutta kirjotan pikaisesti.

Itse olen hoitoalalla ja työ erittäin raskasta fyysisesti.Nyt olen hoitovapaalla,joten olo on satamiljoona kertaa rennompi,kun ei tarvi olla töissä!!Esikoinen nyt siis 1v 4kk.Häntä odottaessa supisteli koko ajan töissä ja maha oli hirmu kipeä.
Painoa minulle tuli vain 4 kg viime raskaudessa,olen muutenkin hoikka,niin toivoisin saavani nyt enemmän kiloja kasaan,sillä imetys laihdutti minut hirveän laihaksi viimeks :/.Mulla oli lievä r.diabetes esikoisesta,joten nyt olen suurennuslasin alla ja luulen,että nytkin se tulee :/

Olo on oikeestaan ihan normaali.Vähän vihloo nivusi...menkkamaisia kipuja ollut nyt vähemmän.Huonoa oloakin ollut vähemmän.Toivottavasti kaikki kuitenkin hyvin.
Esikoisesta kunnon öllötys ja oksentelu alkoi rv 6+3

Mietin yksityiselle menoa varhaisultraan.Esikoisesta kävin paikallisella yksityisellä,josta itselle maksettavaksi jäi vain 55 euroa.Nyt he eivät enää tee noita ultria :/ Paljonko te olette niistä maksaneet?Mietin vielä menenkö vai en...

Ainiin,mun kirjottaa pikaisesti..nyt on mentävä.Hyvää vointia kaikille!!!

Empukka rv 5+0

Sidalle vielä,että jos vaan mahkut niin koita ihmeessä jos saisit vakipaikan!Kerrot sitten myöhemmin raskaudesta.Kyllä moni niin tekee,eikä siinä mitään noloa,vois meinaa ärsyttää jos joku sun ä.loman aikana nappais siitä vakkaripaikan!
Ja onhan ä.lomalla mukavia etuja siitä,että on vakipaikka!

Minä opiskelen vaatetusalalla ja tällä hetkellä on menossa yksi teatteripuvustusprojekti joka venyy toukokuulle asti ja aion kyllä olla mukana ihan loppuun asti siinä :)

Minä maksoin ultrasta päälle 50€, kävin Femedassa.

Sida: Älä kerro suotta raskaudesta! Mulla meni aika varma vakkaripaikka sivu suun, kun kerroin raskaudestani. Samaa virhettä en enää tee toiste. Näin vakuutusalalla. Nyt olen hoitovapaalla, ja tyttö on 1 v 9 kk. Tammikuussa mahdollisesti jatkan opintojani kevääseen saakka. Teen toista tutkintoani yhteiskunnallisella alalla.

Minäkin nappaan niitä Multitabs raskaus -nappeja. Tänään pahoinvointia taas vain kohtuullisesti. Söin jopa lihapiirakan nyt illalla, ja sukulaistytön synttäreillä pizzaa. Ihanaa, kun saa syötyä edes välillä jotain, mikä sisältää suolaa, rasvaa ja protskua. TUlee hyvä olo! :D

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Laurie 7+4

Tervetuloa Jenny ja moi vaan kaikille.
Mulla liikunta on lähinnä reippailua koirien kanssa, mutta sitä onkin sitten 7 pv viikossa. Uimaan ajattelin myös ryhtyä uudelleen. Normaalisti juoksen, mutta nyt ei oikein ole maittanut juokseminen. Patikoin sitten sitäkin enemmän.
Multitabseja (raskaus) olen syönyt jo ennen raskautta, kun niin jossain suositeltiin.
Toi Dannin kuva on hyvä. Mulla rv 5+2 ja vatsa taitaa olla vieläkin isompi, ainakin iltapäivisin. Mä en tajuu. Normaalisti painan 56-57 kg ja nyt jo 60 kg. Mulla on tosin varaa ottaa lisäpainoa eli hyvä homma.
Olen itse järjestöpuolella (=akateemista valkokaulusköyhälistöä) miesvaltaisella alalla ja luotan, ettei noi äijät huomaa musta vielä mitään. Pystyn olemaan töissä aika pitkään, koska nökötän koneen ääressä ja kannan vain paperia.
Sidalle sama homma kun muutkin sanoi eli ole hissun kissun vaan raskaudesta. Meidän naisten on pakko osata vähän pelata, muuten potkitaan päähän.
Vointeja kaikille. Voi kun nää viikot kuluis nopeemmin!!! Vaivaiset 5+2 koossa.

Moikka,

ja tervetuloa kaikki uudet! Täällä eletään vielä epätodellisissa tunnelmissa. Olo edelleen suht hyvä, pahoinvointia ei ole vielä tullut ja väsymyskin pysyy loitolla. Koen jopa olevani pirteä, mutta se taitaa olla illuusio koska nukun päikkäreitäkin. Ehkä se johtuu siitä että esikoisen kanssa olin niin rättiväsynyt etten pystynyt kunnolla seisomaankaan, niin tämä tuntuu luksukselta.

Liikunta on nyt ollut ovulaatiosta lähtien tauolla. Muuten lenkkeilen (nyt ei vaan tunnu hyvältä), uin, pyöräilen, käyn salilla, pilatestan ja taidan Sida82:n kanssa olla samoilla linjoilla, eli kaikki mihin houkutellaan mukaan! Nyt vain kovasti ohjelmaa ollut, enkä ole ehtinyt. Kohta kohta!

Päätin viime raskaudessa lihota toisessa raskaudessa kunnolla ensimmäisen trimesterin aikana. Viimeksi painoa tuli 14 kg ja 2 vko synnytyksesta oli vain 2kg jäljellä. Loppuraskaudessa en raaskis enää lihota kun vauvakin silloin lihoo... Mitä vitameenihin tulee käytän aina D-vitskuja, ja nyt raskauden aikana olen lisännyt Multitabsin raskausvitskut. Tosiaan joku mainitsi ettei tavallisiin multitabseihin ole suurta eroa, paitsi hinta, ja se on kyllä aivan totta! Kun tämä purkki loppuu siirryn tavallisiin!

Töissä pystyn mahdollisesti olemaan loppuun asti, hieman vaan joutuu jostain tehtävistä luopumaan. Hoitoalalla olen! Enkä aio mitään kertoa vielä, viimeksikin kerroin vasta viikolla 22 kun jäin kiinni! Nyt en taida pärjätä ihan niin pitkälle!
Niin kauan kun naisten palkat ovat 25% miesten palkoista samasta työstä, ja naisilla enemmän pätkätöitä ym raskauksen takia, en aio tehdä mitään mitä minun ei laissa tarvitse! Se ei mielestäni ole törkeätä, vaan itsensä suojelemista. Törkeätä on se että mahdollisesti ei jatketa sopimusta naiselle kun hän lapsen saa, vaikka miehelle lastensaannilla ei ole väliä. Voi että, taas mä riehun :) Sorii! Näen aina punaista kun tulee tällaisiin tasa-arvokysymyksiin.

Niin puhuu! Näen vieläkin punaista, kun ajattelen, kuinka ikävästi itselleni kävi viime raskaudessa. En minäkään ihan alussa kertonut, vaan olisiko ollut rv 15. Virhe!!

Hei kuulkaa,
Mä varasin yksityiseltä ultran 7+5 viikolle. Silloin pitäisi jo melko varmasti näkyä jotain... eikö vaan? Mä en jotenkin meinaa millään uskoa tätä (ennen kuin näen omin/lääkärin silmin).

Andy: Kyllä näkyy varmasti jo paljon, ja syke nyt ainakin. Kiva asia! :)

Mulla tänään lähes pahoinvoinniton päivä tähän mennessä. Olen sekä huojentunut että huolestunut. Olipa ihanaa päästä aamulla kärrylenkille ja puistoon, ja syödä lounaaksi kesäkeittoa ruisleivän kanssa. Ei mitään ellotuksia! Mutta mutta, eihän tässä nyt vain ole käynyt huonosti? :'( Mulla alkoi pahoinvointi jo viikolla 5, joten voihan se periaatteessa jo loppua, jos nyt sitten olisi tulossa vaikka sitä toista sukupuolta. Alamasua kyllä nippailee, mutta tuntuu kyllä ihan niiltä samoilta kohdun kasvukivuilta kuin tässä aiemminkin.

Sulla on Laurie alkanut toi pahaolo niin aikaisin, että en usko että mitään hätää. Mietipä, että yleensä se kai alkaa jotain rv 8 kieppeillä... Koita vaan nauttia ja olla murehtimatta (tiedän: helpommin sanottu kuin tehty).
Onko sulla rinnat kipeet?

Oli muuten puhetta siitä miten pahoinvoinnista pääsee eroon. Muutamia vinkkejä, jotka eivät ainakaan mulla toimineet:

Inkivääri, laita teehen, ruokaan, mihin vaan
Verensokri tasaiseksi syömällä tasavälein, muista vain hampaat!
Happamat ja kovin mausteiset ruoat pois
kahvi pois (puoliintumisaika voi kolminkertaistua, eli pahimmillaan puolet yhdestä kupillisesta on jäljellä 3 vrk:n jälkeen, höh)
B6 vitamiinia (10-25mgx3), josta ei tosin tieteellistä näyttöä
Ummetuksen hyvä hoito
Närästyksen hyvä hoito

Aina kannattaa yrittää, jos vaikka toimisikin!

Kiitos Andy! :) Nyt alkoi taas pahoinvointi, kun päästin kokeeksi vatsan tyhjenemään ja sitten söin kaksi keksiä. Eli sokerit vielä nopeasti ylös. Hyi mikä olo tuli! :(

Lueskelin esikoisen odotuksen aikaista päiväkirjaa, ja silloin mulla oli juuri samoihin aikoihin viikon verran helpompaa pahoinvoinnin saralla, ja sitten vasta kunnolla alkoikin. Tämän aamuista auvuutta en kyllä muista silloin kokeneeni. No, seurataan. Voihan olla myös, että magnesiumlisä vaikuttaa helpottavasti pahaan oloon. Olisinko ottanut nyt vajaan viikon magnesiumia.

Eli Nooran listaan lisään vielä magnesiumin. :) Mitenkäs tuon inkiväärin kanssa? Eivät taida enää suositella sitä.

Kysymys kolmansien lasten odottajille: Kuinka paljon tuo masu asukkeineen kestää iskuja esikoiselta?! Täällä ainakin "masu" on jo saanut melkoisen kovia tällejä tytöltä.

tervetuloa mukaan Jenny,ja paljon onnea plussasta! Kiva saada tänne mukaan ulkosuomalainenkin=) saanko udella miks asut ruotsissa? Mua kiinnostaa kun oon itte myös asunnu siel muutaman vuoden ajan,miehen ja opiskelujen perässä;) göteborgissa ensin vajaa vuoden ja helsingborgissa n kaks vuotta. Tykkään hirveesti,ruotsista ja ruotsalaisista! Se ei oo kyllä kiva että siel joutuu noinkin pitkään odottelee ekaa ultraa! Ymmärrän hyvin jos ei hermo siihen riitä! Mulla kun se ei riitä edes sinne 12vkolle.
Tänään on taas ollu superväsy päivä,edes kahen tunnin päikkärit ei näköjään auttanu..muutenki heikko ja etova olo jatkunu aamusta saakka.ei kiva! Mä muuten selvisin eilisistä dinnereistä luultavimmin paljastumatta. Keksin teeskennellä krapulaista..ja siel oli muutama muu samassa tilanteessa oikeesti,ja eipä uponnut viini heihinkään. Kyllähän se vähän pahalta tuntuu kavereille valehdella,kun joutuu kaikenmaailman bilejuttuja keksimään! Mut toiv. ymmärtävät kun syy selviää! Mukavaa alkanutta vkoa kaikille! 7+4rv tänään

Hei hyvä Emily, toi kankkusjuttu ihan paras. Tota vois itsekin käyttää jos tilanne tulee päälle.
Siksi (Laurie) rinta arkuudesta kyselin, kun kuulostit niin huolestuneelta ja käsittääkseni se on niitä ensimmäisiä oireita joka poistuu jos vatsassa on jotakin häikkää. Rinnat siis muuttuvat normaaleiksi taas.
Joten: Onpa hyvä että sun tissit on kipeet ja onpa hyvä että yrjööt taas. Heh-heh. Eipä tarvitse miettiä onko raskaana. Häntä pystyyn!

kiva päästä taas koneen äärelle. Oon onnellinen et kuudes viikko alko, no toisaalta menkkojen mukaan se alko jo toissapäivänä, mut en viitti huijaa itteäni kun tein sellasen ovulaatiotestin viime kuus niin tiedän et oon 5+0 tänään, enkä 5+2. Höh. Mulla ei oo alkanu viel pahoinvointi, ja joka aamu mietin et väsyttääkö mut ei väsytä mitenkään extraa. Joo, kuulostaa vähän hullulta mut toivoisin et olis vähän pahoinvointia kun tein viime viikol uudestaan raskaustestin kun ei oo mitään muut oireita kun välillä nipistää ja pissahätä kokoaika. Toivon et marraskuu menee nopee niin pääsen kertoo ees jollekin mun ilouutisesta. No, oon silti vähän skeptinen ennen kun oon nähny rakenneultrassa 18 viikolla et kaikki on hyvin, sillä mun kaveri sai tehä viime vuonna 19 viikolla abortin kun sen lapsi/sikiö oli epämuodostunu. Eli ikinä ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan. mutta lupaan iloita joka päivästä. Onhan tää ihanaa saada lisää lapsia, kun en ollu varma ees et saan ollenkaan kun oon ollu mun miehen kans vuosia jo yli 7 vuotta ja lapsii ei vaan kuulunu.

Elikkä lähin RUotsiin opiskelujen perässä lukion jälkeen (oon Helsingist) ja sit tapasin mun miehen ja jäin tänne. Sitten aika onkin menny opiskellessa ja töitä tehden. Ja kesät oon usein suomessa... RUotsi on kiva maa, mut kaipaan välillä suomalaist mentaliteettii. :) nyt oon viel hoitovapaalla mun yks vuotiaan lapsen kanssa, mut tarkotus olis ettii jotain osa-aikasii töitä, onhan täs viel 8kk ennen mun laskettuun aikaan.

Mä oon kans lukenu tost inkiväärist.... siis et sitä ei pidäkkään käyttää alkuraskaudessa kun voi aiheuttaa keskenmenon... hui. vaikka mulla oli tuore inkivääri jääkaapissa, niin heitin sen pois.

Mä urheilin taas just tunnin. Yritän nyt siis pitää sen rutiinin tän raskauden ajan niin paino nousis vaan 10kg viime 19kg sijaan... niin sit on kivempi olo kun lapsi on ulkona. No, siis se osa painosta saatto olla nestettä, mut mä en kyl liikkunu viimeeks tarpeeks kun pelkäsin et saisin keskenmenon kun olin kerran lasta toivonu 2005 vuodest lähtien. No, kyl mä kävelin ja pyöräilin, mut ei ollu mitään "hikijumppaa" tai lihastreeniä.

Inhottavaa et Ruotsissa on vaan yks ultra niin mä varmaan meen yksityiselle ultraan vast viikolla 12. Tuntuu pitkält odottaa niin kauan mut saas nähä... jos tuntuu siltä niin meen aikasemmin.

Mulla ei oo nyt mitään kysyttävää keneltäkään... mut luen ahkerasti teidän kommentteja ja vastailen innolla. On vaan jotenkin sellanen fiilis et päivä päivält meen eteenpäin. Ei tässä nyt voi tehä kauheesti muuta kun odottaa. Inhottaa vähän se ajatus et joka kymmenes saa keskenmenon alkuraskaudessa, ja toivon ettei se oo kukaan meistä ketkä kirjoittelee täällä. Hyvää alkuviikkoa kaikille!!!! :D

Joo, ehkä mä jätän omatunto puhtaana kertomatta tästä raskaudesta ennen kun tiedän miten mun työsopimusta jatketaan (tai ennenkuin paljastun;). Tänään työkaverit jo kyselikin, että olisinko valmis jatkamaan töitä vielä tämänkin sopimuksen jälkeen - sanoin että ehdottomasti niin pitkään kuin ikään saan olla!! Että eiköhän lähiesimieheltä mee tää tieto etiäpäin :)

Andy milloin se sun ultras on?eli milloin sulla on täynnä toi 7+5? Mulla oli silloin tohon samaan aikaan (7+4) varhaisultra eli kyllä siellä pitäis syke silloin näkyä. Kummasti sydämen pompotuksen näkeminen keventää mieltä :)

Laurie, ei kannata olla huolissaan päivän tai parin oireettomuudesta...mullakin oli tuohon aikaan samanlaista ja sitten oireet tuli kahta kauheampana takaisin:P

Vaikka on se kumma miten varpaillaan sitä on omien oireiden kuuntelussa!! Minäkin mietin, että kärsin ennemmin jatkuvasta ällötyksestä ja kaikesta muusta kamalasta, jos vain saan tämän pienen sitten lopulta syliini!!!! ja jos oireet laantuu niin kyllähän sitä heti alkaa miettimään että ei voi olla totta...nytkö se keskenmeno tuloo. Öisin kaameinta on herätä siihen, kun housuihin lorahtaa. Oon monena yönä paniikissa mennyt vessaan vain todetakseni että se johtui runsaasta valkovuodosta. Kyllä aina helpottaa oloa, kun ei ollutkaan verta!

Emily - eiköhän ne sun tuttusi ymmärrä pienet valkoiset valheet sitten kun tilanne selviää :) Mä oon valehdellut näiden viikkojen aikana enemmän kuin koko elämäni aikana yhteensä :D ja kovasti vain luotan siihen, että toiset sitten ymmärtää kun joulun aikaan/tammikuussa kerron. Salibandyjoukkue on kaikista eniten saanut kuulla lööperiä siitä miksi en pelaa vaan toimin apuvalmentaja....alkaa jo ideat loppumaan..hihhihih.... varsinkin kun joukkue tarviis ihan ehdottomasti lisävoimaa pakkipuolelle pelaajakadon takia.

Jahas, jospa sitä siirtyis katselemaan uutisia ja salkkareita.
Pärjäilkäähän!!

Sida 9+0

ehtoota kaikille(niille jotka viel jaksaa valvoa)! Ihme että ite viel jaksan kukkua hereillä..ehkä ne kahen tunnin päikkärit teki sit kuitenki tehtävänsä.
Laurie,en usko et parivuotiaan voimat ois niin kovat et masukille jotain haittaa olis;) itekki saanu aikamoisia iskuja välillä kun pojat innostuu hyppimään raatona sohvalla makaavan äidin päällä..
Siitä liikunnasta viel,eli harrastan kaikenlaista ryhmäliikuntaa ja salitreeniä. Lisäks juoksen,mut se on tosin jääny vähemmälle kun oon ollu iltasin niin poikki. Salilla ja jumpissa yritän käydä aamusta,sillon kun on jotenki viel voimissaan.
Mut eiköhän se pidä täst alkaa houkuttelee nukkumattia. Hyvät yöt kaikille!

Ihanasti aktivoitunut tämä ketju, kiva kun aina paikalle pölähdettyä löytyy uutta luettavaa :)

Mullakin jäi tuo inkivääri vaivaamaan kun muistan jostain lukeneeni että se nimenomaan olisi vältettävien listalla raskaana ollessa ja löysin ihan artikkelinkin mikä käsittele asiaa:
Inkivääriä ei suositella raskaana oleville

Siellä sanotaan näin:
Eviran teettämän asiantuntija-arvioinnin mukaan osa inkiväärin kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle ja aiheuttaa muun muassa solukuolemaa.

Turvallista rajaa käytölle ei kuitenkaan pystytä asettamaan. En usko että pienestä määrästä on haittaa mutta ihan käyttämällä käyttämään en kyllä uskaltautuisi.
Nuo suosituksethan muuttuu kyllä jatkuvasti, mikä on sallittua ja mikä ei, ei niitä kannata täysin ehdottomasti tuijotella, paitsi raakojen kala- ja lihatuotteiden ja pakasteiden kohdalla ehkä.

Mulla oli eilen ihan järkyttävä olo ja se jatkui vielä illallakin kun aamupäivällä töissä oli ihan siedettävää. Oksensin taas aamulla heti kun sängystä ylös pääsin ja yökkäilyherkkyys jatkui pitkään.
Illalla oli nälkä mutta etoi pelkkä ruoanhaju vaikka mies kilttinä kävi kysymässä voiko laittaa valkosipulia hiukan ja olin aiemmin itse hyväksynyt ruoaksi tomaatti-jauhelihakastikkeen. Eikä se oikeastaan ede tehnyt pahaa mutta sipuli mitä mies paistoi joukkoon :x
Jäi se ruoka syömättä ja oli pakko pitää parvekkeen ovi auki sen aikaa kuin muut söivät. Mun päivällinen koostui sitten ruisleivästä juustolla ja tomaatilla ja klementiineistä.
Mieli olisi tehnyt jogurttia, vaaleaa leipää ja sipsejä mutta en siinä kunnossa kyennyt kauppaan lähtemään enkä raaskinut miestäkään pakottaa joten sinnittelin himoissani :D tänään täytyy käydä mieliteko-ostoksilla ehdottomasti.

Miten teillä on miehet suhtautuneet raskauteen, nyt ja alussa kun saivat tietää?
Meillehän tämä raskaus oli pieni ylläri vaikka ei olla ehkäistykään, mutta ehkäisyä ei ole ollut käytössä lähes neljään vuoteen joten kyllä tässä on jo pitkään menty sillä fiiliksellä että ei meille raskautta ehkä enää suoda. Vielä kun on lääkäri diagnosoinut että voi olla hyvinkin niin että en luomuna raskaaksi voi tulla enää johtuen sairastetuista kohtutulehduksista ja mahdollisista tukoksista munajohtimissa. Ja oikeastaan minä olin ihan tyytyväinenkin jo elämäämme kahden lapsen kanssa ja elämässä alkoi olla muita tärkeämpiä juttuja.
Itse olin aika järkyttynyt plussasta, kun olin jo niin asennoitunut että ei meille. Mies otti asian paremmin ja jotenkin sain sellaisen kuvan että oli sitä toivonutkin vaikka ei ole kyllä ääneen mitään sanonut.
Nyt hän on ollut ihan hirveän avulias ja hoitaa kotia ja lapsia iltaisin kun minä makaan raatona sohvalla eikä yhtään siitä mutise vastaan. <3

Jahas, kai se täytyy lähteä keittiöön (yökkäilemään) puuron keittoon. :)

Danni 8+4

Hello kaikille!
Sida: Mulla on se ultra 11.11. Onpa pitkä aika vielä. Mulla on kanssa toi oireiden seuranta "ongelma", kun mulla ei ole yhtään pahoinvointia. Ainoa oire rintojen kipu ja turvotus vatsassa (ja sekin on helpottamaan päin). Tietysti väsymys myös... Kyllä me ollaan outoja me naiset.
Meillä mies on kyllä aivan intona tästä raskaudesta. Minulla on siis 9 v. tytär ed.liitosta, mutta miehelleni tämä on ensimmäinen lapsi. Ja kun emme ole mitään teinejä enää niin onhan tämä aikamoinen ihme (mies on vielä muutaman vuoden minua vanhempi). Kiitän kyllä joka päivä mielessäni sitä että minua on näin ihanalla miehellä suorastaan siunattu. Meillä on hyvä ja onnellinen suhde, mutta kyllä tämä toi siihen vielä paljon lisää.
Hyvät päivän jatkot kaikille!

Yhteistyössä