Kesän 2008 vauvakuumeiset

  • Viestiketjun aloittaja #Ansku84#
  • Ensimmäinen viesti
Aq
Heips!

Mulla ei esikon aikana ollut muita oireita kuin (kesällä) vastenmielisyys grillimakkaraan. Toisella kerralla iski armoton väsymys ja yökötys. Nämä oireet alkoi siinä viikoilla 4-5.

Mulla tilanne on se, että hoitovapaa loppui viikko sitten =). Nyt pitäisi töitä katsella, mut hiljaistahan se kesällä on. Muutenkaan en oikein tiedä mitä haluaisin tehdä, oon kuitenkin kotona ollut jo vuosia. Poikapuolen kouluunmeno myös vaikeuttaa asioita kun en miehen iltatyön vuoksi voi ajatellakaan vuorotyötä. Koulunpenkille mieli ehkä halajaa enemmän.

Tytöt on menossa kuitenkin päiväkotiin syyskuun alussa. Surettaa jo valmiiksi nämä isot muutokset.. Toisaalta taas odotan kovasti että saan pitkästä aikaa sitä ihan omaa aikaa =). Raskautumista ajatellen päiväkoti alkaa sopivaan aikaan, silloin ainakin pystyy paremmin lepäämään jos se väsymys iskee taas. Hassua miettiä työjuttuja ja vauvaa samaan aikaan, muttei sitä millään tiedä miten kauan raskautumisessa tällä kertaa menee. Suurempi äippärahakin kelpaisi =D

Menkkoja tässä odotellaan jotta pääsis tosi toimiin. Mulla poistettiin reilu vuosi sitten kuparikierukka (jatkuvaa tiputtelua) ja sen jälkeen menkat olikin hukassa lähes vuoden.. nyt on alkanut vihdoin tasaantumaan joten niitä odotellessa ;O).
 
Sars76 (kirjautumatta)
Aq, kiitti oirekuvauksista. Mullahan on tosiaan vasta kp26/29 ja mietin, et onko nää oireita: jatkuva jano ja sitä kautta jatkuva vessassa juokseminen. Tosin me ollaan yritetty tjot meiningillä 10 kiertoo ja nyt kun mun vauvakuume on mega-polttavaa, ollaan oikeastaan alettu yrittää. Ja samalla mä hain myös tätä vertaistukea täältä :)
Ehkä siis kehittelen näitä oireita, koska niin kovin haluaisin olla raskaana.
Mutta ei nuolaista ennenkuin tipahtaa - täti ei oo vielä mestoilla.
Puhuit tosta duunin etsimisestä ja äippärahasta. Miten se muuten rakentuu/ muodostuu? (kyselee hän, joka on pihalla näistä asioista...)

Kaikille hyvää tosi-toimi viikkoa.
 
Eemi
Itsekin asiaa tutkailleena voin nopeampana vastata. Eli ä-päiväraha on joku prosenttiosuus (ehkä 80%?) edellisen verotusvuoden keskim. kk-tuloista TAI äitiyslomakautta edeltäneen 6 kk tuloista, mikäli tulot edeltävästä vuodesta merkittävästi kasvaneet. Esim. meikäläisen on pakko yrittää kasvattaa tuloja ennen mahdollista äippälomaa, koska tätä ennen tosiaan on menty opiskelijan tuloilla... Eli äitiyslomaa ennen työskentely kannattaa! Kelan sivuilta löytyy kätvät laskurit tätä varten. :)
 
Sars76 (kirjautumatta)
Dänks Eemi - muodostuminen tapahtuu siis noin. Ja hyvä tietää, koska ryhdyin freelanceriksi huhtikuun alusta. Tosin töitä on ollut hitosti, ja palkkakin ihan kohdillaan :)
 
Sarsille
Oletko yrittäjä? Yrittäjillä äitiyspäivärahan muodostuminen menee erilailla kuin normi työsuhteessa olijoilla. Kelan sivuilla sanotaan näin:

YEL- tai MYEL-vakuutetun yrittäjän päiväraha määräytyy hakijan eläkevakuutuksen työtulon perusteella. Vuonna 2008 alkavissa päivärahakausissa perusteena on vuoden 2006 yrittäjien eläkelain (YEL) tai maatalousyrittäjien eläkelain (MYEL) mukainen työtulo yhden vuoden palkkakertoimella korjattuna.

Käytännössä olen kuullut kaikkien yrittäjien valittavan erittäin huonoa äitiyspäivärahaa.
 
Sars76 (kirjautumatta)
Ei, en oo yrittäjä. Lähdin vakkariduunista, kun olin niin tyytymätön urakehitykseen ja nyt sitten teen verokortilla erinäisiä eripituisia projekteja. Näillä näkymin duuneja on pitkälle ens vuoteen, joten sen suhteen ei huoleta...
 
Maritsa78
Moi,
Kiva kun tässä ketjussa on aktiivisia keskustelijoita :)

Eemi: meillä on siis sama tilanne - me molemmat oltiin "maija-myöhäsiä" tässä kierrossa, mutta kuten sanoit, munasolu on hedelmöityskykyinen n. 24 h, joten kai meillä ainakin teoriassa on mahiksia jo tässä kierrossa :)
Itse asiassa muistin tämän asian (munasolun hedelmöittymiskyvyn) ihan väärin - muistin, että munasolu olisi hedelmöityskykyinen vain pari tuntia
:-o Onneksi se ei sentään olekaan ihan parista tunnista kiinni! Kiitos Eemi, että muistutit minulle, miten asia todellisuudessa on! Parin viikon päästä on sitten jotain jännättävää! :)

Greippimehusta: minä join greippimehua, kun esikoista ryhdyttiin tekemään. Heti ekasta kierrosta tärppäsi, vaikka miehen kanssa päästiin hommiin vain viikonloppuisin (asuimme eri paikkakunnilla tuollin). Joten minun on pakko vannoa greippimehun nimeen - puolitosissani ainakin.. En tiedä, onko siitä oikeasti osoitettu olevan mitään hyötyä, mutta huvikseni silloin kolme vuotta sitten päätin kokeilla. Muistaakseni luin jostain keskustelupalstalta, että greippimehu vaikuttaisi kohdun happamuuteen sillä tavalla suotuisasti, että siittiöt säilyisivat siellä pidempään hengissä. Mutta en todellakaan tiedä, onko tämä totta vai urbaani-legendaa!?! Meidän kohdalla siittiöt olivat kyllä säilyneet hengissä hyvin (3 v. sitten): hommailimme sunnuntai-iltana ja ovuloin vasta keskiviikko-iltana. Silti tuli tärppi! Greippimehun ansiota tai ei, tärppi oli meille todellinen yllätys, sillä olimme varautuneet pitkään yritykseen - jo senkin vuoksi, että näimme toisiamme vain viikonloppuisin. Varmaan tulen nytkin greippimehua juomaan, ellei tärppiä ihan heti ala kuulua.. Ei siitä mitään haittaakaan ole - ja on sitä paitsi hyvää, kun siihen makuun tottuu.

Sars76, raskausoireista: Ekassa raskaudessa minulla ei kovin paljon ollut raskausoireita ennen plus-testin tekemistä, vaan suurin osa oireista alkoi vasta testin jälkeen. Mutta jotain oireita sentään oli, ja tajusin ne raskausoireiksi vasta testin jälkeen. Ehkä selkein oire oli rintojen oireilu: nännien ympärille nousi selkeitä "nystyjä". Muistan ihmetelleeni tätä jo reilu viikko hedelmöityksen jälkeen. Viikko ennen testiä maha oli sekaisin monta päivää, ja sain äkillisiä ällötyskohtauksia (kuvittelin näiden johtuvan työstressistä). Kolme päivää ennen testiä kärsin kovista "menkkakivuista", ja olin varma menkkojen alkamisesta... Muita oireita ei oikeastaan ollut, pahoinvointi, väsymys, rintojen aristus, nivuskipu ym. alkoivat vasta myöhemmin. Toivotaan, että Sars76:n oireet ovat juuri raskausoireita! Kerrothan täällä meille muillekin, miten oireesi kehittyvät...

Tulipas tekstiä.. Olen vähän sellainen, että innostun aina kirjoittelemaan pitkät pätkät. Olen kotiäitinä, ja 2-vuotiaan päikkäreiden aikaan on aikaa istahtaa tietsikan ääreen. Palataan!
 
#Ansku84#
Vihdoinkin ehtii tännekkin :) Voi teitä jotka pystytte töistä surffaileen netissä. Meillä ei paljo tietokoneita näy, saatika että ehtis niille tehdä jotain. Muutenkin meillä on aika vilkasta porukkaa ja tarkkana saa olla sen 8 tuntia. Desibelit on välillä aika korkealla! Oon siis päiväkodissa nyt, jollei sitä kukaan jo päätelly.

Eemi, me ei kauheesti mietitty raha-asioita ensimmäisellä kierroksella. Ajateltiin vaan, että pärjätään, vaikka minä olinkin juuri aloittanut opiskelut. No onneksi on pärjätty hyvin. Mies meidät on elättäny ja maksanu ihan kaiken muunkin. Tällä toisellakaan kierroksella ei oo hirveesti rahaa mietitty. Vaatetta on, leluja on, osaan tehä edullista ruokaa jne.. Ja mun valmistuminen on kuitenki jo suht. lähellä, niin pääsen itsekkin sitten toisen jälkeen aika pian työelämään. Uskon että löydän itselleni aika pian töitä valmistumisen jälkeen. Jos en löydä ihan tätä ammattia vastaavaa, niin mulla on onneksi takataskussa hoitsun paprut joilla pitäs töitä löytyä..Eikä se hoitsun palkka niin kehno oo, jos jaksaa tehä iltaa ja yötä. Oon tosin surkimus yövuoroissa, mutta varmaan raha auttaa jaksamaan..heh..No onhan meillä kohta tuo super lainaki tulevasta talosta, mutta eiköhän ne kaikki järjesty. Elellään sitte vähä nuukemmin.

Greippimehusta: Mä koitin kerran juoda sitä ja se oli niin pahaa, että jäi se purkki juomatta. Eikä kyllä edes tärpänny sillä kiekalla, mutta oli se juominenkin niin vähäistä. Joten en tiiä onko siitä apua..

Sars76, Muistelen että se kierto josta tärppäs tuntu heti jotenki eriltä jo viikon oviksen jälkeen. Tunsin outoja vihlasuja tms.. No en niistä ollu kuitenkaan sata varma. Seuraava oire ennen plussaa oli älyn kipeet rinnat. Siis niistä jos mistä olis voinu arvata. Lisäksi paria päivää ennen ku testasin aloin oleen aika itkuherkkä... Ja sitä jatkuki sit ensimmäinen kolmannes. Pikkasen oli pinna kireellä ja poru tuli millon mistäki. Mies oli kyllä aika kauhuissaan.. Sitä kai se pelkää eniten tälläkin kertaa.. Mulla oli kuvotusta joskus 7-9vk muistaakseni. Halailin pyttyä, mutta mitään en saanu ulos. Illalla aina oksetti enempi. Appelsiinit maistu sillon tosi hyvälle :)

Jännä alkaa ootella ekoja jännääjiä ja toivottavasti plussaajia.. Kuka on eka?

Ootteko muuten kertonu kellekkään, että yritätte/alatte yrittämään lasta? Mä oon jo joillekki kavereille siitä menny sanomaan :D Ekalla kertaa se oli isompi salaisuus, mutta ei se enään tunnu niin "jännältä". Vai miten on muilla uusinta kierroksella olevilla?
 
Sars76 (kirjautumatta)
#Ansku84#, mä tossa juhannuksena muutamalle tyttökaverille kerroin, että nyt me yritetään lasta enemmän tai vähemmän tosissaan. Jotenkin olin ajatellut, että siitä syntyis "kohu" - oon kuitenkin melkoisen tunnettu meidän kaveriporukassa nimellä "ura on jees". Mutta ei, kaikki meni melkoisen kivuttomasti - samalla myös yksi parhaista ystävistäni kertoi, että he yrittävät kans...Joten me molemmat jännätään, että milloin plussataan. Olis kyllä mahtavaa, että pian ja suht samoihin aikoihin :)

Maritsa, puhuit noista raskausoireista. En haluaisi tässä mitenkään lietsoa itseäni uskomaan, että omat oireet johtuu mahdollisesta raskaudesta, mutta tässä muutamana viime päivänä mulla on maha ollut melkoisen sekaisin tai siis se kummasti "porisee ja mouruaa" ja on hiton kipeä. Samoin rinnat tai lähinnä nännit on kipeät. Ja oikeastaan koko päivä öklöttää; ei tee mieli ruokaa, mutta kun syö, olo kohentuu hetkeksi.
Saattaahan tää tietenkin olla vain oman pään tepposia - niin kovasti haluaisin plussata, että varmasti osittain liioittelen näistä fiiliksistä :)
Mutta katsellaan ja kuullostellaan...

p.s. mahtavaa että mies kattoo futista - voi hyvällä omallatunnolla istua koneen ääressä :)
 
Maritsa78
Sars76; todella lupaavilta kuulostavat sinun oireet ;-) Mutta myönnän toki, että ajatuksen voimalla meistä itse kukin saa aikaan jos millaisia oireita.. Sellainen se ihmisluonto vain on! Mutta toivotaan parasta! Kuinka kauan sinun pitikään vielä odottaa, että pääset testailemaan?

Muille kertomisesta; itse en ole kenellekään kertonut. En kertonut ekallakaan kerralla, enkä kertonut myöskään tärpistä ennen rv 12 (paitsi äidilleni). En halua/ halunnut olla kommentoimassa koko ajan, että "joko nyt on tärpännyt". Plussaamisesta en kertonut ennen rv 12, koska ajattelin, että en halua kertoilla kaikille mahdollisesta keskenmenosta, joka on kuitenkin hyvin yleinen. Mutta minä olen luonteeltani muutenkin sellainen "varman päälle" -tyyppi.

Taloudellisesta tilanteesta; Meillä oli lapsenhankinnan edellytyksenä valmistuminen + muutaman vuoden työkokemuksen hankkiminen + vakkarityö jommalle kummalle. Mies sai vakkrityönsä ensin, joten minulla ei työpaikkaa ole takatasussa. Tutkinto on ja 4 v. alan työkokemusta. Omaisuutta ei olla ehditty haalimaan: ei ole asuntoa (asutaan vuokralla), auto on, mutta 10 v. vanha (auto on välttämättömyys täällä syrjäseudulla) jne. Tokalla kerralla taloudellisia asioita ei enää mietitty, vaikka olenkin kotiäitinä ja siksi hyvin vähä-tuloinen. Vaatteet, lelut, turvaistuimet, vaunut, kantoreppu, rintapumppu ym. "sälä" löytyy entuudestaan. Jos pikku-kakkosen la on ennen kuin esikoinen täyttää 3v, äippäraha on samansuuruinen kuin esikoiselta. Vakkarityötä ryhdyn metsästämään, kun pikku-kakkonen on tehty ja hoidettu jonkinikäiseksi.
 
Eemi
Voi kun mäkin voisin bongailla noita oireita ennen menkkojen mahdollista alkua, mut mulla valitettavasti tää lääke (Clomifen) tekee sen, että ovulaatioajankohdan aikana ja sen jälkeen nännit ja rinnat on hirmu arat muutenkin ja alavatsa turpoaa/nipistelee... 1. Clomikierrolla jo ajattelin onnellisena näiden oireiden perusteella että tärppi on tullut, koska mulla näitä oireita ei tule koskaan normaalisti ennen kuukautisia. Kun vuoto sitten tuli ja ilmeni että lääkkeet tekevät näitä tepposiaan, se oli aika hirveää... Kun olin niin varma. Itkin varmaan päivän. ;) Mutta nyt asian osaa jo ottaa vähän paremmin, aattelin pikemminkin etten lataa näihin kiertoihin enää kovinkaan paljon odotuksia. Ja silti roikun täällä koko ajan!

Tuosta kertomisesta. Älkää ihmeessä kertoko yrityksen aloittamisesta kellekään, jos ete halua jatkuvia tiedusteluja asiasta. Äitini tietää kiertotien kautta (tietää lääkityksestäni), mutta on aina ollut sen verran hienotunteinen ettei kyllä tule utelemaan. Myös muutama parhaista ystävistäni tietää, ja yksi heistä otti ihan asiakseen aina parin viikon välein kysellä tilanteesta. Kunnes sitten selkein sanakääntein selvitin hänelle tämän mun tilanteen ja sen, että lääkkeitä syödään ja suurinpiirtein, että toivoa ei ole... Sen jälkeen ei ole kysellyt! Tajusin, että haluan mieluummin toiveilla ihan vaan kahden miehen kanssa!

Kiva että löytyy näin aktiivista porukkaa ketjusta! ja ihana kuulla Maritsalta että edellisellä kerralla siittiöt olivat noinkin pitkään hedelmöittämiskykyisiä! Miten sulla tuolloin määritettiin ovulaatio, ts. tunsitko sen vai pääteltiinkö sikiöstä tms.?
 
Pinniliini
Moikka! KIvaa kun on aktiivinen ketju!
Ansku84: mä kerroin mun parhaalle ystävälle jolla myös samat aatokset piakoin. On kyllä tosi kivaa kun voi jakaa tätä jännäilyä jonkun läheisen kaa, siis muunkin kuin sen oman ukkelin kaa. Mut ymmärrän hyvin myös Eemi tilanteesi ja sen että haluat jännäillä vain oman miehesi kanssa. Onneksi jokainen voi tehä niinkuin itsestä parhaalta tuntuu :)

Sars76 kyselit niistä oireista. Mä tiesin n. 1,5 viikkoa oviksen jälkeen, et nyt tais tärppi tulla. Oli yks yö ihan järkkykipeä vihlaisu alavatsassa (niin että heräsin siihen) ja yks kaverini oli just kans kertonut samasta ja heillä oli odotus jo aika pitkällä. Lisäksi mulla oli kans tosi kipeät rinnat yhden päivän, ihan siis kosketusarat, niin ettei oikein ois tehny mieli pitää mitään päällä. Ansku84:n tavoin olin kans aika väsynyt ja itkuherkkä ja miehelle yks itkunkohtaus sopersinkin, et jos mä en ole raskaana, ni on ihme! ELI aika hyvältä näyttää sulla ;)

Omasta navasta sen verran, et odottelen edelleen niitä menkkoja, nyt mennään kp 33. Oikeastaan ihmettelen aika paljon, ettei ole jo alkanut. Raskaana en voi olla, mut varmaan kierto heittelee pillereiden jälkeen. Edellisellä kerralla vaan ne menkat tuli niin hienosti kp 31 (siis myös pillereiden lopetuksen jälkeen), ni jotenkin odotan/toivon samaa. Ja mulla on kans ollu outoa kutinaa ja ihmeellisiä tuntemuksia ja alkaa jo vähän huolettaa. Hiivaa se ei ole, sen kyllä tunnistan. höh :(. Täytyy varata aika gynelle, jos menee ihan mahdottomaksi.

Ja taas töiden pariin. Mun on "pakko" kirjoitella täältä töistä kun kotikone on ihan mäsänä. No, voidaan viettää laatuaikaa miehen kaa iltaisin kun neiti nukkuu ;)

Pinniliini


 
Maritsa78
Huomenta,
Ovulaatioajankohdan olen määritellyt itse omien tuntemusteni perusteella. Olen aina tuntenut ovulaation hyvin voimakkaina kipuina: Aluksi pikkuisen jomottaa, sitten tulee todella voimakas pistävä ja repivä kipu (yleensä oikealle puolelle lantiota), jolloin en pysty edes kävelemään suorassa jne. Tätä kestää pari tuntia. Sitten taas jomottaa kevyesti päivän pari. Olen olettanut ovulaation tapahtuvan silloin, kun kova kipukohtaus iskee. Myös kaikki "limajutut" tukevat tätä oletusta. Eli ovulaatio/ hedelmöitysajankohtaa ei määritelty mistään, mutta itse olen lähes sata varma siitä, koska se on tapahtunut.
 
Eemi
Mulla nyt lääkkeillä tuntuu myös ovulaatio selvästi samaan tapaan kuin sulla (oli jopa aika lamauttava kipu), mutta normaalisti en ole tuntenut mitään. Voi ehkä olla, etten edes ilman lääkkeitä ole ovuloinut(?). Mutta nyt siis ainakin tuntuu, joten toivossa on hyvä elää!

Sars, kerro koska pääset testaamaan. Mustakin tuo kuulostaa aika lupaavalta - vaikka olenkin oppinut, etteivät ne oireet mitään aina kerro, varsinkaan jos niitä oikein kovin haluaa tuntea... :)
 
Sars76 (kirjautumatta)
Heis vaan kaikille. Ja mahtavaa torstaita.
Mä oon yrittänyt rauhoitella itseäni näiden saamarin oireiden kanssa. Olis liian uskomatonta, jos nyt olis tärpännyt.
Enpä siis vielä hihku; kiljun vasta ens viikolla, jos menkat jää sunnuntaina tulematta :)

Ja vielä palatakseni tähän kavereille kertomiseen. Olisin kans luultavasti pitänyt asian omana tietonani, ellei a) ystäväni olis aluksi maininnut asiasta (kertoi jättäneensä ehkäisyn pois), b) alkoholilla olis ollut asiaan pikkaisen osuutta ja c) sitä olis multa udeltu.
Tosin en kyllä usko, että meistä tulee mitenkään "hei, ootko plussannut" - tyyppisiä ystäviä. Tai ainakaan mä en siihen leikkiin lähde.
Mutta niin - olis paljon helpompi pitää asia salassa niin kauan ko tärppää ja niin kauan, et asia on on a safe side.
Hmmm.

On jännä lukea teidän ovis-tuntemuksista ja menkkaoireista - mä oon kaiketi niin onnekas pirkko, että en koe mitään menkkaoireita: ei satu, ei kolota, ei ahista, ei arista, ei mitään. Ja ovulaation ajankohdan tiedän vain siitä, että limat lilluu ja oon muutaman päivän ihan mega-mega kiihkoissani...

Pakko tehdä nyt vähän töitä. Palataan myöhemmin.

 
Eemi
Äh, hirveä kiire töissä tänään enkä oikein jaksa ajatella yhtään mitään. Kaikki ottaa päähän ja itkettääkin. Miten tää naisen hormonitoiminta voikin olla näin hermostuttavan monimutkaisen rasittavaa?? Ei pitäisi olla tosiaan ovulaatiota eikä vielä kuukautisiakaan lähiaikoina, mutta olo on silti kuin... sanonko millä.

No joo. Kiitos että saan tänne vähän valittaa niin ei tarvi työkavereille kiukutella enempää (ehkä). Muutenkin tulee tänään yllätysyövieraita perheellinen pienen lapsensa kanssa, enkä oikein jaksaisi keskittyä viihdyttämiseen. Blah.

Mutta aurinkoisempaa päivää muille ketjulaisille...
 
Sars76 (kirjautumatta)
Huomenia!

Eemi, tsemiä duuniin. Täällä vedellään viimeisiä päiviä ennen lomaa ja ei nappaa sitten yhtään. Ei ollenkaan.
Ja oma olo on ihan perseestä - eilen ei mitään raskausoireita ja tänään olevinaan ihan hirveen huono olo ja tukkoinen fiilis. Eli revi tästä sitten huumoria.

Mäkin toivotan Eemin tapaan aurinkoista päivää kaikille!
 
Eemi
Joo, fiilis on jo jonkin verran parantunut kun v-mäinen työpäivä lähenee loppuaan. Ja hei, tuollainen pieni kipeä olo vois olla alkuraskauden immuunipuolustuksen laskusta johtuvaa ... ;) Tai ainakin näin positiivisesti on lupa ajatella!

Hyvät viikonloput mun puolestani, häivyn tästä kohta viihdyttämään viikonloppuvieraita.
 
Aq
Hyvät viikonloput kaikille tältäkin suunnalta =)

Meillä vietetään nuorimmaisen synttärijuhlia huomenna ja on kovasti hommaa.. Harmi vaan kun uhataan sateella =/.

Me odotellaan innokkaasti miehen kesäloman alkamista (7.7). Lähdetään alkulomasta mökkeilemään keskisuomeen, ihanaa!! Toivotaan pikaisesti alkavia menkkoja et päästäis rentoutumisen aikana vauvantekopuuhiin ;O).
 
Santura
Täällä ois kans yks ihan untuvikko yrittäjä, vauvakuume iskenyt päälle havyttömän yllättäen :)

oon jo ollu huolissani kun ei oo yhtään tehny lapsia mieli kun äiti ja sisko kuitenkin tekivät esikoisensa 18 vuotiaina, itse nyt olen 25 vuotta. (Mies 31 vuotta) Häät tulossa, ja pillerit lopetin tänään :) Ollaan jo vuosi puhuttu kyllä lapsen hankkimisesta, mutta odottelin vaan sitä vauvakuumetta. Nyt myös tunnen olevani valmis huolehtimaan uudesta elämästä.

Näin kauan mulla siis kesti "aikuistua". Kärsin kyllä myös järkyttävästä synnytyspelosta, joten sekin on vaikuttanut vauvapäätöksen lykkäämiseen... Muistan kun tokaisin jo 6-vuotiaana äidilleni että ei kai haittaa jos en koskaan tee lapsia, aloin jo tuolloin pelätä synnytystä :O älkää kysykö miksi, suuri arvoitus itsellenikin.

Mutta siis nyt vaan harjoittelemaan sitä vauvan tekemistä :) on jotenkin ihana ja onnellinen ja autuas olo kun on tehnyt päätöksen, johtuneeko se tuosta vauvakuumeesta :)
 
Eemi
Tervetuloa Santura - päätöksenteko todellakin tekee jotenkin rauhallisen olon!

Mä oon itse kärsinyt koko aamun hirveistä ruuansulatusvaivoista eli maha sattuu ihan tosi paljon. Istuessa ei niin vaivaa mutta seisominen/käveleminen on tuskaa. Paha vaan ku mulla on työhaastattelu iltapäivällä. :( Yritän nyt aamupäivän selvitä duunissa ja jotenkin päästä sinne haastatteluun.

En kyllä ymmärrä, ei mulla yleensä tällaista oo. Ruokahalu on kyllä ollut ihan valtava viime päivinä, että jos mä oon sitten syönyt liikaa mun sulatuskyvylle tai jotain (?!)...

Muuten, muistanko oikein Sars, että sulla vois olla jo testailun aika? Kerro tuloksia!! Mulla oviksesta vasta viikko ja kierto n. 30 päivää, joten ei kauheaa jännäilyä vielä...
 
Santura
Kiitos, mukava liittyä joukkoon :)

Tuossa edellisessä viestissä olikin vähän mun päätöksentekoon vaikuttavia taustoja. Vielä siihen lisäisin että halusin ensin saada opiskelut loppuun, mennä naimisiin ja mielellään saada myös töitäkin ennen yrittämistä. Laskeskelimme että elokuussa on hyvä alkaa yrittämään, häät kun ovat heinäkuussa. Töihin en ole päässyt, mutta haku jatkuu kuitenkin.

Hieman huolestuttaa se töihin pääsy sitten JOS tärppää... toisaalta minulla ei ole mitään kotiäitinä olemista vastaankaan :) itsellä ihania muistoja omasta lapsuudesta jossa äiti aina hääri kotona leipomassa, siivoamassa ym :) Meni töihin vasta kun olin muistaakseni 7-8 vuotta (iso-sisko 10-11, pikkuveli 4-5)

Kun nyt olen siis ihan ekaa kertaa pappia kyytissä, niin olen ihan pihalla kaikista yrittämiseen liittyvistä judansseista. Meillä ei ole tarkoitus siis yrittämällä yrittää, vaan ollaan aateltu että tulee jos on tullakseen. Ehkä on toinen ääni kellossa jos tässä vuosi menee ilman mitään tuloksia... Eli nyt kun oon lopettanu pillerit, niin onko mitään haittaa siitä ettei kuitenkaan käytä ehkäsyä ilman ekoja luomuja? Mieskin on kyllä joka toinen viikko kotoa pois, ettei niitä hommia niin usein tule tehtyäkään :p muttei olla mitään kumin eikä keskeytetyn ystäviä kumpikaan.

Jahas, lähtis vaikka aamupalalle :)
 
Eemi
Jos nyt vastaan ku taas täällä koneella vaan pyörin. :)

Niin mulle ainakin sanottiin, ettei tarvi käyttää muuta ehkäisyä pillereiden lopettamisen jälkeen. Sitä suositellaan vain siksi, että jos tulee yhdet luomumenkat ensin tyhjennysvuodon jälkeen, niin laskettu aika on helpompi määrittää (=kierron pituus tiedossa).

Itselläni ei vaikuttanut mihinkään, koska en saanut kuukautisia ollenkaan pillereiden jälkeen... Nyt tosin toimii suht normaalisti. Toisilla taas on niin, että jos kierto on ollut ennen pillereitä epäsäännöllinen, niin parhaat mahdollisuudet raskauteen on heti pillereiden lopetuksen jälkeen (kierto pysyy säännöllisenä jonkin aikaa). Eli siis varmaan yrittämisen voi huoletta aloittaa heti. :)
 

Yhteistyössä