Eli maanantaina 8.6 lääkäri ultrasi minut noin klo 11. Sitä ennen tunnusteli mahan päältä ja oli varma, että vauva on vieläkin perätilassa. Olimme kaikki yhtä hämmästyneitä kun selvisi että olikin kääntynyt rt:n, minun ilmeeni oli taatusti näkemisen arvoinen. En ollut tuntenut kääntymistä.
Mietin kyllä että olikohan su-ma välisenä yönä näkemäni uni ollutkin totta. Vauva mylläsi silloin mahassa ihan hirveästi, ja näinkin unta että hän kääntyi. Ties vaikka näin olisi tapahtunutkin!
Kävimme kahviossa miehen kanssa kahvilla ja sitten menin osastolle. Makasin käyrässä ja lääkäri tuli laittamaan ensimmäisen tabun kohdunsuuta kypsyttämään vähän ennen yhtä. Kahden aikaan pääsin käyrästä pois ja mies tuli samoihin aikoihin takaisin sairaalalle. Kävelimme pihalla, yritin liikkumisella edesauttaa käynnistymistä ja vauvan laskeutumista.
neljältä söin ja vauvasta otettiin taas käyrää. Ja jostain ihmeen syystä siinä käyrällä maatessa supisteli viiden minuutin välein ihan napakastikin. Lääkäri kun tuli paikalle hän totesi että supistelut ovat hyvässä vauhdissa enkä saanut lisää cytoteciä kohdunsuulle. Sovimme kuitenkin että jos supistukset hiipuvat saan illemmalla ottaa suun kautta samaa ainetta.
Kahdeksan aikaan sain sitten suun kautta cytotecia. Mies läksi puoli yhdeksän aikaan kotiin nukkumaan.
Nukahdin kahdentoista aikaan, ja heräsin varttia vaille yksi kun kipeä supistus tuli uneen. Yritin ja yritin nukkua, välillä kävin käytävällä kävelemässä. Lopulta vähän ennen kolmea luovutin ja menin pyytämään kipulääkettä että saisin nukutuksi.
Hoitaja otti käyrälle ja kipu paheni. Sain piikin pyllyyn ja menin takaisin nukkumaan.
Nukkumisesta ei silti tullut mitään, soitin kelloa vähän ennen viittä, kinusin lisää kipulääkettä.
Kävin taas käyrällä ja hoitsu tutki että kohdunsuu oli alkanut avautumaan, olin n. 1-2 cm auki.Minut käskettiin lämpöiseen suihkuun, kipulääkettä voisin saada vasta kuuden aikaan lisää. Sainkin suihkuhuoneeseen melkoiset höyryt aikaiseksi, niin kuuman veden alla olin ja yritin saada kipuja hallintaani.
Lopulta luovutin suihkussa, sain vaatteet päälleni ja aiheutin hämmennystä vessassa ryntäämällä oksentamaan.
Hoitaja tutki sitten minut uudestaan ja olin hyvin lyhyessä ajassa avautunut 3 senttiin. Sain luvan siirtyä saliin. Soitin miehelle joka heti tomerasti vastasi unenpöpperössään puhelimeen. Kuulin jälkeenpäin että hän oli juossut rappuset alas, hän oli sairaalassa noin vartin yli kuusi, eli pikaista vauhtia hän kotoa oli lähtenyt.
Pääsin siis saliin, olin jo aika kipeä. Kello oli kuuden pintaan. Kätilö oli laittanut epiduraalin laittovälineet valmiiksi, tilauksen puudutuksesta olin jättänyt jo osastolla. Anestesialääkärikin tuli heti minun jälkeeni paikalle ja olin puudutettu ennenkuin mies ehti paikalle.
Puudutuksen vaikutettua kätilö puhkaisi kalvot, tai teki ainakin pienen reiän koska lapsivesi ei holahtanut heti kokonaan vaan lirutteli aina silloin tällöin.
Siinä sitten sain epiduraalia aina uuden annoksen ja jossain vaiheessa tipan vauhdittamaan supistuksia. Yhteentoista mennessä olin avautunut 6 cm, täysin puudutettuna.
Oksentelin koko ajan, ja aina vähääkään pystymmässä asennossa voin todella pahoin. Olo alkoi olla heikko, pyysin syötävää mitä en enää saanut synnytyksen ollessa tuossa vaiheessa. Nukahtelin myöskin jatkuvasti.
Jossain vaiheessa kävi lääkäri siirtämässä vauvan sydänäänet toisenlaiseen laitteeseen, kuulemma tarkempaan. Samalla vauvan päästä otettiin jotain mikronäytteitä ( verinäyte ) jotta saatiin selville vauvan vointi. Kaikki oli hyvin mutta laite hälytti silti moneen kertaan. Lopulta näytteitä otettiin yhteensä 4 kertaa, joka kerta pelkäsin ihan hirveästi että selviäisi vauvalla olevan joku hätä. Onneksi vauvalla silti oli koko ajan kaikki hyvin!
Jossain vaiheessa sain kammettua itseni sängystä ylös jumppapallon päälle, lääkäri kehoitti pysty asentoa, että vauva laskeutuisi paremmin. Oksentelin ja kiikkasin sen jumppapallon päällä, lopulta loppui voimat jaloista.
Minua tutkittiin, olin edelleen 6 cm auki, kello oli ehkä jotain 13-14. Tippaa lisättiin, puudutuksen vaikutus alkoi hiipumaan. Olin saanut sen siihen mennessä jo kolmeen kertaan. Kolmen jälkeen oli vuoronvaihto, uusi kätilö tuli kyselemään tapauksestani. Heti toisen kätilön lähdettyä tämä toinen kätilö alkoi ottamaan tapauksestani selvää tarkemmin ja totesi tiukasti, että tämä synnytys olisi edistynyt jo tähän mennessä jos olisi niin tehnyt, koska olin uudelleen synnyttäjä. Hän epäili että napanuora on vauvan ympärillä tai liian lyhyt tms. joka esti synnytyksen etenemisen.
Tippakin oli lisätty niin, että kivut alkoivat olla todella kovat, mies piti puoliani ja sanoi hänkin että nyt aletaan olla siinä pisteessä että olen todella kipeä. Yhteistuumin päätimme kutsua lääkärit paikalle.
Ehdin kyllä saada lisää puudutetta kätilöiden vuoron vaihtuessa, mutta vaikutuksen alkaminen kesti koska lisäannoksen saaminen venähti.
Kaiken kivun lisäksi vielä oksensin edelleen, pelkästään sappinesteitä tyhjästä vatsasta. Imin ilokaasua ja lopulta paiskasin senkin menemään. Mies yrittää auttaa vieressä minun itkiessäni ja potkiessani kivusta.
Lääkärit tulivat melko pian, vanhempi mieslääkäri ( oli sama joka tutki minut ma aamulla ) ja naislääkäri joka oli aiemmin ottanut vauvan päästä niitä mikronäytteitä. Mies tutki minut, oli ihanan huomaavainen, pyyteli anteeksi aiheuttamaansa kipua. Hän totesi vauvan olevan sittenkin virheasennossa. He sanoivat molemmat, että nyt on sektion paikka. Synnytys oli siihen mennessä kestäny jo 12 h, eikä ollut viimeiseen melkein 5 tuntiin edistynyt.
Heti päätöksen jälkeen sain tipan pois ja kipu alkoi hellittämään kun puudutus vaikutti samaan aikaan. Minut kärrättiin saliin jossa käskettiin nousemaan toiselle sängylle. Olin jo niin voimaton, että en meinannut jaksaa, lisäksi kipeä joka paikasta, myös vatsa oksentelun ansiosta. Minua alettin pestä, joku pesi myös alapäätäni hyvinkin kovakouraisesti ja rupesi tunkemaan katetria sisälleni ennenkuin olin edes puudutettu. Taas huusin kivusta ja yritin kiemurrella pois, tämä täti vaan kehoitti olemaan rentona ja jatkoi katetrin tunkemista.
Aloin olla jo sekaisin puudutteista ja lääkkeistä, lopulta tajusin että he aloittivat jo enkä nähnyt miestä missään! Sain soperrettua kysymyksen mieheni perään. Lopulta mies tuli paikalle, ehti antaa minulle pusun ja jo vauva nostettiinkin pois minusta.
Kuulin onnitteluja tytöstä, yritin pysyä tajuissani.
Minua huimasi siinä maatessani, vauva tuotiin näytille. en muista muuta kuin kinaisen naaman. Voin pahoin.
Nukahtelin koko sen ajan kun minua parsittiin kasaan. Lopulta minut vietiin heräämöön. Tärisin puudutteen sivuvaikutuksen ansiosta hillittömästi. Sain lääkettä tärinään. Havahduin aina kun joku vierellä kysyi jotain, ehkä vastasin tarpeeksi selvästi, tai sitten en.
Mies tuli käymään heräämössä. Kertoi vauvan olevan suloinen nöpönenä.Tärisin taas horkassa, pyysin miestä menemään vauvan luokse. En edes osannut kaivata vauvaa, olin niin huonovointinen.
Lopulta pää alkoi pikkuhiljaa selviämään ja tuntokin palautumaan jalkoihin. Osastolle siirryimme seitsemän aikaan ja sain vihdoin nähdä tyttömme :heart:
Muoks* pahoittelen pitkää kertomusta