***KESÄMASUT KESÄKUUSSA JA HEINÄKUUSSA***

jadal
Huhhuh Lisbet, sulla on aikamoinen synnytys reissu ollut!

osastolla käyty, ja kotona taas, yhtenä kappaleena. Menin siis kääntöyritystä ja mahdollista käynnistystä varten, mutta siitä ei sitten tullut mitään. Poitsu tyytyväisenä perätilassa ja paikat niin epäkypsät, ettei mahdolisuutta käynnistykseen. kohdunsuukin niin ylhäällä ja takana, ettei lääkäri meinannut yltää edes siihen. Ja kuulema tuo runsas vesimäärä tekee muutenkin käynnistyksestä hitaampaa, joten lääkäri oli sitä mieltä, että on vain mun ja vauvan kiusaamista alkaa käynnistämään, kun siitä ei mitään hyötyä olis kun on tää lähtökohta on se, että kanava lähes täysmittainen ja kiinteä, ja sisäsuu tiukasti kiinni.
maanantaina uusi käynti ja katsotaan tilanne uusiksi. jos nyt sattuu menemään vedet, on edessä automaattisesti sektio :(


muoks. plussat lääkärille siitä, että oli niin lämmin ja myötätuntoinen, ja selitti mulle nää asiat todella perusteellisesti.
Eli vaikka onkin hieman pettynyt olo, on kuitenkin periaatteessa ihan hyvä mieli :)
 
MammaM80 no tuo kyl kuulostais hiivalta, ei mullakaa hiivan aikana haise mut kutisee niin pirusti.. ja canestenin yhdistelmäpakkauksen olen siihen hakenut ku oon ite ollu varma et sitä se on. mut en osaa sanoa miten raskaana ollessa saa esim sitä sisälääkettä käyttää. tai jos on kohdunsuu auki. soita suoraan lääkärille? :(

neuvolassa käyty tänään taas kerran. kaikki ihan ok, ohjeeksi sain seurata verenpainetta kotona niinku ennenki. pissaliuskoja sain myös mukaan, kun turvotusta on edelleen. synnytykseen liittyviä kysymyksiä oli tullut pari mieleen, tais olla eka kerta kun oikein kyselen neuvolassa jotain.. =)

39+4
 
Just kun aamuilla sanoin, että ei oo limatulppa irronnu niin oltiin tossa shoppailemassa päivällä niin kaupassa jotain lurahti housuun :x Kotiin kun pääsin niin heti vessaan ja limaahan siellä oli ja reilusti, yöks. Saas nyt sit nähä millon lähetään.. :snotty:
Luin tuolta jostain netistä jotain keskustelua ja aika monella jolla on menny yliaikaan limatulppa niin on seuraavan vuorokauden aikana lähtö tullu.. Iiiks :D No ei passaa toivoo liikoja..
 
Heip.

Yhdes koos edelleen. Eikä mulla oikeastaan ole kiirus. Olo on ollut viimeiset kaksi-kolme viikkoa ihan loistava, koirien kanssa on tehty jopa tunnin lenkkejä! Mitä nyt supistukset pysäyttää aina välillä mut muuten pääsee kävelee kivasti.
Niin ja paino on lähtenyt laskuun, ihanaa.

Iltaisin supistaa ja tulee sukkapuikkoa, mutta vauva pysyy masussa. Seksiä tekis mieli, mutta mies ei ole kiinnostunut.

Isot onnittelut kaikille vauvan saaneille, teitä onkin jo iso määrä. :heart:

Viime viikolla käytiin lopettamassa se meidän sairas koira, se sitten sai niin vakavia halvausoireita, että päätettiin hänestä luopua. Mies oli melko varma, että synnytys lähtee lopetuksen jälkeen käyntiin, mutta ei. Vaava pysyi masussa vaikka kolme päivää itkin ihan hulluna.

Nyt alkaa taas elämä voittaa ja laskeskelin, että max 13.vrk ni vauva on sylyssä, toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse käynnistykseen lähteä vaan alkais syntyä ihan itellään.

Bree ja Kerttu 39+4
 
mammaM80 kuulostaa hiivatulehdukselta. ite olen käyttänyt tän raskauden aikana jo kolme kertaa sellaisen yhenpäivän (500mg) puikkopakkauksen. niitä saa käyttää raskauden aikana mutta sitä muovista asetin trööttiä ei saa käyttää.... ja pääsääntöisesti on mullakin ollu vaan hillitön raapimisen tarve :D

ä-poli kontrolli oli kans lähes yhtä tyhjän kanssa. nyt sitte vasta päättivät kertoo että tyksissä on se osasto jossa kypsytellään ni rempassa ja sinne ei kypsyttelyjkä oteta... eli nyt meillä se tilanne että maanantaina mennään saliin ja tippa kouraan ja katotaan lähteekö kohtu supistelemaan.... eli varmuutta ei siitäkään että käynnistyisi sillo. nää mun tän hetkiset supparit joita siis sillo tällö tullu ni ei o saanu kuukaudessa aikaan mitään vaan edelleen 3cn ja somelle auki... ompa todella lohduttavaa kun vauvan paino arvio on nyt 4300g...... tänään oli vähän perempi lääkäri ja oli ihan innoissaan kun käyrälle piirtyi kaksi harkka supparia puolen tunnin aikana. kyllähän mä nekin tunnen mutta en niitä pidä minään kun ei satu....

lima tulppa siis tulla köllähti ainakin osaksi eilen ja vielä yhes koossa ooon. nyt lääkärin sisätutkimuksen jälkeen tullu hieman verta valkkarin seassa mutta ihan viiruina vaan.... ja peittoakin heiluteltiin ja saunassa käytiin mutta tuloksena vain hikinen yö kun sauna on meitin makkarin vieressä.....

tinni ja koteloitunut ryyni 40+1
 
tällasia vaivoja: musta oikeesti tuntuu että mun pimppi repee kahtia. Täytyy ilmeisesti alkaa popsiin särkylääkkeitä, kun tuntuu pahenevan päivä päivältä. Ärsyttävää olla koko aika ihan hikinen, kun reagoin tohon kipuun niin. Yritin eilen kattoo peilillä oisko suonikohjuja tullu alapäähän, mutten ainakaan nähny mitään, tosin maha on aika hyvin tiellä.. Oksetusjuttu, mut ei voi mittään. Toivottavasti jotain ohimenevää. Voisko vauveli olla niin alhaalla, et painaa paikkoja? Esikoinen kun oli väärässä tarjonnassa ja korkeella, niin ei siltä ollu tällasia tuntemuksia..

Lammiska 38+3
 
Antakaa mullekki sitä limatulppaa :LOL: No ei vaiskaa :x Oottelen omaani..

Tänää ois 11. päivä, mies veikkas jo kuukausia sitte et lähtö tulee 12.6 aamuyöllä, saas nähä.. Kävin kans kävelylenkillä, oli koko lenkin joku kestosupistus että liikkuminen oli aika tönkköä.. :D

Tänää vaihtu viikotkii..

kleo ja Sara 39+0 :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lammiska:
tällasia vaivoja: musta oikeesti tuntuu että mun pimppi repee kahtia. Täytyy ilmeisesti alkaa popsiin särkylääkkeitä, kun tuntuu pahenevan päivä päivältä. Ärsyttävää olla koko aika ihan hikinen, kun reagoin tohon kipuun niin. Yritin eilen kattoo peilillä oisko suonikohjuja tullu alapäähän, mutten ainakaan nähny mitään, tosin maha on aika hyvin tiellä.. Oksetusjuttu, mut ei voi mittään. Toivottavasti jotain ohimenevää. Voisko vauveli olla niin alhaalla, et painaa paikkoja? Esikoinen kun oli väärässä tarjonnassa ja korkeella, niin ei siltä ollu tällasia tuntemuksia..

Lammiska 38+3
Heips joooo, mulla tuo kipu on häpyluun päällä ja vähän vasemmalla nivusen likellä, tuntuu et jalka repee irti jos liikaa painan kipua vastaan ja liikutan vaan jalkaa.. Maatessa tuntuu et värkki repeää.. Täytyy johtua siitä ku vauva laskeutunut ja painaa just sitä lantion luustoa :x |O
 
ULTRASSA POIKKEAVA REISILUU
Kävin tänään Jorvissa painoarviossa rv 38+6,,
paino oli ok, mutta lääkäri huomasi yllätyksekseen oikeassa reisiluussa poikkeavuutta just polven yläpuolella,, kutsui toisen lääkärin myös paikalle joka totesi saman,,
poikkeavuus näytti siis murtumalta, ei ollut tasaisen kauniin valkoinen ultran vaste, joka toisessa reidessä oli,
lääkärit tarkistivat koko vauvan eikä muualla poikkeavuuksia esiintynyt.
Pituus reisiluulla oli sama ku toisessakin, eli ihan käyrillä.. jalka liikkui kokoajan vilkaasti kuten vauva muutenkin,,

Mulla on niin kamala olo nyt,, kertokaa onko kokemuksia ja mihin tässä nyt vois valmistautua.
Lääkäri sanoi että ei käynnistetä tämän takia, lastenlääkäri tutkii jahka syntyy, ja kuvat otetaan.

Juuri poislähtiessäni kysyin että mikä muu voi olla ellei ole murtuma--- kystan heittivät ilmaan-- ja toisaalta lekuri ihmetteli sitä että jos olis murtuma niin vaikuttaisi varmaan liikkuvuuteen ts. olis kipeä raukalla se...
 

Heippa!

Onnitteluja taas uusille vauvansa saaneille! :flower:

Täällä ei oo tapahtunut mitään. Ei niin mitään... Oma olo ei ole enää niin kärsimätön kun ylipäiviä kertynyt jo useampi. Joko, joko -kyselytkin ovat vaimentuneet.

Limatulppaa ei ole kuulunut, ekassa synnytyksessä se irtosi kun supistukset alkoivat.
Ja kuka miettii onko valkovuotoa vai limatulppaa, niin sen kyllä erottaa. Mun mielestä limatulppa muistuttaa raakaa kananmunanvalkuista.

Brianna , ikävää että jouduit viemään koiran piikille.. Meillä oli sama juttu kun odotin esikoista. Ja raskaana ollessa asiat tuntuu vielä miljoona kertaa pahemmilta. Mulle eläinlääkäri silloin sanoi että; ethän nyt vaaan ala täällä synnyttämään - kun otin niin kovin raskaasti koiran lopetuksen, joka tuli meille ihan yllätyksenä.
En olisi varmaan kestänyt jollei kotona olisi ollut vielä toinen koira.

Koiran ja vauvan kohtaaminen sujui meillä hyvin. Kun tultiin sairaalasta, lähdin koiran kanssa pienelle riehumiskävelylle. Olin ollut 9pv sairaalassa joten jälleennäkemisen riemu oli suuri. SItten mentiin sisälle ja koira sai rauhassa haistelle turvakaukalossa lattialla makaavaa vauvaa. Siitä asti ovat olleet ylimmät ystävät. Nykyään tyttö 2v mm. kattaa koiralle kahviastiat ja ratsastaa koiralla... Melkoinen parivaljakko ovat ja selvästi toistensa parhaat kaverit. Välillä pitää hiukan rajoittaa leikkejä kun koira on niin iso, rw uros 56kg =) .

Jaaha, huomenna on neuvola ja ensi viikolla TYKS;n arvioon jollei lähde viikonlopulla tulemaan...

Anni ja vauva 40+5 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Meidän beibi on välillä aika kummallisessa asennossa vatsassa.. Rt on kyllä, mutta ihmettelen vain miten molemmilla puolilla vatsaa voi tuntua niin selvästi jotain kovaa ja "kookasta". siis selän paikannan ihan selvästi, mutta mikä ihme se siellä toisella puolella köllöttävä on? :eek: Eilen pohdin mahtaako pikkuinen olla välillä poikittain vatsassa lepäilemässä.. Elin peppu ja selkä tuntuisivat molemmissa "kyljissä". Kai sen nyt pitäisi jo sen verran iso olla, ettei enää mielellään siinä asennossa köllöttelisi?..
Mulla oli alkuviikosta ihan sama tunne ja tiistaina kysyin neuvolassa ja siinä sitten veivattiin mahaa puolta toiselle ja katottiin ultrallakin. On kaiketi sen verran pitkä kaveri mun mittoihin nähden (pituus ja masun koko) et joutuu oleen jotenki hassusti mutkalla. Eikä haittaa mitään, kunhan vaan rt pysyy. Mutta tuntemus on aika veikeä, kun masu on kova kummaltakin sivulta yhtä pinkeä.

Eiliset supistukset hiipuili siinä puoli kahden jälkeen yöllä, ajoin siskon omaan kotiinsa nukkumaan ja nukuin itekin 8 asti kertaakaan heräämättä. Tänään ei sitten sen kummempia olotiloja olekaan ollut, limatulpista puhumattakaan. Tosin hyvin hiljaiseloa oon eläny, koiran kanssa ulkoillu vähän ja siirtänyt siivoamisen huomiseksi :)

Huomista odotan ku kuuta nousevaa, mies tulee kotiin!!!!

 
Hui Himpsu.. ;) Voisikohan tämä meidänkin vauva olla sitten pidempi pikkukaveri.. Aikaisemmat vauvat ovat olleet 47&43cm ja olen olettanut tätäkin pätkäksi. Ollaan myös miehen kanssa itse molemmat oltu alle 50cm kun synnyttiin.. Hurjaa ajatella, että tämä vauva olisikin iso. :eek:
 
Heippa! Enpä ole aikoihin kirjoitellut palstalla, ja sekin vähän olen kirjoittanut enempi tuonne toista lasta odottaviin. Halusin kuitenkin tulla kertomaan, että meille syntyi ihana tytär lauantaina 6.6. :heart:

Synnytys käynnistyi lapsiveden menolla aamulla 7 aikaan, mutta supistelemaan alkoi vasta puoli kymmenen aikaan. silloinkin supistukset olivat lieviä, mutta jotenkin erotettavissa harkkareista hieman vakavammin otettavina. Sairaalaan ajeltiin niin että perillä oltiin puolen päivän aikoihin, matkaahan meillä on tuo 130 km. Käyrässä todettiin laimeita suppareita ja epäiltiin että voi kestä kauankin ennen kuin synnytys lähtee varsinaisesti käyntiin. Lähdettiin sitten käytäville kävelemään ja syömään sairaalan ravintolaan. Siellä ollessa alkoi tuntua, että ehkä asiassa edetään, alkoi tuntua napakoita supistuksia noin kolmen aikaan.

Taas käyrälle ja silloin supistelikin n.4 min välein tanakammin. Ilokaasuun piti turvautua vähän ennen viittä kun alkoi tuntua ettei oma rentoutuminen ja hengitys riittänyt pitään kipua kurissa. Siitä synnytys etenikin aika vauhdilla - pyysin voimakkaampaa kipulääkettä vähän ennen kuutta, ja kätilö lupailikin epiduraalia tilailla. Katsoi kuitenkin kohdunsuun tilanteen siinä valmistellessaan epiduraalia, kun sanoin että kovasti tuntuu tulevan alaspäin vauva. Olinkin jo 7-8 cm auki, ja alkoi sanomaan että ei ehkä keretä epiduraalia laittaa, kun samassa alkoi ponnistuttaa! Kätilö vauhdilla kokeilemaan uudestaan kohdunsuuta ja se oli täysin auki! Siinä toppuutteli minua ja kielsi ponnistamasta ennen kuin saa toisen kätilön ja tavarat valmiiksi ja itselleen toiset hanskat käteen. Ei ollu kielloista hyötyä, ponnistus alkoi viedä väkisin mukanaan.. hanskat ehti onneksi vetämään ja toinenkin kätiö paikalle ennen kuin tytär kahdella ponnistuksella tuli maailmaan. Huh, mikä loppurytinä! Kaikki meni hyvin, en revennyt, mutta pari tikkiä varmuudeksi pintahaavaumiin ompeli.

Prinsessan kasvot olivat hurjasta kyydistä johtuen ekan vuorokauden vähän sinervät verenpurkaumista pintaverisuonissa johtuen, mutta väri tasoittui nopeasti. Mitat olivat 53 cm, 3770 gr, ja päänymp. 34,5 cm.

Kotiin tultiin jo seuraavana iltana, oltiin täällä Ruotsissa tutun lyhytjälkihoidon piirissä. Virallistesti sairaalan kirjoilta poistuttiin eilen, kun käytiin lastenlääkärin lopputarkastuksessa ja minä kätilön lopputarkastuksessa ja kaikki edelleen oli kunnossa.

Nyt nautitaan ihanasta onnesta ja kesästä! Voimia kaikille loppuodotukseen ja synnytykseen, ja onnea kaikille jo vauvan saaneille! Aivan ihana kokemus, jota en antaisi pois mistään hinnasta!!

T. Kesäihme ja Ella 5 vrk
 
Tolkuton väsymys ollut tänään koko päivän. Mittailin verenpaineitakin yhdessä välissä kun oli niin outo olo. Missä vaiheessa on muuten jo oikeasti korkea verenpaine? Paineet olivat nyt 160/80 kun muuten aina on 120/60 -luokkaa..

Nyt supistelee heti kun vähänkään liikun. En taida jaksaa lähteä kävelylle kokeilemaan saisiko mitään aikaiseksi. :| Kuitenkin supistukset loppuisivat kotona kuin seinään ja saisin vain alavatsan kipeäksi...

Plääh.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Hui Himpsu.. ;) Voisikohan tämä meidänkin vauva olla sitten pidempi pikkukaveri.. Aikaisemmat vauvat ovat olleet 47&43cm ja olen olettanut tätäkin pätkäksi. Ollaan myös miehen kanssa itse molemmat oltu alle 50cm kun synnyttiin.. Hurjaa ajatella, että tämä vauva olisikin iso. :eek:
No pieneksi tätä meidän kaveriakin on veikattu. Toki mä sit hädissäni kysyin, et eikös ne pitkät vauvat (vois olla sen 52-54 cm sano th) oo isoja sit ihan kaikkinensa, niin sanoi, ettei ollenkaan kaikki. Että kaiketi niitä "matojakin" syntyy :D kaikki ei oo toukkia....

Jospa ei meillä olis enää montaa PÄIVÄÄ siihen, et näkis mikä ja kuka ja millasta ystävää sitä on nää kuukaudet kuskannu mukanaan

:heart:
 
Mamma80 sul on hiivatulehdus. Mul ei o koskaan ennen ollu mut tässä raskaudessa pitkitty useen kuukaudne mittaseks, aina vaan uusi. Ja ei tosiaan mitään haisevaa vuotoa ole ollut vaan aina tuollasta. Mul on lääkärin käskeny ottaa sellasen 3:n tabletin kuurin.

Lammiska mä veikkaan, et sulla on vauva laskeutunu ja kiinnittyny sinne lantioon.

pilttiä4 jopas. :hug: mites nyt asiaa hoidetaan eteenpäin? tutkitaan synnytyksen jälkeen sitten, et mikä se on vai millai?

maranooka sehän on oikeestaan ihan jees, että laps on pitkä: helpottaa synnytystä =) Mun esikoinen oli pidempi, mutta laihempi kun veljensä: tosin molemmat oli helppo synnyttää.

Raffel ota rauhas ny vaan ja jos ei sauna tai muut jutut maita, niin unohda ne. Ymmärrän kyl, et haluaisit päästä jo nyytin hakuun, mut ei siit yleensä saa ku ittensä kipeeks jos tekee sellasta kun ei tunnu hyvältä. Tai jos se synnytys lähtiskin käyntiin ni kivempi ois synnyttää levänneenä. Ihan hyvältä toi tilanne kuulostaa kuiteskin :)

kesäihmeelle onnittelut :flower:

tinni tsemppiä maanantaille! vai on se vihdoin remontissa se osasto... eihän siit okkaa puhuttu kun - mitä nyt - kolme vuotta :whistle: Sillon piti mennä noitten osastojen remonttiin kun meidän kakkosta olin hakemassa, mut loppu kuulemma rahat kesken...
 
kesäihme onnea!! :flower:

maranooka mulle terkka terottaa joka kerta että sitten ku paineet on toistuvasti yli 140/90, vaikka vain toinen noista, niin yhteys neuvolaan/synnärille. on myös katsottava lähtöverenpaineita, ja kyllä huomattava kohoaminen on siinä havaittavissa. alapaineella on r-myrkytyksen kanssa enempi tekemistä mut sun yläpaine ei tod oo kunnossa. istu nyt kunnolla alas puoleks tunniks, rauhoitu kunnolla. mansetti käteen ja istu sen kanssa viel 5min. ota kolme mittaustulosta, pidä niiden välissä 1min tauko ja laske keskiarvo. soita ihmeessä synnärille jos tulee edelleen tommone huima tulos...
 

Yhteistyössä