*Kesämassut 2009 TOUKOKUUSSA*

tekayn sivujen mukaan noin rv 33 keskikäyrä olisi 2250g eli nuin iso mulla pitäis suunilleen masussa olla.. onneks pian on se synnytystapa-arvio niin saa tietää =)

http://www.tekay.fi/chart/efw.php?vk=6&cm=1300&vk2=rvk&cm2=&vk3=rvk&cm3=&vk4=rvk&cm4=&vk5=rvk&cm5=&Laske=N%E4yt%E4+taulukko%21
 
Voi toivottavasti nyt menee BVllä ja s-anttulla kaikki hyvin :eek:

Mullakin tosiaan sitä vuodelepoa jäljellä vielä 4 päivää mut menin silti käymään vapputorilla :ashamed: kun ei oo nyt 2 viikkoon yhtään supistellu niin aattelin et uskallan mennä ja eikä onneks alannukkaan supistella :D no nyt sit takas sängyn pohjalle häpeemään kun en sielä pysyny ja toiset vielä tollasessa tilanteessa ihan hävettää :ashamed: ja mullakin kuitenkin keskosesta on jo kokemusta kun esikoinen tuli 36+1 :ashamed:

noppispoppis & toukkis 33+3 :heart:
 
BV:lle paljon tsemppiä tuleviin päiviin, ihmettelen että on laitettu vielä liikkumaan vaikka istukka osin on irti mutta enpä lääkäri olekaan :)

Mun täytyy kyllä antaa toisenlainen kokemus noista vauvojen olotiloista raskausviikkoihin nähden. Ei noissa kahdessa ole ollut yhtään eroa, vaikka toinen syntyi tasan 38+0 (reilu 3,8kg) ja esikoinen 39+4 (3,6kg). Kummatkin yhtä valmiita syntymään ja elämään masun ulkopuolella. Kummityttö syntyi taas reippaasti yliaikaisena ja hänellä oli ongelmia syömisen yms. kanssa enemmän kuin meidän ipanoilla. Jokainen vauveli siis oma yksilönsä.

Nyt nauttimaan ihanasti auringon paisteesta ulos :D Vauhtis rv 35+2
 
Aurinkoista Vappua! :flower:

s-antulle tsemppiä synnytykseen ja alkavaan vauva-arkeen! Myös BV:llä taitaa olla vauva pian maailmassa, voimia. :hug: Vähän on hätäsiä vauvoja nyt kesäkuisissa.
Mulla on kokemusta ennenaikaisista, 35-viikkoinen on jo siinä mielessä turvallisilla vesillä, ettei yleensä isompia komplikaatioita tule, mutta itse valitsisin mieluummin täysiaikaisen rv 38+ syntyneen vauvan, jonka saa heti vierihoitoon kuin ennenaikaisen joka sitten aloittelee elämäänsä vastasyntyneitten osastolla. Esikoinen syntyi rv 34 ja olis keskolassa kolme viikkoa, kakkonen syntyi rv 37 enkä sillonkaa saanu vauvaa heti rinnalle vaan joutui jonku tunnin olemaan kaapissa seurannassa ja happea saamassa. Lisäksi oli ihan sama, mitä joku aiemminkin kirjotti, että syöttöjen kanssa piti olla hirveen tarkkana. Sairaalassa herättelin tissille parin tunnin välein ja kotonakaan ei alkuun uskaltanu kovin pitkiä syöttövälejä pitää ettei tule keltasuutta ja kun vauva oli niin äärettömän uninen. Tällä kertaa kyllä toivon rv 38 tulevan täyteen ennen ku poksahtaa.

Täällä alkoi myös eilen äitiysloma. Ihanaaaa!

Mutta nyt esikoinen kaipaa leikkiseuraa, lämmintä viikonlopun jatkoa!

vanttu rv 34+4
 
Eikös se mene jotenkin niin, että kaksi viikkoa ennen tai jälkeen lasketunajan niin lasketaan ns normaalin aikarajan puitteissa syntyneiksi.
Mutta niin tai näin...eipä siinä kait muuta huolta ole noilla ennen aikaisilla kuin nuo keuhkojen kehittyminen ja sitten just se, että jaksavat syödä kerralla hieman vähemmän kuin la lähellä syntyneet kanssa kaverinsa.
Ja kuten Vauhtis tuossa jo kirjoittikin niin on tosiaan omituista, että pistetään BV liikkumaan jos istukka on osittain irti...mun luuloni mukaan sit ollaan pulassa jos istukka pääsee irtoamaan kunnolla ja vauva on vielä masussa. Eli se on todellinen hätäsektio sitten edessä :eek: No toivon mukaan lekurit tietävät mitä tekevät.

Jennynen: noissa vauvojen koko-arvioissa on niin paljon eroja kuin on lapsiakin. Mulla sanottiin viime raskaudessa ja samoin itse asiassa esikonkin kanssa, että mun mitat on niin pienet että hyvä jos lapset on täysaikaisena sitä kolmea kiloa. Esikko oli 3,6kg ja sitten tuo kuopus oli sen reilu kolme viikkoa etuajassa tulleena 2,870g eli voin olettaa et ois ollut yli kolmi kiloinen syntyessään täysaikaisena. Kätilökin sanoi, että noi ulkoiset mitat ei aina kyllä anna todellakaan luotettavaa tietoa siitä mitä tuleman pitää. Ja nyt kun kävin loppuraskauden ultrassa niin sama laulu oli lekurilla...eli masu ei ole mikään iso, mutta lapsi on kuitenkin nyt ihan normaalin kokoinen jne.
Koita vaan olla rauhallisin mielin...ei kaikkien lasten tarvi olla syntyessään yli nelikiloisia. :heart:
 
jeps1
Meille lekuri sano et jos tota käyrää kasvaa niin vauva on la:n aikoihin 2,9kg. Se katsoi muakin siinä ultras ja totes tosiaan, et oon iteki niin pieni, et on kai geeneis. Isäkin on 170cm ja hoikka ja molempien vanhemmat melko pieniä. Mä synnyin täyaikaisena ja olin 2990/46 :D

Jennynen ja Pikku-Möhkö 32+6 :heart:
 
Heips!
Oon nyt täällä Koksissa ja palstalla :snotty: :LOL:
Eilen suppaili epäsäännölliseen tahtiin ja iltaa kohden vähän voimistuen. No siitä sitten kävin puolen yön jälkeen nukkumaan ja supparit vissiinkin rauhottuivat,kun en niihin yön aikana herännyt.
Aamulla seiskan maissa heräsin siihen,että pikkareissa oli jotain märkää ja huomasin että se on verta :eek: Ylös noustessani sitä hulahti sängylle oikein paljon ja soitin samanterin lanssin. No,lanssi toi mut tänne ja nyt odotellaan käynnistyykö synnytys itsekseen vai käynnistetäänkö se huomenna.
Jos vuotoa tulee vielä,niin sitten puhkaistaan samantein kalvot. Vuoto siis johtuu istukan reunasta,vauvalla on kuitenkin kaikki ok :heart:


BV ja P 35+5 :heart:
 
Kiitti kaikille tsemppaajille! =) Täällä ootetaan supistuksia, huomenna käynnistetään, jos ei ala syntymään ennen sitä... Pelottaa ja jännittää. Yritän olla positiivisilla mielin, on viikkoja kuitenkin jo 35+1... Ennenaikaista synnytystä olen enkelivauvan takia pelännyt, vaikka ei kuulemma mitään suurta riskiä pitänyt olla. Mutta nyt kaikki henkilökunta on tosi positiivisia ja kaikkee, niin eiköhän tästäkin selvitä. Voihan se vauvan hoito olla haasteellisempaa, mutta otetaan vaan päivä kerrallaan. :) Asioihin oon jo perehtynyt, ettei ihan shokkina tuu, jos jotain ongelmia ilmenee. Kai se hengissä kuitenkin pysyy... Jospa kaikki asiat menee niin kuin niiden kuuluu mennä. Multa siis alkoi ihan varoittamatta tulla lapsivettä, ei ole tulehdusta eikä mitään kummoisempi supistuksia ollut aiemmin, ihan pientä menkkamaista jomotusta. Koko raskaus muutenkin mennyt niin hyvin. Kai tämän vauvan vaan kuuluu tulla jo nyt. :heart:

Bad virginille :hug: ja tsemppiä sinne sairaalaan! Olen hengessä mukana. =)
 
HelloShitty
mä otin nyt itteeni niskasta kiinni ja aloin pesee niitä vaatteita. nyt kun poksuminen alkanu oikein tiuhaan tahtiin niin pakko se on alkaa valmistella. ei se ukko kuitenkaan löydä eikä osaa jos joutuisin sairaalasta sitä neuvoa mitä bodeja ja potkareita sen pitäis pestä ja tuoda mulle. :LOL:

tiiän että kuitenkin menee yli la:n mutta pakko tehä asioita kun vielä jaksaa ja on kerrankin motivaatiotakin! :kieh:
 
s-anttu & BV, teille kaikkea hyvää toivotaan! =)

Vappupäivä on kulunut ainakin aurinkoisissa merkeissä. Esikoinen lähti ystävänsä perheen kanssa piknikille päivällä ja me kotiin jääneet käytiin pyöräyttämässä kuopusta yhdessä tivolilaitteessa, johon tuli lelukuvastossa se ilmaiskuponki. Hurjan paljon oli kyllä porukkaa liikkeellä ja livistettiin heti karusellikyydin jälkeen kotiin päiväunille. :D

Maanantaina on sitten ultra. Pääsee kurkkaamaan miten pikkuinen on kasvanut. :heart: Nyt päällisin raskausvaiva on sitten kai (diabeteksen lisäksi) turvotus, tai pikemminkin käsien kipeytyminen. Nyt kahtena aamuna sormet olleet aivan turvoksissa ja tosi kipeät. Eilen vetreytyivät päivän kuluessa, mutta tänään ovat olleet koko päivän kipeät. En oikein leipää saa leikattua kun sattuu, eivätkä sormet itseasiassa taivukaan ellei toisella kädellä väkisin taivuta. Ja sama vaiva on ranteissa. Viime yönä heräilin kipuun valehtelematta varmasti yli kymmenen kertaa. |O Tämä vauva saa jäädä kyllä viimeiseksi jos ei ihmeitä tapahdu..

Juu, ei tästä pitänyt valitusviesti kyllä tulla. :whistle: Jos jollain on jotakin vinkkiä tuohon kipuiluun, niin otan kyllä kiitollisena vastaan! Vettä juon kyllä aika paljon ja turvotus ei itseasiassa ole mielestäni vielä niin kovin paha..

Täällä oli pohdittu noita ennenaikaisina syntyneiden mahdollisia ongelmia. Meidän neidit ovat kumpikin päässeet vierihoitoon heti synnyttyään (37 & 37+2 viikoilla). Synnytykset sujuivat normaalisti ja vauvat olivat täysin valmiita syntymään, vaikkakin pätkiä molemmat. Kuopusta jouduin herättelemään syömään tietyin väliajoin kun rakas oli niin unelias, mikä hoitsujen mukaan saattoi johtua aikaisin syntymisestä. Keltaisuutta tuli myös hiukan (vasta kotona), mutta ei niin että oltaisiin jouduttu takaisin sairaalaan & kaappiin. On varmasti siis aika lapsikohtaisia nämä ongelmat.. Olen nytkin asennoitunut synnyttämään taas sen kolme viikkoa ennenaikaisena. Eivät nämä meidän perheen vauvat vain taida malttaa odottaa meidän tapaamista sinne laskettuun aikaan saakka. :D

-maranooka & prinsessa 32+2-
 
Kotiintulovaatteet mä kans meinasin ottaa sen pitkähihaisen bodyn, puolipotkarit + ohuen fleeceasun missä takki ja housut.. Eipä sitä niin tarkasti säätä tiiä ja ei ne vie paljoo tilaa.. Enempi tilaa viekin omat kuteet, ja mitähän sitä osais itelle ottaa?! joustavavyötäröiset kangashousut, sandaalit ja.. öö.. varmaan tunika kun maha on makkaralla..

Synnytyssairaalasta me koukataan appivanhemmille näyttämään vauvaa, ihan vaan pikaisesti ja sitte kotiin.. Mä en nimittäin ota yhtään vierasta sinne synnärille, oman miehen ainoastaan, enkä tiiä saako kyssille tulla vieraita ees..?! :eek:

kleo ja tilliäinen 33+1
 
JÄRKYTTÄVÄÄ!! Kun en oo käynyt vähään aikaan niin täällä onkin jo synnytetty ja ollaan synnyttämässä!! Huh, pitäisi kai itsekin varautua että saattaa tulla etuajassa.


Joku kyseli aiemmin suonikohjuista. Tässä ilmottautuu yksi niistä kärsivä. Ekassa raskaudessa ei ollut mitään.


Raskaus on sujunut hyvin, mutta tällä vk neuvolalääkärillä sitten selvisi että vauva on käänytyt takaisin perätilaan. :eek:
Onko kenellään kokemusta perätilavauvasta ? Onko saanut valita synnytystapaa? Jos menee sektioon tehdäänkö millä viikolla?
Menen TYKS arvioon 1.5vk päästä ja siellä varmaan kyllä selviää.
Pidän kuitenkin peukkuja että vauva kääntyisi itse vielä takaisin raivotarjontaan. =)

maranooka: mulla oli ekassa raskaudessa turvotuksesta johtuvaa hermosärkyä käsissä. Pahinta se oli öisin ja helpottui päivän mittaan. Öisin piti ravistella ja hieroa kättä. Ainoa mikä auttoi kunnolla oli synnytys... :D

Ihanaa kevättä kaikille!

Anni ja vauveli 34+6 :heart: :heart: :heart:
 
VatkuliPalli
Sairaala terkkuja. Oltiin tyttösen kanssa siellä ja todettiin keuhkokuume. Sai siihen sitten kortisooni piikin ja hengitti adrealiinia aluks. Pääsi kotiin onneks ku hengitys saatiin kulkemaan kunnolla ja nyt ei ole enää kuumettakaan... Nyt mennään antibiootilla ja katsotaan miten sujuu eka 24h kotona. Jos huononee ja huomenna kuumetta lähtee sairaalaan tarkkailuun :ashamed:
Muuten meillä vappu sujunu hyvin rauhallisesti. Eilen oli jotain supistuksia mutta ei vakavaa,
BV:lle tsemppiä sinne! :flower:
 
hui,ihanaa,täällähän on tapahtunut vaikka mitä,eli tsempitykset BV ja s-anttu tuleviin päiviin =) malttaakohan täältä linjoilta pysyä nyt pois kun saa ruveta jännäämään teidän kuulumisia.Siskollani syntyi RV34 vauva,aluksi oli nenämahaletkussa,mut pääsivät alle 2vkon päästä jo kotiin.Eiköhän kaikki lapset ja synnytykset ole ihan tapauskohtaisia,joten ei niistä ainakaan kannata stressiä ottaa,kyllä ne kotia pääsee jossain vaiheessa =)

Täällä vappua vietetty mykkäkoulussa(jälleen).Mä niin rakastan näitä hormooneja...Tyttökin sanoi,et mä en ole kuullut koskaan,että te riitelette...Oho,sanon minä,koska kyllä me paljon kolistellaan sarvia yhteen,meijän mykkäkoulut on sit hyvin peitelty,kun neiti ei ole sitä huomannut... :kieh: Käytiin tytsyn kans vapputapahtumassa löytöeläinkodilla ja jätskillä...pestiin ikkunat ulkoa ja pikkusen rapsuteltiin pihaa...Ajattelin su lähteä käymään Oulussa,josko kävin katsomassa H&M:n vauvan vaatetarjonnan...pitäs varmaan ostaa sepollekkin jotain uutta vaatetta(ed.on ostettuna vaan kolme vaatetta :snotty: )
Eilen sain siivottua kirjastohuoneen,se on sellainen huone,et vieraat ei tod.saa katsoa sinne...sit vaatehuoneen siivosin ja sain laitettua sepolle lipastoon vaatteet...sit jos onkin poika,niin saakin urakalla ottaa vaatteita lipastosta pois... Onko muuten H&M sunnuntaina auki?

Pitäsköhän mun alkaa siivoon nuita vaatekaappeja vielä tälle iltaa...jotenkin siivotuttas...oisko mulle sittenkin tullut takasi se pesäntekovietti...en estele...

Ryhis ja Seppo34+2
 
Bv:lle Tsempitykset täältäkin =)
Tuliko tuo sun tilanne nyt ihan puun takaa? kun en muista ainakaan lukeneeni että sulla ois erityisesti ollut mitään supisteluja tms. ennen niitä menkkatuntemuksia josta sit edellinen sairaalakeikka tuli kun muuttuivat supisteluiksi.
Ääk, kai se pitäis osata vähän varautua siihen itsekin et mitäs jos tämä viides tuleekin ennen laskettua aikaa vaikka kaikki 4 edellistä ovatkin viihtyneet ihan käynnistykseen mahassa.
Sitä jotenki luottaa siihen et menis samalla kaavalla :ashamed: niin monta kertaa jo mennyt...
 
Just kerroin anopille, että oon taaskin niin huoleton etten oo vieläkään pessyt vaatteita vauvalle tai valmistellut muutoinkaan...vois ehkä olla syytä :whistle:
Mutta luotan siihen, että jos tässä nyt tulee äkkilähtö kuten viimeeksi rv36+5 syntyneen kuopuksen kanssa niin mies hoitaa homman kotiin taas jälleen kerran. Eli jos kuviot toistais itseään niin reilu viikon päästä meillä ois uusi perheenjäsen.

Mutta BV:lle ja s-anttu:lle tsemppiä tulevaan koitokseen !
 
paljon voima :hug: bv:lle ja s-antulle.

anni 77 mulle juuri sanottiin kun käynnistyksestä tyksissä puhuttiin että ei ennen 38 viikkoo... ja mulla siis edessä käynnistys ihan normisti ennen la:ta ison (sokeri) vauvan takia. ettei pääse kasvamaan öky suureksi. tosin kiepsahti vielä pari viikkoo sitten perätilaan ja sitte takaisin. eli eivät varmaankaan suosittele sektiotakaan enne tuota rv 38:sia.

voidaan sitte olla siellä samaan aikaan :wave: :wave: :wave:

tinni ja ryyni 34+2 (vielä pariminuuttia)
 
huomenta!
ihan ensikisi santulle ja BV:lle paljon tsemppiä sinne! kamalaa kun pitää jännittää toisten puolesta :ashamed: hyvillä viikoillahan te jo olette!

anni täällä yksi pepputarjoutuja :wave: muutama viikko aikaa kääntyä ja sitten pitää kävästä polilla miettimässä mitä tehdään jos ei suvaitse kääntyä. aiempaa kokemusta ei ole kun molemmat aiemmat on hyvissä ajoin asettuneet oiekin päin. mulla on nyt mennyt yöunet tän perätilan miettimisen takia, ehdoton kammo mulle on sectio ja ja mietin miettämästä päästyäni sitä että joko vauvan on käännyttävä tai toivottavasti mun on mahdollista synnyttää perätilassa. ja käynnistystä ei kyllä tehdä yleensä ennen kuin rv 38 ellei joku iso hätä ole äidillä tai vauvalla.
vatkulipallin tytölle paraanemisia! :hug:

meilä tänään juhlitaan esikoisen synttäreitä, täytti torstaina 4v. :heart: toisaalta aivan ihanaa kun kasvaa mutta miten mun vauvasta tuli jo noin iso :'(

umayya + siiri 33+5
 
Joo,elikkä silloin tiistaina neuvolaan mentäessä tuli eka supistus,mutta mä laitoin sen harjoitussupparin piikkiin,kovetti vaan vatsan niin kovaksi.
Siitä sitten iltaa kohden ne voimistu,kunnes nukkumaan mentäessä tuli jo kivuliaita.
Sanoin miehelle että mä lähden nyt laitokselle näytille,jossa ne sitten pitkin mua torstai aamuun asti.
No kotiuduin sieltä ja yritin ottaa rennosti huilaten,mutta siltikin suppaili säännöllisen epäsäännöllisesti.
Nukkumaan mentäessä ne vissiin rauhottui tai en ainakaan herännyt niihin.
Eilen sitten seiskan maissa aamulla heräsin siihen kun tunsin jotain märkää jalkovälissä ja ajattelin,että lapsivesi on mennyt.
Käden kanssa kokeilin ja oli aikamoinen shokki kun sormet oli ihan punaiset :eek:
Mä hyökkäsin äkkiä sängystä vessaan ja samalla lorahti sänkyyn oikein kunnolla verta :/
No mä heti otin puhelimen käteeni ja soitin ambulanssin,sanoin että millä viikoilla oon raskaana ja että juuri tuli melko runsaasti kirkasta verta.
Ne tuli sitten äkkiä ja lähti mua tuomaan tänne koksiin.
Kotkasta oli jo tulossa toinen ambulanssi kätilön kanssa,ne vissiin luuli että mä synnytän kotiin :D

No nyt tänään ne vissiin käynnistelee synnytyksen,kohta pitää ensin mennä aamupalalle :p

Jollain taisi olla lapset kipeänä,paranemisia sinne :hug:

umayaa nopeasti ne laset vain kasvaa,meidän esikoislikka täyttää lokakuussa jo 3v ja kohta hän on jo isosisko :snotty: :heart:

Anteeksi muuten näin omanapainen kirjoitus,tässä nyt vaan jännitys kasvaa minuutti minuutilta :saint:

BV ja P 35+6
 
BV hui, kamalasti tsemppiä sinne!! :hug: ja piti vielä muuten kiittää uudesta pinostakin :flower: unohtui taas..
mä täällä odottelen että muut herää jotta pääsen siivoomaan ja leipomaan viimiset hommat.
 

Yhteistyössä