~KesäMassut 2007~

Tunsin esikoiseta viikolla 16,kaksosista 14 viikolla ja samoin tuosta vuoden vanhasta tytöstä.Nyt liikettä tuntui 14 viikon hujakoilla kolmisen päivää ja sitten liikkeet loppui.Ja uskoisin että tiiän mikä on pierua ja mikä liikettä...

Neuvolaan en saanut yhteyttä,iltapäivän koitin soittaa muttei vastattu.
Kyllä tuntuis hassulta että nyt tuntisin liikeitä vasta samoilla viikoilla kuin 4 lasta aiemmin.

Lähinnä siks posistun joukosta jos vaavi mahassa kuollut.Koitan saada tänään selvyyden.
Enkä ulkopuolisten jutuista ota nokkiini,harmitti kun mun tarkoitus on ollut jelpata täällä muita,suurin osa jutuista mitä oon kirjoittanut-on ollut vastauksia teidän kyssäreihin.

Kattellin piruuttani vanhoja viestejäni ja todellakin,sivulaiseissa oli omaa napaakin.

Vaan päätin että jos vaan vauva kyydissä pysyy,varmempi tapa keskustella tällä palstalla on jauhaa omia juttujaan ja olla kommentoimatta muiden ongelmia.
Eipähän tule ketään ärsyttäneeks.

Pahoitin kyllä isosti mieleni,sillä enpä tiennyt mihin ampiaispesään sohaisin kommentillani.

Nyt koitan saada neuvolan eukon luurin päähän.

kata15+4
 
Kiitos tätiytymis-onnitteluista! Tänään mennään katsomaan pikkuista, en millään malttais odottaa iltaan asti! On se tätinä olo vaan niin mukavaa.

Mulle alkaa iskeä joulupaniikki, mitään ei ole vielä tehtynä. Pakko yrittää torstaina lähteä joululahjaostoksille, ei meinaan ole meilläkään ostettuna vielä mitään. Joulusiivoustakin pitäis alkaa tekemään, mutta se saa odottaa vielä vähän. Laatikot äiti tekee (onneksi), en mä sais kunnollisia kuitenkaan aikaseks. Tänään ajattelin saada sentään joulukortit postiin. Kukas se puhukaan tosta kylmäsavulohesta, on meinaan meikäläiselläkin suuria vaikeuksia pitää joulupöydässä näppejä irti siitä. Sitä oon miettinyt, kun usein puhutaan vaan, että pitäisi välttää tyhjiöpakattuja graavi- ja kylmäsavukaloja, että oisko "sallitumpaa" syödä kalatiskiltä ei tyhjiöpakattua kalaa? Hiiviö mullakin asuu vanhemmat Hyvinkäällä. Me ollaan menossa joulupäivänä Hyvinkään suuntaan. Aatto vietetään omalla porukalla kotona ja tapanina täytynee käydä miehen ja mun mummoilla.

Voi kata toivottavasti vauvalla on kaikki kunnossa, pidetään peukut pystyssä bd. Siinä mielessä tää odotusaika ei ole yhtään kivaa, kun kokoajan saa olla huolissaan onko masussa kaikki kunnossa.

Teppana & pikku-ukko 13+1
 
Tuohon kala asiaan käyn äkkiä kommentoimassa ennenku kouluun lähden. Kysyin asiaa neuvolasta, koska kraavattu lohi on myös minun Suurta herkkua joulupöydässä, ruislimpun päällä :p nam! ..niin sanoi, että itse kraavattua, lihatiskiltä tuoreena ostettua saa syödä, listeria vaara piilee vaan niissä tyhjiöpakatuissa tuotteissa :) JOku on voinut saada eri tietoa, täällä näin. Oli muutes hassua kun kysyin niin th otti sellai listan missä oli kaikki tuon kyseisen neuvolan asettamat kielletyt ruoka-aineet, ja sanoi tosiaan että Meidän neuvolassa asia on näin, käytännöt vaihtelee. :)
Vaikka kraavataankin itse niin en silti uskalla hirveesti sitä syyä, raakaa kun on.

Olo parempi kuin aikoihin!.. :)

Kata, toivottavasti kaikki pienellä kunnossa. Voihan olla, että esim lapsivesimäärä tai kohtu on kasvanut sillai ykskaks ettei tunnu liikkeet. Itsellä ei tosiaan mitään kokemusta, sulla sentään neljästä jo :) Tule sitten kertomaan uutiset, joohan?

nyt kouluun,

vauvaunelma ja pikkune 13+2
 
Moikka kaikille! Aattelin kans liittyy tähän keskusteluun,kun nyt vihdoin oon raskaana :D Eilen sain tietää varmasti että masussa on pikkuihminen kasvamassa. :D Mulle tehtiin ivf ja heti eka kerta tärppäs. Nyt toivotaan että pikkuinen pysyy masussa sen 9kk. Ei oikeen itekkään vielä tajua,että tosissaan on raskaana ja omassa mahassa on pieni ihmisen alku.
 
Kiitos vauvaunelma tuosta kalainfosta! Itsekin olen jotenkin ajatellut niin, että kalatiskiltä tuoreena ostettua sais ehkä syödä, kun aina vaan puhutaan tyhjiöpakatuista. Mutten ole ollut varma, kun ei ole tullut kysyttyä asiaa neuvolasta. Kyllä sitä nyt varmaan sitten uskallan herkutella parilla siivulla kylmäsavulohta :p aijai, vesi tulee kielelle pelkästä ajatuksesta!

Tervetuloa jonna ja onnea tulevasta vauvasta :flower: Koskas sulla onkaan laskettu aika?

Teppana & pikku-ukko (edelleen) 13+1
 
Tervehdys pitkästä aikaan!

En oo pitkään aikaan käyny kirjottelemassa. Välillä oon lueskellu mitä täällä turistaan!
En oo uskaltanu oikein käydä kun tuo keskenmenon pelko on ollu niin kova... mutta on ollu kiva lukee esim. Hiiviön juttuja kun kaikki olikin hyvin ja olikohan teppanallakin sama juttu. =)

Huomenna ultraan et näkee onko kaks jalkanen kaveri mukana :)

Tääl on paljon tullu kysymyksiä mut en nyt niitä muista ja oon täissä joten nopsaa kirjottelen.

Joku puhu graavi kalasta ja oon lukenu jostain sivuilta (siis ihan ammattilaisten) että myös itse graavatuissa piilee vaara, mutta se on TODELLA pieni!

Oli muuten pohjalaisessa ja siinä oli eläinlääkäri, ja joku elintarvike tutkija tai joku vastaava. Niitä kaloja tutkitaan tarkasti mutta jotain voi aina olla. Siinä ainakin oli että ei suositeltais ollenkaan. Mutta niissä paketeissa ne rupee sit muhiin enempi...

mutta onhan se riski huonosti pestyissä vihanneksissakin =)

Voin koittaa kattoo jos netti lehestä löytäsin jutun vielä.

Tuli muuten mieleen että tuossa alkutaipaleella kun ollaan kirjotettu niin itse vielä kirjotin että toivottavasti kaikki pysyy mukana pitkään ettei sit yht äkkiä lopahda....... kukas se sit heti sen jälkeen lopetti kirjottamisen :LOL:

no alkaa olo helpottaan jo sen verran, et jaksaa olla ylhäällä eikä pönttöä tarvi tuijottaa...

mites teillä muilla lakaako jo oleen parempi olo?
ootteko ostanu viel äitiys vaatteita?
Itse ostin eilen ekat :eek:

ei muutaku paksuja vointeja ;)
 
Nyt löyty oma teksti minkä kirjotin tuohon, kirjolohi juttuun!

Tuli kirjotusvirheitä tuohon edelliseen juttuun :/

Mutta tuossa alla nyt se graavilohi juttu mikä oli pohjalaisessa =)

" Tuoreen tutkimuksen mukaan kalan kidukset ovat listeriabakteerin pesäpaikkoja."

"Emme voi taata, että graavattu tai kylmäsavustettu kalatuote olisi sataprosenttisesti vapaa listeriasta. Näitä tuotteita ei kuumenneta, mutta toisaalta listerian määriä tarkkaillaan koko ajan omavalvonnasa laboratorioissa." Läänineläinlääkäri Eeva Japisson.

"terveystarkastaja Asko Myntti Vaasasta toteaa, että listeriaa esiintyy ympäristössä yleisesti, mm. maaperässä, mutta myös elintarvikkeissa, kuten raakakalassa ja muissa tuoretuotteissa.
Kalajalosteista ongelmallisimpia on vakuumipakkaukset."

"Laboratorioeläinlääkäri Minna Lemettinen Vaasan kaupungin ympäristölaboratoriosta suosittaa että riskiryhmät välttäisivät graavikalan syöntiä, koska kuumentamaton kala voi sisältää påieniä määriä listeriaa"

Yllä olevat tekstit ovat pohjalaisesta 6.11.2006

Eli siis kiduksissa yleesä tämä kiusankappale on mutta vaikka kuinka olisi hygienista niin sitä saataa jäädä kalaan.
Raskaanaolevathan kuuluvat tuohon riskiryhmään että ei varmaan kannata itse graavattuakaan syödä. Kun se ei ole ihan sata varma. Helpomminhan se tulee tuosta vakuumipakkauksesta.

Kannattaa kuitenkin vältää ns. raakaa kalaa kun se listeria saattaa aiheuttaa keskenmenoa ja sellasta tais pohjalaiseslukea että myös aivokalvontulehdusta... "
 
Nyt kun ensimmäinen ultra on takana, uskaltaudun minäkin pinoutumaan tänne kesämassuihin. Tähän astiin kun luulin, että la menisi heinäkuun puolelle.

Hiukan itsestäni: olen 26v reilun vuoden ikäisen pojankörilän äiti. Odotellaan pikkukakkosta ja arvioitu laskettu aika näillä näkymin 25.6.07 =) Vauva tulee todennäköisesti syntymään Porvoon sairaalassa.

Eilen oli nt-ultra ja kaikki oli kunnossa. Vauveli oli isompi, kun mitä itse luulin, mutta oikein reipas. Kädet ja jalat heiluivat oikein reippaasti =) Nyt on paljon rauhallisempi mielin, kun näki itse, että massussa kaikki hyvin =)

kukeseen ja pikku2 rv12+1
 
Tervetuloa joukkoon kukeeseen, tosi kiva saada joukkoon joku toinenkin Itä-Uudeltamaalta =) Mä olen tietääkseni(?) ollut tähän asti ainoa täältä suunnalta. Kerroit, että odottelette pikkukakkosta. Onko esikoinen syntynyt Porvoon sairaalassa? Jos on, niin mitkä "arvostelut" antaisit ko. sairaalalle? Meidän, tämän tuloillaan olevan esikoisen synnytyspaikkana olis myös Porvoon sairaala. Muutettiin Porvooseen vasta viime kesänä, joten meillä ei ole mitään tietoa kyseisen sairaalan "maineesta" yms. Kävimme siellä ultrassa, ja siitä ainakin jäi ihan hyvä kuva paikasta. Tosin toivottavasti se remontti valmistuu ennen ens kesää B)

-Tähtitaivas & 16+4-
 
Huoh...Pitkän taipaleen jälkeen pääsin neuvolaan ja täti ihmetteli myös mutta totesi vauvan olevan unessa kun sydänäänet kuultiin.Heti pamahti äänet kuuluviin ja sanoinkin että olis pitänyt jo monta päivää aiemmin käydä kuunteluttamassa.

Vauva on kait rauhallisempaa sorttia kun muut.
Ehkä itsekin jo alan uskomaan että meille tulee vauva sillä koko alku ollut pelkoa että vikaan joku menee.

On kuulemma tilastollinen ihme ettei ole keskenmenoja ja takana 3 raskautta.
Sitä tässä kauhunsekaisin tuntein oottanut mutta nyt lakkaan.
Vauva on masussa ja syntyy touko-kesäkuussa!!

kata 15+4
 
elin
Moikka!

Kiva saada taas uusia mukaan, tervetuloa joukkoon!

Tämä on muuten ollut tosi aktiivinen pino, viestejä tullut jo reilusti toista tuhatta ja viikot pyörinee porukalla siinä 12-16 paikkeilla(ko?).

Tulethan Kata kertomaan vauvan kuulumisia, kun saat vain selvyyttä asiasta! Toivon ja uskon sydämestäni, että kaikki on pienellä hyvin.

Joko olette pohtineet vauvallenne nimeä? Mulla on jotenkin oikosulku, kun kaksi poikaa jo on, kolmatta "samanhenkistä" nimeä ei meinaa keksiä, varsinkin, kun en haluaisi käyttää oppilaiden nimiä. No, lienee hankalaa, kun niitä on kuitenkin meidän koulussa neljäsataa ja omassa opetuksessakin 160. Tytölle löytyykin sitten helpommin, kun ei ole tarvinnut vielä yhtään takaraivossa ollutta nimeä käyttää. Mulla on kyllä aika vahvasti poikaolo! Saas nähdä sitten! :D

Voi rectum! Tässä teille köksänope! Aloin tässä kirjoittaessani ihmetellä, että mikä merkillinen napsuminen kuuluu keittiöstä. Olin laittanut pannun kuumenemaan broilerisuikaleita varten, mutta tämä tätä oli sitten törkännyt väärän levyn päälle. Levy hohkasi punaisena ja piti sellaista ihmeellistä "naps"-ääntä. Kuka lattais lapsensa mun oppiin...? :/ ;)

No, nyt sitten keskityn siihen ruuanlaittoon. Mukavaa tiistaita!

Elin ja Saara-Antero 13+4
 
mulla on viimepäivinä tuntunut oikeastaan vähän koko ajan sitä mekkamaista juilimista vartalossa. sanoin siitä neuvolassa ja selitti vaan taas kohdun kasvamisesta ja kysy missä kohtaa se tuntuu. no eihän ne mekkakivutkaan tunnu yhdessä kohtaa vaan tekee vaan sellasen jännän juilimisen tonne mahan ja vyötärönseudulle. tämä ei ole ollut kyllä mitenkään voimakasta mutta ihmetyttää silti? kannattaako tästä huolestua? :\| voiko se olla sitä kun vauva rupee nyt enemmän liikkuu, et se vaikuttais jotenkin tällä tavalla?? pliis kommentoikaa joku nyt tätä kun täällä on näitä kellä on ennestäänkin jo kokemusta tällaisesta. toivoo huolestunut :/
 
Pennonen80
Hiphei kaikille! Jos vain sallitte niin palaan joukkoonne. Tänään ultrassa vaavi vastasi täysin menkoista laskettua kokoa, joten täällä mennään sittenkin viikolla 11+5 ja laskettu aika siis 28.6. =)
 
elin
Tervetuloa takaisin kesämassuihin, Pennonen! Kiva saada sut takas! :)

Hani, mulla on ollu tota menkkamaista juilimista kaikissa loppuun menneissä raskauksissa pitkälle yli puolenvälin ja ihan lopussa sitten uudestaan. Välillä ihan tosi kipeetä teki. Tässä raskaudessa itseasiassa juilinta on ollut paljon lievempää. Johtuisiko sitten siitä, että kohtu on jo pari kertaa venynyt, niin ei ole niin kauhean pinkeä enää!
Eli lienee siis normaalia. Mulle ei ainakaan aiheutunut tuosta juilimisesta mitään ongelmia. (hassu sana toi "juiliminen", mutta kuvaa kyllä kyseistä tunneta tosi hyvin!)
 
Moro pitkästä aikaa!

Nää jouluhässäkät tuntuu vievän kaiken ajan ettei ole ehtinyt edes tänne kirjoittelemaan. Eilen kävin np-ultrassa ja kaikki piti olla ihan ok. Niskaturvotusta oli 0,6mm. Verikoetuloksia odotellessa... Sain jo seuraavan ajankin ultraan halmikuulle. Kuinkas moni täällä on muuten menossa Kotkaan synnyttämään? Mullahan la on 30.6. mutta vauva syntynee kesäkuun puolessa välissä, jos kaikki menee hyvin. Nämä kaikki neljä aikaisempaa kun ovat syntyneet viikolla 37+.
Oltiin tänään ravintolassa lasten kanssa syömässä jouluateria ja ehkä muutaman katseen sain, kun vauvaa (7kk) kannoin ja taas raskaana. Maha nimittäin erottuu tosi hyvin vaikka viikkoja vasta 11+3. No saavatpahan pohtia mihin uskontokuntaan kuulutaan, kun ei oikeasti kuuluta mihinkään :LOL: Oli tosi kiva käydä syömässä valmiissa joulupöydässä kun aatoksi taas saa tehdä kaikki itse! Mutta nyt täytyy lähteä nukkumaan!
 
Tervetuloa uusille ja vanhoille (Pennonen) =)

Kata,onneksi vauvalla on kaikki hyvin! Itekin kovasti odottelen että liikkeitä tuntisin kun en ole tuntenut vielä ollenkaan,toisaalta kun on vielä huonoa oloa nii uskon että kaikki hyvin. On vaan jotenkin pientä pelkoa silloin tällöin kun kaksoset oli kuolleet 14 viikon paikkeilla kohtuun,tosin se paha olokin loppui silloin. Esikoisesta muistelisin et huono olo helpotti joskus rv16 aikoihin. Oksentaa en oo onneksi joutunu mut huono olo tulee aina kun on enempi aikaa syömisestä kulunut eikä oikein ruoka maistuis mut pakko jotain yrittää syödä. Pitäs pikkuhiljaa alkaa siivoilemaan kun kaikki kaapitkin on niin sekasin ettei sinne enää mahu mitään,muuten on ihan turha vielä sen kummemmin siivota kun ei kahta päivää kauempaa pysy siistinä.

Jouluaattona mennään mun vanhemmille ja varmaan sitte joulupäivänä mennään käymään miehen vanhemmilla. Mun vanhemmat asuu noin 25km päässä ja miehen vanhemmat 2km päässä. Graavilohi on yks inhokkiruuista joten en tosiaan sitä syö enkä kyllä söis raskausaikana ollenkaan vaikka tykkäisin. Tuorejuustoakin vältän vaikka Valiolta sanoi että on turvallista syödä mut en sitte tiiä,mut kuitenkin sekin on sellanen mitä en syö muulloinkaan tai ainakin tosi harvoin. Sulatejuustoa kyllä syön päivittäin leivän päällä,niitä aamupalaviipaleita. Miten muut noudatatte vältettävien ruokien listaa?

Kävin kokeilemassa sitä kaukaloa meiän autoon niin takapenkille on siinä ja siinä että turvavyö riittää mut etupenkille sen saa hyvin(ei ole turvatyynyä). Saksasta sais kyllä paljon halvemmalla mut en ole ikinä tilannu sieltä enkä tiiä mikä ois sellanen hyvä paikka mistä kannattais tilata. Onneks on vielä aikaa miettiä.

Huomenna pitäs mennä ostamaan kummitytöille joululahjat ja varmaan jonkun pyjaman pojalle ostan vielä. Ei olla montaa lahjaa pojalle ostettu,muutama riittää eikä osaa odottaakaan montaa. Ollaan sovittu että aikuisille ei lahjoja osteta.

Joku kyseli nimistä,meillä on tytölle nimi valmiina ja pojalle pari vaihtoehtoa. Pojalle on paljon vaikeempi keksiä.

Nyt nukkumaan!

NallePuh rv15+1
 
Tervetuloa uudet! Ja Pennonen myös! Meillä onkin ainakin vielä sama la 28.6. Mulla on np-ultra vasta perjantaina, saa nähä muuttuuko la suuntaan tai toiseen. Mieluummin pysyisin tässä kesämassujen pinossa =)

Mä oon kyllä vähäsen maistanut graavilohta ja yhessä kahvipöydässä huomasin, että voileipäkakun täytteessä oli sinihomejuustoa, mutta ei se estänyt mua syömästä annosta loppuun :whistle: Ja kyllä mua mietityttää, että mikäköhän on se hyvin pestyjen kasvisten "raja", kun tuntuu, että ainakin salaatteja on vaikee saada joka välistä hinkattua. Entä sitten ne salaatintekijät, jotka eivät itse ole raskaana. Tuskin kiinnittävät pesemiseen senkään verran huomiota kuin itse. Sitten vielä huomasin yhden käyttämäni mehun sisältävän ihan kiitettävän määrän A-vitamiinia. En ole ottanut stressiä noista satunnaisista lipsumisista kiellettyjen ruoka-aineiden suhteen. Sanotaan vaikka näin, että elän vaarallista elämää :D

Meidän neuvolaohjeissa kiellettyjä on vain tyhjiöpakattu kypsentämätön kala, pastöroimattomasta maito ja siitä valmistetut juustot ym., homejuustot ja pateet. Lisäksi pitää kiinnittää erityistä huomiota ruuan puhtauteen, säilyttämiseen ja kuumentamiseen. Noilla ohjeilla siis pitäisi pysyä listerioosi loitolla.

Meillä ei ole nimiä vielä juurikaan mietitty. Eikä kummeja, paitsi yhtä olen ajatellut, ihan yksinäni omassa päässäni. Noista nimistä tuntuu, että tytölle olis liikaa vaihtoehtoja ja pojalle ei mitään. Esikoiselle päätettiin nimi vasta pojan synnyttyä. Kummit oli kyllä helppo löytää.

Liikkeistä! Viime yönä poika heräsi ja kipitin häntä paijailemaan. Takaisin tultuani en saanutkaan heti unta. Siinä selälläni pötkötellessä tuntui hentoista kuplimista alamahassa ja olen vähintäänkin 99%:n varma, että se oli tuo pieni masuvauva! :heart: Taisi pienempikin herätä, kun joutui isoveljeä rauhoittelemaan =) Nyt kuitenkin toivon, että isoveli nukkuisi rauhassa koko yön. Ehtii niistä liikkeistä vielä nauttia tämän raskauden aikana!

-ebbuliini rv 11+6 keskiviikon puolella-
 
Tervetuloa kaikille uusille odottajille kesämasu-pinoon!

Yökyöpelinä täällä kirjoittelen, kun äsken heräsin - yllätys, yllätys - vessaan ja nyt ei uni enää tule silmään. :headwall:
Kerran yössä tulee käytyä hotelli helpotuksessa, joskus menee jopa koko yö heräilemättä...

Eilen neuvolassa ja sain kuulla tämän vauvan sydänäänet ekaa kertaa; itkin oikein vuolaasti, koska neuvolatäti joutui kauan etsimään sillä dopplerilla ennenkuin satuaarre antoi kuulua itsestään. :heart:
Oli kyllä muutenkin herkkä neuvolakäynti, sillä kaikkien odotusteni aikainen neuvolatäti jää vuodenvaihteessa eläkkeelle eli hyvästelimme toisemme ja molemmat kyllä itkettiinkin... :'(
Nyt sitten hieman jännittää millainen se uusi terkkari on ja kuinka hyvin sitä kemiat pelaa yhteen. :/

Viime sunnuntaina miehen veljen perheeseen syntyi ihana pieni tyttövauva, jota kävimme eilen illalla katsomassa sairaalassa.
Kyllä sen vaan joka kerta unohtaa, miten pieni se vastasyntynyt vauva voikaan olla!?!

Joulusta sen verran, että aattona käydään molempien vanhempien luona pikaisesti, sillä isäntä on ehdoton siinä, ettei joulupäivänä mennä kyläilemään eikä meille tule silloin vieraitakaan eli ihan omalle perheelle on se päivä pyhitetty. :xmas:

Nyt takaisin petiin...

Riina-Niina ja satuaarre 14+1
 

Onpa jotenkin kirjoitusinto hyytynyt. On tavallaan ollut niin paljon kirjoitettavaa, että olen vallan lamaantunut ja jättänyt koko homman sikseen.
Kiva on ollut lukea teidän muiden tarinointia, kiitos kaikesta vertaistuesta! Ja tervetuloa uudet kesämassulit.

Toissa päivänä kävimme neuvolassa. Mukava oli käynti, vaikka sydänäänten kuuntelu/ kuulumattomuus aiheutti tulevalle äidille ylimääräistä, pelonsekaista sydämentykytystä. Onneksi äänet löytyivät, kun terkkari-tätsy vaihtoi vanhan rakkineen parempaan ultra-masiinaan. Voi, ne äänet ovat vaan niin ihanat! Äitiyspolilta oli tarjottu minulle ylimääräistä rakenneultraa viikolla 20. Meidän kaupungissa se ei kuulu rutiineihin; meillä on vain niskapoimu ja loppuraskauden ultra sitten joskus viikolla 38. Tajusin ylimääräisen ultran mahdollisuuden vasta, kun neuvola-tati luki koneelta np-ultran lausuntoa. Kuulemma ekassa ultrassa ei ole ollut mitään syytä ylimääräiselle tutkimukselle. Minulle vaan tarjotaan mahdollisuutta siihen, että tätä raskautta käsittellään ns. riskiraskautena, koska olen sairastanut syövän sytostaattihoitoineen 21-vuotiaana. Syöpälääkäreiden mukaan mitään riskiä ei pitäisi olla enää. Nyt olenkin vähän kahden vaiheilla, ottaako vastaan ylimääräinen ultra, joka kuluttaa kuitenkin yhteiskunnan varoja. Tietysti tekisi mieli kauhiasti mennä katsomaan pikkuista mahamatkaajaa yhden extra-kerran verran. Tavallaan olen kyllä jo päättänyt varata ajan, kun sitä kerran tarjotaan. Ehkä olen itsekäs... Mitä te tekisitte?

Asiaa on paljon vielä, jatkan myöhemmin. Nyt kiire jo töihin, hups!

Iloa tähän päivään jokaiselle!

Manteli- 76 ja masumatkaaja 15+4
 
Pennonen80; Tervetuloa takaisin!! Jos mä ne siun tiedot vaan saisin taas.... :ashamed: :whistle: :D

Hani-; Minä olen kanssa nuosta menkkakivuista kirjoittanut, nyt ei ole ollut taas pariin päivään, mutta tasaisesti niitä nyt on ollut n.3 päivän välein ja ovat siis tosi pahoja kipuja, pahempia kuin normi menkkakivut mulla. Olen myös liittänyt kohdun kasvamiseen. Eli etuskin meillä mitään hätää on :)

manteli-76; Mun täytyy kyllä todeta ihan rehellisesti, että kyllä mäkin menisin ylimääräiseen ultraan, jos vaan mahkut tulisi. Ei se kuitenkaan niin kallista touhua yhteiskunnalle ole, että siitä jotein syyllisyyden tuntoja saisin. Ihan rohkeasti vaan varaamaan aikaa!

Ja voipi ollakin, että pääsen sitten ylimääräisiin ultriin, riippuen nyt vähän miten käy noittein diabeteksen ja myrkytyksen kanssa....

Joku kyseli noista vältettävistä ruoka-aineista, niin kyllä mä olen sillein että olen pessyt käsiä enemmän ruokaa laittaessa ja esim. salaattia tehdessä, mutta en nyt erityisemmin ole kiinnittänyt huomiota syömisiin... Mä syön aika harvoin kalaa, maksaa en siedä... Suurin myönnytys minkä olen tehnyt nyt on se, että apetina fetan vaihdoin pirkan fetaan, mikä ei ole läheskään niin hyvää, mutta kun apetina on pastöroimattomasta maidosta tehty. Niin ja sellaisia light limsoja välttänyt missä on ne kielletyt makeutusaineet eli jos olen oikein katsonut niin cokis light ja fanta free.

Niin ja joku kyseli niistä nimistä... Meillä on jo molemmille sukupuolille aika vahvat nimivaihtoehdot mielessä.... Mutta esikoisen odotusajalta viisastuneena voin kertoa, että minä ainakin tulen pyörittämään vielä monta nimeä ja sit kuitenkin päädyn tähän originelliin :whistle: ;)

Tänään olisi sitten se lääkärineuvola, pitää taas kaksi tunti olla käymättä vessassa enne sitä... AAH! Rupeaa ainakin mulla olemaan jo nyt vaikeaa... mitäköhän se on 20 viikon päästä?!

-Hiiviö & Elvis 13+3-
 
Tervetuloa taas kaikille uusille ja pennoselle!

Noista menkkajuilinnoista, mulla on kans ollu tässä muutamia päiviä jotain epämääräisiä juilimisia. Vähänhän ne aina pelästyttää, mutta lienee ne on kohdunkasvukipuja.

Tänään olis illalla nuorimman pojan joulujuhlat päiväkodilla. Meikä pääsee taas parkumaan. Maanantaina oli keskimmäisen juhlat ja en millään pystyny pidättämään liikutus-itkua kun lapset lauloivat ja esiintyivät. Pahoin pelkään että tänään käy samallalailla. Vähän nolottaa, kun ihmiset kattoo että mikä tota vaivaa...

Nimiehdotuksia ollaan kyllä mietitty ja pojalle onkin aika vahva ehdotus mielessä, tytölle ei olla vielä niin kovin varteenotettavaa keksitty. Kummien suhteen pitää alottaa kierros alusta kun alkaa kunnolliset vaihtoehdot käydä vähiin. Eli mun sisko joka on esikoisen kummi tulee myös tämän kummiksi ja toiseksi kummiksi tulee hänen miehensä.

Tsemppiä hiiviö lääkärineuvolaan bd!!!

Teppana & pikku-ukko 13+2<br><br>
 
Heipähei!

Tervetuloa uudet kesämassut!

Hani kyseli menkkakivuista. Mulla ne vaan pahenee päivä päivältä ja varsinkin iltaisin/öisin tuntuu ilkeältä. Neuvolatäti kyllä sanoi, että aivan normia on.

Vauvan nimistä. Meiän piti jo viikolla 12 antaa sairaalan lappuihin nimet hätäkastetta varten. Hiukan oli miettimistä, mutta mieleiset kyllä löytyi. Tosin itseni tuntien nuo saattaa sataan kertaan muuttua.. =)
Kummit on tavallaan jo tiedossa, mun veli sylikummiksi, miehen sisko ja mun paras kaveri. Eivät tosin itse tiedä vielä koko vauva-asiasta mitään :D

Joko te kaikki ootte vanhemmillenne/kevereille kertoneet vauvauutisen? Meillä ei tiedä vieläkään kukaan. Jouluna aateltiin kertoa. Kun vaan keksin jonkun mukavan keinon kertoa ettei vaan töksäytä että asia on nyt näin. Mun vanhemmat on kyllä sellasia noitia, että arvaavat, vaikka yli 600km:n päässä asuvat eikä olla moneen kuukauteen nähty.

Tekis hirveesti mieli mennä kuunteluttamaan nuo sydänäänet neuvolaan, vaan matka niin pitkä ettei ilman autoa pääse ja mies tulee töistä aina vasta viiden maissa. On huoli ettei vauvalla ole kaikki kunnossa kun ei mahakaan ole kasvanut vaan KUTISTUNUT! Eikä edes kertaakaan ole tarvinnut oksentaa ja lihonutkin olen pari kiloa..

PikkuMyy aikanaan sanoi nuista vauvan tavaroista ettei uutena tarvi hankkia.. Me asutaan noin 200km:n päässä sivistyksestä ja en halua käytettyjä ostaa "sikana säkissä" vaan tavarat pitäisi nähdä ensin. Täältä on tosiaan turhan pitkä matka lähteä katselemaan yksittäisiä tavaroita :/
Muuten kyllä meille käytetytkin kelpaisivat, varsinkin opiskelijalla ei kalliisiin uutuksiin olisi varaa. Noh, täytyy elää toivossa, että isovanhemmat hieman sponssaisivat joidenkin tavaroiden kanssa. :p

Ruuista on juteltu. Meillä neuvolassa sanottiin että ainoastaan maksaa on hyvä olla syömättä, muuten samaa terveellistä ruokaa kuin normaalisti. Hirveästi eroaa nuo neuvoloiden neuvot! Itse aion joulupöydässä herkutella kaloilla ja muilla herkuilla, kun tiedän että kaikki on tuoretta. :p

Ehkäpä annan jo toisillekkin tilaa kirjoitella, ei ees ite jaksa omaa puisevaa tekstiä lukea.... :LOL:

KuuttiPieni ja Hilma tasan 14
 

Yhteistyössä