~KesäMassut 2007~

Jonina Mä odotan äitiysloman alkua kyllä kuin kuuta nousevaa.. Jäänkin jo varhennettuna, joten äitiysloma alkais sitten 18.4. Mä oon niin kypsä ollu koko syksyn tähän työhön, että on niin ihanaa kun pääsee jäämään pois. Ja vaikka sijainen olenkin en tunne kyllä pätkääkään tunnon tuskia vaikka talo joutuukin hankkimaan sijaisen sijaisen.

Maariana83 Mä haluaisin sellasen pinnasängyn mistä saa yhden laidan kokonaan pois, (en ole kyllä varma onko sellasia olemassakaan...) sänky tulisi ikäänkuin sivuvaunuksi meidän sänkyyn kiinni. Hankinta ajankohtaa en osaa sanoa, mutta varmasti vasta sitten loppumetreillä. Hoitopöytää meille ei tule. Joskus esikoisen aikaan sellanen tuli hankittua ja totesin kyllä aivan turhaksi kapistukseksi, eipä siinä montaa kertaa vauvaa tullut hoidettua, kun hoidettiin aina sängyllä, sohvalla, lattialla tai sylissä. Hävitin sittemmin koko pöydän.
Vinkkinä sulle jos haluatte hoitopöydän hankkia ja korkeus on ongelma niin hankkikaa sellanen seinään kiinnitettävä hoitotaso (sellanen niinku usein esim. tavaratalojen lastenhoitohuoneista löytyy) senhän saa sitten kiinnitettyä juuri sellaselle korkeudelle kuin haluaa. Lisäksi se on hyvä kun sen saa taitettua seinälle "kasaan" niin ei ole tiellä. Ikeassa ainakin myydään sellasia eikä musta ole pahan hintaisiakaan.

Tänään olin tosiaan aamulla tokassa neuvolassa ja kaikki oli kunnossa. Paitsi verenpaine vähän temppuili, mä olin taas niiiiiin paniikissa ennenko sydänääniä kuunneltiin että paineet oli 152/102 ja tietysti vielä yövuoron jälkeinen rasitus takana, kun suoraan töistä aamulla neuvolaan menin. No sitten kun sydänäänet oli kuultu ja mieli rauhoittunut yritti mitata uudestaan, muttei saanutkaan enää digitaalisella tulosta, kun mulla oli taas vähän rytmihäiriötä päällä, eikä terkka sitten alkanut manuaalisella mittaamaan (mitä kyllä ihmettelen). No neuvolakorttiin jäi sitten toi hurja lukema. Ja käski seurailla paineita. Itse en kyllä ole huolissaan tuosta paineesta sillä tiedän miksi se oli koholla ja olin just yöllä mitannu töissä hyvät lukemat, samoin kuin nyt kun tulin töihiin mittasin ja oli oikein mallikkaat paineet. Äääh..olipa sekava sepustus. No pääasia oli, että kaik oli muuten hyvin ja ne ihanat pikku jumputukset kuului! Syke vauvalla oli 150-160. Painoa ei ollut tullut viime kerrasta juuri lainkaan vaikka olin ihan varma, että jouluruuista olis muutama kilo tärähtänyt. Ihan hyvä ettei ollut tullut, sillä muutenkin on tuota ylimääräistä niin ei tarttis painon nousta paljoakaan.

Mites ootte suunnitelleet ottavan uutta vuotta vastaan?
Meille on tulossa miehen siskon perhe kylään. Niillä on samanikäiset lapset kuin meillä niín on muksuillekin sitten kavereita. Syödään ja saunotaan ja ammutaan raketteja. Ihan rauhallista oloa.

Teppana & pikku-ukko 15+2<br><br>
 
elin
Vielä piti yökyöpelinä tulla kurkkaamaan sivuja.. Ja nollaamaan ajatukset: katottiin miehen kanssa Lento 93, eli se leffa 11.9.2001 kaapatusta koneesta. Olipa aika rankka pätkä!

Vauvatarvikkeet ovat jo olemassa. Pinnasänky on itseasiassa aikanaan ostettu minulle, kiertänyt omat sisarukseni ja nyt omat lapseni. Ostetaan pojille tuossa keväällä kerrossänky ja vauva saa sitten pinnasängyn. Patjan vain olen uusinut jokaiselle. :)
Itse tykkäsin käyttää hoitopöytää ensimmäisten kuukausien ajan, mutta sittenpä on hoitotoimenpiteet suoritettu lähinnä sylissä, sängyllä, sohvalla... tai missä milloinkin on sattunut olemaan. Käytännössä meillä on hoitopöydän virkaa toimittanut pulevy lipaston päällä. En ole viitsinyt ostaa, kun käyttö on kieltämättä melko vähäistä. Vaunut tarttee ehkä hommata jonkinlaiset, kun meillä on vain tuplat. On helpompi lähteä yhden vauvan vaunuilla liikkeelle, jos lähtee vain vauvan kanssa. Esikoiselle oli kaikki valmiina joskus maaliskuulla (kesäkuussa syntynyt hänkin), kakkoselle laitettiin pinnasänky kasaan pari viikkoa ennen synnytystä ja kaikki muut tarvikkeet mies asetteli paikoilleen sillä aikaa kun oltiin sairaalassa.

Vuosi vaihtuu rauhallisissa merkeissä. Yksi kaveriperhe tulee kylään, saunotaan, syödään, valetaan tinaa, ammutaan parit raketit ja mennään ajoissa nukkumaan. :D

Nyt kauniita unia kaikille massuille!

Elin ja Saara-Antero 15+5 edelleen...
 
Äitiysloma: Oon hoitovapaalla ä-lomaan asti, joten hirveesti sen alkaminen ei vaikuta mun oloon ja eloon. Sitä 950 euron tulonnousua odotan tietysti silmät kiiluen :D
Esikoista odotellessa jäin ä-lomalle 30 päivää ennen laskettua. Neuvolassa sanottiin sillon, että ainahan voi jäädä sairaslomalle, jos ei pysty loppuun asti olemaan töissä. Mä olisin kyllä pystynyt olemaan pitempäänkin.. Olin tylsistyä jo parin päivän jälkeen yksin kotona oloon. Onneks esikoinen syntyi edes viikon ennen laskettua aikaa, ettei tarvinnut enää pitempään olla tyhjänpanttina kotona =)

Paino: Joulun aikaan tuli vajaa kilo lisää, mutta vieläkään en ihan päässyt lähtöpainoon. Ei kai se ongelma ole vielä näillä viikoilla normaalipainoisellakaan...

Pinnis ja hoitopöytä: Meillä jää esikoiselta aito 60-lukulainen pinnis alas laskeutuvalla sivulla. Se oli kanssa alkuun meiän sängyn "sivuvaununa" ja tosiaan se reuna laskeutui niin alas, että jäi vain n. 5 cm korkeammalle kuin meidän sängyn reuna. Ja pohjan sai säädettyä just samalle korkeudelle meidän kanssa. Helposti sai kammettua vauvan viereen syömään!
Hoitopöytäkin meillä oli, mutta pesukoneen päällinen oli kovemmassa käytössä esikoisella :D Annoin hoitopöydän kokonaan pois, kun muutettiin tähän uuteen kämppään. Poika oli sillon 7 kk. En aio hankkia tälle kesävauvalle hoitopöytää.

Ainiin! Uusi vuosi: Ollaan rauhallisesti kotona. Täytyy kattella jos tosta naapurin vauvaperheestä saisi samanhenkistä (lue: alkoholitonta) seuraa illaksi.

-ebbuliini rv 14+0 puolen tunnin päästä!-<br><br>
 
Kata: Hi hii... nyt sullakin sitten näkyy se kauan kaivattu vauvamasu.
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2006 klo 23:00 Teppana kirjoitti:
Maariana83 Mä haluaisin sellasen pinnasängyn mistä saa yhden laidan kokonaan pois, (en ole kyllä varma onko sellasia olemassakaan...) sänky tulisi ikäänkuin sivuvaunuksi meidän sänkyyn kiinni.

No sitten kun sydänäänet oli kuultu ja mieli rauhoittunut yritti mitata uudestaan, muttei saanutkaan enää digitaalisella tulosta, kun mulla oli taas vähän rytmihäiriötä päällä, eikä terkka sitten alkanut manuaalisella mittaamaan Teppana & pikku-ukko 15+2
Ystävälläni oli ainakin sellainen vauvan sänky, josta sai laidan laskettua vaikka kokonaan alas. Pitivätkin sitä ainakin aluksi "sivuvaununa" oman sänkynsä vieressä. Eli vauva nukkui lähellä, mutta kuitenkin omassa sängyssään alusta asti.

Aika jännä ettei viitsinyt manuaalisella mittarilla mitata. Aika useinhan mitataan jo senkin takia, että siitä kuulee paremmin esim. juuri rytmihäiriöiden aikana sykkeen.

Vielä meillä ei ole mitään vauvatarvikkeita, mutta keväällä sitten vähitellen. Voishan sitä noista alennusmyynneistäkin jotain katsella... :whistle:
 
Moikka kaikille!!!!

Joulu (onneksi) takana, ja neuvola aika kohta koittaa....2.1! Ihan hävettää mennä sinne, ku luulen, että painoo on tullu reilusti lisää! Onneks osan voi laittaa joulun piikkiin!! =)

Mulla ollut ongelmana nyt viime viikot ja päivät tolkuton väsymys sekä todella vaikea huimaus. Eilen meinasin pyörtyä H&M:n kassajonoon ja louluna kirkossa. Tää on ihan kauheeta! Kohta en uskalla lähteä kauppaan enkä minnekään ihmisten ilmoille, ku pelkään että pyörryn sinne ihmisten keskelle! Itkettää tää olo... :ashamed: Johtunee huonosta hb:sta. Onneks tosiaan kohta neuvola, niin saavat kattoa johtuuko huonosta hempparista vai mistä...


Hoitotasoa emme varmaankaan hanki. Pinnasängyn ostan varmaan mun siskon kaverilta, ku se on melko uusi. Vaunut sit keväällä.

Uutta vuotta vietämme mieheni kanssa varmaan ihan kotosalla syöden ja saunoen. Korkeintaan käydään kaveripariskuntaa moikkaamassa, mutta ei sen kummempaa.


Tämmöistä tänne! Hyviä vointeja, äitylit! =) =)

Terveisin: Kesäheinä-81 15+4
 
Moikka!

Ihan vaan pikaseen tulin kurkkaan kuulumiset ja kertomaan omani.

Joululahjaksi masuvauva sai (jurolta,juntilta,puhumattomalta...)mieheltäni lahjaksi hellyttävän tinaisen nallekehyksen johon oli laittanut ensimmäisen ultrakuvan :heart:
Muutenkin tuntuu että tuo ukko on jotenkin muuttumassa avoimemmaksi ja hellemmäksi, mukavaa ;)

Joulunaikaan tuntui myös vaavin ensimmäiset liikkeet, nyt jo ihan selkeästi tunnistettavissa varsinkin jos kasassa kököttää. (palapelejä sukulaislasten kanssa rakentelin) helpottavaa kun vauva antaa itsestään elonmerkkejä, melkoinen stressaaja kun olen..

Vanhemmille kerroottin vauvasta joululahjana. Omille vanhemmilleni tein paidat, johon kirjoitin sydämen sisälle isoisä ja isoäiti. Aivan ihanasti molempien vanhemmat ja sisaret otti uutisen vastaan. Oma isäni sitten kysyi kyyneleet silmissä että saako hän käydä ostamassa vaunut ensimmäiselle lapsenlapselleen<3

Mies varmaankin ite rakentaa jonkinlaisen hoitotason, pinnasänky on kateltu valmiiksi, mutta ostetaan varmaan vasta keväällä. Muuten ei olla mitään vauvalle hommattu eikä hommatakkaan ainakaan ennen kuin rakenneultrassa on käyty.

Toinen neuvola on 3.1. Paino ei ole liikkunut mihinkään suuntaan ja masua ei lainkaan näkyvissä.

Ai niin, Moonlightille onnittelut rouviintumisesta!!

KuuttiPieni ja Hilima 16+1
 
En kerennyt lukasta teidän stooreja,eli tulee ihan omaa napaa nyt kun kiirus!!
Äitipolilta tulin ja lääkitys aloitettiin supisteluihin...
Kohdunsuu on vielä napakka mutta varoiksi kun viikkoja vasta vähän.Ja lepoa..njoo,milläs tuon 1,5 vuotiaan kanssa lepäät.No,unet otettiin päivällä..

Mua ennen oli pariskunta joka oli tosi kauan polilla.Itkien tulivat ulos.Ultrassa näkyi heidän vauvan kuva,joka oli suunnilleen samankokoinen kuin meidän Miska...Lähtivät keskussairaalaan.Oli paha mieli kun kotain kamalaa heille kerrottiin.Itketti itseäkin,teki mieli halata sitä naista..

Nyt vaan koitan lepäillä.

kata ja miska 17+6
 
Moi kaikki kesämassut!
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2006 klo 11:00 Kesäheinä-81 kirjoitti:
Mulla ollut ongelmana nyt viime viikot ja päivät tolkuton väsymys sekä todella vaikea huimaus. Eilen meinasin pyörtyä H&M:n kassajonoon ja louluna kirkossa. Tää on ihan kauheeta! Kohta en uskalla lähteä kauppaan enkä minnekään ihmisten ilmoille, ku pelkään että pyörryn sinne ihmisten keskelle! Itkettää tää olo... :ashamed: Johtunee huonosta hb:sta. Onneks tosiaan kohta neuvola, niin saavat kattoa johtuuko huonosta hempparista vai mistä...
Kesäheinä81: Samoja ongelmia mullakin, tosin mulla huimaus liittyy mataliin verenpaineisiini. Ja olenkin siksi saikulla. Yksin ei uskalla mihinkään lähteä ettei pyörry... Ei kovin kivaa todellakaan. Eikä oikein apukeinoakaan. Eipä ole salmiakista eikä lakritsastakaan apua ollut.

Painosta:
Mulla paino pudonnut 2.5kg, vaikka yritän syödä kyllä. No, eiköhän sitä ehdi tulla juhannukseen mennessä ihan riittävästi...

Eilen olin tuntevineni jonkun liikkeen mahassa, mutta ei kai voi vielä tuntua kun esikoista odotan ja kohtu taakse kallellaan, viikkoja vasta 14+2 ???


Anni rv 14+2
:heart:
 
elin
Tänään kauppareissulla iski yhtäkkiä ihan kauheat supistukset. Siis todella kivuliaat, täysin verrattavissa synnytyssuppareihin... Ja minä fiksu eukko olin sitten liikkeellä ilman puhelinta eikä järki siinä kohtaa ymmärtänyt käskeä pyytää kaupan respasta soittaa... Että kävelin sitten kotiin. Nyt olen sitten maannut sohvalla koko päivän, mutta heti kun lähtee liikkeelle, alkaa supistaa uudelleen. Huomenna polille tarkastukseen, jos ei yön aikana lakkaa... Aikalailla hirvittää! :/

Kata, millaisia supistuksia sulla on siis ollut ja kauanko niitä jatkui, kun tuon lääkityksen olet saanut? Ei jotenkin nyt yhtään innostaisi ajatus vuodelevosta raskauden loppuun asti, mutta ilman muuta sen teen, jos vauvan vointi niin vaatii. Onneksi olen lomalla vielä 2.1. saakka ja sitten katsotaan tilannetta.

Elin ja Saara-Antero 15+6
 
Tervehdys!

Olipa ihana rentoutua joulun aikaan, hyvin tuli syötyä ja levättyä :) Pahoinvointia ei ollut ollenkaan, kunnes taas tänään, kun piti nousta aamulla töihin :/ Tai käytiin ensin neuvolassa, mutta jännitin kait sitä sen verran, että en oikein saanut nukuttua. Kaikki oli kuitenkin onneksi hyvin =)

Veitikan sydämen syke oli 150-160. Itsellä vähän paino pudonnut, mutta neuvolan täti lohdutti, että eiköhän se ala siitä nousemaan..Oon toisaalta oksennellut jo muutaman viikon, että eipä ihme :(

Onko täällä muuten toista/muita odottajia, joilla on veressä rhesus negatiivinen tekijä? Mulla on ja kävin netissä lukemassa siitä, että äidin elimistö saattaa alkaa hylkimään sikiötä, mikäli vauvan veriryhmä on eri kun mulla.. :'( Neuvolan täti tosin lohdutti, että nykyään sitä pystytään hoitamaan antamalla sikiölle punasoluja tarvittaessa ja että äidille annetaan jokin rokote synnytyksen jälkeen, jotta seuraavatkin raskaudet onnistuvat.

Noh, mä jatkan töiden tekoa, voikaa hyvin!

Onnittelut moonlightille rouvaudesta!

=)

Terkuin, Ninnuli+veitikka 15+4
 
Terve

kaippa mäkin voisin pitkästä aikaa kertoilla omia kuulumisia. joulu meni hyvin ja tuli syötyä tosi paljon, mutta ikävän joulusta teki toi ummetus mistä on mulle tullut pahin odotusajan vaiva. olen ollu ihan solmussa koko ajan ja istuminenkin tekee pahaa aika ajoin. olen kohta syönyt jo viikon duphalaccia mut ei siitä oo ollu mitään hyötyä. järki tässä lähtee kun koht pitäis taas palata töihin missä ei oo taukoja jo kassalla pitäs pystyy istumaan :eek:

nyt olen jo aika varma että tuolla masussa joku liikkuu. jouluna tunsin, kun istuin hiljaa paikoillaan hieman jalat koukussa, sellasta nykimistä eripuolilla masua. sitten eilen kun istuin taas sohvalla jalat hieman koukussa toi nykiminen muuttu pieneksi muljahdukseksi. vois kuvitella et vauva käänsi kylkeä tai jotain. muutenkin on ollu nyt tosi usein kun on rauhassa istunu tollai ni tuntenu näitä juttui ja se voi olla niin et eka pari vasemmalla alhaalla ja sit perään pari oikealla ylhäällä. et en kyllä usko et pierut siellä muljahtelis :LOL:

mut nyt pitäis pari viikkoa odottaa et pääsis sinne rakenneultraan. mulle tuli taas ihan paniikki kun kata kertoi että jollekin oli siellä polilla kerrottu niin huonoja uutisia ja viikkoja kertynyt kuitenkin jo niin paljon. hui hirveetä
:'(

no toivottavasti kaikki on täällä ihan hyvin ja noi tuntemukset olis vauvan liikkeitä ja kertois sillä tavalla itsestään.

Hani ja Samppa 17+3
 
Kotona taas! Oli ihana reissun Haikon kartanoon, nyt on hemmoteltu olo :)

Pääsen vihdoin listaakin päivittämään, kun en ole päässyt pariin päivään kirjautumaan :/

Mä sitten tänään soitin sinne neuvolaan siitä väsymyksestä ja kävin tänään heti mittaa hb:t, mutta ne oli ihan hyvät, 127. Laskusuunnassa kuitenkin kun aiemmin oli 145.
Sanoi, että kannattaa aloittaa rautatabletit jo, jos auttais väsymykseen ja pysäyttäis laskusuunnan.

Kuunneltiin myös sydänäänet ja oli korkealla syke, enemmän kuulosti korkkareilta :whistle: ;) :D

Niin ja uusivuosi otetaan joko vastaan mun vanhempieni luona tai sitten meillä tulee ystäväpariskunta kylään :)

-Hiiviö & Elvis 15+4-
 
Moi, pitkästä aikaa. Taitaa ollakin jo TOSI kauan siitä kun kirjoitin tänne viimeksi (muistaakseni silloin oli jotain 30 + risat sivua kirjoitettu). Joten en osaa kommetoida muiden kirjoituksia yhtään :ashamed: ja muutenkin olen pudonnut kärryiltä...

Muuten on vointi lähtenyt paranemaan ja energia lisääntynyt. Ihanaa :heart: mutta yksi asia kummastuttaa: Vauvan liikkeitä ei tunnu. Miten muilla jotka olette jotain 17 + viikoilla ja toissynnyttäjiä, tuntuuko jo liikkeet?

En tiedä pitääkö huolestua, neuvola on 5.1.07 joten odotellaan nyt sinne asti...
 
elin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2006 klo 18:18 tinzu kirjoitti:
Muuten on vointi lähtenyt paranemaan ja energia lisääntynyt. Ihanaa :heart: mutta yksi asia kummastuttaa: Vauvan liikkeitä ei tunnu. Miten muilla jotka olette jotain 17 + viikoilla ja toissynnyttäjiä, tuntuuko jo liikkeet?

En tiedä pitääkö huolestua, neuvola on 5.1.07 joten odotellaan nyt sinne asti...
Ei liene syytä huoleen!
Liikkeiden tuntuminen riippuu paljolti kohdun asennosta ja istukan sijainnista. os kohtu on takana tai kallellaan taaksepäin ja vielä istukka etuseinässä, voi mennä reippaasti yli puolenvälin, ennenkuin alkaa tuntua.

Mun yhdellä kaverilla tuntui liikkeet esikoisesta rv 28, kakkosesta joskus 20 paikkeilla ja kolmosesta rv 22.

Kivoja joulukuulumisia on porukka kirjoittanut! Nyt sitten vaan pitäisi palata arkeen... No, mulla alkaa työt vasta uudenvuoden jälkeen, ellei nuo supistukset tästä pahene. Nyt on iltaa kohden helpottanut, kun olen makoillut koko päivän, toivottavasti oli vain joku tällainen hetken säikytys!
 
Pinnasängystä vielä... sitä ikean seinään laitettavaa hoitotasoa himoitsin ja oltiin jo päätetty et se hommataan, mutta meidän kämpässä on kaikki seinät betonia ja hirveesti rautaa, että proppaaminen on tooooosi hankalaa.... päätetään nyt sitten jossain vaiheessa et mitä asialle oikein tehään...

Toivottavasti osan teidän supparit loppuisivat, ettei ihan vielä huilimiseksi kokonaan menisi.

Itsellä on olokin piristynyt kun on rautaa alkanu syödä, mutta yöllä vaatii kyllä pitkät unet, että jaksaa...

Uudeksi vuodeksi mennään kaveriperheenluo, jossa siellä miehellä on samanikäinen tyttö, kuin mitä miehen poika on... raketteja varmaan ukot ammuskelee lapsia varten... syömisitä pitäs suunnitella kaverin avovaimon kanssa, että saadaan kulut jakaantumaan.

Mutta eipä tänään muuta, kuin hyvät voinnit..

Maariana + Iinuska 17+3
 
Kylläpä tökkii nää sivut taas! :kieh:

Kata ja elin: Koittakaapa ottaa rauhallisesti, ettei supistuksista ihan todellista riesaa tule :hug: Olis tosiaan vielä aika varhaista alottaa vuodelepo ja varmaan myös aika mahdotonta pienten lasten äideillä...

Kävin tänään lääkärissä, kun istumalihakset on ollut jo toista kuukautta tosi kipeet, eikä ole kuin huonompaan suuntaan mennyt viime aikoina. Lääkäri käänteli ja väänteli lonkkia ja koetteli onko lihaksissa kireyttä, mutta mitään syytä ei kivuille keksinyt. Pelkästään raskauden piikkiinkään ei tahtonut vaivaa laittaa. Kävin vielä verikokeissa, tarkastamassa tulehdusarvot sun muut. Ne tulokset tulee ensi viikolla. Ja kipuun tosiaan määrättiin Panacodia :eek: Enpä ole eläissäni joutunut noin kovia särkylääkkeitä syömään! Mutta ei kuulemma hirveästi ole vaihtoehtoja raskauden aikana, jos pelkkä parasetamol ja kylmägeeli ei auta...

Kohta alkaa se raskausdokkari kolmoselta =) Täytyy lähteä asemiin!

-ebbuliini rv 14+0-
 
Elin,suppareista...
mulla Joulun jälkeen alkoi kovat supistelut ja tunsin että ne ei oo niitä kovettumissuppareita vaan niitä tuli yölläkin ja kesti pitkään.Joulupäivänä tuli sarja noin 20 minsan välein.Ehkä noin 2 h niitä kesti.

Puoli senttiä oli kohdunsuu lyhentynyt ja lääkityksen aloitti ja jos nä ei tehoo niin sairaalaan jos tuhoja kohdunsuulla tapahtuu.Jos ei aloa suppailee enempää niin ootan 2 vkoa rakanneultraan mut jos kovenee heti yhteys äitipoliin.

Mies ei ymmärrä nyt lainkaan.Mä olen ihan raivona siks.Siis eilen lekurilta tullessa soitin ja sanoin mitä määrättiin.Mies aloittelee n yt yritystä eli aika hektistä aikaa,mutta luulin että joustoa vähän löytyis eli kotiin ois voinut tulla ennen 17.Vaan ei.
Isommat muksut oi pois kotoa mutta tuon reilu 1 vuotiaan kanssa ei ole mitään lepoa..

Tänään sama juttu,isommat tuli aamulla kotiin ja mies sanoi että kai hän jo 4 aikaan ehtii tulla kotiin...Siis oikeesti-miten mä lepään tämän katraan kanssa!!!
Sanoin että miten sitte suu laitetaan jos joudun loppuajaks sairaalaan,oon siellä nimittäin maannut 15viikkoa kaksosten odotusaikana...Hepatoosi iski..

Ja kauppareissut ym..voih..

Ottaa aivoon ja huolettaakin aika pirusti.
TOiv Elin sulla ei ole supistelut tehneet tuhojaan,käy ihmeessä tarkistuttamassa.
Voi kun ei olis mitään ylimäärästä tässä odotuksessa.Hepatoosi iskee luultavasti kuitenkin lopussa.

On aika depis olo..Ja iskenyt kaamee nuha,kurkku aivan kipee ja yökin meni huonosti..Limaa valui kurkkuun ja tuntui että tukehtuu...1 aikaan yöllä kelloa kattelin vielä ja jo 6 heräsin.Tä yskiminen lisää supisteluja vielä..


nyyh..

kata rv 18 +0
 
Minäkin tulen pikaisee ilmoittelemaa itsestäni!

Voi kurja lukea noista katan ja elinin suppareista, toivottavasti helpottaa eikä tarvitse vuodelepoon jäädä loppuajaks :(

Täällä joulu meni kovissa tohinoissa kun oli koko äidin puolen suku koolla. Nyt vähän rauhoittunu onneks ja kohta sitten uusvuos :)
Mulla on muuten profiilissa jouluaattona otettu kuva massusta, ihanasti jo kasvanu :) Pari mlahdustakin olen jo tuntenu kun oon mahallani leffaa kattonu.

Mulla on nyt hirviä kiirus päällä, mutt oli kiva lukea teidän kuulumisia. Vastailen sit paremmalla ajalla :)


vauvaunelma ja pikkune 15+5

..hiukka kirjotusvirheitä kun tällä kannettavalla jotenki vaikee kirjoittaa :D
 
Kata toivottavasti kaikki menee hyvin, eikä supisteluja enää tulis! Vaikea tilanne kyllä, kun mies ei ehdi olemaan kotona. Onko ketään muuta, joka vois tulla sulle avuksi silloin, kun sun mies on töissä? Yritähän lepäillä mahdollisimman paljon! :hug:

Minkälainen Elin sun vointi on nyt? Tosi aikaisin teillä supistelut alkaneet. Voiko se johtua siitä, että teillä molemmilla on jo lapsia vai mistäköhän johtunee?

Hani yritä olla huolehtimatta! Varmasti on monta huolta mielessä, kun vauvaa odottaa, mutta suurin osa raskauksista menee kuitenkin hyvin. Nyt mulla on semmonen vaihe, että en osaa kantaa huolta oikein mistään. Alussa, varsinkin ennen eka ultraa, huolehdin aikasta paljon, mutta nyt ihan hyvillä mielin odottelen vauvaa.

Jonina kyseli, millaisin tuntein äitiyslomaa odotellaan. Musta tuntuu ihan oudolta, että kesäksi ei tartte mennä töihin! Yleensä kesät on aina menny töissä, joten kesälomaa ei ole juuri ollut. Nyt saa sitten olla vauvan kanssa kotona, mikä tuntuu tosi kivalta ajatukselta. Aioin kyllä opiskella jonkun verran, mutta stressiä en siitä ota yhtään.

Vauvan tarvikkeista ei vielä oikein tiedetä. Pitää katella ihan rauhassa vielä. Luulen kuitenkin, että ihan perus pinnis hommataan sängyn viereen laitettavaksi. Laatikostollinen hoitopöytä hankitaan varmaankin myös, koska meillä ei ole juuri ylimäärästä säilytystilaa. Hoitopöydän laatikoissa voidaan säilyttää sitten vauvan vaatteet ja vaipat yms.

Uusi vuosi vaihtuu meillä rauhallisissa merkeissä. Mitään lukkoon lyötyjä suunnitelmia ei vielä ole, mutta mennään ainakin anoppilaan syömään herkkuja alkuillasta. :) Sitten varmaankin saunotaan ja tehdään siskon kanssa kasvohoidot toisillemme. Tinaakin olisi tarkoitus valaa. Mies ei vielä tiedä, mitä hän tekee. Haluaa olla jatkossa perheen kanssa uuden vuoden, mutta saattaa nyt lähteä kavereidensa kanssa johonkin. Mun puolesta se sopii hyvin, kun ei se liian usein ole menossa. =)

Katziina ja Paavo 16+1
 
Jonnakar harmailee
Kata ja Elin
Siis olen ajatellut jo pitkään, että kuvittelen vaan, että mulla supistelee.. Mutta ehkä nämä sitten on ihan sitä itseään.. :( Nytkin tulin koneelle istumaan ja täytyy varmaan mennä sohvalle, kun olen leiponut ja imuroinut, miehellä on syntymäpäivä tänään... Mutta niin pirusti supistelee ja joku ihme "paine" tossa rintojen alla... Oiskohan närästystä samanaikaisesti vai liittyykö mahdollisesti tähän supisteluun, sitä en tiedä...

Harmittaa kanssa niin hirveesti, jos joutuu petiin makailemaan, kun on nuo kaksi kersaa tuossa, jotka vaatisivat kaikenlaista... Niin ja töistäkin nyt jäin jo pois, että saan olla lasten kanssa ennen vauvan syntymää ja tehdään kaikkea..

Makasin kyllä pojasta jo puolessa välissä tipassa sairaalassa pari päivää kun supisteli kanssa ihan kiitettävästi..

Voi surkeuden surkeutta! :(

Ja viikkoja näin vähän, mitäs teet....

Täytyyköhän munkin heti ma-aamuna soitella neuvolaan, että tarkistavat tilanteen..? Tosin 20.12. oli kaikki vielä ok lääkärintarkastuksessa, enkä huomannut siellä puhua mitään noista suppareista...

Jonna ja Pikkuinen 16+
 
elin
Heipsan kaikille!

Kävin tänään ä-polilla tarkastuksessa. Kohdunkaula oli kolme senttinen ja napakasti kiinni, ei pehmentymistäkään. Onneksi!!! Kivi vierähti sydämeltä, kyllä tässä ehti jo aika isosti huolestua. Nyt vaan pitäisi ottaa rauhassa ja ei saisi nostella mitään. Lääkärikin tosin totesi, että taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty noiden 3- ja 1-vuotiaiden kanssa. Mitään selvää syytä noille supistuksille ei osattu sanoa, lääkäri hieman arvaili, että koska tämä on kolmas raskaus lyhyehkön ajan sisään, saattaa kohtu "ärsyyntyä" supistelemaan helpommin.

Hanille jaksamista ummetusongelman kanssa. Samaa vikaa täällä, myös ilman raskautta. Loppuraskaudet on menneet tähän asti kuin tulppa p.erseessä, nyt olen koettanut leseitä ja marjoja vetää ja juoda paljon. Esikoista odottaessa söin hirveästi pellavansiemeniäm kun en tiennyt, ettei niitä saisi syödä. Ne kyllä auttoivatkin, sen sijaan levolacista tai duphalacista ei ollut mitään iloa. :(

Vauveli potkii ihanasti, tosin liikkeet tuntuvat edelleen vain kun asettuu paikoilleen kuulostelemaan. Liikkeellä ollessa ei huomaa mitään.

Kivaa alkavaa viikonloppua kaikille!

Elin ja Saara-Antero 16+0<br><br>
 
Heippa!

Joulu meni ihan mukavasti, vaikka osan jouduinkin töissä olemaan. Meidän masuvauva ei saanut mitään lahjoja. Itse ostin kyllä ennen joulu yhden bodyn.

Uusi vuosi vietetään kavereiden parissa, tulevat meille uutta vuotta vastaanottamaan. Ihan kiva ilta tiedossa, vaikkakin raitis sellainen minulla tällä kertaa.

Me hankitaan ainakin pinnasänky ja hoitopöytä vauvalle.

Minä odottelen äitiyslomaa oikein innolla. Saapahan olla pois töistä hyvällä omalla tunnolla. Jouduin jo muutamalle työkaverille paljastamaan raskauden kun oli töitä joita en voinut tehdä. Täytyy siis varmaan kertoa itse esimiehelle kun palaan töihin vapailta uuden vuoden jälkeen. Työkaverit otti asian tosi ihanasti.

Voi kun supistelut loppuisi teiltä, joilla niita jo on ollut, että loppuraskaus sujuisi hyvin.

Kävin eilen toisen kerran neuvolassa ja samalla oli lääkärineuvolakin. Nyt ei kuunneltu sydänääniä, mutta lääkäri katsoi tosi alkeellisella ultralla vauvaa, ja kaikki oli hyvin, sydän sykki ja vauva hyppäsi.

Minä kävin jo ostamassa muutamia mammavaatteita kun en enää mahdu kun kaksiin vanhoihin housuihin ja osa paidoistakin nousee jo mahan päälle.

Äiti77 Rv 14+0
 
Hei kaikille!
Ajattelin minäkin liittyä seuraanne.. teitä näyttää olevan aika paljon..
Itse odotan neljättä ja laskettu aika sattuu sitten juhannukseen 24.6 (taisi joillain muillakin olla sama päivä).
olen aina ennen lukenut vaan näitä juttuja, mutta nyt sitten päätin lähteä mukaan.. ainakin yritän... kun tuo aikahan on rajallinen... mutta oikein mukavaa perjantai-iltaa kaikille kesämasuille.....
 
Hei vaan pitkästä aikaa ja heti muistin aikana, hyvää uutta vuotta kaikille! :)

Mulla on ollut omituinen vaiva jouluaatosta lähtien ja ajattelin kysellä, onko muita kohtalontovereita vai mitä tämä on?
Elikkäs jouluaattoillasta asti mulla on tuntunut tuolla alapäässä omituinen painon- /paineentunne, varsinkin kun on virtsarakko täynnä.
Tämä tunne ei siis ole koko aikaa, vaan pahenee istuessani?!? :eek:

Voiko esim. lapsiveden määrä kasvaa yht'äkkiä niin paljon, että tuo painontunne alkaa tuntua jo näillä viikoilla ja virtsarakolle ei ole enää niin paljon tilaa kuin aiemmin?
Kahden lapsen äitinä en muista tämän tyyppistä tunnetta olevan kuin ihan viimeisillä viikoilla, kun vauva on jo laskeutunut...

Kauheat ajatukset alkavat pyöriä päässäni, kun on nuo oireet; pelkään kohtutulehdusta ja kohdunlaskeumaa ym. :'(
Seksiäkään ei olla uskallettu harrastaa jouluaaton aaton jälkeen, kun pelkään keskenmenoa...

Kertokaa nyt hyvät siskot, jos teille on ilmestynyt samanlaisia oireita ja jos ne kuuluvat normaaliin odotukseen, kiitos!

Riina-Niina ja satuaarre 16+3
 
kannattaisko Riina-Niina viedä pissanäyte neuvolaan..En kyllä omaa moista vaivaa.

Lääkkeet tekee mulle kauheen olon,ne kun laskee verenpainetta ja se jo valmiiks alhainen,on olo tosi hapeton.
Kurja olo.ja viimeyö oli huono uniltaan tuo vuosikas on kait tulossa kipeeks kans ja ite yskin pitkin yötä..

Supistelut on vähän laantuneet,olo on muutenkin niin lamassa,eli kai ihan hyvä.

kata 18+1

p.s hyvä hyvä Elin,että tilanne ok kohdunsuulla!!
 

Yhteistyössä