KESÄKUUN VAUVAT 2007 (2)

  • Viestiketjun aloittaja Salsa
  • Ensimmäinen viesti
Yasmi
Juu, tulipa poksahdettua.

Eli 3.6. viikkoja kasassa 37+2 meille syntyi poika, ja komean kokoinen olikin viikkoihin nähden eli 3575g ja 52cm. Älys poika tulla ite ulos ennen kuin kasvo liian isoksi.

Eli lauantaina mulla oli koko päivän vähän hassu ja hermostunut olo ja mietinkin että näinköhän käy. Olin kaverin kanssa vielä kolmeen asti kuitenkin kaupungilla pyörimässä. Kotona sitten jonkun aavistuksen saattelemana pistin siteen pöksyihin.
Istuessa partsilla viiden aikaan ja tunsin että jotain lorahti ja ehdin juosta vessaan ennen kuin sotkin paikat ja sinne sitä vettä sitten tuli reippaasti.
Mies oli juuri lähtenyt salille ja soittelin sille että älä nyt siellä kauheen kauaa viivy.
Alko sitten supistelee pikku hiljaa ja sitä vettä tuli aina vaan. Kahdeksan aikaan illalla
oltiin sitten kättärillä. Yhdeksältä mut tutkittiin ja silloin oli vielä kanavaa jäljellä ja vain sormelle auki ja miettivät vähän että laittaisvat mut osastolle. Pistivät eka mulle kuitenkin peräruiskeen ja sitten suihkuun ja reilu tunti siitä olin sitten jo 2cm auki. Sain ilokaasua, josta ei juuri apua ollut, mutta saipahan mukavat lauantaipöllyt ja muutenkin tuli ihan iloinen olo :) Reilun tunnin sillä sinnittelin ja sitten oli pakko soittaa kelloa kun tuskat alko olee ihan hirvittävät. Olinkin jo 4cm auki ja sain sitten
onneksi aika joutusaan epiduraalin. Sillä olo helpottui aika hyvin, mutta meni n. 1,5 tuntia kun aloin tuntea hirveetä ponnistamisen tarvetta ja soitin kätilön paikalle. Olinkin yllättäen jo täysin auki. Samalla rupes vauvan sydänäänet hälyttämään joten lähdettiin aika vauhdilla ponnistamaan poikaa ulos. Melko nopeasti tuli, mutta kun sydänäänet aina vaan hälyttivät, täytyi kutsua toinen kätilö paikalle ja sanoivat että pukkaa poikaa vähän pepusta. Mikä sitten tarkoitti sitä että kätilö työns kyynärpäät hirveellä voimalla niin syvälle vatsaan kun vaan sai, ja samalla mun piti ponnistaa ja tätä tapahtu muutaman kerran. Oli aivan järkyttävä kokemus! Samalla tehtiin sitten vielä epparikin. Mutta näillä konsteilla sitten poika tulikin maailman hyvinvoivana. Oli sen arvoista!

Tulipas pitkä juttu, mutta jaksakaa lukea jos jaksatte. Olo on nyt väsynyt ja sekava, mutta onnellinen.

Terveisin Yasmi ja Yrtsi
 
Vuokko..
Onnea Yasmille ja muille vauvan saaneille, hauska lukea uusista synnytyskokemuksista näin tiuhaan. Jännittää, josko itsellekin syntyisi alkukuusta eikä menisi kovin paljon lasketun ajan yli. Olo on ok, pieniä supistuksia tulee aika paljon. Suurin riesa on jatkuva vessassa ramppaaminen, välillä virtsarakkoa painaa niin pahasti että tuskin pystyy kävelemään, pieni tirauttelu helpottaa oloa. Kovin pitkälle kävelylenkille ei voikaan uskaltautua, kun pitää olla vessa jatkuvasti lähellä.

Helle on ihanaa, kun voi nautiskella siitä pieninä annoksina ja olla välillä viileässä sisällä. Jalat turpoaa päivän mittaan kuin pullataikina, mutta sandaalit mahtuu sentään vielä jalkaan.

Vuokko 38+1
 
kaisuu
Huomenta! Ja onnea ihanista palleroista Yasmille, Vilkkikselle ja Iisalle!!

Voi vitsi, jos päivät oli pitkiä ennen laskettua aikaa niin nyt ne vasta mateleekin. Mun "menkat alkaa" olo on kestänyt jo puolitoista viikkoa, mutta eipä ne oireet ole siitä juurikaan muuttuneet. Toissa iltana tuli jo jonkun verran supistuksia, mutta eilen taas ei mitään. Eipä kait auta muuta kun jatkaa siivous-harjoituksia, lattiat kyllä kuluu kohta puhki jatkuvasta nuohoamisesta. Miehen olen velvoittanut seksiin, jotta saataisiin niitä hormoneja. Yritti kyllä jotain vikistä että maha tappaa erotiikan, mutta eipä tässä enää ole erotiikasta kyse ;) Illalla on saunavuoro, katsotaan jos se saisi jotain aikaan.

Ihanaa aurinkoista päivää toivottelee,

kaisu 40+4
 
Sasa_sofia
Kauhea juiliminen selässä ollut eilisestä illasta lähtien. Vauvan liikkeet on tosiaan pientä. Alahaan juilii kanssa. Jotenkin ihan ihmeellinen olo en osaa selittää. Mutta jotenkin tuntuu että ei mene enää toivottavasti kauvan.

Turvotus on täälläkin heti aamusta jotain aivan kauheaa. Tuntuu ettei ulkona voi olla ollenkaan. Vettä menee litra tolkulla, mutta kuitenkin turvottaa. Eilen illalla olin ihan tavallisesti veskissä, niin mitään varottamatta alkoi vuotaa verta nenästä. Ties sitten olisiko merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Mahassa jokseenkin semmoinen tunne kuin olisi ilmaa tai mahatautia tulossa.

Mutta nyt on mentävä takapihalle istumaan kiikkuun ja juomaan kahvia, ennen kuin lapset herää.
Jakaudutaan joh 39+4
 
vilkkis
Onnea vauvoja saaneille!!

Tosiaan meidän prinsessan syntyminen sai alkunsa 2.6 aamulla kun vessa käynnillä huomasin että tulee hailakkaa veristä vuotoa aika reilusti ja soitin sitten synnärille ja pyysivät näytille, supistuksia ei ollut ollenkaan.
Kuten aiemmin olenkin kirjoittanut niin mullahan oli sitä lirahtelua pöksyyn ja epäilin lapsivettä. Synnärillä tekivät sisätutkimuksen ja sanoi, että onpas vetistä vuotoa..testi ja vettähän siellä oli seassa! Päätös oli, että saliin ja kalvojen puhkaisu.

Kello 11.58 puhkaistiin sitten kalvot ja jäätiin odottamaan supistuksia, joita ei tullut kuin hiukan ja ei olleet omasta mielestäni mitenkään kipeitä ja jos istuin tai olin makuulla niin laantuivat heti joten yritin olla pystyssä tosi paljon. Liikkumista vaan rajoitti tippa, joka laitetiin koska kalvoissa oli ollut reikä ja tulehdus riski olemassa vaikka lapsivesi olikin ihan ok väristä. Kalvojen puhkaisun vaiheessa oli kohdunsuu auki kahdelle sormelle ja kaulaa jäljellä melkein 2cm.
Joskun klo.14 aikaan aloitettiin ihan pienellä oksitosiini tippa,että olis saatu supistuksia tiheemmin, kun ei edelleenkään omasta mielestäni olleet tehokkaita. Mieskin alkoi olla jo tylsistynyt ja soittikin äidilleni joka vahti esikoista, että ei oikein tapahdu tilanteessa mitään...klo.15 tuntui että jotain supistuksia alkaa tulemaan napakasti ja ennakoin epiduraalin pyynnössä edellisen synnytyksen kokemuksella,kun silloin meni tosi kauan ennen kuin lääkäri tuli sen antamaan. No nyt lääkäri tulikin tosi pian ja kohdun suu oli auki 5cm. Kipu ei ollut vielä silloin mikään ylitsepääsemätön vaan olisin voinut ola vielä ilmankin jonkun aikaa. Kun puudute alkoi tehota oli laitosta mennyt vain hetki ja uskomatonta kyllä, jouduin pyytämään miestäni soittamaan kelloa jo neljännen supistuksen kohdalla puudutten laitosta, että mua ponnistuttaa!!
Kätilö tuli ja kerroin miltä tuntuu ja totesi edes vielä katsomatta kohdun suuta, että annetaan sitten lapsen syntyä! Tarkisti tilanteen ja tosiaan kaikki oli auki ja ponnistus käyntiin! Klo.16.55 tyttö syntyi ja äitikin selvisi vain nirhaumilla ja pienellä pintarepeämällä vaikka vauva tulikin vauhdilla loppumatkan-sai ihan verenpurkaumia silmiinsä.
Kaiken tämän hoisi kätilö yksin ja uskomattomalla tyyneydellä(katseli ponnistusten välissä kanssani tv:tä), josta hänelle suuri kiitos!! Jäi hyvä kokemus tästäkin synnytyksestä.

Toipuminen on mennyt hyvin ja kotona kaikki muuten hyvin, mutta esikoisen kanssa alkoi hankaluudet heti...tosi mustis!!
Pitäiskö laittaa pystyyn jo ketju tuonne hoitopuolellekin? Mulla ainakin imetys ja tissien uskomaton kipu alkaa kohta vaatia vertaistukea..on niin rikki nännit että auuts, mutta en kyllä haluaisi luovuttaa vaan sinnitellä sen kuukauden mitä yleensä kestää kunnes helpottaa, itse kun olen uudessa tilanteessa vaikka lapsi jo ennesttän onkin-esikoista en saanut imettää kuin pari päivää kun joutui sairaalaan.

Jaksamista vielä synnytystä odottaville-rankkaa on kun on kuumaa, mutta nauttikaa, koska se on ohi niin pian että ei edes uskokaan!

vilkkis+"möttis" 4pv
Joskus
 
-Fiona-
Onnittelut myös Iisalle ja Yasmille! Kohta teitä on jo niin monta etten pysy perässä ;)

Nopeasti kommentoin tota Vilkkiksen ehdotusta siirtyä hoitopuolelle.
Yhdellä palstalla tekivät minusta kivasti niin, että ne jotka olivat vauvat jo saaneet pýsyivät kuitenkin odotuspuolella. Syy siihen oli, ettei sitten joku myöhäsistä kesäkuisista jäisi loppuajalla yksin.
Siirtyvät kuulemma sitten vauvanhoitopuolelle kun kaikki ovat nyyttinsä saaneet!
Minusta se oli ihan hyvä idea, mutta ymmärrän kyllä jo synnyttäneitäkin :)

Olisi kiva kyllä jatkaa keskustelua tuolla vauvanhoitopuolellakin, jos sinne vaan on innokkaita osallistujia??

Fiona 39+2
 
Mari@
Onnea kaikille synnyttäneille :)!!

Kävin neuvolassa eilen. Ja paino tippunut 200g. Vaikka maha on kasvanut kuitenkin. Noin tunnin välein maha kovettuu ja näyttää ihan omituiselta kun toinen puoli on ihan kova ja toinen puoli melkein littana. Mutta ilmeisesti se kohtu kovettuu vaan vaavan ympäriltä? Iltaisin on enemmän ollut tällaista. Nyt aamusta on suht ok olo ja välillä melkein unohtaa koko mahan (!!). Kohta taas lenkille jos vaikka pääsisi jo tänään ilmastoituun sairaalaan :)

39+2
 
Salsa74
Onnea Vilkkis, Lisa ja Yasmi!

Kiva lukea teidän synnytyskertomuksia tässä "odotellessa". Täällä vointi on edelleen mitä parhain. "Menkat alkaa" kivut on hävinneet jonnekin. Joitakin kovettumisia on päivän mittaan, mutta muuten tuntuu ettei tilanne nyt edisty alapäässä ollenkaan. Sinänsä se ei mua haittaa, nautin olostani ja kesästä mielelläni vielä kokonaisena. Edelleen on tavaroita levällään muuton jäljiltä ja joka päivälle riittää hommaa. Kuistille pitäis ommella pihatuoleihin ja keinuun istuinpäälliset, ikkunatkin vois vihdoin pestä ja pihahommia tehdä...

Olis kyllä kiva jatkaa jutustelua vauvanhoitopuolella kun kaikilla on nyytit kainalossa. Musta tuntuu nyt että ehkä Otto pysyykin masussa laskettuun päivään asti tai jopa ylikin. Vaikka pari viikkoa sitten jo niin lupaavasti supisteli ja juili, niin mitään ei sit tapahtunutkaan. Toi Fionan ehdotus että ootetaan kunnes kaikki ovat synnyttäneet on hyvä. Toki ymmärrän jos te synnyttäneet haluatte jo nyt siirtyä hoitopuolelle. Ilmoittakaa vain minkänimisen ketjun perustatte, jotta löydämme teidät.

Mulla oli neuvola maanantaina ja kaikki ok. Painoa oli tullut kahdessa viikossa vielä 200g/viikko eli yhteensä olen kerännyt massaa nyt 7 kg. Liikelaskentaa terkka käski tehdä joka päivä ja kirjata ne ylös. Nyt oon sitten kuuliaisesti laskenut Oton potkuja eikähän siinä mee useinkaan kuin 5 minuuttia niin jo on 10 liikettä täynnä. Joskus saattaa mennä 15 minuuttiakin. Ite en oo huolestunu vauvan voinnista, kun joka päivä liikkeet tuntuu ihan selvästi ja Otolla on ihan selvästi oma rytminsä. Päivällä hän liikuskelee muutamassa jaksossa ja sitten puolen yön tietämissä vilkkaammin varmaan tunnin ajan.

Verensokeritkin on pysyny aisoissa vaikken ihan tiukkaan oo dieettiä noudattanutkaan. Oon syönyt jäätelöä kun on niin kuumaa...

No tulipahan taas sepustettua pitemmälti.
Hyviä vointeja ja jaksamista kaikille!

Salsa ja Otto 37+3
 
Suvi79
Onnea Kata, Iisa, Vilkkis ja Yasmin vauvoista! Ihanaa, että kaikilla on kaikki kunnossa!

Itse täällä vielä kärvistelen ison mahan kanssa... Ja kuten Kaisu sanoi, odottavan aika on piitkä!! Nyt 40+5 ja menkkamaiset jomotukset jatkuvat, supistuksia aika vähän. Viime yönä ekaa kertaa kaksi jo varsin tukalaakin. Jotain siellä alapäässä selvästi tapahtuu, mutta hitaanlaisesti näköjään. Vauva onneksi tuntuu liikkuvan ihan kivasti.

Eikä mulla nyt muutenkaan mitenkään kauhean kurja olo ole. Ulkona on ihana ilma ja kun tosiaan nauttii auringosta pieniniä annoksina, niin olo säilyy mukavana. Mutta tämä kärsimättömyys!

Joku kyseli miehen lomista. Meillä on siten onnellinen tilanne, etä miehellä on aika paljon rästiin jääneitä lomapäiviä ylitöistä sun muista. Niinpä hän onkin tänään jo ekaa päivää lomalla ja on nyt tällä erää sitten kesäkuun loppuun. Sitten jää vielä lomaa pitämättä niin paljon, että loppukesästä jää sitten uudelleen pidemmälle lomalle. Mukavaa kun ei tartte olla yksin ja toisaalta meillä on aika paljon vielä pieniä rakentamisen jäljiltä jääneitä rästihommia, joita mies voi nyt sitten lomalla hoidella.

Saa nähdä milloin tämä neiti päättää tulla ulos... Ihmiset alkavat jo veikkailla ensi maanantaita kun on mun omat synttärit. Oishan se hieno synttärilahja kun saisi vauvan! Sitten olis 41+3. Mutta voisin kyllä ottaa lahjan vastaan jo "etukäteen".

No, nyt ulos nauttimaan auringosta! Kärsivällisyyttä kanssasisaret!
 
-Fiona-
No alkoivat ne oireet nyt sitten täälläkin ;)
Heräsin 24 jälkeen siihen, että on niin sairaalloisen kuuma!!
Ja selkä siinä myös vihoitteli. Taisi tulla supistuskin :/
No hetken valvottuani sain taas unenpäästä kiinni vaikka maha hieman kipeä olikin..

Nyt heräsin taas 4:30 kun tuli supistuksia ja tulee hiukan edelleenkin.
Pyyhkiessä tuli myös verensekaista limaa, joten olisikohan limatulppaa yms.
Aika kivuliaita nuo jo on joten täytyy alkaa kellottamaan..

Fiona
 
wilma83...
huh huh kun on ollut kuuma!!vaikka ei sais valittaa:) venäytin eilen selkäni kuopusta nostaessa ja otti niin kipeää että en päässyt koko iltana kunnolla kävelemään.yöksi vaan kylmägeelit ja hierontaa ja aamulla aikasin sama juttu ja tuntuu että alkaa vähän helpottaa ja kävelykin onnistuu jo paremmin.aamun on ollut supisteluita aika paljon ja selkää juilii muutenkin kuin ton eilisen takia.mieskin on jo ihan hermona kun vauva ei ala syntyä,haluais jo vissiin jäädä lomalle..:)huomenna taas neuvola,toivoin että ei enää tarttis sinne mennä mutta kaippa vielä kerran joutuu!onnea kaikille vauvansa jo saaneille!

wilma83 39+3
 
kaisuu
Minulla alkoi polttelemaan viiden jälkeen yöllä, eikä uni ole tullut silmään sen jälkeen! Supistuksia ei paljoakaan, mutta vihlontaa ja tosiaan jotain, mitä voi poltoiksi kuvailla. Eiköhän me vielä synnyttämään päästä tänään tai huomenna, sellainen tunne on, että taitaa se nyt tästä lähteä etenemään. Miehen passitin kyllä vielä töihin...aika hermona se tuosta ovesta juuri lähti :) Neuvola olisi tänään iltapäivästä, jos ei vaikka tarvitsisi mennäkään.

kaisu 40+5
 
Yasmi
Vauva-arki alkanut täällä ihanasti! Ainut on, että maito nousi eilen oikein kunnolla, ja nyt tuntuu siltä, et rinnat olis räjähtämispisteessä, noh,mies lupasi ostaa rintapumpun mulle tänään. Rinnanpäät on pysyny ehjinä toistaiseksi ihan sillä, että olen niitä rintamaidolla hoidellut, kättärillä suosittelivat kovasti myös sitä villarasvaa ja oikea imuote on toki tärkeä. Tsemppiä Vilkkis! Koitapa kestää ilman niitä rintakumeja kun ovat vähän ongelmallisia pidemmän päälle!

Tsemppiä kaikille kärvistelijöille. Luin nyt vasta jälkeenpäin jostain, että raparperi on yksi käynnistäjä ja viime viikolla söin hirveen kasan raparperipiirakkaa joten oliskohan auttanu asiaa? Niin, ja lisäksi lauantaina ennen synnytystä söin Santa Fe:ssä oikeen kunnon tuliset annokset. Joten siinäpä teille vinkkiä!

Pitäisköhän ruveta päivittää tota listaa myös synnyttäneiden osalta et pysyis paremmin kärryillä. Onko kellään ehdotuksia minkänäköiseksi tuo lista tehdään?

Olisiko sitten parempi jatkaa täällä kunnes kaikki on synnyttäneet? Kukaan ei varmaan pahastu jos täälläkin jaetaan kokemuksia vauva-arjesta?

Yasmi + Yrtsi
 
Maaria_
Tervehdys!
Kirjoittelen siistityn version meidän tilanteesta, en halua säikytellä vielä odottavia jännityksen hetkillä:

viime perjantaina kävin äitiyspolilla vielä kontrollissa ja siellä tehtiin vähän ronskimpi tutkimus, paikat olivat pehmenneet ja kanava miltei hävinnyt ja väljästi sormelle auki, käynnistys sovittiin maanantaille. Kotiin mennessä alkoi lapsivettä tulemaan jonkin verran ja soittelin myöhemmin polille takaisin ja käskivät käydä synnärille tarkistukselle. Lapsivettä neste oli, mutta ylävettä, joten kiirusta ei ollut ja sain lähteä kotiin. Supistukset alkoivat miltei heti ja olivat säännöllisiä k. 16.00 alkaen. Kärvistelin kotona kello 23.00 asti ja sitten mentiin synnärille takaisin ja päästiin heti saliin. Kalvot puhkaistiin heti ja parin tunnin päästä sain epiduraalin, vaikka paikat olivat vasta muutaman sentin auki. Puudutus vaikutti heti ja teki ihanan kivuttoman olotilan. Torkahtelimme miehen kanssa seuraavan aamu seitsemään asti, jolloin olin 7cm auki ja kätilö oli tosi tyytyväinen tilanteeseen. Yhdeksältä alkoi tuntumaan supistukset puudutuksen läpi ja olinkin jo 10cm auki.
Vauva meinasi tulla jo koeponnistuksella ulos, mutta kätilö halusi odottaa vielä lastenlääkärin paikalle. Sitten ponnistettiinkin pari kertaa ja tyttö syntyi 2.6 kello 9.26,
paino 2970cm ja pituus 48cm. Sain vauvan hetkeksi rinnalle ja sitten hänet vietiinkin jo tehohoitoon, kuten alkujaankin tiesimme, johtuen sydänviasta. Syntymäväri on syvän sininen, joka kuuluu hänen sydänvian ominaispiirteisiin.

Olimme kuitenkin ihan hyvillä mielin miehen kanssa, koska olimme valmistautuneet etukäteen siihen, että lasta emme saa itselle. Oma vointini oli todella hyvä ja kävelin itse vuodeosastolle muutama tunti synnytyksestä.

Lopetan kertomuksen nyt tältä erää tähän, mutta tämän hetkinen tilanne on se, että tyttömme ei voinutkaan ennakoidun mukaisesti hyvin ja hänet leikattiin 1pv ikäisenä Helsingissä ja asustamme tällä hetkellä koko perhe Mäkkärin talossa ja odottelemme, että vauva pääsee ensin pois tehohoidosta ja sitä seuraa sitten n. 2 vk:n jakso vuodeosastolla. Vointi on tällä hetkellä paranemaan päin ja leikkaus on osaltaan onnistunut, joskin toinen sydänleikkaus on odotettavissa n. 4-6kk kuluttua.
Tyttö on erittäin kaunis ja pääsee toivottavasti äidin syliin pian!

Onnea kaikille muille synnyttäneille ja malttia loppuodotukseen lopuille!

Maaria ja Linnea Emilia 6pv
 
Nuppu84
Täällä taas monella jännät paikat ja minulla ei vann merkkejä näy mistään synnytykseen viittaavasta edes huomenna ois laskettuaikaki:) nooh kaipa sitä jaksaa odottaa kun on jo näin pitkällä...

Musta on ainakin kiva kuulla jo vauvatuneiden arjesta tietääpähän sitten itsekkin vähän mihin varautua ja noi synnytys kertomuksetkin on kivaa luettavaa...

Joo tohon listaan vois laittaa vauvan synt pvän,mitat ja onko tyttö vaiko poika vai tuleekohan siitä sitten liian pitkä?!

Maarialle ja perheelle paljon jaksamista,kaunis nimi teidän tytöllä:)!

Huomista neuvolaa odotellessa palailen kuulumisten kanssa huomenna...

Aurinkoista pvän jatkoa kaikille!!!!!

Nuppu 39+6
 
Jogi72
Hirmusti onnea kaikille synnyttäneille ja erityisesti Maarialle & perheelle paljon voimia ja jaksamista!!

Täälläkin la huomenna, tänään oli neuvola ja täti arveli ettei ensi viikolla tarvi enää tulla, vaan mistäpä sen tietää.... Supistelee tänään koko ajan vähän, mutta niin varmaan muillakin... Jännää kun on ruvennut tapahtumaan niin paljon nyt tällä palstalla!! Minusta on ihan kiva ajatus odottaa kunnes viimeinenkin on synnyttänyt, mielelläni lueskelen muiden kertomuksia, kun itsellä vasta eka pikkuinen tulossa...

Jaksamista!!!

Jogi & taneli 39+6
 
Nuppu84
...no joo just tulin neuvolasta kaikki ok.... vauva ei oo viel edes kiinnittyny terkka sano et pää vielä heiluu hienosti siellä uuden ajan sain tiistaille eli enköhän sinne joudu vielä menemään toisaalta mikäpä tässä on ollessa kun ei ole mitään vaivoja oikeestaan ja vauvallakin kaikki hyvin mutta ois se silti kiva nähdä jo tuo masun asukki...

Tämmöistä tänne nyt parvekkeelle nauttimaan aamukahvista:)

Nuppu rv tasan 40
 
wilma83....
juuri tulin neuvolasta,toivottavasti viimesestä!kaikki ok.vauva oli jo niin alhaalla ettei terkka tuntenu päätä sieltä,eli on siis ilmeisesti kiinnittyny..?en ikinä muista kysyä tuosta kiinnittymisestä kun siellä käyn.mulla tänään viikkoja 39+4.viime synnytys tapahtui viikolla 39 joten olin jo kotiutunut tähän aikaan sairaalasta ja nyt sitä vaan vieläkin odotellaan että josko jotain alkais tapahtumaan.painoa tullut ekasta neuvolasta 6,8kg,pikkuisen enemmän kuin aiemmissa raskauksissa ja vaikka maha on ihan sairaan iso,ainakin kaikkien muitten mielestä niin pienin sf-mitta näistä kolmesta odotuksesta,36cm.isohan tuokin on kun yläkäyrällä menee.verenpaine on koko ajan ollut tosi hyvä,nyt 105/69 ja samaa luokkaa koko raskauden ajan.hb varmaan laskenu raudasta huolimatta taas,viimeksi 115 .tällä kertaa ei mitattu.sairaalassahan sen sitten näkee mikä on.viime kerralla synnytyksen jälkeen oli tasan 100 ja olo sen mukainen..:( terkka anto vielä ens viikolle ajan vaikkakin epäili sen tarpeellisuutta.sanoin että en enää tule!mies lupasi aamulla että illalla laitetaan luonnon omat "käynnistystipat" kun se ei jaksais enää ens viikolla mennä töihin.sen raukan maha on ihan kuralla koko ajan ku se jännittää niin kovasti että millon pitää lähteä ja sydän kuulemma hypähtää kurkkuun aina kun kesken työpäivän soi puhelin.siks mä en enää viiti soittaa sille vaikka olis asiaakin ku se varmaan het luulis että nyt se syntyy:) noh eiköhän tämä odotus tästä kohta pääty! vieläkö SASA oot yhtenä kappaleena???
 
kaisuu
Huh hellettä! Terassilla istuessa pahtuu kyllä ihan pienessä hetkessä ja oli paettava lähes saman tien takaisin sisälle viileään. Minun eilen alkaneet synnytys -oireet ovat sitten lähes kadonneet, että kotosalla täällä vielä ollaan. Eilen illalla supisteli säännöllisesti pari tuntia n. 5 minsan välein ja ajattelin että nyt se lähtö sitten on. Koska supparit eivät olleet kipeitä, niin kävin kuitenkin nukkumaan ajatellen että kyllä varmasti herään jos on tosi kyseessä. Jaa, ei se lähtö sitten tullut yöllä ja olo on taas ihan "normaali". Eilen neuvolassa sanoi, että aika alhaalla vauva kyllä jo on ja maha näyttääkin ihan siltä, että tippuu kyydistä millä hetkellä tahansa. Mutta saas nyt nähdä..Neuvolaan en saanut enää uutta aikaa vaan maanantaina pitää varata sitten tarvittaessa aika synnärille kontrolliin.

Maarian perheelle voimia jaksamiseen! Ja kuten Nuppu totesi, tyttärelläsi on kyllä tosi kaunis nimi. Itsekin olen tuota Linneaa miettinyt yhtenä vaihtoehtona, jos tyttö tulisi.

kaisu rv 40+6
 
ontämävaikiaa
Onnittelut synnyttäneille! Ja kovasti tsemppiä Maarian perheelle.

Täällä rv 37+5 eikä vielä kummempia merkkejä siitä että veijari haluaisi ulkomaailmaan. Eilen oli neuvola, sf-mitta 32 cm ja vauvan kokoarvio viikko sitten oli 2900 g, arvioivat että syntymäpaino ois 3500 g. Vauvan kasvua seuraillaan nyt loppuaika, ensi viikolla taas ultrataan kun tsekkaillaan kunnolla nyt tuo mahtumiskysymys. Magneettikuvien perusteella häntäluu ei haittaisi synnytystä ja kun vauva ei ole mikään suurensuuri (kaikki mitat koko ajan hiukan keskiarvon alapuolella) niin nyt edetään kohti normaalia synnytystä. Toivon totisesti että kaikki menee hyvin eikä häntäluusta ole yhtään haittaa ja vauva syntyy ilman ongelmia.

Kivaa lukea teidän kanssasisarten synnytyskertomuksia ja ehdottomasti vielä tässä ketjussakin niitä ensimmäisiä vauva-arjen juttuja. Siirrytään koko letka sitten vauvanhoitopuolelle kun jokainen on nyyttinsä saanut syliin.

MARIA ja turvonneet varpaat
 
S@nttu
Meijän ihana Sanelma syntyi pitkän uurastuksen jälkeen maanantai-aamuna. Pääsimme eilen kotiin. En pysty istumaan tavallisella tuolilla, kirjoittelen pisemmät kuulumiset kunhan saadaan näppis siirrettyä parempaan paikkaan. Vauva ja äiti voi hyvin, tekonimi on vaihtunut oikeaksi ristimänimeksi eli Ronjaksi.

Oon ehdottomasti sitä mieltä että pysytään täällä kesäkuun loppuun ja siirrytään sit porukalla, kivempi niin kaikille. Aion liittyä imetystukilistalle eli ei viitsikään kirjoitella moneen paikkaan.

Santtu&Ronja
 
Maaria_
Kiitos kaikille muistamisista! Tyttö voi tällä hetkellä jo paremmin ja on päässyt osastolle tehovalvontaan ja tänään oli se päivä, jolloin sain hänet ensimmäistä kertaa syliin:). Tasan viikkohan siihen ehti mennäkin. Maito nousi minulle 2pv synnytyksestä ja pumppailen tällä hetkellä n. 4h välein, lukuunottamatta yötä. Maitoa tulee n. 5dl/pv, joka on ihan riittävä, koska tytölle annetaan n. 3dl vuorokaudessa. Lisäilen sitten pumppausta, kun tarvetta tulee. Maito menee vielä toistaiseksi nenä-maha letkun kautta, mutta varmasti jossain vaiheessa päästään opettelemaan pulloa ja rintaakin.
Pääsääntöisesti tyttö vielä nukkuu, mutta kyllä hänet olemme jo hereilläkin nähneet ja kunhan virkustuu enemmän, voimme osallistua ihan vapaasti hänen hoitoon päivisin ja öisinkin, jos vain siltä tuntuu. Toisaalta nyt on myös hyvä hetki kerätä voimia, koska niitä tullaan sitten kotona tarvimaan ja esikoisestakin pitää pitää huoli.

Maaria ja Linnea 1vk
 
vilkkis
Maaria saanko udella millainen sydänvika Linnealla on? Omalla esikoisellanihan myös on synnynnäinen sydänvika ja muistan kuin eilisen nuo ajat kun pieni oli sairaalassa.

Muuten meillä arki mennyt tasaisesti ja päivät nopeasti. Vauva on ollut tyytyväinen ja imetyskin alkaa sujumaan paremmin...toivon todella ettei tulisi mitään takapakkeja, kyllä se niin kivuliasta oli muutaman päivän ajan ja vieläkin rinnat arat kun ovat haavaumilla.

Aloitetaan vaan lista hoitopuolella sitten kun kaikki ovat vauvansa saaneet, reilua kaikkia kohtaan ja ei ainakaan kukaan jää kelkasta.

Tänne voisi laittaa listan syntyneistä kun vaaveja jo kuitenkin aika monta on maailmaan saatettu. Laitan alulle niin muokkailkaa sitä sitten paremmaksi ajan kanssa.

vilkkis ja tyttö 7pv
 

Yhteistyössä