~Kesäkuun kullannuput 2010~

Jaksuja masennuksesta tai muuten vaan alakulosta kärsiville :hug:
Onnea vauvoille omista nimistä!
Meillä meni viime viikon to ja pe tayssin lastentautien päivystyksessä :/ Torstaina vietiin tyttö iltapäivällä yksityiselle lääkäriasemalle, kun pulauttelee/oksentelee niin paljon. On ollut aina kova pulauttelemaan, mutta nyt se vaan lisäänty ja usein pulauttaa vielä 2 tuntia syömisen jälkeenkin. Epäilin refluksia, kun monet muutkin oireet täsmäsivät, mm. itkuisuus, kaarelle vetäminen, nieleskely ja kakominen.. Lääkäri soitti sitten tayssiin ja halusivat meidät sinne tutkittavaksi ettei vaan ole mahanportin ahtaumaa. Ilta meni siellä verikokeita otettaessa ja pissanäytettä metsästäessä (näin pienillä pissatulehduksen ainoa oire voi olla oksentelu ja vaatii antibioottitipan) Verikokeet oli kaikki kunnossa ja pissa oli puhdas joten päästiin yöksi kotiin onneksi. Perjantaina sitten mentiin sinne vielä vatsan ultraan, jossa vielä lopullisesti suljettiin pois mahanportin ahtauman mahdollisuus. Diagnoosina on nyt se refluksi, mitä epäilinkin ja saatiin siihen lääke ja ohje ostaa apteekista maidon sakeuttajaa. Sakeuttajaa ei kuitenkaan ostettu, vaan vaihdettiin korvike nutrilon comfortiin, joka on paksumpaa kuin muut korvikkeet. Lääkkeen aloittamisen jälkeen tyttö ei ole pulauttanut juuri ollenkaan ja mikä ihaninta, meillä on taas tyytyväinen, naureskeleva ja kujerteleva vauva :heart:
Olikin kiva kuulla tuosta nutrilon comfortista, että värjää kakan vihreäksi. Meillä syötiin aikasemminkin nutrilonin hypo allergenic jauheesta tehtävää korviketta kun nan ja baby semp aiheutti kovat masuvaivat ja kakka muuttui ihan myrkynvihreäksi ja piti auttaa kuumemittarilla kakkaamaan :(
Juhlien täyteinen viikonloppu on takana ja nyt vähän väsyttää.. Lauantaina oli kavereiden häät. Se oli ensimmäinen kerta kun Elsiä hoiti joku muu kuin minä tai isi. Mun äiti oli meillä kotona yötä hoitamassa ja esikoinen oli toisella mummulla. Hyvin oli mummu ja Elsi pärjänneet, tyttö oli nukahtanut yöunille jo puoli seitsemältä ja herännyt syömään neljältä! Jätin hänen sänkyynsä oman pesemättömän paitani, että on äidin tuoksu lähellä vaikkei äiti olekaan. Viideltä aamulla kotiuduttiin miehen kanssa, oli ihanat juhlat ja ihanaa päästä kaksin tuulettuun :heart: Äiti kielsi mua soittamasta kotiin, koska en kuitenkaan olis mitään voinut tehdä jos tyttö olis täällä itkenyt. Muutaman kerran meinasin jo soittaa kuitenkin, mutta en sitten kuitenkaan :saint:
Viime yönäkin tyttö nukkui parhaiten ikinä: klo 20 nukahti ja heräs syömään klo 5 ja jatkoi unia yhdeksään asti. Olis melko ihanaa jos tää jatkuis. Tosin mä oon välillä miettiny, että onko normaalia että toi nukkuu niin paljon. Vaan tunnin, max 1,5h jaksaa olla hereillä kerrallaan, vaikka takana ois noin pitkät yöunet tai pitkät päiväunet.. Kohden ei oo koskaan, esikoisen ollessa vauva tuskailin sitä kun hän nukkui niin paljon vähemmän kuin kaikki kavereiden vauvat :LOL: Ja edelleenkin on vähäuninen. Esikoisella alkaa tällä viikolla päiväkoti 2,5kk loman jälkeen. On siis 10 päivää/kk hoidossa että saa ikäistään seuraa ja kun viihtyi niin hyvin siellä. Kyselin aamulla että onko kivaa mennä päikkyyn, niin oli tuo kyllä mielissään menossa.
Pohtijatar: Meillä esikoinen ei viihtynyt sylissä muuta kuin just olkapäällä tai liikkeessä. Paljon paremmin viihtyi lattialla leikkimaton päällä joko viihdytettynä ja myös itsekseen tosi hyvin, joten pystyin hyvin tekemään kotitöitä. Tämä kakkonen taas on ihan toista maata, sylissä vain olisi, varsinkin iltapäivästä eteenpäin, mutta tämäkään ei halua maata sylissä, vaan pystyyn täytyy päästä ja varaa jaloilleen jo tosi tukevasti. Leikkimatolla viihtyy aamupäivällä hetken itsekseen tai veikan kanssa, mutta muuten täytyy äidin olla vieressä tai pitää sylissä.
Nyt esikoinen kutsuu leikkiin ulos, joten :wave:

minttu ja Elsi reilu viikkoa vaille 3kk :heart:
 
Pitkästä aikaa minäkin ehdin tänne. =)

Voimia kaikille masentuneille :hug:

Ihania vauvoja täällä oli näytillä! :heart:

Tosiaan, aikamoista hässäkkää ollut, ja nettiaika jäänyt olemattomiin. Olen vielläkin ihan vauvahuumassa, ja en voi lopettaa vauvan nuuskuttelua ja sylittelyä. Esikoistyttönen aloitti tänään tarhassa, kolmena päivänä viikossa osan päivää. Alkoikin neiti neljä veellä mennä hermo, kun oli kolme kuukautta kotona. Eilen tokaisi, että "äiti ei tästä elämästä tule mitään, kun sä vaan imetät ja imetät. ":kieh:
Meillä on menneet ensiviikot oikein hyvin.Tyttö on aivan iiiihana pikkanen nappisilmä. :heart: 5 viikkoa tuli ikää tänään. Viellä on tuollainen pikkanen nyytti,nukkuu paljon ja meillä ei vielä hymyillä,mutta ehtiihän sitä. :heart:
Imetys on sujunut laitokselta lähtien tosi mallikkaasti.Maitoa tulee ja sitä riittää, yli tarpeenkin. Vauva kasvaa hyvin, ja täysimetyksellä on ollut alusta saakka.Olen niin iloinen kun tuo imetys sujuu, se oli mulle jotenkin tosi tärkeä juttu, kun odotin vauvaa. Esikoisen kanssa kaikki oli jotenkin vaikeampaa. Tällä kertaa baby blueskin oli todella pientä ja lyhytkestoista "haikeutta", kun ensimmäisen vauvan kanssa tuntuu ettäekat viikot olin ihan sumussa. Kaikki on siis varsin mallikkaasti ja nautin täysillä pikkuvauva-ajasta. :heart:
Meillä ei ole tietoakaan mistään rytmeistä viellä, mutta ehtiihän sitäkin. :) Vauva nukkuu mun vieressäni, ja herää yöllä 2-3 kertaa tissille. Imetän ja nukahdetaan molemmat pian uudestaan.Ihanaa pikkuvauvasymbioosia elellään typyn kanssa. =)
Ensi viikolla olisi mun jälkitarkastus, ja tyttö saa nimen 29.8 sunnuntaina meillä kotona. Nimi on jo mietittynä, nyt pitäisi suunnitella kutsukortit ja miettiä tarjottavat yms.
Väsymyskään ei ole muuten tuntunut nyt niin pahalta,kuin esikoisen kanssa. Kai sitä on jo tottunut siihen, ettei voi enäänukkua niin pitkään kuin haluaa ja on jo käynyt sen suurimman elämänmullistuksen ja muutoksen läpi esikoisen vauva-aikana.
Kantoliina on osoittautunut ihan huippujutuksi, ja tyttö viihtyy siinä todella hyvin.Meillä on kestot myös käytössä, öisin ja kyläillessä mennään kertiksillä.

Voikaa hyvin vauvat ja mamat!! :hug:

Johanna ja Neiti "S" 5 vko :heart:
 
Moikka kaikille piiiiitkäääästä aikaa B) On todella mennyt aika opetteluun kolmen kanssa, kun tuo 2v:llä on hirveä uhma ja veikka viihtyy tissillä todella hyvin.

Ihania nimiä ja kuvia olette laittaneet :heart: Meillä olis ristiäiset sunnuntaina.

Viime yö meni veikan kanssa hienosti. Nukahti kymmenen jälkeen, söi kolmelta ja kuudelta ja seiskalta ja nukkuu. Itse nousin seiskalta, jotta kerkeän hieman olla omineen ennen isompia :D Edelliset yöt onkin kitissyt mahaa aina pari tuntia yöstä ja tankannu parin tunnin välein.

Mites muilla jo valvotaan? Tuntuu, että veikka on hirveän paljon jo hereillä... Aamusta muutaman tunnin, ja illasta muutaman tunnin. Sitten illan roikkuu tississä ( niin kun koko päivän ) mutta illalla vaikka on tissillä, niin hamuaa ja huutaa, vaikka tissi on suussa. Olen toisinaan tulkinnu, että olis yliväsyny, mutta ei vaan nukahda?

Vaunuissa tykkää olla kun ollaan liikkeessä, muttei paikallaan ( toivottavasti menee ohi ). Mieluiten nukkuis tissillä vieressä :D TYYPILLINEN MIES :LOL: Huvituttina ei vaan kerkee olla kun illalla, mutta tuttikaan ei hirveen hyvin kelpaa.

tupajumi ja veikka n.5vko :heart:
 
Voi kun mäkin osaisin suhtautua samalla tavalla tähän pikkuvauva aikaan kun pikkuvarpunen. Minä lähinnä vaan odotan, että tuo poika kasvaisi ja tää vaihe olis nopeasti ohi. :( En osaa nauttia yhtään, vaikka poika suht helppo tapaus onkin. Yöt menee hyvin, nukkumaan menee yheksän kymmenen välillä, pari syöttöä yöllä ja ylös yleensä seittemän maissa. Mutta päivät. Kun herra ei nuku kun 45min-tunti kerrallaan. Ja valveilla jaksaa olla sitte noin puol toista tuntia kerrallaan, sitte alka väsymys itku. Niin päivä on koko ajan yhtä nukutusta ja toisaalta lapsen viihdytystä. Ja olen kokeillu että jos nukkus selvästi vähemmän päivällä, että keksis virikettä, lopputulos on illalla ihan hysteerinen itku ja ei saa sitten syömäänkään, ennen kuin on aikansa rauhotellu. Eli menee ihan yliväsyneeksi. myös imetys on oma lajinsa, syö noin kolmen tunnin välein, ja auta armias jos tarjoaa rintaa liian usein, hermostuu ihan kauheasti.

Eniten mua kuitenkin rassaa tuo päiväunien lyhyys, vaunuissa ei nuku sitä vähää. Mie en oikeesti keksi mitä sitten pojan kanssa tekisin, kun tuota seurusteluaikaa on aina tunnin välein. Tylsistyttää.Jotenkin vaan odotan jo sitä, että se alkais oikeesti leikkiä jo leluilla ja liikkua. En taida olla niitä "pikkuvauvaihmisiä". Harva kai näin ajattelee, mutta tämmöset fiilisket mulla on tämän asian suhteen.
 
Hei kaikille. Kuuluin alunperin tuonne heinäkuisiin kun LA oli 1.7. Pulla Poika kuitenkin syntyi 22.6 suunnitellulla sektiolla. Mitat oli: 3330 g ja 51 cm. Tunnen kuuluvani enemmän tänne kuitenkin?
Olen kirjotellut tonne 35+ äiteihin mutta siellä on aika hiljasta.

Meillä alku lähti vähän ontuen liikkeelle. Pullalla heitteli sokerit sairaalassa ja lisämaidolle jouduimme. Kotiuduttamme niin neuvolassa tuli liian pienen painonnousun takia lisämaito käsky. Itkin ja pumppasin ensimmäiset 2 viikkoa lisämaitoa pulloon ja ei tarvinu korviketta sitten antaa. Paino lähti hienosti nousuun ja saimme luvan lopettaa pumppauksen. En tykänny yhtään kun heruin niin kamalan huonosti käsipumpulle. Sain tuosta sellasen trauman etten vieläkään luota omiin tisseihini. Vaikka käytiin useamman kerran painokontrollissa ja aina tuli kehuja niin luottamus siihen että poika saa riittävästi imettyä horjui ja horjuu yhä. Kateellisena luen teidän kirjotuksia miten maitoa tulee yli varantojen :ashamed: Miksi mun tissit ei suostu toimiin sillee? Olen nyt kuitenkin vielä antanut pelkkää rintamaitoa kun vaippaan tulee pissaa ja kakkaa mutta...kovin on haurasta tämä imetysjuttu mulla.Juon Weledan imetysteetä tuetakseni näitä tissejä. Esikon kanssa kävi niin että imetys loppu kun multa puheks umpisuoli kk synnytyksen jälkeen..jouduin vatsakalvontulehduksen takia olemaan viikon sairaalassa antibiottitiputuksessa..eli maito tyrehty siihen. Mulla siis ei oo kokemusta imetyksestä. Tiesin että se on haastavaa aluksi mutta että näin haastavaa...tuli kuitenkin yllärinä.
Mun tissit on lähinnä lässähtäneet eivät siis pingota eivätkä tunnu kuin tyhjiltä nahkarukkasilta.. :/ :headwall: Silti kun puserran imetyksen jälkeen niin sieltä heruu kuitenkin vähäsen. Epäilyttää niiden toiminta.
Stressaako kukaan näin paljon kuin minä?. Nolottaa ihan tällanen vanha luuska kun minä ja kauhea stressi tosta imetyksestä.Mietinkin että tuleeko tästä yhtään mitään...

Pulla poika kasvaa ja rytmi on meillä hakusessa edelleen..Syödään noin 3-4 h välein ja nyt pari yötä on menny niin että menee 21-22 välillä nukkumaan ja herää 04 vasta syömään. Känisee yleensä 02 maissa mutta tutilla vaikenee uuteen uneen. Muutoin musta hän nukkuu tosi paljon. Ei jaksa olla hereillä juurikaan. Tästäkin on kehittyny pelko et jos toinen ei saa riittävästi ruokaa ja siksi nukuttaa koko ajan.. Maksimissaan tunnin jaksaa olla valveilla.

Viime yönä tuli kahden pantatun päivän jälkeen kakka ja kyllä sitä olikin vaippa täynnä. Siitäkin onnistuin kehittämään itelleni jo stressin vaikka terkka sano että on ihan normaalia.


Ensi viikolla ois mun jälkitarkastus ja pojan lekurineuvola. Oma neuvola on vielä kiinni joten joudun toiseen neuvolaan. Harmittaa kun joudun luopumaan tutusta terkasta. Meillä hän hoitaa vaan raskaana olevat joten uusi täti tulee.

Olen esikon kanssa sairastanut synnytyksen jälkeisen masennuksen joten tarkkailen itseäni ettei se uusiudu. Hormoonimyrskyä on ollut mutta ainakaan tällä hetkellä ei oo oloa että nyt olisi se pukkaamassa päälle.

Ristiäiset ovat ensi lauantaina.Anoppi hoitaa koko shown. Ne on siellä.:LOL: Mä meen vaan paikalle!

Niin ja kaiken olen siis 5½ vuodessa näköjään unohtunut. Mitään en muista mikä missäkin vaiheessa tuli ja oli. Olen kuin esikoisen kanssa-yhtä hukassa....hupsista.

Mino ja Pulla 6viikkoa
 
No niin "ystäväni" kuukautiset alkoivat! Voi Perk...... Olisin mieluusti odotellut niitä kauemminkin!

Tupajumi Täällä on myös tyypillinen mies eli mieluiten tosiaan nukkuis tissillä vieressä! :LOL: Ja valvoo eniten illasta ja nukkuu aamupäivästä pätkiä... Ja myös tuota yliväsymystä havaittavissa samalla tavalla, että huutaa vaiks tissi on suussa. Siihen auttaa sitten vain sylissä kantaminen niin kauan et nukahtaa.

Pohtijatar Meillä poika nukkuu myös pätkissä nykyään ja tuntuu et aika ei mene mihinkään muuhun kuin nukuttamiseen. Ja se rassaa myös siinä mielessä, että esikoiselle ei jää kauheasti aikaa...

Minotchkin Tervetuloa mukaan joukkoon! :wave:

garden ja poju 2kk
 
Onkohan tää joku kausi kun meilläkin jätkä nukkuu aamupäivästä, mut sit iltapäivällä ja illalla ei tekemälläkään vaan pitäis vaan seurustella ja viihyttää sitä ja sit alkaa jumalaton huuto kun ollaan niin pirun yliväsyneitä.. :attn: Mä olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla pohtijattaren kanssa en osaa sinällää nauttia tästä "vauva-ajasta" kun odotan vaan että tuo alkais itse viihdyttää itseään.. :p Ei sillä, syötävän suloinenhan tuo on ja kyllä mä oikeesti eilen illalla nautin kun se köllötteli mun mahan päällä ja jutteli, meillä vaan herra on sellanen et jossei sitä koko ajan viihdytä niin alkaa jumalaton huuto, ei kiva.. :whistle:

Mä täällä ootan vaan perjantaita, poika menee mummolaan yöks ja me lähetään isännän kanssa viihteelle..Meillä on ollu jokseenkin taas vähä ränää ja poika on ollu tosi kärttynen helteitten takia niin tuntuu ihan siltä kun olis pikkutyttö ja joulu tulossa kun tota perjantaita odottaa... :D Kummasti sitä alkaa arvostaa tuota et pääsee johonkin, nyt kun se ei oo päivänselvä asia.. :)

Minotchkin teretulemasta joukkohon, laita yv:tä niin saan sun tiedot etusivulle! Koitahan jaksella siellä ja luota itseesi sekä elimistöösi. :hug:

Jahas, kutsuhuuto kuuluu..

Maira ja emppu 9vko
 
Pohtijatar: Et ole yksin. En minäkään tästä alkuhässäkästä niin perusta. Mulla se huolenaihe on tämä imetys. Odotan sitä aikaa että voi alkaa antaa kiinteitä ja puuroja(esikko ainakin alkoi silloin nukkumaan yönsä ja jätti yösyömisetkin pois). Maidon riittämisestä tai riittämättömyydestä huolimatta imettäminen itsessään on ihanaa..Ristiriitaista.
 
Korvikkeen vaihto auttoi! Vaihdoin juuri kakkavaipan ja se oli viimeinkin sinapinväristä! Uskomatonta miten kakasta voi tulla näin hyvä mieli. :LOL:

Tulin vain jakamaan tämän asian teidän kanssanne, siivous jatkukoon. :)
 
Minttu1: Mun esikoispoitsu oli kova nukkumaan, nukkui varmaan ekat 5 kk ja oli vaan muutaman tunnin päivässä hereillä. Ihan on normaali ja reipas poika kasvanut, tosin vieläkin nukkuu aika paljon ja päikkärit on tärkeät. Nyt olenkin ihmeissäni tämän toisen kanssa, kun on niin paljon hereillä ;)

PikkuVarpunen: Kiva kuulla, että teillä menee hyvin ja nautit vauva-ajasta.

Tupajumi: Täällä kans tyypillinen mies. Kaikkein paras on olla tisuli suussa tai ainakin naaman vieressä kun nukkuu.. Huh.. ja tutti ei kelpaa! Mun mielestä vauva ei ole vauva, jos ei syö tuttia :ashamed:

Onkohan kenenkään lapset oppineet syömään tuttia enää myöhemmässä vaiheessa, jos sitä vaan sinnikkäästi tuputtais? Esikoinen söi alusta alkaen. Olen jo ostanut kaiken mallisia ja aluksi suostui hetken syömään nyt ei enää. Aventin tutti kelpaa joskus harvoin, muut eivät ollenkaan.

Pohtijatar: Täällä oli kanssa aluksi samanlaisia fiiliksiä.. meillä tosin on nyt jo arki alkanut helpottamaan ja pikkuhiljaa poikaa saanut päivälläkin nukkumaan vaunuissa ja kehdossa. Nukkuisi siis mielellään sylissä. Meillä yöt on kanssa menneet hyvin. Se on oikeasti mahtava juttu, että saa nukkua ja olenkin miettinyt, että vaikka ei päivällä nuku aina hyvin, on lottovoitto, että nukkuu yöllä! Tsemppiä, ehken teilläkin alkaa kohta helpottaa!

Minotchkin: Tervetuloa! Minulla on kokemusta kahdesta "sokerivauvasta" ja imetys on onnistunut hyvin. Esikoinen oli pieni kun mun raskausmyrkytyksen takia jouduttiin 1 kk aiemmin käynnistää synnytys ja jouduin aluksi pumppaamaan maidon, kun ei jaksanut syödä ja lopulta pumppasin 2 kk ikään asti kun epäilytti, että saako sitä maitoa vai ei. Söi siis rinnasta sekä pullosta. Nyt kakkosella, joka on täysaikainen oli alhaiset sokerit (syytä ei tiedetty) jonka takia jouduin aluksi pumppaamaan, mutta lopetin parin viikon jälkeen ja hyvin on paino noussut. Hienoa, että olet jaksanut sinnitellä tähän saakka ja imettää! Täällä on saatu apua kun on soitettu siihen imetystukipuhelimeen. Uskoisin, että sinullakin on vaan uskon puute! Ei tuo kerro mitään, että rinnat ei pullota siitä maidosta tai että pumppaamalla ei tule maitoa. Vauva heruttaa maitoa miljoona kertaa paremmin, kuin yksikään pumppu =) Muistan esikoisajoilta, että stressaamalla ei tullut kunnolla maitoa ja kun sen lopetti sujui hienosti.

Maira: Mä oon kade, viettäkää ihana ilta kahdestaan!

Mipsu: Hieno juttu, kyllä varmasti äidit ymmärtää, että kakasta ja sen väristäkin voi olla onnellinen :)

Muuten, nää Bravadonin liivit on aivan mahtavat! Siirryn suosittelijoiden joukkoon. Pitää tilata toiset. On tukevat isommillekin rinnoille. Näin päivän kokemuksella siis kirjoittelen ;) Kiitokset vaan suosittelijoille. Nyt pitänee mennä rentoutumaan, kun molemmat kerrankin nukkuu.

Unna ja Nuuk tasan 2 kk
 
Unna Meillä esikoinen ei huolinut tuttia aluksi, mutta oppi syömään sitä n. 3kk ikäisenä. Yritä vaan antaa sitä, sillä vauva saattaa hoksata jutun ytimen joku päivä.
Meillä muuten poitsu on kans tänään tasan 2kk! =)
 
tulin vaan kiittämään kaikkia myötätunnosta ja sympatioista. Että en olekkaan ainoo, jonka mielestä tää nyt ei kuitenkaan sitä elämän ihaninta aikaa ole, ja että se vauvan viihdyttäminen nyt ei sitä kaikista superhyper ihaninta hommaa aina ole. Ihan kyllä mieli piristy, kun noita tekstejä luin.

Pojan 2 kk lääkärineuvola peruuntui, ei ole kesälomalla olevalle lääkärille palkattu sijaista. Seuraava ja ensimmäinen lääkärineukku vasta kun poitsu reilut kolme kuukautta. Vähän ketuttaa!No, onneksi ens viikolla normaali neuvolassa käynti.

Täällä vedellään tän päivän viidensiä päikkäreitä. Tällä menolla kerkii vielä yhet nukkua ennen yöunia, huokaus. Pisimpien unien kesto tänään tunti ja pisin valveilla olo jakso 2 tuntia. että sitä rataa täällä.
 
Ihanaa garden, toi antaa toivoa..Mä jatkan yrittämistä ton tutin kanssa. Meitä tais olla aika monta, joiden vauvat synty 4.6 =) Hyvä päivä kun on liputuspäiväkin.

Isohan tuo jätkä jo on. Luovuin jo vauvakopasta vaunuissa, kun ainakin näillä helteillä tykkää paremmin olla ilman sitä ja pelkkä hyttysverkko suojana. Nukkui jopa päikkärit ulkona ja täällä on 30 C. Yölläkin oli kaamea ukkonen, esikoinenkin heräs siihen mekkalaan ja tuli viereen. Onneks ei viihtyny kauaa ja meni omaan sänkyynsä. Kyllä tuo sänky on vähän liian pieni kahdelle lapselle ja kahdelle aikuiselle. Vauva vie aikamoisen tilan, vaikka onkin niin pieni. Ehkä pitäisi ostaa uus pinnasänky, josta menis laita alas ja sais sen sivuvaunuks.
 
Minotchkin tervetuloa!

pohtijatar mulla oli samoja tunteita esikoisen vauva-aikana.Et taatusti ole siis ainoa.Nyt toisen kanssa ajattelen eritavalla.VOIMIA SINNE!

tupajumi meillä ihan samaa ilta rintaraivoamista aina välillä, ja mäkin olen tulkinnut sen samoin kuin sinä, yliväsymys. Meillä auttaa, kun kapaloi vauvan/ lähtee lyhyelle vaunulenkille, ja sitten kun tyttö on torkkunut ihan hetkenkin, imetys sujuu taas ilman huutoa.

Joo Bravadon body silk seamless-liivit saa kannatusta täältäkin, aivan loistavat! Munkin täytyy tilata vielä yhdet! :)

Pikaisesti laitan kuvan tyttösestä,
palailen taas paremmalla ajalla kirjoittamaan!

Tyttö tasan 5 vkoa:

http://i154.photobucket.com/albums/s243/leevu/TyttHernandez2962010.jpg
 
Papuneiti: Jaksuhali arkeen! Onneksi sait apuja ja olet paranemaan päin! Paranemisia pikkumiehellesi :hug:

Jonna: Olitpas muikean ilmeen onnistunut kuvaamaan Leolta =)

Miumiu: Onpas suloinen poika sulla =)

Minttu: Hui kun ikävän jännät paikat teillä, kun tutkimuksissa olitte olleet! Onneksi vain refluksi ja siihen lääke, joka tepsi! Täytyypä googlettaa tuo refluksi, osa oireista kuulostaa meinaan sopivat hamuliinille.

Tupajumi: Tutulta kuulostaa! Meillä ainakin yliväsymystä iltaisin, johon auttaa ajoittain kapalo. Mukavia ristiäisiä teille!

Myös Gardenilla tutun kuuloista vauva-arkea - mutta meillä siis epätyypillinen tissitakiais-neitokainen. Onpa huojentavaa lukea, että muillakin ilta-tissitakiaisia!!

Pohtijatar: Jaan tunteesi siitä, että menisipä tämä aika ohi. Meillä tosin neiti hereillä ollessaan on itkuinen, joten sitä "ihanaa yhdessä oloa" on kovin vähän! Odotan vain, että helteet, masuvaivat, yliväsymykset jne. helpottaa ja neiti alkaisi olla tyytyväinen esim.isänsä kanssa leikkimatolla, jotta mä ehtisin antaa aikaa esikollekin :ashamed:

Tervetuloa Minotchkin! Imetysasioissa kannustan minäkin soittamaan imetystukeen http://imetys.fi/imetystukipuhelin/ Sain sieltä ohjeita samanmoisiin epäuskon tunteisiin ja uskoa itseeni. Ja se nahkarukkas-tunne on normaalia, ei kuulukaan enää alun jälkeen tuntua pingottuneelta. Jos paino nousee ja pissaa tulee, riittää maitosi, huoli pois! Toivottavasti masennus ei löydä sua tällä kertaa! Mukavia ristiäisiä teille!

Mipsulle kakka-onnittelut :flower: =)

Pikkuvarpusella super suloinen tyttönen siellä - kyllä kelpaa nauttia vauva-arjesta =)

Onnittelut taas nimiä saaneille :flower:

Lenniina ja Hamuliini 2kk
 
Kysymyksiä allergia-asioista tietäville:

Kun ruisleipä aiheuttaa sitä ilmaa masuun, niin entäs esim. täysjyväkauraleipä, vai pitääkö tässä ihan pullaleivälle ruveta (ja sen jälkeen saankin olla Levolacia vetämässä, kun oma vatsa menee tukkoon :headwall: )?

Onko kananmuna-allergiasta imetysaikana kokemusta?

Meillä nyt kakka ollut kummaa, koska se rota-rokote sen aiheuttaa, mutta muutaman yhdistävän seikan olin löytävinäni aiemmin, joiden aikana kakka vihertyi: kananmuna ja mansikat - molemmat ilmeisesti hyvin yleisiä allergian aiheuttajia lapsilla ja ainakin tuota kananmuna-allergiaa oli Hamuliinin serkulla...
 
Hei, pitkästä aikaa. Viimeks ku tänne kirjottelin nii oli ongelmia miehen kanssa. Noh mies kävi sitten neste ralleissa suoraan sanottuna neljän päivän ryyppyreissun siel, nii on sen jälkeen muuttunut ääni kellossa. Viihtyy todella hyvin perheen kanssa nykyisin, auttelee päivisin lapsen hoidossa ja muutenkin romantiikkaa on alkanut uudestaan suhteessa. :heart:

Täälläkin silloin tällöin iltakitinää riittää, epäilen mahavaivoista johtuvaa ja yliväsymyksestä. Maitoa ei huoli, viihtyy parhaiten sylissä, ja jos laskee maahan nii itku alkaa samantien. Mutta jotenkin aina saan nukkumaan ennen kymmentä. Onneksi.

Vauvan päiväunista, täällä vauva heräilee kasista eteen päin, ja nukkuu 11-12 aikaa tunnin päiväunet, joskus ottaa vielä iltapäivällä 3aikaa unet, mutta harvemmin. Ja sitten viiden aikaa ottaa tunnin unet ja yöunille mennää noin 10aikaa. Joten vähän täälläkin päivisin nukkuu useimmiten kahdet päiväunet n. tunnin mittaiset. Kovasti neiti haluaa seurustella ja nähdä mitä ympärillä tapahtuu. Mutta monesti hän on hiljaa päivisin omaa keskustelua pitää, mutta viihtyy sitterissä tai leikkimatolla todella hyvin. Tietenkin käyn välillä juttelemassa hänelle ja antamassa ruokaa jne. Mutta hyvin itsekseen viihtyy.

Vauvan yöt ovat täällä pahempia. Välillä neitokainen heräilee kahden tunnin välein, joskus yö voi mennä jopa 5tunnin uneilla putkee, syö ja nukkuu uudestaan 5tuntia.

Pitää olla iloinen, että näin suht. helppo vauva, ja toivoa että homma jatkuukin näin :)
Jaksamisia kaikille vauvojen kanssa :)

-Anna ja Linda 7vk 3pv
 
Voi kiitos Lenniina =)

Täälläkin on ollut levotonta iltaisin, vaikka saadaan kyllä rauhottumaan ja nukkumaan hyvin, kun annetaan lisäksi korviketta. Parin tunninkin rinnalla syöpöttelyn jälkeen korviketta maistuu vielä 60-100ml !
Tänään keksin hyvän kikan iltaunille, poika oli ihan yliväsynyt niin rauhoittui ja nukahti ihan hetkessä kun laitoin vatsalleen ja tutin suuhun - ei muuten tuttia syö, mutta ilmeisesti tuossa asennossa pysyy helpommin suussa. Kun on nukahtanut kunnolla, niin sitten siirto omaan sänkyyn "oikein päin" yö-unille :)

Ihanaa kuulin juuri että saapurissa asuva ystäväpariskunta odottaa myös (esikois) vauvaa :heart:
 
Minotchkin tervetuloa joukkoon! piti alkaa kommentoimaan tuota imetyksen tuomaa epävarmuutta ja stressiä. Mulla tämä vavuva on 5:s ja edelleen imetyksen ALKU on aina ressin paikka. Luota täysillä siihen että vauva nostattaa tarvittavan maidon ja vauva saa maidon herumaan, vaikkei pumppu saiskaan!

Mulla tämän typykän kohdalla oli imetyksen alku aikamoista liisteriä. Aluksi vauva ei osannut imeä. Piti suuta auki, ja hamus, hamus ja huusi.. sen aikaa kun maito heru, joi ja imi, mutta kun heruminennloppu ja olisi pitänyt alkaa imemään, huusija hamusi. Vauvalla oli niin tiukka kielijänne, että imuote oli ja on ed.huono, ei siis saanut imettyä kunnolla rintaa. Rintakumilla onnistuu nyt imetys. myös minun rinnat on tyhjähköt luppanat, ei yht.pinkeät.! ja vauva saa maidon nousemaan ja herumaan! ei se rintojen koko siihen vaikuta.
Jos sulla vauva syö esim.3t välein se saa varmasti riittävästi maitoa! ei se vauva nukkuis muuten nuin pitkää pätkää, taatusti nälkäänsä huutais! Jonkunverran tuo ikä vaikuttaa, ainakin itselläni,( kun jonkunvuoden yli 30 oon)ettei maitoa heru ja valu yli äyräiden. Ensimmäisen sain 2-kymppisenä ja silloin olisin voinut imettää, vaikka seittosia! niin runsasta maidontulo oli.. Mutta kyllä sun tekstistä heti huomaa, että maito vauvalle riittää ja vauva on tyytväinen, paino nousussa ja kaikki ok! luota ittees ja koita ottaa rennosti!!

Samoin meillä vauvan kakka on ollut alusta asti vihreää ja vetistä ja limaista. oudon hajusta myös. Olen jättänyt omasta ruuasta maidon, kotimaiset viljat, kanamunan, paprika, tomaatti, sitrushedelmät..mitä vielä..pois. ja nyt vajaan viikon jälkeen kakka on keltaista!! kyllä vain kakan väristä voi iloita! :D mutta edelleen vetistä, limaista ja pylly punaisena, vaippaihottumaa...:( mun nlatäti vielä lomalla koitan huomenna tavoittaa, että saatais lääkäri aikaa.. allergiaa selvästi vauvalla on.
Ristiäiset yli huomenna...nyt alan tässä miehen kanssa miettimään tytölle nimiä! :wave:
 
Huomenta,
Tultiin maaseudun rauhaan Kiuruvedelle. Poika nukkui melkein koko automatkan 500 km, välillä piti herätellä syömään. Saatiinkin eilen kokea pitkästä aikaa kunnon sähkökatkos. Onneksi pojan ruoka on kätevästi aina lämmintä :)

Pohtijatar täällä niin samat fiilikset. Välillä huono omatunto sylissä pitämisestä ja lapsen viihdyttämisestä. En tiedä miten poikaa pitäisi viihdyttää. Minäkin odotan että poika kasvaisi ja oppisi liikkumaan :ashamed: Niin ja hän on myös suhteellisen helppo tapaus.
 
Unna12 Tuteista: meilläkään ei syödä, vaikka luulen että siitä voisi olla paljonkin apua. Poika kohta 2,5kk ja ajattelin vielä vähän yrittää, en kyllä ole tähänkään asti muistanut joka päivä tai edes usein tarjota. Viimeisenä kokeiluna ostin eilen Nuk:in tutin ja sen kanssa tuntui olevan vähän edistystä - ei heti sylkäissyt pois tai tullut "liian iso" efektiä, mikä muiden kanssa on ollut.
Olis voinut heti alkuun vähän totutella..

Nimimerkillä meille ei tuttia hankita :LOL:
 
Bannah: Mukavaa, että miehesi kanssa menee nyt paremmin :hug:

Empulla siis Juhalla hauska body ja niin tyytyväinen ilme leikkimatolla =)

Miumiu ja Unna: Meillä sama homma huvitutin kanssa. Ilmeisesti on tulossa uudet suositukset (vai ovatko tulleet jo), että tutista pitäisi vieroittaa puoli vuotiaana hammaskalustoon muuten tulevien virheasentojen vuoksi. Meillä alkavat pian esikon kanssa yhdessä käytävät avoimet päiväkodit ja perhekerhot, jotka ovat Hamuliinin päiväuniaikaan, mutta hän usein herää meteliin tai kun vaunut pysähtyvät, joten tutti tulisi todella tarpeeseen, jos/kun auttaisi uudelleen uneen, muuten alkaa loputon itku. Aion vielä siis hetken yrittää sitä tarjota ja sitten luovun - eipähän tarvi pian alkaa vieroittaan =)

Eilen sain postitettua kastejuhlien kiitoskortit. Tilasimme sellaiset valokuvalliset Extrafilmiltä.

Tänään postin tuoman seurakunnan lehden kastettujen listalla on Hamuliinin nimi ;)
 
Minotchkin: Tervetuloa mukaan joukkoon! Minustakin kuulostaa siltä että maitosi riittää, mutta ymmärrän kyllä huolesi. Mulla molemmat lapset on saaneet alussa lisämaitoa, kun eivät jaksaneet imeä. Ja esikoisella paino ei noussut tarpeeksi alussa. Siitä jäikin sellainen trauma, etten uskaltanut luottaa ollenkaan siihen että lapsi saa tarpeeksi maitoa. Tämä vauva ei koskaan oppinut kunnon imuotetta ja imetyksen jälkeen meni pullosta välillä jopa desi maitoa, ei siis ilmeisesti saanut rinnasta juuri muutakuin sen mitä itsestään herui. Niinpä en jaksanut enää stressata, vaan tein kipeän päätöksen lopettaa imetys kokonaan. Alkuun lypsin maitoa (heruin hyvin pumpulle), mutta nyt oon lopettanut senkin, aika ei vaan tahdo riittää, kun esikoisenkin kanssa haluan ehtiä tekemään asioita.
Unna12: Kiva kuulla että noin kova nukkuminen on normaalia :) Meillä kun just esikoinen oli vähäuninen, niin ero on niin valtava. Ja ilmeisesti se on teillä valtava toisinpäin. Enhän mä tietenkään valita, mut joskus harmittaa kun unien välissä ei ehdi kuin vaipan vaihtaa, syöttään ja ihan hetken seurusteleen ja taas väsyttää. Mutta eiköhän sitä aikanaan ehditä leikkiin ja seurusteleen =)
Lenniina: Ei ollut kiva sinne tayssiin joutua, mut hyvä että tutkivat. Jos on epäilystä tosta refluksista, niin kannattaa ottaa lääkärin kanssa puheeks. Meillä ainakin elämänlaatu parani huomattavasti ja on paljon tyytyväisempi tyttö. Kaikki lääkärit ei välttämättä tiedä tosta refluksista hirveesti, mäkin itse sanoin siitä tayssin lääkärille, joka ajatteli seuraavaksi alkaa tutkimaan maitoallergiaa, eikä ollut tullut ajatelleeksikaan että vois olla refluksia. Ja näin pieniltä ei sitä tutkita millään kokeilla, vaan ihan lääkekokeiluna. 1-2kk kuluttua on meillä kontrolli jossa katotaan onko lääke auttanut.

minttu ja Elsi :heart:
 
Kiitos kommenteistanne ja tervetulotoivotuksista. Mulle Minttu on käynyt juuri kuten sinulle. Mä en vaan luota näihin lärpäkkeisiin..Sain trauman.Jep äidit ON herkkiä :ashamed: Mulle vaan tää imetys on sikäli erikoisen tärkeää koska esikon kanssa meni pieleen.Halusin kerran onnistua. Sitkeesti vaan annan molempia tissejä ja kyllä pissaa vaippaan tulee.Tänään tuli kakatkin, pienet mutta kuitenkin. Ehkä se maito riittää?

Meilläkin nukutaan todella paljon..max tunnin siis hereillä ja sit taas unta kuuppaan. Mietin minäkin et onko tää normaalia mutta kiva lukea että muillakin esiintyy moista.Lienee tosissaan normaalia.

Niin ja huvituttia syödään mutta se tippuu kovin herkästi ja sitten tulee huuto..että ei ainakaan vielä osaa syödä tuttia..Tuttinauha on oiva keksintö.

Mairan poitsulla on kiva body! :D Jumppamatto taustalla näyttää tutulla..Meillä on samanlainen tai saman tyyppinen(Tiny Love) :)

Meillä Pulla ei viihdy kovin montaa sekuntia ittekseen-jo alkaa karju..ja sit killittelee ja rauhottuu kun syliin ottaa. Taitaa olla sylikissa? Esikko viihtyi pitkään lelukaaren alla ja ei koskaan ollu mikään erityisen sylin perään...
Naapurilla on Manduca ja kehui vuolaasti sitä..mietin että pitäis itekin hommata joku kantoväline niin sais kotona tehtyäkin jotain sillon kun Pulla on hereillä ellei ala viihtymään paremmin matolla ja sitterissä.

Bannah: Hienoa että olette saaneet miehen kanssa asiat rullaamaan oikeaan suuntaan. On tämä pikkuvauva-aika kyllä koettelemus parisuhteelle.

Nyt on jatkettava pölyhuiskan kanssa huitomista..
 

Yhteistyössä