Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

Paljon onnea Pihla, Kuusama ja Citypähkinä!! Voi että, kun itsekin alkoi jo odottaa pientä tuhisevaa kääröä kainaloon.

Täällä yöt on yhtä tuskaa. Unta tulee vain pienissä pätkissä ja päivisin olo on tosi väsynyt. Vaikea jaksaa touhuta lasten kanssa. En jaksa edes ajatella, että vauva syntyisi laskettuna aikana, vaan odotan, että olisi täysiaikainen. Sitten aion kyllä liikkua normaalisti, kun nythän on käsketty ottaa rauhallisesti ettei vauva ota varaslähtöä.
 
Onnea Kuusama ja Citypähkinä :heart: Rankoiltahan nuo synnytykset kuulostaa ja varsinkin, jos kestää monta päivää. Kauhun sekaisin tuntein siis pikku hiljaa alkaa oma synnytys vähän jännittämään, mutta eipä tässä taida olla vaihtoehtoja kuin käydä se synnytys läpi tavalla tai toisella. :D

Minä jouduin eilen olemaan kengät jalassa useamman tunnin ja onkin jo jonkin aikaa tuntunut vähän ahtailta noi kengät. Lopputulos oli, että mulla oli nilkka ja siitä alaspäin ihan turvonneet räpylät :O Illan myötä tuo turvotus onneksi hieman laski. Eihän meikällä kohta nuo raskaushousutkaan mahdu jalkaan, jos näin kovasti alkaa turvottaan. Nyt jo jää saumoista kivat kuviot jalkaan lyhyenkin pitämisen jälkeen. Ja voi elämän kevät sitä, että istut/makaat jonkin aikaa ja lähdet liikkeelle. Supistelee ja alavatsa tuntuu olevan kipeähkö, mutta en silti ole ihan varma onko se kipeä. Niin hassu tunne : / Yölläkin sai tovin puhista, että pääsi ensin sängystä ylös ja vielä käveltyä wc:n. Ja tätä kestää varmaan vielä sen 5 viikkoa..:kieh:
 
Onnea paljon Pihla, Kuusama ja Citypähkinä!
Kolme vauvaa samalle päivälle, vau!
Toivottavasti saatte levättyä ja pian kotiin tuhisijoiden kanssa. Ja kiva ettei meidän Massa Taavetti ole enää ainut vauveli tässä ryhmässä=)
 
..malsa
Citypähkinälle ja perheelle paljon onnea ! :)

Hyvin nukutun yön jälkeen voisin tässä kohta lähteä synnyttämään.. Poju vaan taitaa olla erimieltä..
Ristiäiskirkko on meillä jo varattu heinäkuulle niin josko ennen sitä syntyis..

Malsa ja pojuE 37+6
 
"Jossu79"
Sorry pitkä hiljaisuus mutta nyt en voinut olla enää hiljaa, kun täällä on todella alkanut tapahtua. Ensiksi onnea teille kaikille vauvanne jo saaneille!! Ja tsemppiä meille muille..

Jäin miettimään tuota Citypähkinän synnytystä ja sitä ettei puudutuksia ehdittu antaa. Onko niin, että käytännöissä lääkärien ja sairaaloiden välillä on näin suuria eroja? Vai oliko siinä niin kauhea tohina, että heti piti alkaa ponnistaa? Mulla on tässä pk-seudulla 3 mahdollista sairaalaa n. 15 km säteellä ja mietin mihin uskaltaisin yrittää..

Edellisen lapsen kohdalla meillä tuli tosi kiire. Ekat tosi kipeät supistukset alkoivat aamulla ennen kuutta ja oltiin sairaalassa 8.30, jossa huomattiin että kohdunsuu on yllättäin jo 10 cm auki ja kalvot ehjät ja pää jo ihan hollilla. Tässäkin tilanteessa sain epiduraalin ja ilokaasua. Sit taidettiin puhkaista kalvot ja pian päästiin ponnistamaan, vauva syntyi ennen kymmentä. Mä en kestä ajatusta, että sanottaisiin ettei saa enää puudutusta! Edes kolmannen lapsen kohdalla. Tämä vauhdikas synnytys tapahtui siis niin, että edellisestä synnytyksestä oli kulunut vain 1,5 v ja ei niin kivuliaita supistuksia oli ollut jo viikolta 15.

Nyt kolmannen kohdalla mulla on ollut vain 4 neuvolakäyntiä ja yksi lääkäri koko aikana. Tuntuu tosi vähältä. Hemoglobiini on mitattu tasan kerran!! Kohdunsuun tilanteesta mulla ei ole hajuakaan ja lääkäri on vasta viikon päästä. Kaikki luottavat siihen, että edelliset odotukset ja synnytykset meni hyvin. Varmaan potkaisevat meidät sairaalastakin heti pihalle, vaikka tuntuu etten ihan sen pienen hoidosta juuri mitään muistakaan.

Meillä on valmistelut ihan kesken. Olen 3. päivää äitiyslomalla ja on ollut koko ajan niin kiirettä ettei mitään ehdi tehdä. Haalitaan käytännössä kaikki tavarat käytettynä tutuilta, mutta ne saadaan joskus ens viikolla tai myöhemmim. Kämppä on ihan kaaoksen vallassa, rojua joka nurkassa. Pitäis roudata vuosien aikana kertyneet tavaramäärät roskalavalle. Hitto mikä homma!! Stressiä pukkaa. Ja supistellut on jo viikosta 12 lähtien rasituksessa niin paljon, että mikään kantaminen ja kävely on tosi ikävää..

Onko kaikkilla muilla jo valmistelut hyvällä mallilla?

Jossu79 rv 35+1 (kai?)
 
Suuren suuret onnittelut Kuusamalle ja Citypähkinälle!

Sonden ja Lauwran tavoin mietin myös aina yöllä vessareissuilla että toivottavasti synnytys ei ala yöllä kun tahtoisin vaan nukkua. Viime yönäkin mietin miten ihmeessä jaksan imettää tai vaihtaa öisin vaippaa kun olo on ihan tokkurainen :)
 
"*Pihla*"
Paljon onnea Kuusama ja Citypähkinä! :)

Ja kiitos onnitteluista :)

Täällä siis eilen tultiin sairaalaan seitsemän aikoihin aamulla (ei ottanut varaslähtöä, muuten vaan heräsin kolmelta, eikä uni enää tullut) ja vauva syntyi klo 8.43. Kaikki meni hyvin, mitä nyt kanyylia ei meinattu saada laitettu ja tästä muistona turvonnut kämmenselkä... Eilen siihen tuli kananmunan kokoinen patti. Kipeä se on kuin mikä. Verta en menettänyt kuin 200-300ml (sain just leikkauskertomuksen), puudutus toimi kuten pitikin ja henkilökunta oli aivan mahtavaa :) saatiin mukaan oikein rempseä kätilö ja kaikki muutkin oli tosi mukavia. Heräämössä olin reilun tunnin ja vauvakin kävi siellä rinnalla. Oli jo leikkauspöydällä aika pitkään mun sylissä :) ja oli kuulemma pissinyt leikkaussalihenkilökunnan päälle heti synnyttyään :D uutta raskautta ei tosiaan enää suositella, koska kohtu oli todella ohut ja hauras vanhan sektioarven ympäriltä. Onneksi siis päädyttiin suunniteltuun sektioon, ettei tullut hätäsektiota...

Vauva on ihana, imee hyvin ja mun toiveesta saa myös lisämaitoa. Sokeriseurannassahan ollaan, kun painoa alle 3kg. Toistaiseksi sokerit on pysyneet hyvinä ja kaikki on oikein ymmärtäväisiä ja suopeita lisämaidon antamisen suhteen :) itse olen päässyt jo suihkussa käymään ja vähän köpöttelemään. Yöllä olin aika kipeä, mutta se ei johtunut haavasta, vaan siitä ilman määrästä, mitä tuolla suolistossa kiertää... Onneksi aamuvuoron hoitaja järjesti mulle cuplatonia. Muuten vointi on ihan hyvä, mutta vahvat kipulääkkeet tekee päästä huteran. Ja mulla on yhden hengen huone, mikä on ihan mahtavaa! :)

Pihla ja poika 1vrk :)
 
"lauwra"
Jossu, on kyllä kummallista, että usein kuulee puhuttavan ettei ehditty antaa epiduraalia, mutta sitten toisaalla sen saa vaikka on sen 10cm auki. Toki kai joskus on syynä, että jos ponnistus on alkamassa niin ei siinä enää sit mikään auta... tiedä näistä.

Pihla, mukava kuulla teidän voinnista! Kyllä tuo kohdun hauraus ja ohuus kuulostaa järkevältä syyltä pitää lapsiluku kahdessa. Siinä repeämisessä voi sitten olla omakin henki vaarassa? Ei sulle kuitenkaan samalla tehty sterilisaatiota? Sehän hoituu kätevästi samalla kertaa jos sektiossa on, mutta vaatii kai paperityöt etukäteen sairaalalle.

Mies laittoi töistä viestiä, että hänestä tuntuu, että vauva syntyy pian ja samantien alkoi supistella :D Mä olen kyllä sitä mieltä, että saa mennä ensi viikon alkuun niin ehditään rempata meidän makuuhuone loppuun :D Appiukko tulee pian avuksi tähän päivälle niin pääsen repii tapettia ja maalaamaan ikkunan pokat.. Viikonloppuna sitten kun on seinät hiottu, niin maalit pintaan ja yhdelle seinälle tapetti ja tavarat paikoilleen :) Sitten on kaikki valmista poikaa varten :D
 
Epiduraalista: meille sanottiin synnytyssairaalaan tutustumiskäynnillä ettei epiduraalia mielellään enää ihan loppuvaiheessa anneta/uusita jos on syytä olettaa, että vauva on pian ulkona. Epiduraali puuduttaa aina myös vauvaa eikä vauvan elimistö poista puudutetta niin tehokkaasti kuin miten se kohdussa poistuisi. "Puutuneet" vauvat hengittävät huonommin eivätkä pysty imemään kunnolla. Vaikeahan se varmasti on arvioida miten nopeasti viimeiset sentit aukeaa ja miten nopea ponnistusvaihe on tulossa. Varmaan jo aiemmin synnyttäneiden kohdalla joutuu hyöty/haitta-arvioita tekemään useammin kuin ensikertalaisilla.
 
Kuusamalle ja Citypähkinälle jättionnittelut! Kohtuuttomalta rupeamalta kyllä kuulosti, mutta mahtavaa, että lopputulos oli hyvä ja vauvat ovat sylissä. Ja kiva kuulla Pihlan kuulumisia. :)

Mä varmaan kirjoittelen täällä yksinäni vielä heinäkuulla. Tänään oli terveydenhoitaja + lääkäri. Lääkäri ei ihan vakuuttanut. Ronkki mun mahaa niin että sattui, ja sitten ronkki sisuksia. Totesi vaan, että tilanne näyttää hyvältä. Mitään tuon tarkempaa tietoa en vissiin olisi saanut, ellen olisi kysellyt, että niin mikä se tilanne nyt siis on. Kohdukaula ei ole juuri lyhentynyt, vähän sentään oli paikat pehmenneet. Kysyin, tehdäänkö jotain synnytystapa-arviota. "No se arvio oli tässä." Minä: "?" Lääkäri: "Vauva on pää alaspäin ja kohtumitta normaali, eli alatiesynnytys." Kysyin, että eikö lantiota ja vauvan kokoa arvioida, että mahtuuko tyyppi ulos. Ei, lantion mittaus on vanhanaikaista. Että ole Mamira iloinen siitä sekunnin kestäneestä lantion painelusta, täällä ei ollut sitäkään. :D

Jäi niin ärsyyntynyt olo tuosta käynnistä, että kävin heti sen jälkeen hakemassa kasan herkkuja ja vetäydyn nyt sohvalle. Katsotaan, syönkö herkut vai nukunko eka. :D Viime yö oli taas pyörimistä, ja olin aamulla unenpuutteesta niin sekaisin, että meinasin mennä väärään aikaan neuvolaan. Huoh.

Tähkä 35+3
 
Paljon onnea poikiintuneille! :D Koskakohan niitä tyttöjä alkaa tosiaan tulla? Olen tosi iloinen, että kaikilla meni synnytykset loppupeleissä hyvin ja niistä jäi hyvä fiilis!

Mulla oli tosiaan neuvolakäyntien välillä 5 viikkoa ja ehdin siinä välissä jotenkin rauhoittua, kun kaikki tuntui menevän ihan hyvin ja vauva liikkuu kivasti. Mutta nyt ton neuvolakäynnin jälkeen oonkin taas tällainen paniikkikasa, kun jäi kauheasti vaivaamaan toi lapsiveden vähyys ja se, että pitääkö mun nyt olla huolissaan, kun paikat on niin kypsät. Että Tähkä81, se voi olla ihan hyvä juttu välillä, ettei tiedä niin paljoa. :D

Tosiaan täälläkään ei vauvan kokoa arvioida (paitsi mulla kerran kontrolliultrassa). Ja Lauwra mainitsit tosta lapsiveden määrästä niin en saanu siitä tosiaan minkään muunlaista arviota kuin "aika vähäinen, mutta riittävä", eli ei mitään lukuarvoja. Kun se ultraus meni muutenkin ohi parissa sekunnissa: töks "pää siellä" töks "selkä tuolla" töks "vettäkin aika vähän". :rolleyes:

Taidan vaan yrittää kuunnella, miltä omasta kehosta tuntuu ja mennä sen mukaan ja unohtaa ton lääkärikäynnin.
 
"lauwra"
Mä en ymmärrä miksei ensisynnyttäjillä voisi automaattisesti olla sitä lantion kuvausta. Joo-o, suurin osa mahtuu tulemaan alakautta ongelmitta, mutta ne jotka ei mahdu, saadaan yleensä selville siinä vaiheessa kun lapsi on syntymässä! Ja uskoisin, että suurin osa synnyttäjien ahdistuksistakin liittyy juuri siihen, että mahtuuko lapsi tulemaan, joten sillä kuvaamisella hoidettaisiin myös synnytyspelkoja.

Ja nyt kun noita raskauden aikaisia seurantoja on vähennetty, niin kyllä mua ahdisti ettei loppuvaiheessa enää olisi ollut lääkärineuvolaa ilman erillistä pyyntöä. Kuitenkin se auttaa vähän sen loppuajan suunnittelussa jos tietää rv36 että paikat on joko ihan kiinni tai täysin kypsät.
 
"lauwra"
Mamira, se luvun saaminen vaatii tosiaan, että ultralla otetaan ihan mittoja niistä lapsivesilammikoista. Ja se on ihan normaalia, että loppuvaiheessa sitä vettä on vähemmän enkä tiedä käytetäänkö tota mittausta enää näin lopussa. Jos sitä vettä olisi huolestuttavan vähän, uskoisin että olisit saanut lähetteen äippäpolille. Joten murheet pois :)
 
"*Pihla*"
Täällä ei saa nukkua yhtään :D aina kun yritän torkkua vauvan kanssa, joku tulee tai puhelin soi tai joku mesoaa käytävällä... No, jospa ensi yönä. Viime yö meni aika pitkälti vauvaa ihastellessa ja pienissä pätkissä torkkuessa :)

Lauwra, juu tosiaan olisi ollut perusteet sterilisaatiolle nyt kuitenkin. Mutta olisi myös pitänyt sopia etukäteen. Ja mähän olin siitä sterilisaatiosta kyllä puhunut ja lääkärin tekstissäkin se on mainittu. Olisivat siis mun puolesta voineet sen samalla hoitaa, kun kerran uutta raskautta ei enää suositella. Ja tosiaan uusi raskaus pahimmassa tapauksessa vaarantaisi sekä mun että vauvan hengen, joten mitään riskejä ei oteta. Vähän yllätyksenähän tuo tuli, kun arven paksuus oli vielä 37+ viikoilla melkein 2cm ja arven ympäristö olikin sitten niin ohutta. Mutta oli kyllä kiva lääkäri, kun kävi mulle heräämössä kertomassa leikkauksen kulusta ja sen jälkeen oli vielä käynyt kertomassa miehelle, että kaikki meni hyvin ja mä voin hyvin ja oli myös miehelle kertonut tuosta kohdun ohenemisesta. Täällä on kyllä muutenkin ollut tosi kiva henkilökunta :)

Oli muuten eilen hauskaa siellä heräämössä, kun siellä oli nuori ensihoitajaopiskelijapoika, jonka piti tarkkailla mun vointia. Siitä näki niiiiin kauas, että se kiusaantui tosi paljon, kun heräämöhoitaja kävi painelemassa kohtua ja kun kätilö toi vauvan tissille :D ei ollut vielä kovin paljon joutunut näkemään... :D

Mä sain kukkalähetyksen tänne sairaalaan! :O appiukko oli laittanut kukkia lähetin mukana. Oli muuten melkoinen yllätys :)
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Suuret onnittelut Pihlan, Kuusaman ja CityPähkinän vauvoille ja perheille ja kaikkea hyvää elämään!:flower::flower::flower:

Omaan vuoroon onkin alle kaksi vuorokautta aikaa, kovasti jännittää jo. Sairaalakassin pakkasin eilen loppuun, huomenna illasta aloitetaan sitten sektioon valmistautuminen, jonka pitäisi olla perjantain ensimmäinen meidän sairaalassa.

Kultatiuku ja Pikku Pupunen rv38+2
 
Onnea uusille mammoille :heart:

Mä alotin mun äitiysloman reippaalla kakstuntisella kirppiskierroksella, nyt on jalat (JA JALKOVÄLI) kipee, mutta löysinpä meidän ipanoille vaikka kuinka kivoja vaatteita. Ja hain tuon turvakaukalonkin ja yhden kantoliinan lisää. Olin tosi reipas, nyt väsyttää ja tekis mieli torkkua päikkärit, mutta pitäis tehdä ruokaa ja viideltä tulee ostajaehdokas katsomaan vaunuja.

Mä näin viimeyönä unta 13.6 päivämäärästä, oiskohan se meidän "THE DAY", kelpais toki. Olis hyvissä ajoin ennen juhannusta ja täälä meidän naapurikaupungissa on Suvijuhlat meidän LA:n alkavana viikonloppuna.. 75000 kävijää odotetaan paikalle, voi olla vähän tukossa koko kaupunki silloin. Hyhhyi.

Nyt ruuanlaittoon, isäntäkin lähtee to-pe HKI:in joten äijävapaata (lue: salaherkuttelua) tiedossa :p

Beibei & Ipana 34+6
 
No huh huh, tuolle Sonden nyrkki-mittaukselle. Ei mullekaan ole tuollaista tehty. Kuulostaa kyllä äärimmäisen ilkeältä tavalta testailla mahtuisko vauva ulos ja varsinkin varoittamatta. Miksi ihmeessä pitää tahallaan tuottaa toiselle kipua. Kyllä suuttuttaa tuollaisen ajattelukin :mad:

Olen tässä lääkärissä rampattuani huomannut, että kyllä noissa lääkäreissä on eroja. Joidenkin painelut ja tutkimukset ei satu ja toisten taas sattuu ja tuntuu äärimmäisen epämiellyttävältä.

Kultatiukulle tsemppiä perjantain koitokseen. Pieni hetki enää niin saat pienokaisen syliin :)
 

Yhteistyössä