Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

Ah, mä jo aattelin, että nyt se Pihla on tullut kertomaan uutisia! No josko sitten huomenna :D Ei tässä montaa vaihtoehtoa enää päivissä ole ;)

Edelleen CityPähkinän ja Kuusaman tilannetta kovasti täällä seurailen :)

ja sitten oma napa:
Neuvolasta taas kotiuduttu. Paineet 118/84, painoa alusta +9,5kg. Lääkärin puolella ultrattiin ja sykkeet oli hyvät, vauva liikkui laiskasti. Sisätutkimuksessa kohdunsuu pehmeä ja sormella auki, kanavaa kuitenkin pari senttiä vielä jäljellä. Sanoi, että on normaali tilanne uudelleensynnyttäjälle, johon korjasin, että olen ensisynnyttäjä kun ensimmäinen tuli sektiolle. Tähän sanoi, että sitten tilanne on jo varsin kypsä näille viikoille (38+3) ja että vauvan pää tuntuu jo sormiin! Neuvolan jälkeen sitten kurvasin kaupan kautta hakemassa loput tavarat sairaalakassiin kun sain muutaman melko kipeän supistuksenkin sisätutkimuksen jälkeen. Jotenkin helpotti aivan tajuttomasti, että ehkä tässä ei nyt jouduta käynnistämiseen asti menemään. Olen muutaman päivän aikana ahdistunut, että kun se käynnistäminen on riski sektion jälkeen, että vaatisinko rv42+ sitten jo suoraan sektion. Mutta nyt toivon tosiaan, että sinne asti ei tarvitse mennä! Toivottavasti ei edes ensi viikon keskiviikkoon, jolloin on uusi neuvola-aika, koska mä en todella enää kestä sen terkan lässytystä "kuinka lähellä ollaan" ja blaablaa.

lauwra & poitsu 38+3
 
Heh, hetki piti tuijotella ultrakuvaa, kunnes hoksasin :)

Tää on kyllä nyt vaan niin odottamista. Ei mitään tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä. Jännitys vaan lisääntyy ja kaikki hurjat ajatukset. Enemmän myös jännittää se onko lapsi terve, eihän synnytyksessä tapahdu mitään pahaa ja jne..

Edelleen tsemppiä kovasti Kuusamalle ja Citypähkinälle!

Staffy ja poika menee jo viikolla 38
 
Supistuksiin ja kipuihin mun uusin suosikki: selän "kynsiminen" sitä guasha kampa tekniikkaa mukaellen. Vaikka ite painaa sormenpäät selkärangan kummallekin puolelle ja siitä lähtee hitaasti vetämään alaspäin kohti peppua ja painaa samalla. Paras jos alla öljyä tai vaikka kosteusvoidetta mutta toimii kuivanakin. Pilttipurkin kannen putsasin että mies saa sillä koittaa kans painaa kun herää päiväunilta. Mulla laukaisee Jännästi supistustatuolta edestäpäin eli johonkin hyvään akupunktiopisteeseentolla osuu :)

Muoks*lisäys vielä että samalla syvä sisäänhengitys nenänkautta ja ulos vaikka suun kautta että saa samalla alaleuan rennoksi ja mieluusti hartiat myös :)

Ihan vaan kotona siis kärvistelen ja tämmöisiä harjoitussuppareita jotka rasituksenseurauksena jää yhä inhottavampina päälle.. Plääh

Sonde siis miehet osaa olla kyllä älyllisesti todella tyhmiä joskus :D Kun ihan yleisesti nykyään jo puhutaan siitä että se hemmetin laskettu aika tarkoittaa että se 4 vko siinä ympärillä on suurimman osan syntymäaika ja aika iso osa syntyy vielä sen ulkopuolellakin.. Ja ihan takuulla se sunkin Ukko jo ehtinyt ton kuulla mut voin vaan lohduttaa että samanlaista pässismiä täälläkin joskus tapaa, en tiedä onko se toi testosteroni mikä tyhmentää ajoittain :kieh:
 
Viimeksi muokattu:
"lauwra"
matruusi, ei näkynyt eikä myöskään viikolla 28 kun kävimme yksityisellä 4D-ultrassa. Ilmeisesti kehittyivät nähtäviksi vasta tosiaan 30+ viikoilla ja varmistushan saatiin vasta raskauden aikaisten magneettikuvien jälkeen. Oikeastaan ne löytyivät juuri oikeaan aikaan. Sain kokea huolettoman ja normaalin alkuraskauden, mutta lopussa ehdittiin suunnitella sektio vauvan turvallisuuden vuoksi. :)
 
"*Pihla*"
Lauwra, mahtava kuva :D eiköhän me ehditä kuulla vielä sunkin uutiset, ennenkuin mulla on kerrottavaa... Sellainen tunne mulla on koko ajan ollut, että ehdit ensin :D

Odottamistahan tämä alkaa olla. Kauhunsekaisin fiiliksin ja valvotuin öin. Mutta huonojahan nuo yöt on olleet muutenkin, että sama kai se, mikä valvottaa. Tänään on muutenkin tosi ankea ja väsyttävä päivä, kun on ihan umpipilvistä. Päätäkin meinaa vähän särkeä. Onneksi mies tulee puolen tunnin päästä kotiin.

Täällä muuten vauva edelleen liikkuu melko aktiivisesti. Viime yönäkin tuntui möyrivän moneen otteeseen ja nytkin punkeaa kaiken aikaa. Ihanaa, ettei tarvi liikkeistä huolehtia :) vaikka aika häijyä nuo välillä tekeekin. Ja edelleen tuo kääntyy kyljeltä toiselle. Että ei se varmaan edes tulisi ulos kuin savustamalla :D ja mun mielestä tuo mahakaan ei ole laskeutunut. Ihan samalla tavalla ahdistaa ja vauvan peppu pyörii yhtä ylhäällä kuin ennenkin.

Onko muut huomanneet näin loppuraskaudesta, ettei oikein jaksaisi tai huvittaisi tehdä yhtään mitään? Mulla on nyt varmaan viimeisen viikon sisään alkanut tuntumaan, ettei huvita tehdä yhtään mitään, mitä ei ole ihan pakko. Ehkä se alkaa olla viime hetkien kärsimättömyyttä, mutta tuntuu siltä, että voisi vaan maata sängyssä telkkaria katsellen, kirjaa lukien ja nukkuen siihen saakka, että vauva syntyy.
 
"miiula"
Tsemppiä CityPähkinä ja Kuusama!
Täällä tosiaan käyty lääkärissä, kohdunsuu pehmeä ja vauva edelleen tiukasti perätilassa.. Ei sentään tarvinnut alkaa kinaamaan ultrasta kun oli heti sitä mieltä että sillä varmistetaan ja siellähän se istua nökötti. Nyt siis vaan odotellaan 1-7 päivän sisällä kutsua sinne polille jossa sitten katsotaan, alkaisko poika kääntymään. En jaksais stressata asialla kun kaikki muuten hyvin mutta kyllähän tämä tympii :( Ja lisäksi kun alkanu taas ihan toden teolla nämä kivut, nivusia vihloo ja alamahaa polttelee..
Miten musta tuntuu että oon aina vaan huonolla tuulella kun tänne kirjottelen :D No, ei varmaan tarvi selitellä sen enempää..
Muille parempaa vointia!! :)
miiula 36+6
 
Kyllä voi ihminen olla onnellinen siitä, että saa nukkua ihan koska haluaa. :D Parina viimeisenä työviikkona alkoi olla tuskaa nousta aikaisin ja yrittää tehdä pikkutarkkaa asiantuntijahommaa silmät ristissä, kun kipeät lonkat olivat herätelleet yöllä tunnin välein. Herättelevät kyllä edelleen, mutta nyt pääsee kellahtamaan sohvalle ja sänkyyn milloin vain, ja aivot saavat olla tyhjäkäynnillä.

Pihla, ainakin tänään on havaittavissa tuota, että mikään ei huvita. Koti pitäisi siivota ja jotain asioita hoitaa, mutta ihan hyvällä omallatunnolla oon lojunut tekemättä yhtään mitään. Paitsi vähän herkkuja hain lähikaupasta, kun teki mieli. :D Ehtii siihen imuriin joku muukin pävä tarttua. Lukeminen ja nukkuminenhan ovat oikein mainiota ajankulua. :D

Miten paljon liivinsuojia käytännössä tarvitsee? Haluaisin käyttää kestosuojia ja mietin, miten monta paria niitä olisi järkevää hankkia.

Tähkä 35+1
 
"lauwra"
Pihla, tuskin sentään ehdin ensin :) jos 39+ tulisi niin olen tyytyväinen! Kumman pitkälle ne tosiaan venytti tuota sun sektioo kun yleensä se on viikkoa ennen tai vähän aiemmin.

Nauttikaa kaikki te, jotka saatte rauhassa levätä äippälomalla! Mä olen miehelle sanonut, että jos me vielä kolmannesta aletaan haaveilee, niin nämä muut saa luvan olla silloin päivähoidossa! Saa alkuraskaudesta olla sairaslomalla RAUHASSA ja lopussakin nukkua päivällä jos yöt menee harakoille. Taaperon kanssa kotona moiset ei onnistu ja kun oksensin sen 22 viikkoa niin olihan se työlästä. Apua miten aika kultaa siitäkin jo muistot, eihän se enää tunnu miltään!
 
Täältä löytyy kans yks laiskamato.. Ei tosiaan huvittas tehä yhtään mitään!:) mutta en jaksa sitä ressata, otan lunkisti hyvällä mielellä kun tiiän et pian saattaapi oma aika ja lepo olla hivenen kortilla!;)
Mä oon lauwra kans miettiny sitä et jos joskus lisää lapsia tulee niin miten ihmeessä pahoinvoinnista kärsivät saa hoidettua sen muun jengin siinä..? Oli nääs tossa joulun alla saavutus sinänsä saada esim vaatteet päälle ees suunnilleen jokapäivä :D
Aika tosiaan kultaa muistot, ei sitä oloa silti oikein elävästi muista kuinka kamala se oli! Hyi ja yök.

Onko kukaan muuten vuokraamassa/koskaan vuokrannut vaavi-sänkyä? Mun tekis niin mieli hommata se vaikka vaunut sisällä ajaa varmasti saman asian.. Musta se vaan on niin makee ja sopis sisustukseenki!!:D
 
"*Pihla*"
Miiula, meinataanko sitä ulkokäännöstä yrittää?

Tähkä, todellakin NAUTI! Mitä itse on saanut tuota tenavaa hoitoon, että on ihan oikeasti saanut RAUHASSA levätä, niin kyllä ne hetket on tulleet tarpeeseen. Kannattaa siis todella nauttia siitä, että on mahdollisuus nukkua kun nukuttaa ja makoilla sohvalla, kun tekee mieli :)

Lauwra, mullehan tosiaan lupailtiinkin sitä sektioaikaa 38+ viikoille näiden pelkojen takia. Mutta siihen olisi tarvinnut sitten kuitenkin ylilääkärin suostumuksen, kun on kuulemma joku standardijuttu, että suunnitellut sektiot tehdään mahdollisimman lähellä laskettua aikaa... Tekee hyvää tälläisen stressaajan mielelle, kun on saanut pähkäillä, pysyykö tämä tuolla sinne sovittuun päivään saakka, kun meidän suvun vauvoilla on ollut tapana tulla ennen laskettua aikaa. Kyllä se sunkin vauva sieltä vielä ennen laskettua aikaa tulee, jos paikatkin oli jo kypsyneet :) nyt vaan miehen kaatopuuhiin ;)

Kerttuliinu, mun siskolla on ollut tuo vaavisänky molempien lastensa kohdalla. Kuulemma tosi näppärä, kun siinä on helppo kuljettaa nukkuvaa vauvaa huoneesta toiseen, eikä tarvi jättää vahtimatta nukkumaan eri huoneeseen, missä itse touhuaa :) me ei olla sellaista hankittu ainakaan vielä. Ehtii sen sittenkin, jos toteaa, että tulee tarve.

Olenko ihan hölmö, kun stressaan sitä, etten hirveästi jännitä tulevaa sektiota ja ajattelen, että luotan liikaa siihen, että kaikki menee hyvin, niin kaikki ei voi mennä hyvin, kun ajattelen näin? :D oliko tarpeeksi selvästi ilmaistu :D
 
"lauwra"
Pihla, jos nyt on yksi asia mitä et murehdi, niin anna sen olla :D murehtimisella ei ole mitään positiivisia vaikutuksia etkä voi lopputulokseen vaikuttaa :) ja tohon miehen kaatoon, auttaiskohan saunaseksi? :D kaksi ässää samalla vaivalla :D :D

VAAVISÄNKY. Mä kans sitä tännen linkittelin jossain vaiheessa kun kaveri kehui. Mä ajattelin, että tilataan se tarpeen mukaan. Toimitus on kuitenkin suht nopea. Enemmän se on varmaan tarpeellinen sitten kun mies ei ole toisena silmäparina ja auttamassa kotona. Isyyslomat reilu 3vkoa ja sitten kesäloma siihen perään 4vkoa... voi olla, että se tarve tosiaan tulee vasta sen jälkeen.
 
"lauwra"
Meillä siis mies pitää heti sen 3vkoa ja sitten menee töihin viikoksi tai pariksi (riippuu vähän miten tämä syntyy) ja sitten pitää 4vkon kesäloman :) Koskaanhan ei tiedä vaikka se sektio tulisi eteen ja sen jälkeen varsinkin tarvitsee apua kotona useamman viikon. Me päätettiin, että tahdotaan olla kesä yhdessä kotona :)
 
Pihla, huomiselle soittivat jo ajan eli meen polille jo sillon ja ilm ainakin katsovat että voiko sitä yrittää.. Että kai mä sitten annan yrittää kääntää jos kaikki näyttää hyvältä sen suhteen.. Suoraan sanottuna vähän epäilen miten lähtee kääntymään kun koko ajan mun mielestä noin istuskellut! Mulla oli tosin verenpainekin aika korkeella että käyn senkin takia siellä. Hyi kun jotenki hermostuttaa koko ajatus kääntämisestä, mut toisaalta niin myös siitä sektiosta jos tää ei käänny!
 
Tähkä: Mun mielestä äippäpakkauksen liivinsuojat ovat parhaat, kun niissä on ns. Verkkomallinen sisäpinta. Mulla on myös sellaisia sileä pintaisia suojia. Niihin maito kuivuu ja kovettuu ja se on vaikea pestä nyrkkipyykillä pois. 3 suojat mulla kiertää, kahdet pesussa ja yhdet käytössä.

Meillä mies pitää isyyslomaa 4päivää ennen kesälomaa ja loput syksyllä. Pääsee kuulemma metsälle:)

Käytiin pojan kanssa neuvolan vaaalla tänään. Painoa on nyt 2390g. 4 päivän aikana oli paino noussut 90g, viikossa pitää nousta 130g. Eli hyvin on tissiruokinta onnistunut :)

Ruu ja Massa Taavetti
 
liivinsuojista suosin kans "kestoja" kun kertakäyttösiin jäi nänninpäät aina kiinni auts!! löysin myllymuksuilta semmosia missä "coolmax" sisäpinta, oliskohan ne samanmoisia mistä Ruu79 puhut? vuonna 2012 äitiyspakkauksessa oli semmoset vähänkuin froteepintaiset ja ne oli huonot kun niihin tarttui kans helposti kiinni kun maito kuivas : / Taisin sinnitellä 6 parilla viimeks, nyt kyllä tilaan lisää heti kun nään että maitoa tulee jos tulee :) kesäaikaan niitä varsinkin vaihtais mieluusti usein ettei kokoajan haise piimältä muiden nenään :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
"*Pihla*"
Lauwra, SS hullun hommaa :D saunaseksi on rankkaa ilman raskaana olemistakin, niin entäpäs sitten valtavan mahan kanssa... :D hui! Mutta voisihan se toimia ;)

Miiula, hyvin se menee :) ja eikös sen kääntämisenkin voi lopettaa, jos se tuntuu sinusta liian pahalta? Tule sitten kertomaan, mihin päädyitte ja miten meni :)

Meillä mies on kotona 2 viikkoa ja sitten palaa töihin. Ei siis tosiaan aloita vapaitaan siitä, kun vauva syntyy. Pitää sen syntymäpäivän vapaata ja seuraavana päivänä menee töihin. Mun äiti on värvätty lapsi- ja koiravahdiksi siksi aikaa, kun mä olen sairaalassa. Kivempi, että mies on kotona sitten, kun me vauvankin kanssa ollaan kotona :)

Jokohan Kuusama ja CityPähkinä on synnyttäneet, kun ei ole mitään kuulunut :)
 
"*Pihla*"
Lauwra, SS hullun hommaa :D saunaseksi on rankkaa ilman raskaana olemistakin, niin entäpäs sitten valtavan mahan kanssa... :D hui! Mutta voisihan se toimia ;)

Miiula, hyvin se menee :) ja eikös sen kääntämisenkin voi lopettaa, jos se tuntuu sinusta liian pahalta? Tule sitten kertomaan, mihin päädyitte ja miten meni :)

Meillä mies on kotona 2 viikkoa ja sitten palaa töihin. Ei siis tosiaan aloita vapaitaan siitä, kun vauva syntyy. Pitää sen syntymäpäivän vapaata ja seuraavana päivänä menee töihin. Mun äiti on värvätty lapsi- ja koiravahdiksi siksi aikaa, kun mä olen sairaalassa. Kivempi, että mies on kotona sitten, kun me vauvankin kanssa ollaan kotona :)

Jokohan Kuusama ja CityPähkinä on synnyttäneet, kun ei ole mitään kuulunut :)
 
Hienoa, että Ruun poika kasvaa noin hyvin! :)

Mulla on äitiyspakkauksessa olleiden liivinsuojien lisäksi kaksi paria Ainun suojia. Eiköhän niillä sitten pärjää ainakin alkuun. Jotenkin vaikea tässä vaiheessa hahmottaa, miten usein niitä suunnilleen pitää vaihtaa, ettei tosiaan haise piimältä. :D

Mies näillä näkymin pitää isyyslomaa ja kesälomaa putkeen niin, että saadaan olla seitsemän viikkoa yhdessä kotona ja opetella vauva-arkea.

Komppaus sille, että aika kultaa pahoinvointimuistot. Kun laattasin vartin välein, mietin että en enää ikinä maailmassa halua olla raskaana, vihasin joka hetkeä, ja ajatuskin uudesta raskaudesta sai aikaan paniikin. Kummasti sitä on sittemmin alkanut ajatella, että mitä jos kuitenkin... Eri asia, miten se sitten käytännössä onnistuisi, kun en kyennyt pahimman pahoinvoinnin aikaan kunnolla huolehtimaan edes itsestäni, saati että olisin samalla katsonut taaperon perään. Iso kumarrus teille, jotka oloinenne jaksatte pyörittää arkea pikkulasten kanssa.

Tähkä
 
Moi, johan tässä taas hetki mennyt kirjoittelusta!

Kuusama ja Citypähkinä tsempit synnärille! Olen kurkkinut teidän ja muidenkin kuulumisia kyllä, vaikka en olekaan kirjoitellut.

Miiulalle myös tsempit käännösyritykseen!

Tänään oli sitten se paljon odoteltu istukka-kontrolli ja no... Diagnoosi on marginaalinen etinen istukka, eli ei enää kohdunsuun edessä, mutta lähellä sitä.
Mutta kuulemma alatiesynnytykselle ei ole estettä. Kuitenkin, sain kotiohjeeksi edelleen yhdyntäkiellon ettei lapsi lähde syntymään paljoa ennen laskettua aikaa, koska toivovat että istukka vielä siirtyisi enemmän, nyt on lähellä kohdunsuuta. EI kyllä kovin huojentunut olo ole :( Samaan aikaan lääkärit sanoo, että "ei hätää, tää on enää marginaalinen, mutta synnytystä ei voi käynnistää ja olisi muutenkin parempi ettei syntyisi ennen laskettua" Tosi sekavat fiilikset. Osittain tuntuu, että meidän hengellä leikitään kun ei sovita sektiota, vaikka kuinka haluaisin luottaa lääkäreihin.

Vauvalla kuitenkin kaikki onneksi näyttää olevan hyvin. Painoarvio oli 2,8 kg, aikamoinen mötikkä jo! La:n painoarvio oli sitten se 3,5 kg, toivottavasti ei mene lähemmäs 4 kg.

Mies haki nyt kesälomaa mun lasketun ajan jälkeiselle viikolle (eli loma alkaisi kun 40+1) Siitä olisi sitten 4 vko lomaa ja isyyslomanhan saa pitää koska haluaa, 3viikkoa. Ihan kiva siis, mutta edelleen jännittää kuka saadaan hoitamaan taaperoa synnytyksen ajaksi kun sukulaiset asuu siellä 300 km päässä. Pelottaisi tosi paljon synnyttää yksin, kuten olen täällä aikaisemminkin puhunut.

Mä kun en ole luonnollisesti alkanutta synnytystä kokenutkaan, oikeasti jännittää milloin pitää sinne sairaalaan lähteä. :S!

Lissu ja pikkuveli 36+4
 
"Kuusama"
Tänne ei juuri mitään uutta, supistuksia tullut tänään harvemmin mutta toisaalta ne on olleet selvästi kipeämpiä ja pidempiä. Kohdunsuu on auennut vähän lisää, päivällä olin n. 3 cm auki. Limatulppa (tai joku sellainen ihanuus ;) ) on alkanut irtoilemaan. Vauva on tosiaan jo mahdottoman alhaalla ja tekee pienilläkin liikkeillä mulle hullun kipeitä supistuksia. Samoin pienikin asennon vaihto sängyssä saa aikaan mahdottoman supistuksen niin että silmissä näkyy vaan tähtiä.

Nyt taas sopivasti yötä kohden on menkkajomotus palannut, tulee varmaan taas kiva yö..
 
Kyllähän se eilinen siivousinto sittenkin näkyi liitoskipuiluina ja siinä, että tämä päivä meni lähinnä torkkuessa sängynpohjalla. :)

Mä olen tilannut liivinsuojia täältä Liivinsuojat 5 paria coolmaxilla SETTI valkoinen / KESTOSITEET, LIIVINSUOJAT - Liivinsuojat - Liivinsuojat 5 pr s. Pihi kun olen niin nämä oli varmaan halvimmat mitä löysin. Kokemusta näistä ei tosiaan vielä ole. Niin ja maidosta piti sen verran sanoa, ettei täällä varsinaisesti tihku, mutta nännien päähän ilmestyy kyllä joka päivä pari valkoista kokkaretta, jonka luulen olevan kuivunutta maitoa (tai mitä muuta se voisi olla?). Eli kaippa sieltä jotenkin hiljalleen jotain erittyy.

Mä kanssa mietin, että miten ihmeessä olisin selvinnyt taaperon kanssa ton pahoinvointijakson, kun jouduin sen takia jopa sairaalaan. Mutta nyt kun nää pahoinvointilääkkeet toimii näin hyvin niin ne antaa vähän toivoa seuraavaan raskauteen (josta muuten olen jo alkanut haaveilemaan!). Mieskin sanoi tässä eräänä päivänä, että haluaisi jo minut laittaa uudelleen paksuksi vaikka tämäkään ei ole vielä tullut ulos. :D Noh, eiköhän tuo synnytys ja viimeistään vauva-aika palauta meidät taas maan pinnalle.

Isyyslomasta, mies varmaan pitää 3 viikkoa sitten heti kun kotiudutaan, hänellä tosin todella joustava työ että ei onneksi pidä paljoa etukäteen ilmoitella lomia.

Huomenna synnytystapa-arvioon!

Mamira 35+4
 

Yhteistyössä