Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

Onnea RUU pojasta! On kyllä ollut jännittävää! Kävin vapun aikaan kurkkimassa täällä kuulumisia :)

Alkoi itseäkin kyllä niin mietityttämään Ruun tilanne, että pakkailin tänään sairaalakassia ja käytiin eilen ostamassa kotiutumisvaatteet, vaippoja ym. pientä <3 Nyt on oikeastaan kaikki hankittu, ne pakolliset. Vielä kuitenkin tekemistä riittää, pitäisi tuttipullot ja lelut pestä/desinfioida, mutta johan tässä alkaa olla ihan kivasti tärkeimmät asiat mallillaan.

Meillä on kans nuo Britax B-dualit, ollaan nyt esikoisen kanssa käytetty yksistään ja muuten ovat kivat, mutta en ymmärrä miksei se pääistuin mene täysin pystyasentoon vaan jää hieman "makuulle" ? Vai eikö me muka vaan miehen kanssa osata laittaa sitä?: / Me hommattiin niihin se Britaxin uusin kaukalo niin saa suoraan napasautettua runkoon kiinni, sitten löytyy perusistuimen lisäksi se sisaristuin tietysti, vauvalle kantokassi ja sadesuojat, jalkapeite sekä vielä korokepalat että saa sitä pääistuinta ylemmäksi. :) ja Syli84 kyllä nämä rattaat mahtuu normiovesta sisään.

Neiti Sievänen,, meillä on kyllä tosi samanlainen tilanne! Mulla istukka tosiaan nyt 0,8 cm kohdunsuulta, eli mullakaan istukka ei enää päällä, mutta tällä hetkellä ei ole tosiaan alatiesynnytys mahdollinen. Jostain googletin (pahapaha, :D) Että takaseinäistukat liikkuu huonommin ja mulla se on juurikin se sitten. Varaudun siis tällä hetkellä sektioon... Seuraava kontrolli vasta rv 36+4.
Niin ja mulla ei ole vuodellut yhtään myöskään!

Turvotus on lisääntynyt, otin sormukset pois ja jaloissa varsinkin huomaa. Puntarille kun uskaltaisi sitten vielä :D Muuten olo ok, nukkuminen tosin on jäänyt vähiin kun ei tän mahan kanssa vaan saa hyvää asentoa... :(

Lissu ja pikkuveli 34+3
 
[QUOTE="syli84";30809382]nopsaan kysyn noista rattaista että mahtuuko normilevysestä kämpänovesta sisään? terkuin yks joka sitkeesti koittaa selvitä ilman tuplia mut saa nähä kuin muijan käy ;)[/QUOTE]

Kyl meillä ainakin mahtui hyvin ovesta sisään ja jäi vielä tilaakin!
Lauwra, noissa tuli mukana ne adapterit ja kova brion kantokoppa, etsitään vielä se kaukalo noihin niin on kätevät kyllä :) ja sit laitan ton gracon kiertoon..
 
Ruulle ja perheelle tuhannesti onnea! :heart: Todella kiva oli lukea synnytyskertomus ja hienoa, että kaikki meni hyvin! Ja mitäs me muuta täällä sit äitiyslomalla tehdään, kun lueskellaan, miten teillä arki alkaa sujumaan. :D Ja tietty jännätään, kuka seuraavaks. Mä en vielä ole pakannut mitään sairaalakasseja, kun olen jotenkin melko varma, että menee reilusti sinne kesäkuun puolelle. Ja eikö se oo niin, että jos sen jo pakkaa niin menee sit varmasti yli lasketun ajan (vertaa se, jos pitää sateenvarjoa mukanaan niin ei koskaan sada). :D

Täällä kärsittiin viime yö itse aiheutetusta päänsärystä. :( Hartiat ihan jäykät ja koko päivä vaan tietokoneella huonossa asennossa. Mut ajattelen niin, että enää yks viikko töitä ja SIT alan pitää itsestäni parempaa huolta, kun jos sit ois vähän enemmän energiaa. Kyllä vähän pelotti, kun ajatteli eilen että mitä jos synnytys alkais ja olis tällainen kauhee väsymys ja päänsärky päällä. Ei tulis mitään mistään kontrolloiduista hengitysharjoitteista...
 
Onnittelut Ruun perheelle pienestä pojasta. :heart:

Itellä kanssa todellinen paniikki iski ja päätin, että ens viikolla laitan kaikki valmiiksi. Saapahan sitten vaan ottaa rennosti jos ei synnyttämään tarvi lähteä. :)

Sain viikko sitten perjantaina ensimmäisen kipeän supistuksen, tietää ainakin miltä senkin pitää tuntua sitten kun on aika. :D
Seksin jälkeen on tullut pari kertaa vähän punertavaa vuotoa ja neuvolan täti meinasi että kuvista limakalvoista johtui, silloin oli kyllä tosi kuivat paikat koko ajan... Seksin jälkeistä verivuotoa ei oo tullut nyt muutamaan viikkoon, mutta nyt sitten on pari kertaa tullut punertavaa vuotoa ihan muuten vain. Nyt viime yönä piti vessaan herätä viiden aikaan, niin silloin sitä tuli taas ja aika kirkastakin verta jäi paperiin. Sen jälkeen ei meinannut saada unen päästä enään kiinni, kun kokoajan oli huono asento ja nivusissa tuntui tosi ilkeeltä, niinkuin suonta vetäis.. Tänään on ollut menkkamaisia jomotuksia alamasussa, että kaippa ne paikat täällä kypsyy pikkuhiljaa.
Ei ihan vielä tarttisi syntyä, mutta ennen laskettua aikaa kuitenkin olisi kiva. Ainut pelko synnytykseen liittyen on se että poika on niin iso ettei mahdu alakautta tulemaan ja joudutaan sektio tekemään.. Tai ei sen vauvan tarttis olla kuin joku 3,5kg niin saattaa tehdä tiukkaa jo mun kokoisella tuo mahtuminen.

Meillä oli tiistaina ensimmäinen synnytysvalmennus kerta. :) Eipä siellä mulle varmaan mikään tullut uutena juttuna, mutta isännälle varmaan kaikki ja oli korva tarkkana kuunnellut. :)

Neuvola oli torstaina ja kaikki ok. Painoa tullut maltillisesti, paineet pysyneet samoissa lukemissa, virtsa puhdas, sf-mitta 29cm eli keskikäyrän ja alakäyrän välissä. Massu on pienenä pysynyt, kun se on kasvanut tuonne ihan rintalastan alapuolella jo, eikä oo paljoa ulos työntynyt. Ei kuulemma ikinä uskoisi että tässä on enään 5 viikkoa laskettuunaikaan. Hengittäminen on välillä todella vaikeaa kun ei keuhkot mahdu laajentamaan ja hengästyn super helposti....

Voimia kipujen kanssa kamppaileville. Ite oon päässyt kyllä todella helpolla. Suurin vaiva tällä hetkellä on väsymys, vaikka en oo tähän asti joutunut kun muutamana yönä nousta vessaan ja yöt on nukuttu suht ok.

Oon jo tämän viikon ollut lomalla töistä vaikka virallinen loma alkoi eilen. :)

Jjennna&pikkumurunen 35+0
 
"lauwra"
Beibei, meillä tosiaan ei ollut adaptereita (käytettynä myös ostettiin) eikä koppaa. Me säilytetään esikoisen isot Emmaljungat ja hankitaan niihin sisaruslauta, niin on sitten kahdenlaista vaunua josta valita pihalle/kauppareissulle yms..

SAIRAALAKASSIN pakkaaminen on luvassa tällä viikolla :) Torstaina ollaan täysaikaisia, joten kyllä se vaan on pakattava... Vauvan vaatteet pitäisi saada lipastoon, mutta sitä ennen pitäisi remontoida toi makuuhuone :D että pientä askaretta olisi vielä.
 
"*Pihla*"
Sairaalakassi, pakkaamatta :D miehen mielestä mun pitäisi jo edes jotain pakata, jos sattuukin, että ensi perjantaina eivät päästäisikään kontrollikäynniltä kotiin. Toivon toki, ettei niin käy, koska sehän tarkoittaisi, että vauvalla on hätä. Tiedostan myös sen, että jos kasvua ei ole tapahtunut, niin voivat hyvinkin päättää nopeammasta aikataulusta. Mutta jos vauvalla ei ole hätää, niin miksi eivät päästäisi mua kotiin hakemaan tavaroita, mitä tarvin? Ja jos taas hätä olisi, niin tuskin murehtisin sitä, että jäi sairaalakassi pakkaamatta ja voi olla jotain, mitä mies ei osaa mulle tuoda...

Heinäkuisissakin on ensimmäinen vauva jo syntynyt. Tosi hurjaa, että kesän vauvoja jo nyt putkahtelee.
 
"lauwra"
jjenna, ilmeisesti olet myös itse pienikokoinen/hoikka kun murehdit tuota isoa vauvaa? Mulla on sama pyörinyt mielessä, mutta sain lohduttavia sanoja synnytystapa-arviossa. Hoikalla on usein joustavammat luut ja mahdollisuus hyvään ponnistusasentoon ja äidin pieni koko harvoin tarkoittaa liian ahtaita paikkoja. Mutta ymmärrän hyvin toiveen ajoissa syntyneestä sirosta lapsesta :D
 
Lauwra, joo oon tosi lyhyt, vain 156cm pitkä. Oon rakenteelta aika samanlainen kuin oma äitini. Äitillä oli tehnyt tiukkaa mahtumisen kanssa kun mun siskoa synnytti ja painoa siskolla oli 3410g. Ja nuo pojat vissiin tuppaa olemaan isomman kokoisia, niin toivottavasti ei oo sitten liian iso. :D
Synnytystapa-arviointi on mulla parin viikon päästä, niin siellä saa ekan kerran kuulla painoarviota. Mutta kun noihin painoarvioihin ei kans oikein voi luottaa, ainakaan täällä seinäjoella..
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea Ruu! Ihanaa että kaikki sujui :) Toivotaan ettei pienellä ilmeellä ole mitään vaikeuksia vaan pääsisitte pikimmiten kotiin :)

Hurjasti tullut tekstiä! Mutta mitäs muuta sitä tekisi neljältä yöllä, kun täällä lukisi? Nimimerkillä yökukkuja. Monena aamuna herään klo 03 eikä uni tule enään....Kohtalotovereita? Lapset heräävät 06-07 aikaan niin joskus en ole nukahtanut takaisin edes siihen mennessä, inhottava vaiva... :(

Lara 32+3
 
Onnea Ruu!! Nyt kyllä iski vähän paniikki itselläkin, kun sairaalakassi on pakkaamatta ja monet vauvan tavarat vielä kaupassa.. Minullakin supisteli yhtenä päivänä 5 minuutin välein, mutta sitten tilanne rauhoittui. Mutta voin sanoa, että miljoonat ajatukset risteili päässä ja sairaalan numero tuli kaivettua esille. Vähän kyllä jännittää tämän viikon ultra, että onko supistukset saaneet jotain aikaiseksi ja voinko vielä ensi viikon olla töissä.

Toukkamasu ja vauva 33+2
 
Kiitos onnitteluista kaikille :)

Täällä voidaan hyvin. Eli maitoa on alkanut tulla, saa poika oman äidin pisaroitakin ja vaippa kastuu, joten se suurin munuaishuoli on sivuun siirretty. Keskolassa vietetään vielä muutama viikko, mutta se ei haittaa. Toivottavasti tutkimuksissa ei löydy tänään mitään.

Sairaalakassista. Minullahan se ei ollut pakattuna :). Lähtiessä otin vaan pesuvehkeet, imetysliivit, laturin ja kirjan. Ja sen suklaalevyn, jonka moni on maininnut :D. Jotenkin se lähtö oli niin jännitystä täynnä, että sitä vaan kaahotti ympäri kämppää ja yritti saada ajatusta kasaan. Täältä on löytynyt kaikki tarvittava, paitsi liivinsuojukset. Mutta nekin olivat vauvan saamassa Liberokassissa.

Keskolassa on ihana meininki, kaikki ovat tosi ystävällisiä ja vaikka siellä on laitteita sun muita, niin vauvoja hoidetaan ihan samalla lailla sylissä. Tietysti me ollaan isompien puolella, en tiedä millaista on pienemmillä. Kenguruhoitoa olen paljon vauvan kanssa tehnyt. Jännä kun vauvan saa syliin, niin paita on heti märkänä ja kohta me molemmat kuorsataan nojatuolissa :)

Mullahan on ne tutit sun muut kaikki vielä ostamatta. Mutta nyt on aikaa hankkia oikeanlaisia, kun poika ei heti kotiin tulekaan.

Tsemppiä kaikille kolotuksien kanssa. Mulla jäi saliin kaikki kolotukset ja närästykset, paitsi vaappuva kävelytyyli:D

Ruu
 
:flower: Onnea Ruun perheelle pienestä pojasta! :flower:

Täällä taas huonosti nukuttu yö takana. Mulla on tullut takaisin pahoinvointi, joka ajoittuu yöhön ja aamuihin. Inhottavaa herätä yöllä siihen, että on paha olo. :x Ja muutenkin on niin vaikeaa löytää enää hyvää nukkuma-asentoa, kun henkeä ahdistaa makuuasennossa ja närästää ja vaikka mitä muuta. Tuntuu, etten mä näin vaivainen ollut edellisten raskausaikana, mutta voi olla että aika on kullannut muistot ja tuskailin silloinkin samojen loppuraskauden ongelmien kanssa. :rolleyes:

Tänään ajattelin pestä pari koneellista vauvan vaatteita ja jos sitä kävisi vähän nauttimassa tosta aurinkoisesta ilmasta pienemmän pojan kanssa. =)

Sairaalakassia en ole vielä miettinytkään, mutta kyllähän sen voisi jo laitella osittain valmiiksi. Ainakin katsella kotiutumisvaatteet meille molemmille ja käydä ostamassa pari lehteä ja jotain pientä herkkua. =)

Bella & vauva 34+2
 
"Neiti Sievänen"
Onnea vielä kerran Ruulle! Ja hienoa, että maito lähti jo nyt nousuun :)

Siitä tuli mieleen taas yksi asia mistä kukaan ei kertonut etukäteen :D Nimittäin maidon nousun aiheuttama nesteturvotus. Lähdin synnäriltä, niin hoitaja ohimenne mainitsi, että voi turvota nilkat kun paino nousee. En sen kummemmin asiaa ajatellut, mutta samana iltana kotona, kun mulla vasta silloin nousi maito kohisten, nilkat turpos ihan järjettömästi! Ihan kuin ois ollut sellaiset nesteiset greipit nilkoissa :D Onneksi hoitsu oli maininnut tästä, oisin varmaan lähtenyt paniikissa päivystykseen!

Neuvolalääkäriin olisi täällä lähtö.

Neiti Sievänen
 
"Kuusama"
Minkälaista vaatekertaa olette muuten ajatelleet vauvalle kotiutumisvaatteiksi? Jos mä nyt oletan että meidän poika syntyy kesällä (juhannuksen nurkilla?) niin mitä sille puetaan kotiin tullessa päälle? Autossa kuitenkin tunti luvassa, vähän reilustikin. Body ja housut, päähän myssy?
 
"Catnip82"
Hienoa kuulla että Ruulla on lähtenyt hommat sujumaan hyvin ja poika voi mainiosti. Ihanaa!

Sairaalakassia on vain ajateltu mutta sen ehtii myöhemminkin..en kuitenkaan enää lähde neuvolaankaan ilman kännykän laturia ja lukemista, kun ei tiedä jos passittavat päivystykseen.

Kotiutumisvaatteeksi olen hankkinut bodyn ja trikoot, sukat, pipon ja käsiin trikootumput. Suomen suvi kun voi myös olla aika viileä niin sellainen collegehaalari on myös ostettuna. Sitten puuvillapeitto vielä matkaan. Meillä kotimatkaa on vain sellainen 10-15min autolla :)

Täällä räkä valuu ja yksin keuhkojani pihalle..Onneksi ei kuumetta ole.. Verenpaineet koholla vaikka kuinka lepää ja pissassa proteiinit +1.. vielä ei sairaalarajoissa onneksi olla kuitenkaan. Saatan kuitenkin huomenna jo neuvolaan olla yhteydessä. Torstaina olisi kontrolli.
Tänään olisi kampaajakin varattuna, mietin että jaksaako lähteä vai siirränkö aikaa, toisaalta henkinen virkistyminen tekisi hyvää.

Catnip82 + kyytiläinen 33+3
 
Kotiutumiskysymys myös: Synnytysvalmennuksen (outo) nainen sanoi, että vauvaa ei missään nimessä saa viedä vaunuissa kotiin, vaikka asuisi miten lähellä. Ymmärrän asian talvella, mutta miksi kesällä ei voisi, kun kerran kesävauvan ulkoilu on sallittua kotiutumisen jälkeen? Meillä siis ei ole autoa ja asutaan n. 15-20 min kävelymatkan päässä sairaalasta, joten jos sää on kesäinen, mieluummin kärrättäisiin vauva vaunuissa kotiin kuin että mies joutuisi jollain ilveellä raijaamaan turvakaukalon sairaalaan ja mentäisiin taksilla.

Tähkä 33+1
 
"lauwra"
Huomaa, että loppu lähenee monella kun into kirjoitella lisääntyy :) Hyvä niin! Kiva kun ketju pysyy elinvoimaisena.

Ruu, ihana kuulla hyviä uutisia! Kyllä nuo keskolat on ihania paikkoja :) Hoitajat on oikealla alalla ja se tunnelma on siellä rauhaisa. Oliko teillä pitkä matka kotiin sairaalasta? Pääsettekö yöpymään kotona vai jäättekö sinun kotiutumisen jälkeen hotelliin?

Hyvin nukuttu yö takana, ihanaa! Ainoa vaiva on tällä hetkellä flunssa... Toivottavasti paranee ennen synnytystä, kyllä tämä kuitenkin vie paljon voimia :/

lauwra & pikkuveli 36+3
 
Onnea elämään Ruun pienelle pojalle ja lämpimät onnittelut myös tuoreille vanhemmille! Pitänee tällä viikolla kiivetä parvelle etsimään vauvalle vaatteita ja pakata se sairaalakassi, josta terkkari mainitsi jo kaksi viikkoa sitten.......

Kultatiuku ja pikku pupunen rv 36+0

Ps. Saatiin juuri tytön magneettikuvien vastaukset. Uutta kallonkorjausleikkausta ei tarvitse tehdä syksyllä ja seuraava kontrolli on ensi keväänä! Onpa helpottunut olo kun kohonneesta aivopaineesta ei ole näkynyt merkkejä.=) aika raskasta se olisikin ollut pienen vauvan kanssa käydä iso leikkaus koululaisen kanssa läpi. Hyvä näin!
 
tähkä81 no voi helevata mikä akka :D tottakai voit viedä vaunuissa kun on hyvin puettu, lyhyt matka ja katsot että pötköttää kyljellään niin limaset pikku hengitystiet pysyy paremmin auki. kantoliina/reppu on joittenkin mielestä vielä mukavempi kun vauva pystyasennossa ja lämpimässä varmasti :) mutta ihan just niinkun parhaaksi näkee ja vauva pysyy lämpösenä, rattaissa ollessa kuitenkin pystyy hengitystäkin seuraamaan koko ajan niin en ymmärrä mikä on ongelma kesävauvan suhteen?? jos ilma olis kuiva ja pakkasen puolella niin sit ymmärtäisin ehkä mutta siis häh...
 
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
kuusama kesävauvallekin kandee yllättävän lämpöisesti varata vaatetta/peittoa matkaan, menee se pari viikkoa ennenkun lämmönsäätely rupee pikkusilla toimimaan :) meillä voi lähtö tulla hyvin täs toukokuun puolella ja laitoin valmiiks kietasubodyn, sukkikset, puolipotkarit, puuvillanutun,( varalle unihaalarin jos istuukin paremmin),puuvillamyssy, paksut puuvillalapaset ja villasukat ja sitten semmonen kevytvanuhaalari jossa huppu sekä varuiksi ohut fleecepeitto ja virkattu täkki. On tosiaan nää suomen kelit kyl niin arvaamattomia, meil sato viime kesänä juhannusviikolla lunta :D
 
bella85 osta omepratsolia apteekista vaikka losec merkillä. mulla närästys tehnyt pahaa oloa ja sit välillä ottanut parin päivän kuurin omepratsolia ja johan on helpompaa :) lääkäri laitto mulle reseptinkin kun ajoittain sitä menee reilustikin :p kannattaa hoitaa ennenkun pahenee ja on ruokatorvi ihan karrella...
 
  • Tykkää
Reactions: Valkoinen
"lauwra"
Kultatiuku, ompa ihana kuulla hyvät uutiset! Vuosi "rauhallista" eloa luvassa siis :D sellaistahan se on uuden vauvan kanssa ;)

Mä täällä äsken soittelin neuvolaan ja menen tunnin päästä kuuntelee sydänääniä. Vauva ei ole vieläkään herännyt tähän päivään ja mielikuvitus laukkaa kovaa! En kuitenkaan lähtenyt taksilla Tayssiin heti vaan odotan hetken ja menen neuvolaan tohon vähän matkan päähän...
 
"*Pihla*"
Kamalasti tekstiä, en varmaan muista mihin kaikkeen piti kommentoida :D

Kultatiukulle nyt ainakin onnittelut hyvistä magneettikuvaustuloksista! Varmasti valtava helpotus :)

Lauwra, toivottavasti kaikki hyvin :)

Ruu, ihana kuulla, että siellä voidaan hyvin! Niin äiti kuin lapsikin :) toivottavasti tutkimuksessakin kaikki oli kunnossa. Täälläkin oli vauvateholla oikein mukava henkilökunta 2,5 vuotta sitten ja toivon, ettei tässä välissä ole ollut suurta vaihtuvuutta, jos meillä taas sinne teholle joudutaan. Siihen varaudutaan pienen koon (verensokerit) takia.

Vauvan kotiutumisvaatteita en ole miettinyt. Jotenkin ajattelen niin automaattisesti, että kotiudun ennen vauvaa ja ehdin sitten katsoa ne vaatteet valmiiksi, kun tiedän, minkä kokoinen vauva on. Ja jos käy niin onnekkaasti, että kotiudutaankin yhtä aikaa, enkä ole ehtinyt laittamaan vaatteita valmiiksi, niin mun äiti kyllä hoitaa sen puolen, kun kuitenkin meillä häärii jonkun verran tyttöä hoitamassa (ainakin aamuisin tulee tänne, ettei tyttöä tarvi herättää ja mun vanhemmathan asuu n. kilometrin päässä meiltä, että äiti kyllä pääsee helposti laittamaan vauvan kotiutumisvaatteet valmiiksi, jos yllätän :D). Miehelle en ehkä sitä hommaa luottaisi, ettei tarvi alle 50cm vauvaa pukea 68cm vaatteisiin :D autolla mekin liikutaan ja matka kestää vajaa 10 minuuttia.

Ei niin hyvä yö vaihteeksi. Kissat herätti jo joskus puoli viiden aikoihin. Uudelleen nukahdin vasta kuuden maissa ja tyttö herätti seitsemältä. Vessaan heräsin 2 kertaa ja kylkeä kääntämään useamman kerran. Silti tänään on toistaiseksi ollut melko hyvä olo! :O oltiin tytön kanssa pari tuntia pihalla. Ihana keli! Ihan kesä :) sitten kokkailin kukkakaali-parsakaaligratiinin ja pesin lakanapyykin pois. Nyt tyttö simahti päikkäreille ja päikkäreiden jälkeen suunnataan varmaan uudelleen ulos, jos ei vaivat iske sitä ennen :D pieniä kolotuksia ja supistuksia on, mutta niitä nyt on aina. Suurempia kipuja ei vielä ole ja se tekee hyvän olon, joskin vähän hämmentyneen :D

Nyt tosiaan jo unohtui, mihin kaikkeen piti kommentoida.

Pihla 37+1
 
Sellainen pieni hassu kysymys, kun tässä nyt noista vaatteista puhutaan, että millä te olette pesseet vauvan vaatteet? Mulla on siis yleensäkin käytössä väriaineeton ja hajusteeton (nestemäinen) pesuaine, mutta pitäiskö siinä vielä olla joku allergia- ja astmaliiton hyväksytys vai meneekö nipottamiseksi? En siis muutenkaan ole varma, että pitääkö nuo vaatteet nyt ehdottomasti pestä, kun olen saanut niistä suurimman osan työkaverilta, joka ne on kyllä pessyt (eli niitä ei ole muut hypistelleet, ehkä kirpparivaatteiden pesun ymmärrän). Kaikkialta vaan lueskelen, että vauvanvaatteiden pesu kuuluu asiaan, mutta onko se enemminkin joku sellainen rituaali vai onko sillä oikeasti käytännön merkitystä? :D
 
"*Pihla*"
Mamira, mä olen pessyt kirpparivaatteet ja uudet vaatteet. Siskolta saatuja en ole alkanut pesemään, kun ne on pestyjä. Ja pyykinpesuaineena ihan tavallinen HAJUSTETTU pesuaine :D olen vielä niinkin välinpitämätön, että vauvanvaatteet pestään samalla pesuaineella ja samassa koneellisessa aikuisten vaatteiden kanssa :D jotkut kuulemma pesee vauvanvaatteet aina erikseen. Mutta meidän 2v5kk on tähän mennessä sairastanut yhden flunssan ja allergioita ei ole. Että mä sanoisin kyllä, että tosi monet asiat on ihan turhaa nipottamista :)
 

Yhteistyössä