Meidän tyttö syntyi 16.6. käynnistettynä rv41+0. 4400g/53cm
Synnytys sujui hyvin. Aamulla 6.30 alkoi supistella säännöllisesti noin 10min välein) ja tuntuvasti. Sopivasti juuri ennen yliaikaiskontrollia, jonne pääsin väsymyksen ja huonovointisuuden takia etuajassa. 8.30 oli lääkäriaika ja siihen mennessä supistukset olivat jo vähän heikenneet.
Tutkimuksessa kokoarvio 4180g. Lapsivettä todella runsaasti. Kaikki muuten hyvin. Ottivat
streptokokkitestin (joka osoittautui positiiviseksi). Lääkäri suositteli vielä odottamaan, mutta itse en halunnut (esikoinen oli sairastanut edellisenä päivänä vatsataudin ja pelkäsin saaneeni tartunnan). Ylilääkäri suostui käynnistykseen, joten ensiksi odoteltiin, jos raju sisätutkimus käynnistäisi synnyksen. Ei käynnistänyt. Kävin kävelyllä ja tuli supistuksia, mutta heikkenivät lopulta.
Sitten alkuiltapäivästä puhkottiin kalvot. Taas tuli vähän supistuksia, mutta eivät voimistuneet, joten kun streptokokin häätämiseen tarkoitettu antibiootti oli mennyt, menin synnärille ja laittoivat oksitosiinin.
Siinä se pikkuhiljaa käynnistyi. En luomusynnytyksistä tiedä mitään, kun nuo minun vauvat eivät tule ulos ilman häätämistä. Supistukset olivat kipeitä. Sain epiduraalin ja sitten vasta lähti laskeutumaan. Toisen epiduraalin lopulla rupesi yhtäkkiä ponnistutamaan. 15min ja lapsi oli ulkona. Vähän sai kyllä pinnistellä ja meinasi toivo mennä, kun tuntui, ettei se vaan mahdu. No mahtui eikä tullut edes repeämiä tai mitään. (
Akupunktiossahan olin käynyt kahdesti ja tämmöistä oli lupailtu.)
Sairaalassahan toivoin polikliinistä synnytystä, mutta streptokokin takia piti olla tarkkailussa. Sitten oli vuorossa lääkärintarkastus ennen kotiinlähtöä. Siellä vauva vetäisi isot lapsivesimaito-oksennukset henkeensä ja joutuivat imemään hengitystiet auki. Jouduimme jäämään sitten vielä sen takia yhdeksi yöksi. Onneksi ei tullut mitään siitä. Oli tosi kamalan näköistä katsoa vierestä, kun lapsi sätkii ja potkii eikä henki kulje. Papereista luin myöhemmin, että oli mennyt huonon väriseksikin.
Runsas viikko synnytyksen jälkeen rupesi jälkivuoto haisemaan. Oli myös vatsa hiukan arka ja juili alaselkää ja -vatsaa. Menin päivystykseen, jossa ei selkeästi tulehdusta diagnosoitu, mutta historian takia sain antibiootit
kohtutulehdukseen. Se sieltä taisi tehdä tuloaan, koska parin päivän päästä vuoto ei enää haissut. Oli sitten neljäs kohtutulehdus minulla.
Jälkivuotoa on edelleen. Loppuispa jo!
Seksiä ei ole harrasteltu. Ei tunnu siltä, että olisi hyvä idea (kun on se vuotokin vielä). Eikä tuo mies minusta ole niin innostunut edes silloin, kun olen fyysisesti hyvässä kunnossa. Nythän olen varsin löllövatsainen yksilö. Ymmärrän näitä (olikos nyt
Mammutti vai
Mamira?), joilla on
ulkonäköpaineita. Minä olen jo
maltillisen laihduttelun aloittanut viikko sitten, kun pakko noille 18 ylimääräiselle kilolle on jotain tehtävä. (THL:n tutkiajan mukaan 0,5kg on ihan hyvä ja turvallinen tahti.)
Meillä
ei tuo imetys ole lähtenyt käyntiin (mikä oli ihan odotettavaakin). Alku oli hankalaa. Ei tullut taroeeksi maitoa ja vauva itki vähän väliä. Nännit meni haavoille. Lisämaito auttoi asiaa. Sitten päätin pitää imetyksestä taukoa, koska imetyskipu oli jotain ihan hirveää (pahempi kipu kuin synnytyskivut). Nyt olen pikkuhiljaa lisännyt rintamaidon antamista kahteen kertaan päivässä. Koitan saada kolmannen sekaan. En ota mitään paineita, joten tämä tuntuu hyvältä.
Rintakumi on koko ajan käytössä. Ilman sattuu liikaa.
Virtsankarkailu, esikoisen synnytys oli varsin repivä ja siitä jäi haitaksi virtsankarkailua. Ei kannata pissahätäisenä aivastella, hyppiä tai oksentaa. Siitä lirahtaa heti. Tai pahimmillaan koko rakko on tyhjentynyt hallitsemattomasti (oksennustaudissa tämä). Tosin aikakin (6,5v) on auttanut. Aika lievää se on.
Hormonikierukan voi laittaa 6 viikkoa synnytyksestä, jos kohtu on palautunut ennalleen ja kuukautiset alkaneet (tämä siis lukee Mirenan käyttöohjeessa).
Ehkäisy, hormonikierukka tulee meillekin, koska pidän elämästä ilman kuukautisia. Muutoin menisin strerilisaatioon. En halua enää lapsia.
Meidän vauva
ei kasva riittävästi. Käydään painokontrolleissa, koska viikon aikana paino oli noussut vain 65g. Syntymäpainoa ei ole saavutettu. Meillä on
runsaasti pulauttelua ja oksentelua. Takaisinvirtausta paljon. Kipristelee (paljon ilmaa ja piereskelyä). Iltaitkua (
koliikkiepäily). Onneksi työnjako miehen kanssa sujuu ilman riitoja ja todella sopivasti.
Tulipas pulistua
-Valkoinen ja tyttö 2vkoa5päivää