Kesäkuun kullanmurut 2015 **MEIDÄN KESÄKUU**

Hei te omaa maitoa säilövät! Miten se nyt kannattais tehdä? Tai että mihin sitä pomppaatteja ja missä säilytätte ja kuinka kauan se säilyy? Mulla suihkuaa maitoa vaikka poika olis just imutellut niin ajattelin kokeilla pistää talteen. Ihan paljain käsin kyllä sen lypsyn hoidan kun mun tissit vihaa pumppua ja kipeytyy vaan älyttömästi.
 
Paljon onnea Jehil :love: Kylläpä sait siron vauvan viikkoihin nähden!

Jälkivuoto... Milloinkohan se voidaan laskea loppuneeksi? Veristä vuotoa kesti 2 viikkoa ja nyt viikon ollut vielä valkovuodon oloista vuotoa.

Epparin turvotuksen hoitoon sain sairaalassa pakastimessa jäädytettyjä pikkuhousunsuojia. Oli hyviä! Jälkivuodon kanssa vähän hankalia, mutta hetken aina pidin ja helpotti.

Onko kukaan vielä edes ajatellut seksiä? :ROFLMAO: Mulla vielä on tota vuotoa niin sen takia ei ole petihommiin rynnätty ja tuo kipeä epparikin vielä estää... Vaikka eihän se välttämättä tunnu kipeältä itse aktissa. Jotenkin vaan pelottaa kokeilla. Toisaalta vielä kun odottaisi sinne jälkitarkastukseen ja saisi sen kierukan paikalleen niin ei tarvisi "sählätä" kortsujen kanssa.
 
Täällä on seksielämä jo ennallaan :cool: Olisko pari viikkoa sitten aloiteltu. Kyllä jännitti ku nuorta tyttöä :ROFLMAO: Jälkivuoto on mulla kummallista mallia, välillä sitä tulee hyvin niukasti ja sitten on taas monta päivää taukoa. Nyt tosin epäilen että mulla saattoi alkaa jo menkat! En olis kyllä eka nainen meidän suvussa jolla kierto palaa äkkiä.

Täällä on tissitelty koko,päivä tiheään tahtiin. Poika on muutenkin valvonut tosi paljon, onneksi ihan hyväntuulisena :) Lenkillä käytiin ja laitoin pojan pelkässä vaipassa vaunuihin. Eipä näyttänyt palelevan :) Harso oli vielä peittona. Vaunuissa oli 26 astetta lämmintä vaikka kaikki luukut oli auki.

Huomenna mökille, jee!
 
Kyllähän ne voi alkaa, mun äidillä on alkanut joka kerta 5 viikkoa synnytyksestä menkat. Ja meitä on useampi sisarus. Mutta voi se olla vielä jälkivuotoakin, mulla ainakin muuttui just tuollaiseksi on-off-malliksi kun se varsinainen verenvuoto loppui.
 
  • Tykkää
Reactions: Staffy85
Tsemppiä BeiBei! :)

Tuollaista on-off-vuotoa mullakin tuli ensimmäisen viikon jälkeen. Alusta saakka jälkivuoto oli tosi niukkaa, mikä on kai ihan tyypillistä suunnitellun sektion jälkeen. Ensimmäisen viikon niukkaa vuotoa tuli joka päivä, seuraavalla viikolla ei enää joka päivä tullut. Enemmänkin kävi lorahduksia pönttöön aina, kun oli "rehkinyt". Ja sen seuraavan viikon ja niiden lorahdusten loppumisen jälkeen mulla ei ole enää mitään käryä, milloin se niukkakin vuoto loppui :D mutta ei sitä ole tullut varmaan ainakaan pariin viikkoon enää. Se kun oli tuota tuhruttaa-ei tuhruta, niin en ole laittanut merkille, milloin se ihan oikeasti loppui.

Menkat mulla alkoi viimeksi 8 viikkoa sektiosta. Jälkivuoto kesti silloin 4 viikkoa, siitä 4 viikkoa, niin alkoi menkat, jotka kesti 4 viikkoa :D ja se oli kunnon lorinaa! Tosin aloitin heti ensimmäisistä menkoista e-pillerit (yksityisen gynen lupa), että ehkä ne pisti kropan sekaisin. Söin sen ensimmäisen liuskan ja valuin koko sen ajan kuin niagaran putous. Vuoto loppui ensimmäisen liuskan jälkeen, kun en uutta enää aloittanut sen taukoviikon (jonka aikana vuoto alkoi niukkenemaan) jälkeen. Viimeksi en imettänyt, nyt imetän. Jännä nähdä, vaikuttaako se menkkojen alkamiseen.

Poika tyhjentelee mun kivitissejä. Lopetti illalla syömisen 22.20 ja heräsi yöllä syömään 5.15... Nyt on tissitelty tunnin verran ja toinen tissi on kohtuu hyvän tuntuinen jo, mutta kyllä nämä vielä pumppuakin vaatii... Huono puoli siinä, kun imettää ja vauva ei öisin heräile syömään :D

Seksielämää ei ole vielä aloitettu. Viimeksi aloitettiin 5 viikkoa sektiosta. Oli se silloin helpompaakin, kun siihen oli mahdollisuus, kun vauva nukkui. Nyt nämä ei nuku yhtä aikaa, paitsi 23.00-6.30/7.00 välillä :D ja silloin mä olen umpiunessa. Ja lisäksi pelottaa, että kortsusta huolimatta kävisi vahinko ja mun tilanteessa keskeytys olisi ainoa vaihtoehto, jos niin kävisi. Eiköhän me siis vielä ensi viikon jälkitarkastukseen odoteta, vaikka en silloin vielä kierukkaa saakkaan :) (eikös siinä ole joku 3kk synnytyksestä?)

Kaunis päivä tulossa. Mittarissa nyt jo +22. Nautitaan nyt, kun se helle vihdoin hetkeksi saapui :)
 
Beibei, mikä meininki? :)

Äh, mä luulin että sen kierukan saisi jo sen kahden kuukauden jälkeen. Tai siis viimeksi sain, mutta silloinhan oli kyseessä se sektio... Täällä aiotaan kyllä myös pitää huoli, että uusi vauva ei pääse alulle. Vielä on mietinnässä oliko nämä lapset tässä vai vieläkö yhtä yritetään. Ja vaikka yritettäisiin, niin muutaman vuoden päästä vasta. Täytyy vähän käydä töissä välissä :)

lauwra & pojuV reilu 3vkoa
 
Täällä köllöttelen Tyttövauva 3375g ja 49cm kainalossani ja kuuntelen kun huonekaverin vauva veti herneet nenään :D hän syntyi 4.52 tänä aamuna 5min ponnistuksella. Ihan mahtava olo nyt, vaikka ne supistukset oli ihan hirveitä ennen kun sain epiduraalin. Ilokaasua ja kipupiikkiä sain puolenyön aikaan ja mä kyllä sanon että ne ei mulle tälläkertaa toimineet. Kirjottelen tarkemmin synnytyksestä myöhemmin, nyt valvottuja tunteja takana jo 27 muutamilla lyhyillä torkuilla.

On kyllä niin siro sipsukka tämä kun olla ja voi. Tasan 100g ja 1cm pienempi kun siskonsa :D
 
Seksistä kun on puhe ( :D ) niin siitä aasinsilta ehkäisyyn, eli mitä ehkäisyä väki on ajatellut sitten kun asia on ajankohtaista? Meillä mennään kortsuilla, niitä on onnistuneesti käytetty ennenkin, tai oikeastaan varmat päivät-systeemiä. Se tietty toimii vasta sitten kun saan mun normaalin, säännöllisen kierron käyntiin. Toinen lapsi saa tulla reilun parin vuoden ikäerolla ja sen jälkeen saavat luvan vetää poikki mun viimeisen jäljellä olevan munajohtimen :D

Huolimatta päivällisestä erittäin ahkerasta tissittelystä, yö meni onneksi hyvin :) Osansa varmasti oli kylpemisellä joka iskee pojan lähestulkoon tajuttomaksi monen tunnin ajaksi. Katsotaanpa millaisella tahdilla syömäpuuhat jatkuu tänään :)
 
Onnea uudet tulokkaat, tervetuloa maailmaan!! Niin ne viimeisetkin kesäkuun vauvat tulevat vanhempiaan ilahduttamaan :)

Jälkivuotokin on täälläkin loppunut, kanssa sellaista on/off-tyylistö oli sen kolmisen viikkoa. Sitten tuli hiiva mikä kesti melkein pari viikkoa..eli ei, petipuuhia ei ole aloitettu. Viimeeksi vasta jälkitarkastuksen jälkeen koska silloin oli tehty eppari ja halusi tietää että se on varmasti parantunut kunnolla. Aloitin myös samoin tein silloin e - pillerit..Samoin tehdään nyt :) reilu viikko jälkitarkastukseen ja pillerit käyttöön nytkin. Ne ovat meillä toimineet aina, samaa merkkiä olen syönyt aina. Kierukkaa ei tee mieli edes ajatella...ja kortsut..ei kiitos! :)

Ihanat säät on nyt tosiaan ollut..Itse vaan olen leiponut ja siivonnut..huomenna ristiäiset!

Catnip82 + Toukotyttö 6vkoa!!!
 
Onnea Beibei :love: Siro tyttö siellä teilläkin tuli :)

Täällä taitaa maito alkaa nousee, hyvä juttu tietty vauvan kannalta. Itselle voi tehdä hieman tukalaa oloa..

Isommat sisarukset on ihan haltioissaan vauvasta, ihmettelevät koko ajan miten on niin pieni :love:

JeHil ja pikku-neiti <3
 
Onnea BeiBei! :)

Lauwra, en mä tiedä tuosta kierukasta, milloin sen saa laitattaa. Mun siskolle oli sanottu, että 3kk synnytyksestä (synnytti maaliskuussa). Mulla ei sellaista kapistusta ole koskaan ollut :D

Ehkäisynä tosiaan harkinnassa kierukka. Pillerit ei mulle sovi, kortsuista tuskin kovin moni tykkää... Sterilisaatioonkaan tuskin saan aikaiseksi mennä, vaikka nyt täyttäisin kriteerit. Ärsyttävää, ettei tälläisessä tilanteessa voinut tehdä sitä sterilisaatiota sektion yhteydessä, kun olin sitä muutenkin toivonut ja tilanne muuttui sellaiseksi, että täytän kriteerit. Ehkäisykeino saisi kuitenkin olla mahdollisimman varma, koska mulla tosiaan tilanne se, että jos vahinkoraskaudun, niin keskeyttäminen on ainoa järkevä vaihtoehto. Varmoihin päiviin en luottaisi ikinä, kun yksi raskaus on saanut alkunsa juurikin "varmoina" päivinä :D se sitten menikin kesken.

Mies lähti tytön kanssa kyläilemään ja mä istun pojan kanssa ulkona tissittelemässä :) naapurin teini on varmaan jo niin moneen kertaan nähnyt tissin vilahtavan aidan takana, etten enää jaksa kainostella :D ehkä saan kohta syytteen itseni paljastelusta tai jotain.
 
Käytiin äsken pojan kanssa ensimmäistä kertaa suihkussa yhdessä. Aikaisemmin ollaan vaan kylvetetty, mutta nyt oli sylissä suihkussa. Ihana tunne kun toinen nauttii vaan vaikka äitiä jännittääkin tuleeko itku vai hymy :love:
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Ehkäisyksi meille tulee jälleen hormonikierukka. Mulla se on ollut jo ennen esikoisen syntymää hoitona vaikeisiin kuukautiskipuihin. Sen ansiosta mulla ei tullut kuukautisia ollenkaan, joka on siis mahtavaa :) Ja aina poiston jälkeen kuukautiset on alkanu kellontarkalleen eli hyvin paikallinen hormonikäyttöinen ehkäisy. En voi kuin suositella. Ei päivittäistä pillerin pyöritystä vaan 5v huoletonta suojattua seksiä :)
 
Mä en tiiä mitään ehkäsyasiasta just nyt, pitää vähän tutkailla. Mutta se on varma että meille ei enempää lapsia tuu ennenkin nuorempi on vähintään kaks ja sillon vasta ruvetaan miettimään asiaa uudelleen.

Olen jumissa, joka paikkaa särkee niin että tekis mieli itkeä. Ihana nukkua koko yö samassa asennossa kamalassa sängyssä :( mutta vauva nukkui 22.00 - 02.30 ja 04.30-08.00. Ja ensimmäisen ajan huonekaverin vauva huuti vatsakipuja. :/

Me päästään tänään kotiin <3 esikoinen oli eilen kovin innostunu vauvasta ja pettyi kovasti kun ei saanukkaan vielä mukaansa. Toivottavasti on tänään vielä yhtä innokas :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Staffy85
Tänne syntyi pieni poika aamulla 4.7. Paino 3560g ja pituus 50,5cm. Synnytys tuntui aika rankalle. Klo 3.45 tuli eka kivulias supistus ja samantien niitä alkoi esiintymään 3kpl 10min sisään. Puoli kuuden aikaan astuttiin sairaalaan ja en ehtinyt odottaa edes hoitajaa tutkimaan tilannetta, kun lapsivedet meni ja hirveä ponnistaan sen tarve alkoi. Saman tien ponnistaan ja kivut oli kyllä sitä luokkaa, että luulen etten selviä. Eli luomuksi meni taas. Vähän ennen kuutta poika oli syntynyt :love: Kaikin puolin ihana pakkaus :)
 
Meidän tyttö syntyi 16.6. käynnistettynä rv41+0. 4400g/53cm

Synnytys sujui hyvin. Aamulla 6.30 alkoi supistella säännöllisesti noin 10min välein) ja tuntuvasti. Sopivasti juuri ennen yliaikaiskontrollia, jonne pääsin väsymyksen ja huonovointisuuden takia etuajassa. 8.30 oli lääkäriaika ja siihen mennessä supistukset olivat jo vähän heikenneet.

Tutkimuksessa kokoarvio 4180g. Lapsivettä todella runsaasti. Kaikki muuten hyvin. Ottivat streptokokkitestin (joka osoittautui positiiviseksi). Lääkäri suositteli vielä odottamaan, mutta itse en halunnut (esikoinen oli sairastanut edellisenä päivänä vatsataudin ja pelkäsin saaneeni tartunnan). Ylilääkäri suostui käynnistykseen, joten ensiksi odoteltiin, jos raju sisätutkimus käynnistäisi synnyksen. Ei käynnistänyt. Kävin kävelyllä ja tuli supistuksia, mutta heikkenivät lopulta.

Sitten alkuiltapäivästä puhkottiin kalvot. Taas tuli vähän supistuksia, mutta eivät voimistuneet, joten kun streptokokin häätämiseen tarkoitettu antibiootti oli mennyt, menin synnärille ja laittoivat oksitosiinin.

Siinä se pikkuhiljaa käynnistyi. En luomusynnytyksistä tiedä mitään, kun nuo minun vauvat eivät tule ulos ilman häätämistä. Supistukset olivat kipeitä. Sain epiduraalin ja sitten vasta lähti laskeutumaan. Toisen epiduraalin lopulla rupesi yhtäkkiä ponnistutamaan. 15min ja lapsi oli ulkona. Vähän sai kyllä pinnistellä ja meinasi toivo mennä, kun tuntui, ettei se vaan mahdu. No mahtui eikä tullut edes repeämiä tai mitään. (Akupunktiossahan olin käynyt kahdesti ja tämmöistä oli lupailtu.)

Sairaalassahan toivoin polikliinistä synnytystä, mutta streptokokin takia piti olla tarkkailussa. Sitten oli vuorossa lääkärintarkastus ennen kotiinlähtöä. Siellä vauva vetäisi isot lapsivesimaito-oksennukset henkeensä ja joutuivat imemään hengitystiet auki. Jouduimme jäämään sitten vielä sen takia yhdeksi yöksi. Onneksi ei tullut mitään siitä. Oli tosi kamalan näköistä katsoa vierestä, kun lapsi sätkii ja potkii eikä henki kulje. Papereista luin myöhemmin, että oli mennyt huonon väriseksikin.

Runsas viikko synnytyksen jälkeen rupesi jälkivuoto haisemaan. Oli myös vatsa hiukan arka ja juili alaselkää ja -vatsaa. Menin päivystykseen, jossa ei selkeästi tulehdusta diagnosoitu, mutta historian takia sain antibiootit kohtutulehdukseen. Se sieltä taisi tehdä tuloaan, koska parin päivän päästä vuoto ei enää haissut. Oli sitten neljäs kohtutulehdus minulla.

Jälkivuotoa on edelleen. Loppuispa jo!

Seksiä ei ole harrasteltu. Ei tunnu siltä, että olisi hyvä idea (kun on se vuotokin vielä). Eikä tuo mies minusta ole niin innostunut edes silloin, kun olen fyysisesti hyvässä kunnossa. Nythän olen varsin löllövatsainen yksilö. Ymmärrän näitä (olikos nyt Mammutti vai Mamira?), joilla on ulkonäköpaineita. Minä olen jo maltillisen laihduttelun aloittanut viikko sitten, kun pakko noille 18 ylimääräiselle kilolle on jotain tehtävä. (THL:n tutkiajan mukaan 0,5kg on ihan hyvä ja turvallinen tahti.)

Meillä ei tuo imetys ole lähtenyt käyntiin (mikä oli ihan odotettavaakin). Alku oli hankalaa. Ei tullut taroeeksi maitoa ja vauva itki vähän väliä. Nännit meni haavoille. Lisämaito auttoi asiaa. Sitten päätin pitää imetyksestä taukoa, koska imetyskipu oli jotain ihan hirveää (pahempi kipu kuin synnytyskivut). Nyt olen pikkuhiljaa lisännyt rintamaidon antamista kahteen kertaan päivässä. Koitan saada kolmannen sekaan. En ota mitään paineita, joten tämä tuntuu hyvältä. Rintakumi on koko ajan käytössä. Ilman sattuu liikaa.

Virtsankarkailu, esikoisen synnytys oli varsin repivä ja siitä jäi haitaksi virtsankarkailua. Ei kannata pissahätäisenä aivastella, hyppiä tai oksentaa. Siitä lirahtaa heti. Tai pahimmillaan koko rakko on tyhjentynyt hallitsemattomasti (oksennustaudissa tämä). Tosin aikakin (6,5v) on auttanut. Aika lievää se on.

Hormonikierukan voi laittaa 6 viikkoa synnytyksestä, jos kohtu on palautunut ennalleen ja kuukautiset alkaneet (tämä siis lukee Mirenan käyttöohjeessa).

Ehkäisy, hormonikierukka tulee meillekin, koska pidän elämästä ilman kuukautisia. Muutoin menisin strerilisaatioon. En halua enää lapsia.

Meidän vauva ei kasva riittävästi. Käydään painokontrolleissa, koska viikon aikana paino oli noussut vain 65g. Syntymäpainoa ei ole saavutettu. Meillä on runsaasti pulauttelua ja oksentelua. Takaisinvirtausta paljon. Kipristelee (paljon ilmaa ja piereskelyä). Iltaitkua (koliikkiepäily). Onneksi työnjako miehen kanssa sujuu ilman riitoja ja todella sopivasti.

Tulipas pulistua :D


-Valkoinen ja tyttö 2vkoa5päivää
 
  • Tykkää
Reactions: *Pihla*
Paljon onnea Viivian ja Valkoinen! Olenkohan unohtanut Jehiliä onnitella... Paljo onnea myös Jehil! Ja kaikki muut, joita mahdollisesti olen unohtanut onnitella :)

Mulla on keskiviikkona jälkitarkastus ja siellä sitten sitä kierukkaa kysyn. Ensin on terkan aika ja sitten lääkäri. Mullekin sopisi, että menkat jäisi kokonaan pois ;)

Meidän poika oli eilen hereillä käytännössä koko päivän! Välillä oli ulkona ihan nakunakin, kun oli niin kuuma. Sen verran alkoi kitistä, että mies (joka ei suuremmin nauti kovista helteistä toisin kuin minä) toi pojan sisälle. Kun tultiin tytön kanssa perästä, makoili poika oikein tyytyväisenä sohvalla pelkkä vaippa päällään ja kujerteli isälleen :) taisi siis olla liian kuuma ulkona olihan pojalla selkäkin täynnä pientä punaista näppyä (hikinäppyjä?). Sisällä oli kuitenkin tosi tyytyväinen, kun ilmalämpöpumppu viilensi ilmaa :) tänään onkin pärjätty avonaisella ikkunalla, kun ei ole niin helteistä ja tuulee kovaa.

Yöllä poika sitten nukkuikin ihan mukavasti ja heräsi ekan kerran syömään 5.30... Tämä päivä onkin mennyt enemmän nukkuessa kuin hereillä. Ei ihme eilisen valvomisen jälkeen. Poika nukahtikin vasta puolilta öin, vaikka syömisen lopetti jo 22 aikoihin.

Nyt tyttö heräilee päikkäreiltä, joten palailen taas myöhemmin :)
 
Mietinkin, mitä Valkoiselle kuuluu. :) Ja mites Anna S, onko multa mennyt jotain ohi eli onko siellä jo jakaannuttu? Olikos muita, keiden nyytti vielä masussa?

Täällä oli eka yö todella yllättävä, kun en ollut oikein tarpeeksi lukenut vauvan ensipäivistä. Sairaalassahan tyttö tietysti enimmäkseen nukkui, mutta kotiin tullessa alkoi sitten kunnolla maidon tilaus, eli sain tosiaan koko yön tissitellä. Nyt on jo vähän rauhoittumaan päin, eli ei roiku rinnalla ihan koko aikaa (vaikka nämä tiheän imun kaudet kai tulee ja menee), kiva saada vähän omaa aikaa. Pitäisi kyllä nukkua enemmän, mutta jostain syystä en ole edes väsynyt. Luulen, että olen yhteensä tässä synnytyksen jälkeen nukkunut ehkä kahden tai kolmen yön verran. Eikö tässä vaiheessa nyt pitänyt tulla joku baby blues -masennus? Noh, herkistyin kyllä kun vanhemmat tuli visiitille ja olivat korttiin kirjoittaneet ihanan runon. :rolleyes:

Käytiin tänään ekaa kertaa vaunuilemassa. HUH hellettä... Eppariarpi tuntui ikävästi, mutta teki varmaan ihan hyvää kävellä. Ihan tosiaan hyvä sinänsä, että on tämä helle, eipä tarvi pahemmin miettiä, mitä vauvalle laittaa päälle (täällä siis mennään edelleen pelkissä vaipoissa) ja itsekin voi kulkea lähes nakuna, saapahan nännit hyvin tuuletusta. :D Tällä hetkellä makoilen sängyllä ja vuodan toisesta rinnasta... Rinnat on vähän aristavat, toisinaan vauva saa selkeästi hyvän otteen, toisinaan vähän huonomman, kyllä sen tuntee. Lanoliinia käytän välillä ja se tuntuu auttavan.

Jospa jatkais tota synnytyskertomuksen kirjoittamista, huomaa, että asiat jo vähän unohtuu, ainakin se, missä järjestyksessä mikäkin tapahtui. o_O
 
Onnea Viivian ja Valkoinen vauvoistanne!

Ulkonäköpaineista täytyy kyllä itsekin sanoa, että jännitin miten tästä toisesta raskaudesta palautuu... Arpia tuli lisää, mutta esikoisen jälkeisetkin vaaleni nopeasti, joten ne ei minua niin häiritse. Vatsakin on palautunut hyvin, mutta arpien takia se ei tietenkään ennalleen palaudu. Olenkin miettinyt, että noiden isojen lapsien (ja vatsojen) jälkeen en tiedä uskallanko riskeerata vartaloni pilaamista nyt kun meillä jo kaksi lasta on ja miehen mielestä se on hyvä määrä. En tiedä onko pinnallista ajatella näin, mutta tämmöisiä ajatuksia on nyt. Jos vauvakuume iskee toden teolla myöhemmin, niin siinä varmasti unohtuu vatsanahkan palautuminen samantien...

Viime yö meni kahdella syötöllä (klo 22, 02 ja 5.30), wuhuu!

Huomenna mies palaa töihin, jaiks! Esikoinen toki on hoidossa, joten pehmeä lasku yksin olemiseen ;) Lisäksi huomenna on luvassa pojun 1kk neuvola ja nimiäiset!
lauwra & poju pian 1kk
 
Onnea vauvaantuneille:p Ei taida enää montaa olla tulematta, liekö yhtään:)

Meillä rotarokote ei tehnyt mitään sivuvaikutuksia, edelleen odotetaan viiden päivän jälkeistä :poop:

Täällä on huonoa unta ollut jo pitkään. Päivällä ei poika nuku kuin tunnin päikkärit ja pari 15 minuutin pätkää. Siis koko päivän aikana. Eilen illalla huitoi itsensä hereille yöunilta kolmasti. Mullameni hermot ja pistin pojan kapalopussiin. Nukkui ensimmäistä kertaa 4 tunnin pätkät kaksi kertaa peräkkäin. Wau! Miksiköhän mua on niin kauhistuttanut tuo kapalossa nukuttaminen? Jotenkin se tuntuu ilkeältä sulkea toinen "pakkopaitaan". Nyt kokeillaan kyllä päikkäreillekin.

En vielä tiedä minkä ehkäisyn ottaisin. laastarit oli ennen, mutta niitä ei saa imettäessä käyttää. Ehkä päätän sitten kun menkat alkavat.

Joku sanoi siitä epparin reinassa olevasta kovasta nappulasta. Se oli mulla 2kk, nyt on hävinnyt. Terkkari käski hieroa öljyn kanssa sitä, mutten kerennyt sitä tekemään, kun se hävisi.

Mitäköhän muuta. Niin ristiäiset sunnuntaina ja arvatkaa onko nimeä. EI!

Ruu ja Massa Taavetti yli2kk
 
Onko täällä muita, joilla synnytyksen jälkeinen masennus nostaa päätään?

Mulla alkoi vajaan kaksi viikkoa sitten ahdistus. Aivan massiivinen. Oli pakko ottaa rauhottavaa lääkettä monena iltana, kun oli niin kauhea olo. Yhtenä iltana en ottanut ja siitä seurasi 1,5 tunnin kova itkukohtaus, joka helpotti vasta lääkkeeseen.

Siihen on liittynyt myös yleistä masentuneisuutta (mikään ei huvita eikä kiinnosta). Tulevaisuus tuntuu toivottomalta. On olo, ettei mikään mene ikinä hyväksi. Voisin nukkua koko ajan. Toimin kuin robotti.

Neuvolasta saivat järkättyä tulevalle perjantaille ajan neuvolalääkärille lääkereseptiä varten. Kaapista löytyi myös vanha paketti, jolla jo aloitin (sitä saa syödä imettäessä). Nyt tuntuu neljäntenä päivänä, että itkuisuus olisi helpottanut. Edelleen on ankea olo.

Tämäkin oli odotettavissa, koska kahden edellisen lapsen jälkeen oli sama. Ekasta kukaan ei sitä huomannut (en edes minä) ja tokan jälkeen söin lääkkeitä aika pitkään, noin 2 vuotta. Silloin ehti mennä masennus aika pahaksi ja olinkin tosi henkisesti loppu.

Nyt toivon, että muutaman kuukauden "kuuri" toisi tasapainon ja sitten todella hidas asteittainen lopettaminen.



-Valkoinen
 

Yhteistyössä