Hei kaikki, onneksi olkoon vauvan saaneille ja tsemppiä odottelijoille!
Meille tosiaan syntyi
8.6 tyttö 3200g / 50cm / 34,5cm OYS:ssa. Synnytyssairaalaa ei voi kuin kehua! Oon itse valittanut täällä isojen sairaaloiden liukuhihnamaisuudesta, mutta nyt sellaisesta ei ollut tietoakaan!
Synnytyskertomusta Anniinaballeriinalle ja muille, joita kiinnostaa OYS synnytyspaikkana:
Mulla tosiaan meni vedet 3:45, 4:00 alkoi säännölliset supistukset 3-5 min välein, soitin synnärille ja siellä kehoitettiin klo 8 aikaan tulemaan, koska streptokokki näytti positiivista. Lähettiin kuitenkin jo 5:00, koska suppareita tuli mielestäni aika tiuhaan, vaikka olivatkin kivuttomia/menkkamaisia. Hyvä, että mentiin, koska kätilön tutkimuksessa klo 5:30 kohdunsuu oli 3 cm auki. Jouduin petiin, koska vauvan pää oli vielä ylhäällä. Supparit alkoi kipeytyä siinä 6 aikaan ja hengittelin ilokaasua. 7 aikaan tutkimuksessa kohdunsuu oli 6 cm auki ja koska suppareita sieti hyvin, niin kieltäydyin spinaalista (virhe!) Sain mennä lopuajaksi terapiapallon päälle istumaan. Maha toimi pari kertaa tässä välillä (alusastialle
)
Klo 8:45 kohdunsuu oli 10 cm auki ja sain alkaa puskea vauvaa alaspäin. Koska olin harjoitellut Epi-No Delphine Plus:lla, niin touhu oli tuttua, mutta supparit kävi ihan
järkyttävän kipeiksi, tuntui että selkä katkeaa. Rentouduin kuitenkin supparieden välissä, joten vauva tuli hiljakseen alaspäin, +2:N asti. Tässä vaiheessa huomattiin
avotarjonta, johon mun lantion muoto ilmeisesti altistaa (myös seuraavassa synnytyksessä). Mulla alkoi olla jos voimat vähissä 45 min työntelyn jälkeen, varsinkin kun joka suppari kävi niin järkyttävän kipeää. Tässä vaiheessa itse pyysin imukuppia ja epparia ja niihin heti suostuttiin. Gynekologi tuli ja veti ensin kiwi-kupilla, mutta kuppi irtosi pari kertaa, otettiin metallikuppi käyttöön, sali pelmahti väkeä täyteen, koska vauvan sydänäänet alkoi dippailla. Toinen käti puski mahasta, gynekologi veti ihan täysiä, melkein vaakasuorassa nojasi taaksepäin ja minä ponnistin, puoliso ja toinen kätilö piti jaloista, en huomannut epparin tekoa missään vaiheessa. 15 minuutin vedon jälkeen huomattiin, että vauva tulee niin hitaasti, että tehtiin hätäsektiopäätös. Onneksi OYS:ssa sektiosali on vieressä ja vauva oli ulkona 4 minuutin päästä.
Olin koko ajan "tajuissani", muistan tapahtumat hyvin. Kätilöt ja gynekologi olivat aivan mahtavia ja kannustavia, meidät pidettiin "ajan tasalla" koko ajan. Mulla ei jäänyt yhtän epäonnistunut olo, koska kätilö kehui mua, että oli ihme, että sain vauvan omin voimin edes kuppikorkeuteen, niin tiukassa pää oli, vaikka vauva oli pienehkö. Avotarjonnasta tulee kai senttejä kiitettävästi lisää. Jälkeenpäin mietin, olisinko jaksanut ponnistaa vieläkin enemmä esim. spinaalin turvin, mutta toisaalta jälkikeskustelussa gynekologin ja kätilön kanssa sanottiin että en olisi itse voinut mitenkään tehdä enempää. Kätilö sanoi suoraan, että ilman sektiosalia, molempien henki olisi voinut olla vaarassa.
Se mikä yllätti mut täysin, oli että ponnistusvaiheessa supistukset oli niin helvetillisiä, mutta se kuulemma johtui tarjontavirheestä, vauvan takaraivo painoi selkään.
Toinen ylläri oli OYS. Kätilö oli todella ihana, samoin vierihoito-osaston kätilöt, gynekologi mukava ja rauhallinen. Imetysohjausta sain niin paljon kuin halusin, samoin lisämaitoa vauvalle. Maito nousi jo 3. päivänä ja imetys sujui heti heti kun pääsin heräämöstä, vauvaa kehoitettiin pitämään rintojen välissä mahd. paljon ja juomaan, se lievitti minun sektiohaavakipuja ja nosti maidon. Vauva jaksoi imeä tyhjiä rintoja 30 min kerrallaan kolmen tunnin välein kolmen päivän ajan, sekin vaikutti varmasti maidon nousuun, rauhallinen tapaus + lisämaidon anto piti vauva tyytyväisenä. Jätin vahvat kipulääkkeet toisena postoperatiivisena päivänä ja menin kolmannen päivän Panadolilla, sitten ulostuslääkkeillä
Eli leikkaushaavojen kivutkin olivat vähäiset, kun sai vauvaa katsella ja hoitaa. Eli minulla on hyvä kokemus myös epparista, imukupista ja sektiosta, ne on paikallaan kun niitä tarvitaan, eikä niitä kannata etukäteen pelätä.
Takapakkia tuli bilirubiineista, joiden takia vauva joutui valohoitoon vuorokaudeksi, siksi kotiuduttiin vasta eilen. Saatiin onneksi perhehuone, jossa rauhassa saatiin 5 vrk tutustua toisiimme.
Anteeksi sekava teksti, olen niin hepakassa uudesta perheenjäsenestä, että yöllä en saa unta, vaikka vauva antaisikin nukkua, vauva heräilee 3-4 t välein syömään. Puoliso hoitaa vauvaa onnesta soikeana eikä hänellekään jäänyt huonoa kokemusta synnytyksestä. Vauva pääsi lyhyen virvoittelun jälkeen (apgar 5/5/8) puolison hoiviin ilman sen kummempia vaivoja. Pää oli pienellä kipeä pari päivää rajun imukuppivedon vuoksi.
Muoks: avautumisvaihe siis virallisesti 3 t, ponnistus 1 t, jälkeiset 1 min.
Onnellinen ja väsynyt RBB ja vauva 6 vrk.